Podczas objazdowego cyrku nazwanego MotoGP zawodnicy odwiedzają wiele kontynentów i krajów, podróżując dookoła świata. Tory położone są w przeróżnych miejscach i charakteryzują się różnymi cechami. Jako że każdy zawodnik, by móc osiągnąć na nich dobry czas, musi na pamięć znać ich przebieg wraz z każdym zakrętem oraz prostą – postanowiliśmy przybliżyć Wam specyfikę tych najciekawszych i najważniejszych obiektów, z którymi być może zetkniecie się w MotoGP'08. Zapraszamy do lektury.
Losail International Circuit – Commercial Bank Grand Prix of Qatar
Długość trasy: 5380 metrów
Szerokość: 12 metrów
Najdłuższa prosta: 1068 metrów
Zakręty w lewo: 6
Zakręty w prawo: 10
Losail International Circuit jest stosunkowo nowym obiektem, ponieważ został otwarty dopiero w 2004 roku. Jego budowa trwała niecały rok i pochłonęła 58 milionów dolarów. Położony jest pośrodku pięknej katarskiej pustyni i właśnie z powodu charakterystycznego dla takiego rejonu klimatu ściganie się na nim jest niezwykle męczące oraz wyczerpujące. Trasa ma prawie 5,4 kilometra długości, co daje jej trzecie miejsce pod tym względem w całej serii wyścigów. Najdłuższa prosta – mająca ponad kilometr – pozwala się rozpędzić do 330 kilometrów na godzinę. Szesnaście specyficznych zakrętów sprawia, że zmagania na tym torze są bardzo trudne technicznie, ale i przez to bardzo atrakcyjne dla obserwujących. W sezonie 2008 wyścig odbył się w nocnej oprawie oraz przy sztucznym oświetleniu, co dodało mu jeszcze więcej uroku i efektowności.
Inauguracyjne GP w 2004 roku wygrał Sete Gibernau na Hondzie. Aktualnie Grand Prix Kataru corocznie otwiera sezon zmagań MotoGP. Rekordy należą do: Scott Redding, czas – 2'05.695 (klasa 125cc, Aprilia); Alex Debon, czas 1'59.379 (klasa 250cc, Aprilia); Casey Stoner, czas 1'55.153 (klasa MotoGP, Ducati). Ostatni z wymienionych wygrał też tegoroczne zmagania na tym torze.
Donington Park – British Grand Prix
Długość trasy: 4023 metry
Szerokość: 10 metrów
Najdłuższa prosta: 564 metry
Zakręty w lewo: 4
Zakręty w prawo: 7
Tor w Donington Park w hrabstwie Leicestershire zbudowano w 1931 roku i jest on najstarszym z torów składających się na serię zawodów MotoGP. Odbywa się na nim wiele przeróżnych zawodów, m.in. BTCC, SBK, British F3, a już od 2010 to właśnie ten obiekt zastąpi Silverstone w roli gospodarza wyścigów F1 w GP Wielkiej Brytanii. Ponadto często mają tu miejsce różne inne atrakcje, jak choćby festiwale muzyczne.
Trasa ma trochę ponad cztery kilometry długości, a na kierowców czeka jedenaście zakrętów, z czego cztery to zakręty w lewo, a siedem – w prawo. Jego konfiguracja jest dla kierowców trudna i nieprzyjemna, a sprawy nie polepsza bardzo śliski i mało przyczepny asfalt. Rekordzistą toru z czasem 1'18.029 jest nieżyjący już legendarny kierowca F1 – Ayrton Senna, a ów czas ustanowił na rok przed swoją tragiczną śmiercią. W MotoGP najlepsze czasy wykręcili tutaj jak do tej pory: Alvaro Bautista, czas 1'37.312 (klasa 125cc, Aprilia); Marco Simoncelli, czas 1'32.474 (klasa 250cc, Gilera); Daniel Pedrosa, czas 1'28.714 (klasa MotoGP, Honda). W czerwcu tego roku w zawodach GP Wielkiej Brytanii zwyciężył Casey Stoner z Ducati Marlboro Team.
Automotodrom Brno – Cardion AB Grand Prix Czech
Długość trasy: 5403 metry
Szerokość: 15 metrów
Najdłuższa prosta: 636 metrów
Zakręty w lewo: 6
Zakręty w prawo: 8
Na wypadek gdybyście mieli ochotę wybrać się osobiście na wyścig MotoGP, przedstawiamy dwa najbliżej położone naszego kraju tory. Pierwszym z nich jest czeski tor w Brnie. Zbudowano go pod koniec lat 80. XX wieku, a zmodyfikowano w 1996 roku. Ma 5403 metry długości i krótkie odcinki proste przerywane co pewien czas zakrętami, których na całej trasie znajdziemy aż piętnaście.
