Diablo-książki prosto z piekła

Trashka
2014/09/25 10:00
7
0

Przy okazji premiery książki Diablo: Prawo Krwi przypominamy książki z uniwersum Diablo wydane do tej pory po polsku.

Diablo-książki prosto z piekła

Fani i fanki serii gier Diablo wiedzą na pewno, że hack&slash Blizzarda doczekał się szeregu adaptacji na kartach książek. Czy jednak wszystkie utwory, których akcja rozgrywa się w świecie Sanktuarium, są wam znane? Niniejsza ściąga umożliwi poznanie polskich przekładów tych opowieści.

Książki przedstawiają historię świata Sanktuarium, anielsko-demonicznych przepychanek, przepowiedni związanej z miastem Tristram i wydarzeń z życia bohaterów uwikłanych w obronę ludzkości - zarówno tych znanych graczom, jak i nowych, których poznają dopiero dzięki powieściom i opowiadaniom. Mają one charakter dodatku, a nie bezpośrednich fabularyzacji wątków z kolejnych odsłon Diablo - wprowadzają czytelników i czytelniczki w klimat, nie zdradzając elementów komputerowej rozgrywki. Jak dotąd na polskim rynku ukazało się dziewięć pozycji wydawniczych poświęconych uniwersum tej serii gier. Pojawiły się w dwóch rzutach: pierwszy nastąpił w latach 2001-2006 dzięki wydawnictwu ISA, drugi zaś rozpoczął się w 2012 r., trwając aż do teraz. Wydawniczą pałeczkę przejęły Fabryka Słów oraz Insignis, które ostatnio prężnie zajmuje się popularyzacją światów z rozmaitych gier komputerowych. Koszulkę lidera liczby literackich adaptacji serii Diablo nosi Richard A. Knaak. A oto kolejne pozycje wydawnicze:

Richard A. Knaak "Diablo. Dziedzictwo Krwi"


  • Wydawnictwo: ISA
  • ISBN: 83-88916-02-5
  • Data wydania: 2001
  • Liczba stron: 384
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Powieść

Richard A. Knaak

Pierwsza powieść z cyklu o walce aniołów z Wysokich Niebios i demonów z Płonących Piekieł, która przeniosła się do świata ludzi, zwanego Sanktuarium. Autorem "Dziedzictwa Krwi" jest Richard A. Knaak - pisarz specjalizujący się w kreowaniu historii osadzonych w uniwersach gier komputerowych i papierowego RPG. Tworzył m.in. w realiach Dragonlance, Warcrafta i The Age of Conan. Niniejsza opowieść, podobnie jak większość utworów dotyczących uniwersum Diablo, stawia na możliwie wierne odtworzenie mrocznego, ciężkiego klimatu, a zarazem ostrą, krwistą akcję. Często nie idzie to w parze z psychologiczną wiarygodnością postaci - ich spłaszczanie to zresztą bolączka wielu literackich adaptacji wątków z gier komputerowych. Głównym bohaterem "Dziedzictwa Krwi" jest wojownik Norrec Vizharan, który w towarzystwie Fautzina i Saduna podążał za gwiazdą najemnika, marząc o złocie i sławie. Niestety, los tylko pozornie jest dlań łaskawy...

Najemnik odnajduje starożytny artefakt - zbroję legendarnego Bartuka Władcy Krwi. Jak można było się spodziewać, ów prezent od losu okazuje się przekleństwem, wręcz wcielonym koszmarem. Zbroja usiłuje przejąć nad Norrekiem kontrolę, a nasz bohater toczy ciężką walkę i z nią, i z samym sobą. W dodatku interesują się nią niekoniecznie życzliwi Norrekowi osobnicy, w tym krwiożercze demony. Im również musi stawić czoła, nie mając zbyt dużego wsparcia ze strony swych towarzyszy... Aby mieć szansę na zwycięstwo, musi podążyć śladami własnej przeszłości. Ciekawa pozycja dla graczy w Diablo, przedstawia bowiem nieco ciekawostek z produkcji Blizzarda (dowiadujemy się, kim był Horazon, przyglądamy się, jak działają kieszonkowe sanktuaria itp.).

