15 lat z PlayStation 2

Jakub Zagalski
2015/03/06 18:00

Z głową pełną wspomnień i z tortem na talerzu przypominam sobie piętnastoletnią historię PlayStation 2.

15 lat z PlayStation 2

4 marca 2000 roku japońskie sklepy z elektroniką zatrzęsły się w posadach. Właśnie tego dnia do sprzedaży trafiła druga konsola Sony, która miała konkurować z Dreamcastem Segi, a później także z GameCubem Nintendo i Xboksem od Microsoftu. Chyba wszyscy doskonale pamiętamy, kto wyszedł z tarczą po zakończeniu wojny konsol szóstej generacji. I właśnie temu zwycięzcy poświęcam dziś kilkanaście wspomnień z okazji jego piętnastych urodzin.

Dawno, dawno temu...

Sony zapowiedziało następcę PlayStation na początku marca 1999 roku, czyli rok przed premierą nowej konsoli na rynku japońskim. PlayStation 2 budziło wówczas ogromne zainteresowanie fanów, którzy przez ostatnie kilka lat przekonali się, że Sony zasługuje na szacunek jako producent sprzętu do grania. Sierpniowe Tokyo Game Show i pokazy takich gier jak Tekken Tag Tournament czy trzeciego Gran Turismo rozwiało wszelkie wątpliwości w kwestii tego, czy warto odkładać jeny na nową zabawkę. W dniu premiery Japończycy kupili 600 tysięcy pudełek z czarną konsolą. Dobicie do pierwszego miliona zajęło im dziesięć dni. Amerykanie, którzy czekali na swoje egzemplarze do października, kupili pół miliona konsol przez pierwszy weekend. A to dopiero początek długiej drogi, zakończonej osiągnięciem najlepszego wyniku sprzedażowego w historii konsol.

Design

Piętnaście lat temu patrząc na PlayStation 2, nikt nie miał wątpliwości, że ma do czynienia z czymś nowym. Wyraźnie odmienny kształt obudowy, możliwość stawiania konsoli w pozycji poziomej i pionowej ("koniecznie" z użyciem sprzedawanego oddzielnie podstawki), wysuwana tacka na płytę CD/DVD. Przed laty nie brakowało krytyków, którym nie podobał się "pecetowy" kształt nowego PlayStation - być może niektórzy z nich czuli w kościach, że konsole będą coraz bardziej przypominać komputery osobiste. Tak czy inaczej, PlayStation 2 nie dało się pomylić z poprzednikiem, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, że projektanci Sony wzorowali się na pewnym mało znanym modelu sprzed lat. Mowa o prototypie Atari Falcon 030 Microbox z 1993 roku. Widać podobieństwo?

Odchudzanie

W czerwcu 2000 roku, czyli trzy miesiące po premierze PlayStation 2 w Japonii, Sony wypuściło na rynek zmniejszoną wersję swojej pierwszej konsoli. PS One było zgrabniejsze od oryginału, lżejsze i przy użyciu odpowiednich akcesoriów mogło pełnić rolę konsoli przenośnej. Było również sygnałem, że PlayStation 2 może się w przyszłości doczekać podobnej metamorfozy. I faktycznie, w 2004 roku na rynek trafiły pierwsze egzemplarze PlayStation 2 Slim. Modele z tej linii sprzedawano do 2013 roku, były mniejsze, lżejsze i cichsze od tzw. wersji "fat". Miały wbudowane gniazdo ethernetowe, ale nie dało się do nich oficjalnie podłączyć dysku twardego, zasilacz nie mieścił się już w obudowie etc.

PSX

Dla wielu graczy "PSX" to wyłącznie synonim pierwszej konsoli Sony, tymczasem znawcy tematu zdają sobie sprawę, że pod taką nazwą kryje się również urządzenie wydane w 2003 roku na potrzeby japońskiego rynku. PSX, tudzież PlayStation X to nic innego jak nagrywarka DVR z dyskiem twardym i "wbudowaną" konsolą PlayStation 2. Urządzenie było bardzo drogie, a przez to nie zyskało dużego grona zwolenników, co zmusiło Sony do zaprzestania produkcji PSX-a zaledwie kilkanaście miesięcy po debiucie.

Gry

PlayStation 2 może się pochwalić ogromną biblioteką gier - szacuje się, że przez czternaście lat "czarnulka" odtworzyła 3874 różne tytuły. Wiele z nich została zarezerwowana dla rynku japońskiego, tym niemniej żaden gracz konsolowy nie powinien narzekać na brak pozycji z ulubionego gatunku. PlayStation 2 debiutowało w Japonii z 10 grami. Wśród nich były takie tytuły jak Street Fighter EX3, Ridge Racer V czy Kessen. Amerykanie mogli wybierać spośród 26 tytułów, między innymi: Tekken Tag Tournament, Madden NFL 2001 (system seller), FantaVision (pamiętacie strzelanie do fajerwerków?). Europa dostała na start 16 gier, z których najmocniejszym exclusivem, jeżeli chodzi o różnice regionalne, był bezapelacyjnie SSX. Ostatnie gry wydane na PlayStation pojawiły się w 2013 roku i były to: FIFA 14, PES 2014 oraz japońskie Final Fantasy XI: Seekers of Adoulin.

