Football Manager 2008 - betatest

Maciej Wróblewski
2007/09/19 18:03

Beckham piękny jak zawsze

Football Manager 2008 - betatest

Chociaż rok 2007 wciąż trwa to głowy wielu ludzi na całym świecie są już zaprzątnięte liczbą 2008. Spowodowane jest to oczywiście zbliżającą się wielkimi krokami premierą najnowszego Football Managera, oznaczonego tym właśnie numerem. Co on takiego w sobie kryje, czym nas zaskoczy tym razem? Postaram się wam odpowiedzieć na te pytania, gdyż nie tak dawno doznałem zaszczytu zapoznania się z wersję beta tegoż produktu. Ja sam nie wiedziałem dokładnie czego miałem oczekiwać - powtórki z poprzednich FM-ów czy może czegoś innowacyjnego, zaskakującego? Spójrzmy na tę sprawę z bliska...

Wstęp do meczu

Zaraz po uruchomieniu gry pierwsze co rzuci się w oczy każdemu "eFeManiakowi" będzie oczywiście nowa szata graficzna. W tym roku panowie programiści postanowili pójść w kierunku koloru białego i jego odcieni, dzięki czemu wszystko jest czytelne i stoi "czarno na białym". Nie brzmi to, a także i nie wygląda, zbyt imponująco, jednak musimy pamiętać, że rozmawiamy o menadżerze piłkarskim, a gry z tego gatunku nie mają być efektowne graficznie, a raczej jak najbardziej realne i na tym programiści z SI Games, firmy produkującej FM-a, głównie się koncentrują. Ikonki, które możemy znaleźć na górnej belce, pozwolą nam szybko dostać się do wszystkich ważnych miejsc, które każdy prawdziwy menadżer powinien mieć pod ręką. Warto także wspomnieć o tym, że w FM 2008 zdjęcia piłkarzy będą dokładnie dwa razy większe niż w poprzednich wersjach. Ogólnie w kwestii grafiki nie ma przerostu formy nad treścią, a wszystko wygląda ładnie i przejrzyście, więc nic więcej nie powinno być już potrzebne przeciętnemu graczowi.

Przyjemnym zaskoczeniem było, gdy pierwszą wiadomością jaką dostałem po objęciu klubu, był raport o tej drużynie od mojego asystenta. Można się z niego było dowiedzieć, który piłkarz jest ostoją naszej ekipy, która z formacji jest najsilniejsza, a która najsłabsza i wymagałaby pewnych wzmocnień, a także jaki potencjał ma nasz zespół na przyszły sezon. To jest opcja, która na pewno okaże się przydatna szczególnie przy obejmowaniu drużyny, o której na samym początku nie mamy zbyt dużego pojęcia i takie wprowadzenie w nią pozwoli nam poczuć się troszkę pewniej. Warto jest podkreślić, że rola naszego sztabu szkoleniowego uległa zdecydowanej poprawie, dzięki czemu nasze, menadżerów, życie staje się łatwiejsze. Podczas każdego meczu możemy poprosić asystenta o zasugerowanie nam co powiedzieć przy rozmowach z piłkarzami, skauci nie tylko znajdują nam obiecujących zawodników, ale także meldują o ich bieżących poczynaniach po każdym lepszym meczu z ich strony, a nasi trenerzy oferują nam pełny raport na temat każdego piłkarza z naszej drużyny, co pozwala nam jeszcze bardziej pogłębić wiedzę na temat naszej ekipy.

Jedną z nowości jakie dostaliśmy przy wyjściu FM 2006 był tuto rial, który został wkomponowany w grę. Była to szczególnie przydatna opcja dla początkujących graczy, którzy bardzo łatwo mogli się pogubić między wszystkimi tabelami, wykresami, statystykami itp. Wraz z FM 2007 dostaliśmy kolejną nowinkę – zaimplementowany w grę zbiór porad i tipsów, napisanych przez jednego z programistów Football Managera, Marca Vaughana. Jak widać panowie z SI Games bardzo chcą przyciągnąć jak największą ilość nowych graczy przed monitory komputerów, gdyż także i w tym roku wyciągają oni rękę do początkujących. Nowością będzie "doradca" (advisor), czyli mała chmurka, która będzie nam wyskakiwała przy najróżniejszych okazjach z różnymi pytaniami i odpowiedziami do nich, takimi jak: "Czy chcesz sprawdzić kiedy jest twój następny mecz?" lub "Czy chcesz powrócić do głównego menu?". Oczywiście, zagadnienia te będą dotyczyły sytuacji w jakiej gracz się będzie akurat znajdował, dzięki czemu nikt nie powinien raczej mieć problemów z odnalezieniem się w grze.

