Wydany w listopadzie 2006 Gothic 3 był w momencie premiery uważany przez większość fanów serii za grę piękną, rozbudowaną oraz... niesamowicie zabugowaną i niedopracowaną. Wsparcie studia Piranha Bytes nie trwało długo, więc do pracy zabrała się co bardziej aktywna część społeczności graczy, dzięki której - oraz firmie Spellbound - na początku zeszłego roku światło dzienne ujrzał patch 1.6. Teraz przyszedł czas na kolejny, dużo większy krok w stronę uczynienia z trzeciego Gothica kompletnego produktu. Community patch 1.70 nadchodzi!
Poprawek i zmian będzie w nim tak dużo (około 1200!), że twórcy pozwolili sobie na dodanie do zaktualizowanej wersji gry podtytułu Enhanced Edition. Wśród najważniejszych są dwie nowe opcje - Alternatywny Balans i Alternatywna SI. Pierwsza to kompletna zmiana balansu gry (umiejętności, właściwości przedmiotów itp.) opracowana z myślą o większej równowadze i kończąca z uniwersalnymi, "przepakowanymi" postaciami. Druga to ulepszona sztuczna inteligencja przeciwników, dzięki której walki (zwłaszcza w zwarciu) mają być bardziej interesujące. Zawiera ona również zmiany w systemie blokowania ciosów i wprowadza możliwość podejmowania błędnych decyzji przez wrogów (zależnych od poziomu trudności).
Alternatywny Balans można aktywować tylko przed rozpoczęciem nowej gry, w jej trakcie taka możliwość nie jest dostępna. Alternatywną SI można z kolei włączać/wyłączać w dowolnym momencie.