GramTV przedstawia:

Przebojowi debiutanci i starzy znajomi

Lista gier dostępnych na PlayStation 2 jest naprawdę długa i nie brakuje na niej zupełnie nowych tytułów, dla których po dziś dzień warto kupić drugie dziecko Sony. Wystarczy wspomnieć o seriach Ratchet & Clank, Jak & Daxter, Onimusha, God of War, SSX, Devil May Cry, Kingdom Hearts, Okami czy twórczości Team ICO. Na PlayStation 2 pojawiła się również cała masa sequeli i prequeli, nawiązujących do znanych i lubianych marek: GTA, Metal Gear Solid, Resident Evil, Silent Hill, Medal of Honor itd. Do wyboru, do koloru.

Disc Read Error

Kilka lat przed niesławną plagą RROD-ów i YLOD-ów, z którymi borykali się posiadacze Xboksów 360 i PlayStation 3, wielu użytkowników PlayStation 2 narzekało na występowanie DRE, czyli Disc Read Error. Komunikat no disc error pojawiał się przy próbie uruchomieniu płyty CD/DVD i przeszkadzał do tego stopnia, że część pokrzywdzonych z USA i Kanady złożyła pozew sądowy przeciwko Sony. Efekt ich działań nastąpił trzy lata później, kiedy Sony poszło na ugodę (ale nie wzięło na siebie odpowiedzialności za występowanie błędu) i obiecało wynagrodzić zaistniałe krzywdy. W ramach rekompensaty wybrani użytkownicy mogli liczyć na 25 dolarów, darmową grę czy mniejsze koszty naprawy konsoli.

DVD

Wmontowanie do PlayStation odtwarzacza płyt CD miało ogromny wpływ na powstające gry, a przy okazji pozwalało na korzystanie z multimediów, takich jak muzyka audio CD, mp3 i filmy Video CD (wymagane odpowiednie akcesoria). PlayStation 2 szło w tym temacie o krok dalej, stając się pierwszą konsolą z wbudowanym czytnikiem płyt DVD. Nośnik CD-ROM był oczywiście nadal wspierany i korzystały z niego niektóre nowe gry, tym niemniej większość twórców zaczęła polegać na nowocześniejszym nośniku. DVD w PlayStation 2 automatycznie czyniło z tej konsoli bardzo atrakcyjny (cenowo i sprzętowo) odtwarzacz filmów, które żegnały się z VHS-em i przeskakiwały na nośnik cyfrowy. Innymi słowy, kilkanaście lat temu PlayStation 2 interesowali się zarówno gracze jak i kinomani, którzy nie drżeli na widok nowego Tekkena czy Gran Turismo.

Przerwa na reklamę

Promując PlayStation 2 w prasie, telewizji czy w kinach Sony obrało bardzo ciekawy kierunek. Oglądając kilkunastoletnie zdjęcia i filmy opatrzone kwadratowym logiem PS2, pierwsze określenia, jakie przychodzą mi na myśl, to: intrygujące, nietuzinkowe, albo po prostu dziwne. Wystarczy rzucić okiem na video Alien girl czy powyższe zdjęcie, żeby przekonać się, o czym mówię. Warto również pamiętać, że w 2000 roku Sony podjęło współpracę z Davidem Lynchem (Głowa do wycierania, Miasteczko Twin Peaks), który nakręcił zagadkową reklamę PlayStation 2 The Third Place.

Online

W przeciwieństwie do Dreamcasta z wbudowanym modemem, PlayStation 2 nie było od początku nastawione na podpinanie do sieci i granie online. Taka opcja pojawiła się w latach 2001-2003 (w zależności od regionu) wraz z wypuszczeniem na rynek przystawki Network Adapter z portem ethernetowym i możliwością podłączania do konsoli dysku twardego. Nowsze modele z linii Slim miały ten port wbudowany. Usługa grania po sieci na PlayStation 2 nie była ujednolicona (nie miała nawet jednej nazwy na wzór PlayStation Network) i zależała w gruncie rzeczy od działań producentów third party. Lista gier wspierających funkcje online jest stosunkowo długa i zróżnicowana, tym niemniej największym zainteresowaniem cieszyły się takie gry jak Killzone, SOCOM, Star Wars Battlefront, Final Fantasy XI czy Biohazard/Resident Evil Outbreak, który w Japonii ponoć nadal działa na nieoficjalnych serwerach.

Piętnastoletni rekordzista

PlayStation 2 z wynikiem przekraczającym 155 milionów egzemplarzy (niektóre źródła mówią o 157 milionach) jest najlepiej sprzedającą się konsolą wszech czasów. Co ciekawe, drugą pozycję w kategorii konsol stacjonarnych zajmuje PlayStation (ponad 102 miliony), a pomiędzy nimi plasują się dwa handheldy Nintendo: Game Boy (~119 milionów) i DS (154 miliony). Piętnaście lat temu PlayStation 2 mogło się również pochwalić najlepszym wynikiem pod względem szybkości sprzedaży (500 tysięcy egzemplarzy w 24h), jednak ten rekord został już dawno pobity. Dostawy PlayStation 2 zakończyły się tuż przed końcem 2012 roku, zaś tydzień później, dokładnie 4 stycznia, SCE ogłosiło wstrzymanie dalszej produkcji zasłużonej konsoli.

Komentarze
12
Zekzt
Gramowicz
08/03/2015 17:18

Amen. Sam posiadam model z dnia premiery w Polsce który żyje do dziś.

Usunięty
Usunięty
08/03/2015 17:09
Dnia 06.03.2015 o 21:22, trancefresh napisał:

Najbardziej awaryjna konsola w historii

Xbox 360 był znacznie bardziej awaryjny niż PS2 i dodatkowo miał znacznie poważniejsze awarie niż problemy z napędem.

Usunięty
Usunięty
08/03/2015 16:09

Tyle lat korzystania i ani jednej awarii :)




Trwa Wczytywanie