Z głową pełną wspomnień i z tortem na talerzu przypominam sobie piętnastoletnią historię PlayStation 2.
Z głową pełną wspomnień i z tortem na talerzu przypominam sobie piętnastoletnią historię PlayStation 2.
Dawno, dawno temu...
Sony zapowiedziało następcę PlayStation na początku marca 1999 roku, czyli rok przed premierą nowej konsoli na rynku japońskim. PlayStation 2 budziło wówczas ogromne zainteresowanie fanów, którzy przez ostatnie kilka lat przekonali się, że Sony zasługuje na szacunek jako producent sprzętu do grania. Sierpniowe Tokyo Game Show i pokazy takich gier jak Tekken Tag Tournament czy trzeciego Gran Turismo rozwiało wszelkie wątpliwości w kwestii tego, czy warto odkładać jeny na nową zabawkę. W dniu premiery Japończycy kupili 600 tysięcy pudełek z czarną konsolą. Dobicie do pierwszego miliona zajęło im dziesięć dni. Amerykanie, którzy czekali na swoje egzemplarze do października, kupili pół miliona konsol przez pierwszy weekend. A to dopiero początek długiej drogi, zakończonej osiągnięciem najlepszego wyniku sprzedażowego w historii konsol.
Design
Piętnaście lat temu patrząc na PlayStation 2, nikt nie miał wątpliwości, że ma do czynienia z czymś nowym. Wyraźnie odmienny kształt obudowy, możliwość stawiania konsoli w pozycji poziomej i pionowej ("koniecznie" z użyciem sprzedawanego oddzielnie podstawki), wysuwana tacka na płytę CD/DVD. Przed laty nie brakowało krytyków, którym nie podobał się "pecetowy" kształt nowego PlayStation - być może niektórzy z nich czuli w kościach, że konsole będą coraz bardziej przypominać komputery osobiste. Tak czy inaczej, PlayStation 2 nie dało się pomylić z poprzednikiem, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, że projektanci Sony wzorowali się na pewnym mało znanym modelu sprzed lat. Mowa o prototypie Atari Falcon 030 Microbox z 1993 roku. Widać podobieństwo?
Odchudzanie
W czerwcu 2000 roku, czyli trzy miesiące po premierze PlayStation 2 w Japonii, Sony wypuściło na rynek zmniejszoną wersję swojej pierwszej konsoli. PS One było zgrabniejsze od oryginału, lżejsze i przy użyciu odpowiednich akcesoriów mogło pełnić rolę konsoli przenośnej. Było również sygnałem, że PlayStation 2 może się w przyszłości doczekać podobnej metamorfozy. I faktycznie, w 2004 roku na rynek trafiły pierwsze egzemplarze PlayStation 2 Slim. Modele z tej linii sprzedawano do 2013 roku, były mniejsze, lżejsze i cichsze od tzw. wersji "fat". Miały wbudowane gniazdo ethernetowe, ale nie dało się do nich oficjalnie podłączyć dysku twardego, zasilacz nie mieścił się już w obudowie etc.
PSX
Dla wielu graczy "PSX" to wyłącznie synonim pierwszej konsoli Sony, tymczasem znawcy tematu zdają sobie sprawę, że pod taką nazwą kryje się również urządzenie wydane w 2003 roku na potrzeby japońskiego rynku. PSX, tudzież PlayStation X to nic innego jak nagrywarka DVR z dyskiem twardym i "wbudowaną" konsolą PlayStation 2. Urządzenie było bardzo drogie, a przez to nie zyskało dużego grona zwolenników, co zmusiło Sony do zaprzestania produkcji PSX-a zaledwie kilkanaście miesięcy po debiucie.
Gry
PlayStation 2 może się pochwalić ogromną biblioteką gier - szacuje się, że przez czternaście lat "czarnulka" odtworzyła 3874 różne tytuły. Wiele z nich została zarezerwowana dla rynku japońskiego, tym niemniej żaden gracz konsolowy nie powinien narzekać na brak pozycji z ulubionego gatunku. PlayStation 2 debiutowało w Japonii z 10 grami. Wśród nich były takie tytuły jak Street Fighter EX3, Ridge Racer V czy Kessen. Amerykanie mogli wybierać spośród 26 tytułów, między innymi: Tekken Tag Tournament, Madden NFL 2001 (system seller), FantaVision (pamiętacie strzelanie do fajerwerków?). Europa dostała na start 16 gier, z których najmocniejszym exclusivem, jeżeli chodzi o różnice regionalne, był bezapelacyjnie SSX. Ostatnie gry wydane na PlayStation pojawiły się w 2013 roku i były to: FIFA 14, PES 2014 oraz japońskie Final Fantasy XI: Seekers of Adoulin.
