Mass Effect 2 - 10 faktów

Do premiery Mass Effect 2 pozostało już tylko 18 dni. Zainteresowanie nową produkcją BioWare nie maleje, czas więc na zebranie kilku najważniejszych faktów dotyczących gry.

Do premiery Mass Effect 2 pozostało już tylko 18 dni. Zainteresowanie nową produkcją BioWare nie maleje, czas więc na zebranie kilku najważniejszych faktów dotyczących gry.

UWAGA: poniższy tekst może zawierać spoilery dotyczące fabuły gry.

1. Rozgrywka Akcja, akcja i jeszcze raz akcja. Twórcy nie ukrywają, że w nowej grze największy nacisk położyli na walkę. Choć wciąż obecne są w tej produkcji elementy gier RPG, to jednak Mass Effect 2 zdecydowanie bliższy jest w swych charakterze strzelankom w stylu Gears of War. Przyglądając się grze, najprościej byłoby ją nazwać interaktywnym filmem science fiction, okraszonym taktycznym systemem walki drużynowej.

2. System walki Po słusznych narzekaniach na nienajlepszy system walki w pierwszej części trylogii, ekipa BioWare najwyraźniej mocno wzięła sobie do serca uwagi graczy. W Mass Effect 2 przeprojektowano w całości ten element rozgrywki, wprowadzając kilka znaczących zmian:

  • podział modeli przeciwników na lokacje;
  • uzależnienie trafienia wyłącznie od umiejętności gracza;
  • ulepszony system korzystania z osłon i możliwość ich przeskakiwania;
  • specjalne magazynki schładzające broń;
  • broń ciężka używająca oddzielnej amunicji;
  • automatyczna regeneracja życia.

Do premiery Mass Effect 2 pozostało już tylko 18 dni. Zainteresowanie nową produkcją BioWare nie maleje, czas więc na zebranie kilku najważniejszych faktów dotyczących gry., Mass Effect 2 - 10 faktów

3. Sprzęt i ulepszenia Zupełnie inaczej wyglądać będą też w Mass Effect 2 kwestie związane z naszym ekwipunkiem. Choć modeli broni będzie mniej, to w zamian zyskamy możliwość ich ulepszania. Kolejna istotna kwestia, to pancerze. Po pierwsze w przypadku naszego bohatera uzyskamy możliwość zmiany zarówno wyglądu, jak i konfiguracji poszczególnych jego elementów, takich jak hełm, czy naramienniki. Niestety, dużo bardziej ograniczony będzie nasz wpływ na postaci z drużyny, które będą się poruszać jedynie w swoich (choć możliwych do ulepszenia) strojach. Ewentualne zmiany w ich wyglądzie będą możliwe dopiero po uzyskaniu ich aprobaty.

4. Normandia SR2 Nowa Normandia, nowe możliwości. Przede wszystkim nasza ruchoma baza wypadowa będzie przynajmniej dwukrotnie większa od poprzedniczki. Na każdym z czterech pokładów znajdziemy użyteczne i przydatne miejsca: laboratorium, warsztat, czy szafki z bronią i pancerzem. Prawdopodobnie również sam statek będzie posiadał możliwość ulepszania, choć na razie nie ujawniono na czym miałoby to polegać. Oczywiście między kolejnymi misjami będziemy mogli swobodnie poruszać się po jego pokładzie, prowadząc konwersacje z rekrutowanymi członkami drużyny i częścią załogi.

5. Drużyna Podobnie, jak w części pierwszej, w Mass Effect 2 podczas eksploracji terenu będziemy mogli zabrać ze sobą maksymalnie dwie dodatkowe postaci. Jedynie w czasie walki mamy nad nimi ograniczoną kontrolę – możemy wyznaczać cele lub zmieniać ekwipunek. Wspólne działania i rozmowy będą natomiast wpływać na ich stosunek do nas (lojalność), co może przełożyć się na pewne nowe zachowania. Wśród nowych członków naszej ekipy mają się znaleźć:

Miranda Lawson – genetycznie zmodyfikowana „kobieta idealna”, będąca agentką Cerberusa. Przydzielona wraz z Jacobem, aby wspomagać – i zapewne nadzorować – działania Sheparda.

Jacob Taylor – najemnik, od lat współpracujący z Mirandą. Jest doskonale wyszkolonym żołnierzem, potrafiącym dodatkowo korzystać z mocy biotycznych.

