Co to jest Pixel Shader, Vertex Shader i Transform & Lighting
Pixel Shader (jednostka cieniowania pikseli) - pozwala na szybkie obliczanie kolorów każdego piksela renderowanego obrazu. Uzyskana barwa jest składową wyników obliczeń Vertex Shadera, analizy parametrów tekstury oraz funkcji opisującej efekt specjalny jak mgła, przezroczystość czy stopień odbicia światła.
Vertex Shader (jednostka cieniowania werteksów) - służy do wykonywania przekształceń geometrycznych renderowanego obrazu na podstawie informacji opisujących werteksy.
Werteks - wierzchołek trójkąta. Z trójkątów składają się renderowane obiekty budujące scenę 3D.
Transform & Lighting - TnL to operacje przetwarzania położenia, kształtu i oświetlenia przedmiotów, z których składa się obraz w grafice trójwymiarowej. Zwykle wykonywane są przez procesor komputera.
Poniższa tabelka prezentuje obsługę danej wersji technologii w konkretnej wersji pakietu DirectX
Wersja DirectX
Pixel Shader
Vertex Shader
8.0
1.0, 1.1
1.0
8.1
1.2, 1.3, 1.4
1.1
9.0
2.0
2.0
9.0a
2_A, 2_B
2.x
9.0c
3.0
3.0
10.0
4.0
4.0
10.1
4.1
4.1
W jaki sposób mogę sprawdzić jakie technologie obsługuje moja karta graficzna?
Technologie które wspiera twoja karta graficzna możesz ustalić za pomocą programów diagnostycznych takich jak na przykład GPU-Z.
Uruchom program klikając na nim dwukrotnie lewym przyciskiem myszy.
W polu oznaczonym jako "Name" znajdziesz nazwę posiadanej karty graficznej
(na poniższym rysunku zostało oznaczone ono czerwoną ramką)
W polu "DirectX Support" znajdziesz informacje o zgodności twojej karty graficznej z daną wersją pakietu DirectX oraz o obsługiwanej technologii. (na poniższym rysunku zostało oznaczone ono czerwoną ramką)
Objaśnienie:
DirectX Support: 9.0c / SM3.0
9.0c - zgodność karty graficznej z pakietem DirectX 9.0c
SM3.0 - obsługa technologii Pixel Shader 3.0
Wyjątek stanowią zintegrowane karty graficzne INTEL, SIS czy VIA - więcej informacji na następnej stronie
Poniższa tabela przedstawia popularne na naszym rynku karty graficzne.
Nazwa
Shader Model
Open GL
DirectX
NVIDIA
seria GeForce 2
TnL
b/d
DirectX 7.0
seria GeForce 256 DDR oraz SDR
TnL
b/d
DirectX 7.0
seria GeForce 3 oraz 3Ti
1.1
1.4
DirectX 8.0 / 8.0a (Ti)
seria GeForce 4 MX
TnL
1.2
DirectX 7.1
seria GeForce 4 Ti
1.1 / 1.3
1.4
DirectX 8.1
seria GeForce PCX 5***
2.0
1.5
DirectX 9.0
GeForce FX 5200-5600 oraz 5800
2.0
1.5
DirectX 9.0
GeForce FX 5700; 5750; 5900; 5950
2.0+
1.5
DirectX 9.0b
seria GeForce 6***
3.0
2.0
DirectX 9.0c
seria GeForce 7***
3.0 / 3.0+
2.0
DirectX 9.0c
seria GeForce 8***
4.0
2.1
DirectX 10+
ATI
Radeon 256 DDR oraz SDR
TnL
b/d
DirectX 7.0
seria Radeon 7***
TnL
b/d
DirectX 7.0
Radeon 8500 oraz 8500 PRO
1.1 / 1.4
1.4
DirectX 8.1
Radeon 9000 - 9250
1.1 / 1.4
1.4
DirectX 8.1
Radeon 9500 - 9800
2.0
1.5
DirectX 9.0
Radeon X300 - X600
2.0
1.5
DirectX 9.0
Radeon X700 - X850
2.0b
1.5+
DirectX 9.0b
Radeon X1050
2.0
1.5
DirectX 9.0
Radeon X1300 - X1950
3.0
2.0
DirectX 9.0c
seria Radeon HD 2***
4.0
2.1
DirectX 10+
seria Radeon HD 3***
4.1
GramTV przedstawia:
DirectX 10.1
Matrox1
Matrox Mil G400
TnL
b/d
DirectX 7.0
Matrox Mil G450 oraz G550
TnL
b/d
DirectX 7.1
MatroxParhelia
512
2.0 /1.3
b/d
DirectX 8.1
Intel1
GMA 900 (910GL, 915G, 915GL, 915GV, 915GM)
2.0
1.4
DirectX 9.0
GMA 950 (945G, 945GU, 945GM, 945GZ )
2.0
1.4
DirectX 9.0
GMA 3000 (946GZ, Q963, Q965)
2.0
1.4
DirectX 9.0
GMA 3100 (G31, G33, Q33, Q35)
2.0
1.4
DirectX 9.0
GMA X3000 (G965)
3.0
1.5
DirectX 9.0
GMA X3100 (GM965, GL960)
4.0
1.5
DirectX 10+
GMA X3500 (G35)
4.0
2.0
DirectX 10+
S3 Graphics1
S3 UniChromeorazUniChrome PRO
TnL
b/d
DirectX 7.0
S3 GammaChrome S18
2.0
b/d
DirectX 9.0
S3 Delta Chrome S8
2.0+
1.3
DirectX 9.0b
S3 Chrome S25 oraz S27
2.0+
b/d
DirectX 9.0b
1. Wymienione karty graficzne Matrox,Intel oraz S3 Graphics nie wspierają technologii pixel i vertexshader sprzętowo, technologie te wspierane są poprzez
emulację programową.
Niestety w przypadku emulacji programowej powyższych technologii
prawidłowe ich wspieranie w aplikacjach uzależnione jest w dużej mierze od
sterowników dostarczanych przez producenta danego układu graficznego.
Nie możemy tym samym zagwarantować prawidłowego działania gier wymagających
technologii pixel i vertexshader
na powyższych zintegrowanych kartach graficznych.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!