Dziesiątki samochodów w setkach wersji, kilkadziesiąt tras i torów, kilkanaście wyścigowych lig... Mowa o nowej Forzie? Otóż nie! Race 07 na PC!
Dziesiątki samochodów w setkach wersji, kilkadziesiąt tras i torów, kilkanaście wyścigowych lig... Mowa o nowej Forzie? Otóż nie! Race 07 na PC!
Jednym z najpłodniejszych twórców symulatorów wyścigowych jest szwedzkie studio SimBin. I choć najbardziej hardcore'owi gracze zarzucają tworzonym przez nich tytułom zbyt małe przywiązanie do realizmu, to nie możemy dać się zwariować. Studio uformowane zostało w roku 2003 jako modderska grupa pracująca nad przeniesieniem ligi FIA GT do F1 Challenge '99-'02 autorstwa Image Space Incorporated (późniejsi twórcy "wzorowego" symulatora - rFactor). Nic więc dziwnego, że pierwszą ich stworzoną grą był właśnie GTR. Szwedzka ekipa ma więc korzenie stricte hardcore'owe. Tworząc pełnoprawne produkcje Szwedzi starają się dotrzeć do jak najszerszej publiczności - warunkiem koniecznym do obcowania z ich produkcjami jest jednak miłość do wyścigów i chęć ciągłego podnoszenia swoich umiejętności. Bo choć włączyć można wiele wspomagaczy, a poziom trudności przeciwników praktycznie zniwelować - nie da się ukryć, że nie po to powstają te gry. Nie wyróżniają się najlepszą grafiką czy rozbudowanym trybem kariery, stąd często nie są odbierane równie dobrze co najpopularniejsze wyścigówki (Dirt, Grid, czy F1 od Codemasters). Jednak zestawiając to produkcje od SimBinu oferują więcej możliwości i lepsze doznania.
Jak zapewne wiecie w sklepie gram.pl od 8. lutego można kupić wyścigowe produkcje SimBinu w cyfrowej wersji. Z tego też powodu powstał ten tekst - chcemy przybliżyć Wam twórczość szwedzkiego producenta oraz możliwości oferowane przez jego produkcje na przykładzie Race 07 wraz z dodatkami. Gra zadebiutowała w roku 2007, a twórcy wspierali ją rozszerzeniami aż do listopada 2011. Dziś jest to więc podstawka, którą wedle własnego uznania uzupełnić możemy o dowolne składniki. My na potrzeby tego tekstu wybraliśmy zestaw Race 07 wraz z GTR Evolution, STCC - The Game, Race On oraz The Formula RaceRoom Addon. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym składowym.
Race 07Druga gra z serii Race ukazała się w roku 2007 i podobnie jak poprzednik - Race: The WTCC Game zawierała oficjalną licencję FIA na zawody WTCC. Wersja z 2007 roku bazowała zarówno na torach, samochodach i kierowcach z 2006 oraz naturalnie rozszerzała bazę danych o aktualne dane. O co chodzi w tej serii? Otóż WTCC to Światowe Mistrzostwa Samochodów Turystycznych ze ściśle regulowanymi zasadami dotyczącymi specyfikacji samochodów. Zabronione jest korzystanie z wielu technologii, m.in. ABS-u czy Systemu Kontroli Trakcji, przez co zawody w WTCC są bardzo widowiskowe i emocjonujące, pełne spektakularnych akcji oraz kraks. Przyjrzyjcie się sami jednej z kompilacji prezentujących piękno tego motorowego sportu.
Co ciekawe, w WTCC rozgrywane są dwa wyścigi - jeden po drugim. W obu kierowcy przejeżdżają dystans od 50 do 60 kilometrów, a co najważniejsze - wedle ściśle ustalonych reguł czołówka stawki z pierwszego wyścigu do następnego przystępuje z dodatkowym obciążeniem, które dla najszybszego kierowcy może wynieść aż 60 kg (aktualnie). Przepisy ciągle ulegają zmianie i aktualnie wygląda to wszystko troszkę inaczej niż wtedy, ale ze względu na rok produkcji Race 07 stosuje (w zależności od wybranego sezonu) zasady z lat 2006 oraz 2007. Wszystko po to, aby wyrównać szanse i uatrakcyjnić widowisko.