Thane Krios – były asasyn pochodzący z rasy Drell. Działa w zimny i wykalkulowany sposób, choć ostatnimi czasy z niewyjaśnionych przyczyn przestał przyjmowac nowe zlecenia.

Mordin Solus – salariański profesor, naukowiec i lekarz. To dzięki jego badaniom i wynalazkom będziemy mieć możliwość ulepszania naszego sprzętu i samego statku.

Grunt – klasyczny „galaktyczny dresiarz”, agresywny i porywczy, jak prawie każdy krogański najemnik.

GramTV przedstawia:

Obiekt Zero – pokryta tatuażami, brutalna i nieprzewidywalna ludzka biotyczka. Eksperymenty, którym poddawano ją w przeszłości odcisnęły trwałe znamię na jej umyśle.

Samara – licząca sobie ponad 600 lat biotyczka Asari. Sensem jej życia jest walka o sprawiedliwość. Oczywiście wedle własnych reguł.

6. Import postaci BioWare już podczas premiery poprzedniej odsłony zapowiadało możliwość przeniesienia zapisanych stanów gry do Mass Effect 2. I choć nasza postać zaczyna swój rozwój od początku, kilka decyzji podjętych podczas poprzedniej rozgrywki, ma mieć wpływ na fabułę i wydarzenia w części drugiej. Nie wydaje się jednak, aby w znaczny sposób miało to wpłynąć na główny wątek fabularny. Dużo bardziej prawdopodobne jest, iż będzie to związane z kilkoma zadaniami pobocznymi. Wśród potwierdzonych wydarzeń tego typu znalazły się miedzy innymi los królowej Rakni, historia Conrada Vernera (fan), czy decyzja od uratowaniu Rady Cytadeli. Dodatkowo, jeśli nasza postać posiadała po ukończeniu pierwszej części bardzo wysoki poziom, czy dużą sumę pieniędzy, mamy otrzymać z tego tytułu stosowny bonus.

7. Klasy postaci Choć wśród nazw dostępnych klas postaci nie znajdziemy żadnych nowości, sporym zmianom uległ charakter kilku z nich. Miało to na celu jeszcze większe zróżnicowanie poszczególnych profesji, a tym samym konieczność stosowanie skrajnie równych taktyk przy kolejnych przechodzeniach gry. Każda z sześciu klas dysponuje teraz unikalnymi tylko dla niej zdolnościami, dodatkowo zaś po osiągnięciu maksymalnego poziomu jednej z kluczowych umiejętności, będziemy mogli zdecydować się na wybór jednej z dwóch specjalizacji. Dodatkowo postaci z naszej drużyny należące do innych niż ludzka rasy, dysponować mają unikalnymi dla siebie zestawami umiejętności.

8. System zadań Zgodnie z zapowiedziami w Mass Effect 2 mamy otrzymać całkowicie przeprojektowany system zadań pobocznych. Teraz wszystkie z nich mają mieć solidną podbudowę fabularną, możemy więc zapomnieć o mocno krytykowanej powtarzalności questów związanych z eksploracją planet. Choć elementy związane ze zdobywaniem surowców mają znaleźć się także w nowej odsłonie gry, wedle zapowiedzi będzie to rozwiązane w zupełnie inny sposób. Sporym zmianom ulegną też z tych samych przyczyn elementy związane z eksploracją planet, które tym razem skanować będziemy z orbity, lądując na ich powierzchni jedynie w przypadkach, gdy będzie tego wymagała fabuła gry. Dodatkowo zakończenie każdego z zadań ma być wyraźnie anonsowane specjalnym ekranem z jej podsumowaniem.

9. Lokacje Podczas rozgrywki w Mass Effect 2 będziemy mogli odwiedzić zarówno miejsca znane nam z poprzedniej części sagi, jak i zupełnie nowe lokacje. Do chwili obecnej ujawniono następujące miejsca:

  • Cytadela – gigantyczna stacja kosmiczna znana z poprzedniej części, siedziba galaktycznej Rady
  • Omega – kolejna proteańska stacja, tym razem opanowana przez półświatek i inne kosmiczne szumowiny
  • Tuchanka – planeta, z której wywodzą się Kroganie i tak jak oni dzika oraz niebezpieczna
  • Czyściec – olbrzymi statek penitencjarny, składający się z 32 bloków więziennych, gdzie trafimy w poszukiwaniu Obiektu Zero
  • Flotylla – wciąż wędrujące quariańskie „państwo” złożone z 50 tysięcy statków, gdzie spotkamy naszą „starą znajomą”, Tali
  • Freedom’s Progress – jedno z pierwszych odwiedzanych przez nas miejsc, ludzka kolonia zaatakowana przez Zbieraczy
  • Illium – planeta Asari, na którą przybywamy w poszukiwaniu Thane’a Kriosa

