Uwaga, potencjalne spoilery!
- Shepard otrzyma możliwość wykonywania zaawansowanych ataków podczas walki wręcz. Do znanego już uderzenia bronią dojdą ciosy pięścią i kopnięcia. Będą one najprawdopodobniej dostępne w ramach zupełnie nowej klasy - Heavy Melee.
- Shepard będzie mógł się turlać, przeskakiwać niewielkie szczeliny i kryć w stylu przypominającym Maksa Payne'a.
- Choć wciąż niepotwierdzone, całkiem możliwe są walki w kosmosie.
- Inżynier będzie mógł budować wieżyczki, a broń da się ulepszać.
- W grze odwiedzimy między innymi Nowy Jork, Londyn, rodzimą planetę Salarian, quariański księżyc i Marsa. Stworzenie każdej lokacji w grze zajmuje Bioware około sześciu miesięcy.
- Będący wrogiem Sheparda Cerberus ma posiadać do swej dyspozycji mechy, jednostki szturmowe i elitarne oddziały zabójców.
- Mechy Cerberusa mają być podatne na zniszczenie po trafieniu w "słaby punkt". Będzie możliwość odstrzeliwania/odcinania kończyn, pancerze będą podatne na uszkodzenie.
- Walka ma być "bardziej dynamiczna" i zmuszać gracza do szybkiego działania. Jej tempo ma być o około 10-15 % szybsze, niż w poprzednich grach.
- Statki Żniwiarzy będą posiadały różnorodne rozmiary. Od gigantycznych jednostek, jak pamiętny Suweren (około 2 km długości), do całkiem "niewielkich", mierzących 500-600 metrów.
- Lokacje mają być zdecydowanie większe. Zobaczymy wielu poruszających się po nich ludzi, walczące statki i pełną detali architekturę. Nowy i bardziej zaawansowany system oświetlenia ma zapewnić bardziej fotorealistyczną grafikę. Będzie bardziej klimatycznie, a otoczenie ma posiadać więcej interaktywnych elementów.
- Pojawi się nowy system skanowania planet, nie dostaniemy jednak do dyspozycji pojazdów z poprzednich części gry.