Przebojowi debiutanci i starzy znajomi
Lista gier dostępnych na PlayStation 2 jest naprawdę długa i nie brakuje na niej zupełnie nowych tytułów, dla których po dziś dzień warto kupić drugie dziecko Sony. Wystarczy wspomnieć o seriach Ratchet & Clank, Jak & Daxter, Onimusha, God of War, SSX, Devil May Cry, Kingdom Hearts, Okami czy twórczości Team ICO. Na PlayStation 2 pojawiła się również cała masa sequeli i prequeli, nawiązujących do znanych i lubianych marek: GTA, Metal Gear Solid, Resident Evil, Silent Hill, Medal of Honor itd. Do wyboru, do koloru.
Disc Read Error
Kilka lat przed niesławną plagą RROD-ów i YLOD-ów, z którymi borykali się posiadacze Xboksów 360 i PlayStation 3, wielu użytkowników PlayStation 2 narzekało na występowanie DRE, czyli Disc Read Error. Komunikat no disc error pojawiał się przy próbie uruchomieniu płyty CD/DVD i przeszkadzał do tego stopnia, że część pokrzywdzonych z USA i Kanady złożyła pozew sądowy przeciwko Sony. Efekt ich działań nastąpił trzy lata później, kiedy Sony poszło na ugodę (ale nie wzięło na siebie odpowiedzialności za występowanie błędu) i obiecało wynagrodzić zaistniałe krzywdy. W ramach rekompensaty wybrani użytkownicy mogli liczyć na 25 dolarów, darmową grę czy mniejsze koszty naprawy konsoli.
DVD
Wmontowanie do PlayStation odtwarzacza płyt CD miało ogromny wpływ na powstające gry, a przy okazji pozwalało na korzystanie z multimediów, takich jak muzyka audio CD, mp3 i filmy Video CD (wymagane odpowiednie akcesoria). PlayStation 2 szło w tym temacie o krok dalej, stając się pierwszą konsolą z wbudowanym czytnikiem płyt DVD. Nośnik CD-ROM był oczywiście nadal wspierany i korzystały z niego niektóre nowe gry, tym niemniej większość twórców zaczęła polegać na nowocześniejszym nośniku. DVD w PlayStation 2 automatycznie czyniło z tej konsoli bardzo atrakcyjny (cenowo i sprzętowo) odtwarzacz filmów, które żegnały się z VHS-em i przeskakiwały na nośnik cyfrowy. Innymi słowy, kilkanaście lat temu PlayStation 2 interesowali się zarówno gracze jak i kinomani, którzy nie drżeli na widok nowego Tekkena czy Gran Turismo.
Przerwa na reklamę
Promując PlayStation 2 w prasie, telewizji czy w kinach Sony obrało bardzo ciekawy kierunek. Oglądając kilkunastoletnie zdjęcia i filmy opatrzone kwadratowym logiem PS2, pierwsze określenia, jakie przychodzą mi na myśl, to: intrygujące, nietuzinkowe, albo po prostu dziwne. Wystarczy rzucić okiem na video Alien girl czy powyższe zdjęcie, żeby przekonać się, o czym mówię. Warto również pamiętać, że w 2000 roku Sony podjęło współpracę z Davidem Lynchem (Głowa do wycierania, Miasteczko Twin Peaks), który nakręcił zagadkową reklamę PlayStation 2 The Third Place.
Online
W przeciwieństwie do Dreamcasta z wbudowanym modemem, PlayStation 2 nie było od początku nastawione na podpinanie do sieci i granie online. Taka opcja pojawiła się w latach 2001-2003 (w zależności od regionu) wraz z wypuszczeniem na rynek przystawki Network Adapter z portem ethernetowym i możliwością podłączania do konsoli dysku twardego. Nowsze modele z linii Slim miały ten port wbudowany. Usługa grania po sieci na PlayStation 2 nie była ujednolicona (nie miała nawet jednej nazwy na wzór PlayStation Network) i zależała w gruncie rzeczy od działań producentów third party. Lista gier wspierających funkcje online jest stosunkowo długa i zróżnicowana, tym niemniej największym zainteresowaniem cieszyły się takie gry jak Killzone, SOCOM, Star Wars Battlefront, Final Fantasy XI czy Biohazard/Resident Evil Outbreak, który w Japonii ponoć nadal działa na nieoficjalnych serwerach.
Piętnastoletni rekordzista
PlayStation 2 z wynikiem przekraczającym 155 milionów egzemplarzy (niektóre źródła mówią o 157 milionach) jest najlepiej sprzedającą się konsolą wszech czasów. Co ciekawe, drugą pozycję w kategorii konsol stacjonarnych zajmuje PlayStation (ponad 102 miliony), a pomiędzy nimi plasują się dwa handheldy Nintendo: Game Boy (~119 milionów) i DS (154 miliony). Piętnaście lat temu PlayStation 2 mogło się również pochwalić najlepszym wynikiem pod względem szybkości sprzedaży (500 tysięcy egzemplarzy w 24h), jednak ten rekord został już dawno pobity. Dostawy PlayStation 2 zakończyły się tuż przed końcem 2012 roku, zaś tydzień później, dokładnie 4 stycznia, SCE ogłosiło wstrzymanie dalszej produkcji zasłużonej konsoli.