W poprzednich częściach Diablo śmierć poza miastem była tylko jednym z elementów rozgrywki, który oznaczał powrót do miasta. W efekcie gracze nie przywiązywali do zgonów oraz wypraw odpowiedniej wagi, sprowadzając całość do frywolnych wypadów. Jednak nie to było zamierzeniem Blizzarda i przy trzeciej części Diablo, jej twórcy mają zamiar to zmienić.

"Podczas twojej podróży i ogólnie na końcu każdego poziomu lochów stan twojej postaci zostanie zapisany w punkcie kontrolnym. Gdy zginiesz, wrócisz do ostatniego punktu kontrolnego z małą ilością zdrowia. Reszta powoli zregeneruje się (...) Ten system jest oczywiście bardzo pobłażliwy. Na razie jest za wcześnie, aby poświęcać karom związanym ze śmiercią więcej przemyśleń" - napisał na oficjalnym forum DIII pracownik Blizzarda o nicku "Bashiok".
Jak zapewnił "Bashiok", mechanika ta działa bardzo dobrze i sprawdza się w boju.