Już przy grze w FM 2007 mieliśmy kilka opcji przy wyborze budżetu na przyszły sezon. Gdy chcieliśmy więcej pieniędzy na transfery, dostawaliśmy mniej na pensje piłkarzy i vice versa. W tym roku ta kwestia została wykonana troszeczkę inaczej, jednakże mi osobiście przypadła ona bardziej do gustu. W zależności od tego, o co zadeklarujemy że mamy zamiar walczyć w nadchodzącym sezonie, zależeć będzie ile pieniędzy dostaniemy na zakup piłkarzy czy na płace. Jeśli mamy zamiar "spróbować powalczyć" o mistrzostwo, to dostaniemy mniej niż gdybyśmy obiecali zarządowi pewnego "mistrza". Jednakże nie możemy myśleć, że co się stanie to się stanie i wziąć opcję oferującą większą sumę. Jeśli nie uda nam się osiągnąć założonego celu, to zwiększa się szansa, że zarząd postanowi nas po prostu wyrzucić z klubu za nie spełnienie oczekiwań.

GramTV przedstawia:

Piłka w grze

Już od dawna wiadomo, że w świecie piłki nożnej kibice mają bardzo duże znaczenie. Także i w Football Managerze zaczyna to być odzwierciedlone. Sporą nowością w tej kwestii będą tzn. "dni kibica", w trakcie których wejście na mecz odbywający się właśnie tego dnia będzie darmowy. Cel takiego przedsięwzięcia jest prosty – zwiększenie frekwencji na trybunach, gdyż po takich spotkaniach więcej ludzi przekonuje się, że warto jest przychodzić i kibicować swojej drużynie. Decyzja, dotycząca tego który mecz zostanie wybrane, zależy od zarządu naszego klubu, a bilety zostają opłacone przez naszego sponsora. Na początku sezonu dostajemy regularne powiadomienia dotyczące ilości karnetów wykupionych na przyszły sezon, a kibice po każdym spotkaniu wyrażają swoje zadowolenie z wyniku, a także ze stylu gry jaki zaprezentowała ich ukochana drużyna. Do tego dochodzą komentarze dotyczące finansów klubu, transferów, formy piłkarzy, czy tego jak klub ogólnie się prezentuje w różnych rozgrywkach. My, jako menadżerowie, musimy pamiętać, aby utrzymywać naszych fanów w jak najlepszych nastrojach, gdyż to oni kładą presję na naszym prezesie i zarządzie klubu i jeśli kibice nie będą zadowoleni z tego jak prowadzimy drużynę, to może się tak zdarzyć, że stracimy pracę.

Panowie programiście zdecydowanie włożyli najwięcej pracy w odnowienie i dopracowanie meczu i całej otoczki wokół niego, która została ślicznie połączona z systemem mediów. Na samym początku nasz asystent przygotowuje nam szczegółowy raport na temat naszego przyszłego rywala, w którym także dostajemy notatkę, dotyczącą najlepszego piłkarza naszych przeciwników, tak zwanego "dangerman". Wraz z tą wiadomością dostajemy możliwość skomentowania na temat tegoż zawodnika, w celu podbudowania atmosfery przed meczem. Oczywiście nadal dostajemy zapytania od mediów co sądzimy o nadchodzącym meczu, czy myślimy że to będzie ciężka potyczka, czy raczej powinniśmy wygrać bez problemów itp.

Warto także wspomnieć o tym, jak płynne stało się przejście do samego meczu. Sami nawet nie zauważamy kiedy nagle znajdujemy się w samym środku spotkania. Najpierw ukazuje nam się ekran przedmeczowy, z generalnymi informacjami dotyczącymi meczu, a także garścią statystyk. Następny jest ekran z naszą taktyką i składem, gdzie ustalamy już wyjściową jedenastkę na mecz, później już ekran meczowy i składy oraz ustawienia obydwu drużyn. Kolejne okno jakie nam się pojawi przed oczami to analiza meczu, co jest nowością dla Football Managera, w którym to ukazują nam się kolejno: szansa drużyn na wygraną, kluczowi zawodnicy obydwu drużyn i komentarze do nich, przewidywania mediów dotyczące tego meczu oraz kamienie milowe każdej z drużyn, z których to dowiadujemy się o najróżniejszych jubileuszach takich jak setne wystąpienie piłkarza w jego historii, czy to, że jeśli drużyna wygra ten mecz to będzie miała już 5 meczów bez porażki. Jest to zdecydowana gratka dla wszystkich fanów liczb i statystyk. Po przejściu już przez całą otoczkę wokół meczu, w końcu dochodzimy do sedna sprawy. Jeszcze tylko rozmowa z piłkarzami (z którą możemy się bardzo szybko uporać dzięki opcji poproszenia asystenta o podanie swojej sugestii), instrukcje dla naszych zawodników dotyczące drużyny przeciwnej i mamy pierwszy gwizdek! Cały silnik meczowy już został chyba dopracowany do perfekcji i naprawdę ciężko znaleźć cokolwiek do czego można się przyczepić. Producenci gry postanowili zrobić fuzję szybkiej i normalnej zmiany taktyki, dzięki czemu teraz możemy dokonać zmian w grze naszej drużyny kiedy tylko chcemy, jednak zostaną one wprowadzone dopiero przy najbliższej przerwie w spotkaniu.

