Jak wyjaśnia Firaxis, nowe opcje są dla fanów. Twórcy wpadli na pomysł, by je zaimplementować, gdy testowali XCOM: Enemy Unknown jeszcze w fazie jego tworzenia. Nie było czasu na wprowadzenie nowych możliwości przed premierą, ale wyglądały one na tyle interesująco, że studio zdecydowało się dodać je po wydaniu gry. Mogą one znacząco wpłynąć na balans rozgrywki.
Po uruchomieniu gry dostępne będą następujące opcje:
- Ruletka Obrażeń (Damage Roulette): broń może zadawać obrażenia z większego zakresu.
- Nowa Ekonomia (New Economy): Losowo wybrany członek rady zarządza środkami finansowymi.
- Nie Wszyscy Równi (Not Created Equally): Nowicjusze posiadają losowe statystyki na start.
- Ukryty Potencjał (Hidden Potential): Statystyki awansującego żołnierza zwiększają się w losowy sposób.
- Czerwona Mgła (Red Fog): Rany odniesione w walce zmniejszają statystyki żołnierza.
- Pewny Krytyk (Absolutely Critical): Strzał z flanki gwarantuje trafienie krytyczne.
- Większe Dobro (The Greater Good): Psioniki można nauczyć się tylko podczas przesłuchiwania obcego mającego zdolności psioniczne.
- Maraton (Marathon): Potrzeba znacznie więcej czasu, by ukończyć grę.
- Zależność od Wyników (Results Driven): Państwo oferuje mniej funduszy w miarę, jak rośnie panika.
- Gra o Dużą Stawkę (High Stakes): Losowe nagrody za powstrzymanie obcych przed porywaniem.
- Malejące Dochody (Diminishing Returns): Zwiększa koszty skonstruowania satelity.
Po ukończeniu gry na niemożliwym poziomie trudności, gracze otrzymają dostęp do kolejnych opcji:
- Więcej Niż Człowiek (More Than Human): Dar psioniki jest niezwykle rzadki.
- Zmęczenie Wojną (War Weariness): Fundusze maleją z czasem.
- E-115 (E-115): Elerium niszczeje z czasem.
- Utrata Wszystkiego (Total Loss): Żołnierz po śmierci traci całe swoje wyposażenie.
- Alternatywne Źródła (Alternate Sources): Znacząco rośnie zapotrzebowanie na moc ze źródeł potrzebnych do budowania placówek.