Mel Odom "Diablo. Czarna Droga"


  • Wydawnictwo: ISA
  • ISBN: 83-88916-52-1
  • Data wydania: 2002
  • Liczba stron: 348
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Powieść

Mel Odom

"Czarna Droga" opowiada o perypetiach Derricka Langa, wojownika zatrudnionego na statku "Samotna Gwiazda". Spotkał go nie lada zaszczyt, a zarazem kłopot. Otrzymał bowiem zadanie odbicia z rąk piratów bratanka władcy Zachodniej Marchii. W tym samym czasie kapitan piratów wraz z byłym członkiem zakonu Zakarum prowadzą tajemnicze wykopaliska mające pomóc im w realizacji prywatnych celów. Oczywiście uwalniają prastare zło. To jednak zaledwie początek problemów. W trakcie swej misji główny bohater musi stawić czoła niebezpiecznym ludziom o podłych sercach i demonom, przy których ci pierwsi to betka. Kiedy zaś wraca do rodzinnego domu, okazuje się, że panoszy się tam tajemniczy kult, a siły, które pozostawił za sobą, rezydują w miejscu, gdzie spodziewał się zaznać ukojenia. Tytuł powieści jest dość znaczący, gdyż wątek przygodowy bynajmniej nie należy do najważniejszym w historii Mela Odoma... Autor generalnie koncentruje się na szczegółach świata przedstawionego i osobistych przeżyciach bohatera, mniej zaś na tempie akcji.

Mel Odom, podobnie jak Richard A. Knaak, również jest specjalistą od fabularyzacji motywów z innych mediów. "Czarna Droga" to jedyna opowieść jego autorstwa osadzona w serii Diablo. Prócz własnych, pisywał między innymi utwory w realiach Shadowrunu, Might and Magic czy Forgotten Realms. Na stronie Something Wicked (w części Writers Cornered) tak mówi o swojej pracy:

Jestem naprawdę szczęśliwy. Mogę pracować według założeń świat/setting/kontekst z tym samym zapałem, z jakim podchodzę do tworzenia własnych światów. Zasady są nieco inne, ale praca zasadniczo wygląda tak samo. Wykreować bohatera, dać mu lub jej coś ciekawego do zrobienia, dodać wiele konfliktów i utrzymać odpowiednie napięcie.

Richard A. Knaak "Diablo. Królestwo Cienia"


  • Wydawnictwo: ISA
  • ISBN: 83-88916-67-X
  • Data wydania: 2003
  • Liczba stron: 320
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Powieść

Richard A. Knaak

Ponownie powracamy do twórczości Richarda A. Knaaka. Głównym bohaterem trzeciego utworu prezentującego świat Sanktuarium jest kapitan najemników Kentril Dumon. Zostaje on wynajęty przez pewnego maga Vizjerei, by wspomóc go w poszukiwaniach mitycznego miasta Ureh. Legenda głosi, że miasto stanowi bramę do Wysokich Niebios. Niektórzy sądzą, że co dwa tysiące lat, gdy układ gwiazd jest odpowiedni, a cień góry Nymyr pada na ruiny, Ureh się odradza. Oczywiście śmiałkowie odnajdują Ureh, ale to, co ich tam czeka, ma niewiele wspólnego z bogactwami, o których wspominają stare opowieści...

Co ciekawe, powieść ma relatywnie niewiele wspólnego z grą Diablo. Dzieje się w tym samym świecie, ale buduje inny nastrój i podsuwa do rozwiązania tajemnice innego typu. Występuje tu jednak sporo smaczków dla miłośników uniwersum Diablo. Przeczytają tu nie tylko o historii Ureh, ale także o Mrocznej Trójcy i znanym już Bartuku Władcy Krwi. Pojawia się również nekromanta Zayl (i jego specyficzny towarzysz Humbart), ulubiony bohater zarówno Richarda Knaaka, jak i wielu spośród jego czytelników i czytelniczek.

Richard A. Knaak "Diablo. Pajęczy Księżyc"


  • Wydawnictwo: ISA
  • ISBN: 83-7418-129-X
  • Data wydania: 2006
  • Liczba stron: 320
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Powieść

Richard A. Knaak

W niniejszej opowieści Richarda Knaaka pierwsze skrzypce grają nekromanta Zayl i zgryźliwy Humbart (mający wiele czasu na przemyślenia podczas odpoczynku w bagażu Zayla). Nasz bohater natrafia na ślad mrocznego planu Lorda Aldrika Jitana, który za poduszczeniem innego nekromanty - Karybdusa - zamierza obudzić pradawne zło. Związany z całą sytuacją pajęczy demon Astrogha zbiera swe siły, by przeprowadzić atak na Sanktuarium.