Nieoficjalny rekord toru należy do kierowcy F1 Davida Coultharda. Pochodzi on z 2002 roku i wynosi 1'36.77. W klasie MotoGP rekord został ustanowiony w tym sezonie. Zrobił to Casey Stoner na swoim Ducati. Osiągnięty przez niego czas to 1'57.199. W innych klasach najlepszy wynik osiągnęli: Lucio Cecchinello z czasem 2'07.836 (klasa 125cc, Aprilia) oraz Jorge Lorenzo z czasem 2'02.299 (klasa 250cc, Aprilia). W tegorocznym GP zwyciężył tutaj Valentino Rossi.
Sachsenring Racing Circuit – German motorcycle Grand Prix
Długość trasy: 3671 metrów
Szerokość: 10 metrów
Najdłuższa prosta: 780 metrów
Zakręty w lewo: 10
Zakręty w prawo: 4
Umiejscowiony w Bawarii w Niemczech tor Sachsenring to drugi z obiektów, do których Polacy nie mają daleko. Jest on o tyle ciekawy, że większość jego zakrętów jest w lewo. Ponadto w początkowej fazie trasy kierowcy jadą praktycznie ciągle skręcając, natomiast w drugiej głównie „prują” po prostych odcinkach. Najdłuższy z nich ma prawie 800 metrów i poprowadzony jest przez dwa wzniesienia. Pod względem długości tor jest jednym z krótszych obiektów w całych zawodach. Co ciekawe, to właśnie na Sachsenring niemieckie zawody przeprowadziły się ze słynnego Nürburgringu. W zeszłym roku, by dopingować kierowców, przybyło tutaj prawie 230 tysięcy kibiców.
W lipcu w tym sezonie zwyciężył tutaj Casey Stoner, to nie on jednak dzierży tytuł rekordzisty toru, a Dani Pedrosa. Rok temu na swojej Hondzie wykręcił on tutaj 1'23.082. W pozostałych klasach wyniki są oczywiście słabsze i wynoszą: 1'26.909, Gabor Talmacsi (125cc, Aprilia) oraz 1'24.672, Mika Kallio (250cc, KTM).
Indianapolis Motor Speedway – Red Bull Indianapolis GP
Długość trasy: 4216 metrów
Szerokość: 16 metrów
Najdłuższa prosta: 872 metry
Zakręty w lewo: 10
Zakręty w prawo: 6
A teraz kolej na tegoroczny powrót motocykli na tor Indianapolis, na którym ostatni raz dwukołowe maszyny śmigały prawie cały wiek temu. Opracowano jednak nową trasę, specjalnie dla serii MotoGP, i w tym roku maszyny te powróciły do ścigania się na najsłynniejszym amerykańskim torze wyścigowym, nazywanym wyścigową stolicą świata. Co ciekawe, przeznaczony jest on głównie do wyścigów po owalu, choć nie tylko. Odbywają się tutaj między innymi wyścigi serii Nascar czy IndyCar. Wyobrażacie sobie zorganizować na tym torze podobną imprezę dla motocykli? Np. MotoGP 500? To byłoby coś!
A tymczasem zejdźmy na ziemię i przyjrzyjmy się strukturze toru. Szesnaście zakrętów, z czego aż dziesięć wiodących w lewo, oraz troszkę ponad cztery kilometry długości. Prosta startowa mająca długość 872 metrów. Do tego szeroki, szesnastometrowy asfalt, a wszystko to nowo zbudowane i praktycznie "jeszcze świeże". Rekordzista toru i zwycięzca pierwszych zawodów w jednym to Valentino Rossi, któremu udało się uzyskać tutaj czas 1'49.668. Gdy idzie o klasę 125cc, to prowadzi w niej Stefan Bradl z czasem 1'50.460, który uzyskał na swojej Aprilii.