Po ostatnim gwizdku mamy rozmowę pomeczową z naszymi zawodnikami, a następnie analizę meczu, w której to dowiemy się co media sądzą o wyniku oraz jak spisali się kluczowi zawodnicy obydwu drużyn. Po wyjściu z ekranu meczowego dostajemy wiadomość podsumowującą spotkanie, a także dowiadujemy się czy nasi kibice byli zadowoleni z naszej gry czy nie. Wszystko to idzie w szybkim tempie, ale w tym samym czasie bardzo płynnie, dzięki czemu mecze w FM-ie przestają być swego rodzaju przerywnikiem w grze, a już raczej jej częścią.

W Football Managerze 2008 międzynarodowy aspekt gry nabrał większego znaczenia, co zawdzięczamy jego lekkiemu podrasowaniu przez twórców. Wybór nowego kapitana reprezentacji narodowej (a także i klubu) będzie miał duże znaczenie na pozostałych piłkarzy drużyny, którzy mogą okazać niezadowolenie, jeśli oni uważają że decyzja była zła, co oczywiście równa się gorszej postawie na boisku. Każdy zawodnik, który gra dla swojej drużyny krajowej, posiada także osobną rubrykę, w której to wyraża swoje zadowolenie dla tejże ekipy. W ten sposób oddzielone zostają występy w reprezentacji i w klubie, tak że sytuacja w jednej z tych drużyn nie wpływa na grę piłkarza w drugiej. Media, tak jak i w życiu, odgrywają sporą rolę w komentowaniu na temat reprezentacji, spekulując kto dostanie się do kadry, a kto nie i dlaczego itp. Warto także wspomnieć o tym, że od teraz będziemy wiedzieli ile dni pozostało zawodnikowi do zdobycia swojego drugiego obywatelstwa, a menadżerowie drużyn narodowych mogą nawet próbować naciskać piłkarzy aby je zadeklarowali, dzięki czemu mogliby wzmocnić kadrę tej ekipy. W celu podniesienia realizmu gry od teraz gdy piłkarze będą musieli stawić się na mecz swojego kraju to nie będą już dostępni dla swojego klubu kilka dni wcześniej, gdyż jak wszyscy wiemy podróżowanie za granicę zajmuje trochę czasu, nie wspominając o samych przygotowaniach do spotkania.

Końcowy gwizdek

Jest jeszcze wiele innych opcji, które wymagają wspomnienia, jednak nie są aż tak duże czy innowacyjne aby poświęcać na nie zbyt wiele czasu. Jedną z takich nowości jest możliwość wyboru rozmiarów boiska na początku sezonu, dzięki czemu będziemy mogli dostosować taktykę do długości i szerokości naszego placu gry. W nowym managerze nie tylko piłkarze zostają oceniani, ale także i sędziowie. Każdy z nich ma swoje statystyki dotyczące ilości rozdanych kartek, podyktowanych karnych i tym podobnych, a wszystko to łączy się w jedną, ogólną notę. Dużą nowością, która już zdążyła przynieść sporo kontrowersji w świecie FM-a, jest FaceGen czyli komputerowo tworzone twarze dla nowych zawodników wygenerowanych przez grę. Jednakże, nie jestem w stanie zbyt wiele powiedzieć na temat tej opcji, gdyż programiści z SI Games nadal nad nią pracują i nie jest jeszcze ukończona. Przyjemnym dodatkiem jest także kalendarz, na którym mamy ładnie ukazane wszystkie zbliżające się, ważne daty, takie jak nasze mecze, mecze reprezentacji, losowania itp.

Niby nic się nie zmieniło od Football Managera 2007, a jednak nowości jest co nie miara. Ulepszanie już obecnych opcji, dodawanie małych detali... to wszystko tworzy piękno tej gry i tej serii. Najważniejsze jednak jest to, że z roku na rok gra w Football Managera sprawia coraz więcej radości, gra coraz lepiej odwzorowuje rzeczywistość, a my, gracze, coraz bardziej stajemy się prawdziwymi menadżerami...

Komentarze
27
Usunięty
Usunięty
24/09/2007 17:51

Cudowna sprawa :D. Nic, tylko brać i grać.

Usunięty
Usunięty
24/09/2007 17:43

Będzie dobrze xD

Usunięty
Usunięty
23/09/2007 14:18

Witamjestem zniecierpliwiony oczekiwaniem na nowego FM''a. Nie popelnie bledu sprzed roku i nie zamowie jako dostarczyciela poczty polskiej bo im sie nie spieszy i nie chce tak jak rok temu dostac FM''a 5 dni po premierze. Polecam zamawianie kurierem poniewaz juz na drugi dzien bedziemy mogli sie cieszyc i wejsc w swiat pilkarskich managerow ( mam nadzieje panowie z masterlink)Z Powazaniem : Sasasza




Trwa Wczytywanie