Do ciekawych kwestii należy tu podkreślenie, że słudzy Rathmy, jako że wyznają Równowagę, równie często działają na rzecz demonów, co aniołów. Ot, Karybdus uznał, że szala niebezpiecznie przechyla się na stronę światła... Druga to ewidentna romantyczność "Pajęczego Księżyca". Wątek rodzącego się uczucia między Zaylem a lady Salene Nesardo jest iście rozbrajający. Rozważania arystokratki o bladolicym, inteligentnym i melancholijnym nekromancie to pewne novum na tle krwawych flaków i demonicznych hord.

Nate Kenyon "Diablo III: Zakon"


  • Wydawnictwo: Fabryka Słów
  • ISBN: 978-83-7574-781-2
  • Data wydania: 29.06.2012
  • Liczba stron: 496
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Powieść

 Nate Kenyon

"Diablo III: Zakon" przybliża postać doskonale znaną z gry - Deckarda Caina, ostatniego żyjącego członka Bractwa Horadrimów. Opowiedziana w książce historia przedstawia Sanktuarium po upadku Tristram, gdy Kamień Świata został zniszczony i runęły zbocza Arreat, a jednak przepowiednia o zagładzie dopiero zaczyna się spełniać. Akcja rozgrywa się pomiędzy drugą a trzecią odsłoną Diablo, autor zaś często nawiązuje do konkretnych wydarzeń znanych z komputerowej rozgrywki. Deckard Cain jest już starcem i nie bardzo spełnia wymogi członka zakonu, powołanego przez archanioła Tyraela w celu ochrony świata przed książętami Piekieł i ich demonicznymi sługami. Musi jednak wypełnić swe przeznaczenie, stając do walki z Belialem i jego sługą, Mrocznym. Przed konfrontacją czeka go długa podróż, w trakcie której spotka m.in. małą Leę (znaną z Diablo III) i wpadnie w wir straszliwych niebezpieczeństw.

Autorem "Zakonu" jest Nate Kenyon - pisarz, który, nim zajął się fabularyzacją wątków z gier komputerowych, próbował swych sił głównie w horrorze. Jego pierwsza powieść "Bloodstone" otrzymała Bram Stoker Award za rok 2006.

Antologia "Diablo III: Gdy zapada ciemność, rodzą się bohaterowie"


  • Wydawnictwo: Fabryka Słów
  • ISBN: 978-83-7574-862-8
  • Data wydania: 05.06.2013
  • Liczba stron: 416
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Zbiór opowiadań

Antologia

GramTV przedstawia:

W tej antologii znajduje się siedem opowiadań. Pięć pierwszych (znanych już z akcji promocyjnej) poświęcono prezentacji kolejnych klas postaci: Łowcy demonów ("Nienawiść i dyscyplina"), Barbarzyńcy ("Wędrowiec"), Mnicha ("Nieustępliwy"), Czarownika ("Świetlik") i Szamana ("Kroczący w zwątpieniu"). Ostatnie dwa oferują szerszą perspektywę, ich bohaterami są bowiem szarzy zjadacze chleba, osoby niepredestynowane do batalii z piekielnymi stworami i niemające o takowych pojęcia. Ot, zwykli NPC-e, jakich mogliby spotkać gracze i graczki. W tekście "Theatre Macabre: Mroczne wygnanie" poznajemy wyjątkowo pechowego dramaturga, zaś podczas lektury towarzyszymy chciwemu kupcowi. We wstępie do antologii mamy do czynienia z interesującymi rozważaniami na temat grozy w uniwersum Diablo. Książka "Diablo III: Gdy zapada ciemność, rodzą się bohaterowie" była już recenzowana na gram.pl.