10. Dialogi Mimo wyraźnego położenia nacisku na elementy związane z walką, w Mass Effect 2 nie zabraknie oczywiście okazji do przeprowadzenia licznych konwersacji. To właśnie przede wszystkim one pchać będą do przodu główny wątek fabularny. BioWare postanowiło pozostać przy dobrze sprawdzającym się – szczególnie na konsolach – kołowym systemie wyboru odpowiedzi, choć wprowadzono kilka interesujących usprawnień. Po pierwsze, aby utrzymać odpowiednią płynność konwersacji, opcje wyboru pojawią się odpowiednio wcześnie, jeszcze podczas wypowiedzi adwersarza. Po drugie zaś, w czasie niektórych rozmów będziemy mogli przerwać wypowiedź naszego interlokutora wciskając odpowiedni klawisz myszy. Jeden z nich będzie odpowiadał za reakcję agresywną, drugi zaś sprawi, iż Shepard zachowa się w szczególnie miły lub delikatny sposób. Obydwu skrajnym reakcjom bardzo często towarzyszyć mają unikalne animacje. To zresztą kolejna cecha nowych dialogów – postaci będą teraz dużo częściej poruszać się, zmieniać pozycję czy chociażby intensywniej podkreślać swoje emocje stosowną gestykulacją.

Oczywiście zdaję sobie doskonale sprawę z tego, iż powyższe dziesięć punktów nie wyczerpuje całej naszej wiedzy na temat nowej odsłony Mass Effect. Chcieliśmy jednak, aby wybrać oraz zebrać w jednym miejscu kilka najważniejszych naszym zdaniem faktów i informacji dotyczących drugiej części tej kosmicznej sagi. Chociażby po to, aby każdy mógł uzmysłowić sobie, jakiego typu grą będzie nowy Mass Effect. Cykl ten bowiem przechodzi wyraźną ewolucję, coraz bardziej odchodząc od elementów gier fabularnych, a zbliżając się do rasowych strzelanek i gier akcji. Czy to źle, czy dobrze przekonamy się już wkrótce. Przy okazji zaś zapraszamy was już niedługo do naszego „tygodnia z...”, który tym razem poświęcony będzie oczywiście Mass Effect 2. Z pewnością znajdziecie tam sporo ciekawych informacji na temat nowej odsłony tej gry, łącznie z rozbudowanym przewodnikiem po nowej, lepszej i większej Normandii.

Tymczasem zaś zapraszamy was do naszego sklepu, gdzie już dziś możecie złożyć zamówienie na premierową edycję Mass Effect 2.

Komentarze
44
Usunięty
Usunięty
06/02/2010 11:33

> Ja nie mogę doczekać się nowego statku, jestem też ciekaw co z nowym Mako;]Niestety nie będzie mako. Nie będzie też podróży na planetach jakimkolwiek pojazdem. Gra jest strasznie ograniczona co do pojazdów, innych planet, broni i pancerzy(Więcej jest tylko towarzyszy). Spodziewałem się czegoś lepszego, a z świetnego połączenia RPG/FPS zrobili kolejną "świetną" strzelankę typu Gears of War. W artykule powiedziano, że w grze są elementy RPG, a takowych właściwie nie ma. Dobrze, że chociaż historia trzyma się kupy i to jest największa zaleta tej gry.

Usunięty
Usunięty
26/01/2010 21:27

"Po pierwsze, aby utrzymać odpowiednią płynność konwersacji, opcje wyboru pojawią się odpowiednio wcześnie, jeszcze podczas wypowiedzi adwersarza."Lubię, jak ludzie używają słów, których znaczenie rozumieją.PSLubię też, jak zachowują poprawną interpunkcję ("jako, że", "takich jak hełm, czy naramienniki", ""kobieta idealna", będąca agentką").

Usunięty
Usunięty
17/01/2010 11:38

Nie będzie już wind takich jak w ME. Zamiast tego będzie normalny ekran wczytywania. Dziwne to rozwiązanie, ale skoro tak wybrali.




Trwa Wczytywanie