Le Mans – Alice Grand Prix Francji
Długość trasy: 4185 metrów
Szerokość: 13 metrów
Najdłuższa prosta: 450 metrów
Zakręty w lewo: 4
Zakręty w prawo: 9
A oto kolejna z bardzo słynnych tras z serii oraz jednocześnie chyba czołowy tor wyścigowy w Europie. Odbywa się tutaj słynny na cały świat wyścig Le Mans 24 Hours, który trwa – jak wskazuje nazwa – równo dobę. Do tego jest to „domowy” tor francuskiego zespołu Pescarolo Sport, który został założony w 2000 roku przez Henriego Pescarolo, francuskiego kierowcę wyścigowego. Jego zespół startuje obecnie w serii Le Mans oraz w prestiżowym – wspomnianym już dzisiaj – 24-godzinnym wyścigu Le Mans, ale oprócz tego miał także w swej historii epizody z rajdem Paryż – Dakar oraz amerykańską serią Le Mans.
Wracając jednak do toru, ma on standardowe cztery kilometry długości oraz trzynaście zakrętów. Jego najdłuższa prosta ma jedynie 450 metrów, ale nie ukrywajmy – esencją tego wyścigu nie są proste, a ostre „jedynkowe” (by je przejechać, trzeba zredukować bieg aż do pierwszego) nawroty. Najlepsze czasy na torze należą do Pola Espargaro, 1'43.918 (125cc, Derbi) i Marco Simoncelliego – 1'39.666 (250cc, Gilera). Z kolei w klasie MotoGP rekordzistą jest zwycięzca GP 2008 – wymieniany już dziś wielokrotnie Valentino Rossi, który uzyskał czas 1'34.215.
Phillip Island Grand Prix Circuit – Grand Prix Australii
Długość trasy: 4445 metrów
Szerokość: 13 metrów
Najdłuższa prosta: 900 metrów
Zakręty w lewo: 7
Zakręty w prawo: 5
Zawody na Phillip Island należą do najelegantszych w całym cyklu, a wszystko z powodu bardzo charakterystycznych, łagodnych – „miękkich”, można by rzec – łuków zakrętów. Pierwszy wyścig odbył się tutaj w 1928 roku, ale ówczesna trasa została zastąpiona przez nową w 1951. Obecnie rozgrywane są tutaj także wyścigi SBK oraz serii V8 Supercars. Ponadto już w 2011 roku zawitają tutaj kierowcy Formuły 1.
Oprócz bardzo ładnych zakrętów trasa posiada też długą, bo 900-metrową prostą, na której prędkości znacznie przekraczają magiczne 330 kilometrów na godzinę. Rekordzistą toru jest Loris Capirossi z czasem 1'30.122, który to ustanowił w 2004 roku. Kierowcy innych klas tutaj się nie ścigają, natomiast tegoroczne MotoGP wygrał... Casey Stoner. Zaskoczeni?
Comunitat Valenciana – Valencian Community motorcycle Grand Prix
Długość trasy: 4005 metrów
Szerokość: 12 metrów
Najdłuższa prosta: 876 metrów
Zakręty w lewo: 9
Zakręty w prawo: 5
Grand Prix kończące zawody w serii MotoGP, a jednocześnie jedno z dwóch odbywających się w Hiszpanii. Comunitat Valenciana powstało w 1999 roku i oprócz zawodników MotoGP gości na swojej trasie także kierowców WTCC, SBK, GP2, F3, a także F1 – ale tylko w czasie zimowych testów. Nieoficjalny rekord toru – 1'09.005 – należy właśnie do kierowcy Formuły 1, Kimiego Räikkönena. Ten oficjalny ustanowił w zeszłym roku Marc Gene i wynosi on 1'23.489.
Tor ma dwanaście zakrętów i obfituje w proste odcinki, na których nabiera się sporych prędkości. Najdłuższy prosty odcinek ma prawie kilometr, co przecież jest niemal jedną czwartą toru. Z zawodów MotoGP ściga się na nim tylko tytułowa klasa, a rekord należy do Lorisa Capirossiego i wynosi 1'32.924. Został on „wykręcony” w 2006 roku na motocyklu marki Ducati. Wyścig w Walencji w tym roku odbędzie się już w ten weekend, tak więc zachęcamy do obejrzenia i dopingowania kierowców – choćby przed telewizorem.
Tym sposobem zakończyliśmy dzisiejszy przegląd najciekawszych torów z serii MotoGP. Przyjrzeliśmy się jedynie ośmiu z osiemnastu tras, tak więc jeżeli chcecie zwiedzić ich więcej – jednym z najciekawszych na to sposobów może być wirtualne ich odwiedzenie w MotoGP'08. To tyle na dziś, a już jutro przybliżymy Wam temat motocykli, na których ścigają się w tej serii zawodnicy.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!