Richard A. Knaak i Mel Odom "Diablo Archiwum. Księga I"


  • Wydawnictwo: Fabryka Słów
  • ISBN: 978-83-7574-944-1
  • Data wydania: 27.09.2013
  • Liczba stron: 658
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Dwie powieści

Richard A. Knaak i Mel Odom

Wydane przez Fabrykę Słów "Diablo Archiwum" to wznowienie dwóch pierwszych powieści z uniwersum Diablo - "Dziedzictwa Krwi" Richarda A. Knaaka i "Czarnej Drogi" Mela Odoma. Podtytuł "Księga I" sugeruje, że w planach znajduje się wznowienie "Królestwa Cienia" i "Pajęczego Księżyca".

Nate Kenyon "Diablo III. Nawałnica światła"


  • Wydawnictwo: Insignis
  • ISBN: 978-83-63944-40-7
  • Data wydania: 19.03.2014
  • Liczba stron: 368
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Powieść

Nate Kenyon

Ponownie książka Kenyona. Tym razem fabuła dotyczy okresu pomiędzy Diablo III a wydarzeniami w dodatku Reaper of Souls (pierwszy dodatek do gry). Jej osią jest historia Tyraela i konsekwencje jego decyzji o porzuceniu anielskich skrzydeł. Po pokonaniu Najwyższego Zła i zamknięciu go w Kamieniu Dusz, Rada Angiris postanawia umieścić ów artefakt w Wysokich Niebiosach. Niestety, decyzja ta okazuje się co najmniej kłopotliwa... W harmonię niebiańskich sfer wkrada się dysonans, a zło sięga do serc aniołów. Były Anioł Sprawiedliwości postanawia dokonać czegoś niewyobrażalnego... Do atutów tej książki należy konstrukcja postaci (widać konsultacje z producentami Diablo) oraz aspekt humorystyczny w osobie Humbarta i oczywiście jego przyjaciela Zayla

Nate Kenyon w wywiadzie opublikowanym 18 lutego 2014 r. na stronie Paulsemel.com tak mówi o "Nawałnicy światła":

"Diablo III: Nawałnica światła" mówi o wysiłkach Tyraela, by zebrać nową grupę Horadrimów w celu dokonania bohaterskiej misji: trzeba wykraść Kamień Dusz z Wysokich Niebios, by ochronić niebo i Sanktuarium przed jego korumpującym wpływem. Powieść rozgrywa się w latach pomiędzy wydarzeniami z Diablo III i nadchodzącym dodatkiem do gry. "Nawałnica światła" przywraca wiele postaci z wcześniejszych powieści z serii Diablo i powieści graficznych, w tym mnicha Mikułowa z mojej pierwszej powieści-zamówienia, a także tak ukochanych bohaterów, jak Jacob i Shanar z komiksu "Sword of Justice" i nekromanta Zayl z "Pajęczego Księżyca". Fani pokochają to, co z nimi zrobiliśmy, to jak the Avengers wśród bohaterów Diablo.

Blizzard zazwyczaj przychodzi do mnie z pomysłem na historię, a potem robimy burzę mózgów na temat, jak nadać jej formę i przekształcić w powieść. W tym przypadku chcieli opowiedzieć o Tyraelu, który musi uporać się ze swoją śmiertelnością, i o tym, co musi zrobić z Kamieniem Dusz, by uratować światy aniołów i ludzi.

Richard A. Knaak "Diablo. Wojna grzechu: Prawo krwi"


  • Wydawnictwo: Insignis
  • ISBN: 978-83-63944-59-9
  • Data wydania: 24.09.2014
  • Liczba stron: 360
  • Okładka: Oprawa broszurowa
  • Gatunek: Dark fantasy
  • Forma: Powieść

Richard A. Knaak

W najnowszej książce serii powraca do miłośników Diablo Richard A. Knaak. "Prawo krwi" to pierwsza część trylogii "Wojna grzechu". W niniejszej powieści autor wielokrotnie puszcza perskie oko do czytelników i czytelniczek, umieszczając w fabule liczne ciekawostki. "Diablo. Wojna grzechu: Prawo krwi" opowiada o niebezpieczeństwie, jakie czai się w duszach fanatyków, przy czym chodzi tu nie tylko o zbrodnicze zamiary przywódców kultów, ale i naiwność ślepo zapatrzonych w swą doktrynę akolitów... Nawet osoby mieniące się sługami Światła dokonują zbrodni w jej imieniu. Aż trudno oprzeć się wrażeniu, że Knaak mówi nie tylko o świecie Sanktuarium... Fani i fanki uniwersum Diablo nieraz uśmiechną się, czytając o Świątyni Trójcy i bezbłędnie rozpoznając imiona trzech patronujących jej duchów.