Auta klasy WTCC sezonu 2007 dysponują mocą około 280 KM i wagą około 1140 kg. Dopuszczone są samochody zarówno przednio jak i tylnonapędowe, pozbawione elektronicznych wspomagaczy (oczywiście gra na nie pozwala, ale to inna kwestia). Oprócz WTCC w Race 07 dostępne są także samochody z WTCC rocznika 1987, Formuły BMW oraz Formuły 3000, Mini Cooper oraz - w różnych wersjach - pojazdy Caterham oraz Radical. Licząc wszystkie wersje aut, formuł i torami z każdej kategorii Race 07 pochwalić się może przeszło 300 różnymi wersjami poniższych samochodów skupionymi w 9 kategoriach oraz 32 torami. Oto pełne zestawienie.
Dostępne tory w wersjach WTCC ‘06 i ’07
Tory dodatkowe
Lista dostępnych samochodów
WTCC ’06/’07
WTCC ’87
Formula 3000
Formula BMW
Mini Cooper Challenge
Radical Sportscars
Caterham CSR
Pierwszym dodatkiem o który rozszerzyliśmy naszą podstawkę jest wydany w 2008 roku GTR Evolution. Rozszerzenie skupia się na dodaniu do gry mocniejszych aut - są to samochody drogowe luksusowych marek jak Aston Martin, Dodge, Koenigsegg czy Saleen oraz podkręcone, konceptowe wersje aut z WTCC - mające około 600 KM przy wadze oscylującej wokół 1000 kilogramów. Prawdziwe potwory dysponujące ogromną mocą, których prowadzenie jest rozminowywanie pola przez sapera - margines dostępnych błędów wynosi dokładnie zero, a pierwszy z nich jest dokładnie ostatnim. Mają niesamowite przyspieszenie i szybko osiągają wysokie prędkości, ale ich prowadzenie nie jest proste. Łącznie (razem z Race 07) w 12 klasach dostępnych jest 49 samochodów w ponad 500 wariantach. Co do torów - GTR Evolution wprowadza tak naprawdę jeden nowy, ale za to jaki tor - słynne Zielone Piekło aka Nürburgring w wersjach: zwykłej, Grand Prix oraz Nordschleife. Pełna lista zmian wprowadzanych przez GTR Evolution - poniżej.
Tory
Samochody
GT Pro
GT Sport
GT Club
Klasa produkcyjna
WTCC Extreme
STCC - The Game
Kolejny dodatek, który zainstalowaliśmy do naszego Race 07 to STCC - The Game, które głównie dodaje możliwość ścigania się w lidze Scandinavian Touring Car Championship - powstałej z połączenia odpowiednich lig wyścigowych organizowanych w Danii oraz Szwecji. Swoją drogą jestem ciekawy, czy ktoś pamięta wydaną bodajże w 1999 grę Swedish Touring Car Championship traktującej właśnie o szwedzkiej lidze wyścigów w klasie samochodów turystycznych. Była to specyficzna, ale identyczna w założeniach produkcja.Dużą zaletą tego add-on'u jest cała lista nowych torów położonych głównie w Szwecji. Są to ciekawe, mniej znane, często wąskie i krótsze, obiekty, których poznanie oraz opanowanie bardzo urozmaica czas spędzony przy tym tytule. No i oczywiście nie zapominajmy, że Race pozwala nam na dowolne ustawianie zasad Mistrzostw - możemy więc w ramach STCC zorganizować sobie zawody, w których wystartują dobrze znane nam auto z WTCC czy klasy GT. Oprócz tego STCC - The Game dodaje także samochód Chevrolet Camaro i dedykowaną mu serię zawodów Camaro Cup. A poniżej, tradycyjnie, szczegółowa lista.