Akcja utworu dzieje się w zamierzchłych czasach - trzy tysiące lat przed nieszczęściami, jakie spadły na Tristram. Głównym bohaterem jest prosty farmer, Uldyzjan syn Diomedesa, jednakże przeznaczenie, które go czeka, sięga daleko poza błotnistą zagrodę. Oskarżony o zbrodnie, których nie popełnił, będzie musiał uciekać z rodzinnej wioski. Towarzyszy mu piękna, pokrzywdzona przez wojujące ze sobą religie szlachcianka, która niespodziewanie zapałała doń uczuciem, i grupa wiernych przyjaciół. W trakcie podróży okaże się jednak, że nic nie jest takie, jak mu się wydawało - począwszy od towarzyszy Uldyzjana, na religijnej hierarchii skończywszy. Na uwagę zasługuje także starożytny czarny artefakt, który wywarł przemożny wpływ na Mendelna, młodszego brata Uldyzjana... Tajemnice związane z owym czarnym kamieniem mają zostać odsłonięte w następnej części.

Opowieść rozwija sporo wątków z historii Sanktuarium, mówi o korzeniach świata oraz pochodzeniu ludzkości i jej niezwykłych, choć ukrytych przed nią samą talentach, a także wprowadza interesujące postacie zarówno niebiańskiej, jak i piekielnej proweniencji. Oddajmy jednak głos autorowi, który w rozmowie opublikowanej na stronie BlizzPlanet (20 stycznia 2008 r.) mówił o trylogii "Wojna grzechu":

Akcja "Wojny grzechu" ma miejsce na długo przed Diablo, ale te wydarzenia prowadzą do wszystkiego, czym jest Diablo. Zobaczymy tu naszego przyjaciela Astroghę, choć z czasów, nim nabawił się własnych ambicji. Centralną postacią jest Uldyzjan, rolnik, który stracił większość swej rodziny. Jest pionkiem wybranym do rozpoczęcia ogromnej zmiany w Sanktuarium. Do ważnych postaci należy jego brat Mendeln, kroczący własną ścieżką, którą fani rozpoznają, jak również myśliwy Achilios i Serentia.

Zdecydowaliśmy się wydać trylogię opartą na wydarzeniach z dalekiej przeszłości, a nie na wielkim konflikcie, gdyż są to kluczowe wydarzenia dla ludzi. Pokazują one, w jaki sposób zostali wciągnięci w konflikt między dwoma stronami. To jest podstawą wszystkiego, co dzieje się potem.

Klasy postaci z Diablo rozwiną się bardziej po tej trylogii, ale pojawi się tu kilka wskazówek.

W "Prawie krwi" pojawia się Lilith. Jest to Lilith znana z gry, choć prezentuje się nieco inaczej. Ma do odegrania główną rolę w trylogii. To na pewno ciekawa postać.

Komentarze
7
Usunięty
Usunięty
25/11/2014 20:09

Kurde przeczytałem dwie pierwsze i nigdzie nie mogę znaleźć trzeciej.

Usunięty
Usunięty
25/11/2014 20:09

Kurde przeczytałem dwie pierwsze i nigdzie nie mogę znaleźć trzeciej.

Arcling
Gramowicz
25/09/2014 23:37
Dnia 25.09.2014 o 11:20, Ring5 napisał:

To pewnie dlatego tłumaczenie książki zajęło tylko 8 lat...

Coś książki oparte o gry Blizzarda nie miały szczęścia u nas. ISA długo nic z tym nie robiła, potem chyba stracili prawa, do niedawna Fabryka Słów je miała, a teraz Insignis. Sam już dawno po angielsku przeczytałem Sin War trzy lata temu, bo wyglądało już, że tego się nie doczekamy. Pełna zgoda odnośnie tłumaczenia imion. Czasem lepiej zostawić w oryginale. Dziwne już było w innych książkach, gdzie część imion postaci spolszczali, a część nie. Do tego było jeszcze podwójne wymienianie tej samej nazwy np. "Sylvanas Windrunner z rodu Bieżywiatrów".




Trwa Wczytywanie