Tory
Samochody
2008 STCC
Camaro Cup
O ile STCC - The Game jest dodatkiem mocno skandynawskim dodatkiem do Race 07, o tyle następny - Race On - zakorzeniony jest mocno w USA. Choć nie tylko, ponieważ naturalnie gra zawiera w sobie wszystko to co ukazało się w serii do tej pory - a więc klasę STCC oraz aktualną dla roku 2008 klasę WTCC. Rodem z USA dostajemy natomiast dwa słynne tory (Laguna Seca i Road America), a także klasyczne amerykańskie muscle cary wraz z dedykowanymi im zawodami - m.in. dla Dodge Challenger SRT8 czy Chevrolet Camaro SS. Ponownie jak przy GTR Evolution opanowanie tych samochodów z ogromną mocą dostarczaną tylko tylnym kołom jest naprawdę wymagające, ale i emocjonujące, stąd jest to dobre rozwiązanie dla osób, które nabędą już odpowiedniego doświadczenia w niższych klasach wyścigowych z wolniejszymi samochodami. Ale gwarantuję Wam, że pokonywanie słynnego korkociągu na Laguna Seca smakuje wybornie nawet za kierownicą Mini Coopera. A i jeszcze jedna mała rzecz - Race On dodaje także bolid IFM.
Poniżej - pełna zawartość Race On.
Tory
WTCC 2008
STCC 2008
USA
Samochody
WTCC 2008
STCC 2008
International Formula Master
US Track Racers
US Street Cars
Camaro Cup
Ostatnim z rozszerzeń zainstalowanych do naszego Race 07 jest The Formula RaceRoom. Wybraliśmy go z dwóch powodów. Po pierwsze - jest darmowy. A po drugie - dodaje do rozgrywki kolejny bolid wyścigowy (formuła RR1), a tych nigdy za wiele. No i last but not least - nowy tor, Hockenheim Ring, który objeżdżać możemy aż w trzech wersjach (Short, GP oraz National). Biorąc pod uwagę poprzednie rozszerzenia - nie za wiele, ale przecież darowanemu koniowi...
Tak złożony zestaw wyścigowy zapewnia nam ogrom lig wyścigowych, w których jeździć możemy po wielu torach i to zarówno bolidami, jak i autami klas WTCC, STCC, GT czy Caterham. Zapewnia możliwość nauczenia się podstaw na słabszych autach oraz w dłuższej perspektywie - znacznie większe emocje, gdy już przesiądziemy się do kilkuset konnych bolidów wyścigowych. Kolejna duża zaleta to ogrom tras i torów - poznanie wszystkich do zabawa na całe tygodnie.
Inne możliwości
Oczywiście powyższy zestaw jest jedynie przykładowym, który skompletowaliśmy na potrzeby tego tekstu. Do Race 07 wydano jednak więcej rozszerzeń. SimBin stworzył m.in. aktualniejsze wersje lig STCC oraz WTCC (dedykowane sezonowi 2010), dodatek GT Power wprowadzający do gry super mocne BMW M3 GT2, Matech GT1 oraz Pagani Zonda R czy Retro Pack dzięki któremu otrzymujemy kolekcje starych aut (m.in. 1970 Chevrolet Camaro czy 1971 BMW 2002) oraz dwa nowe tory - w tym nasz rodzimy Poznań. Wszystkie te dodatki wydano także razem w jednym pudełku jako Race Injection. I to jest właśnie zaletą Race 07 - dopierając do siebie różne a'la DLC możemy skompletować sobie grę składającą się z takich komponentów, na jakie mamy ochotę. Jeśli totalnie nie jestem zainteresowany ligą STCC to nie zdecyduję się na jej zakup, a w to miejsce sięgnę po te rozszerzenia, które dla przykładu zapewnią mi w miarę aktualne tory oraz auta z ligi WTCC.Czym trzeba się przejechać?
Dodge Charger SRT-8 Super-Bee
Choć w porównaniu do innych aut dostępnych w Race 07 Dodge Charger SRT-8 nie grzeszy nadmiarem mocy (choć 425 KM to oczywiście niemało), jak przystało na rasowego muscla - opanowanie tego auta to prawdziwa sztuka. Wyrywa się do przodu niczym sprinter na starcie i nie lubi, gdy pragniemy go wstrzymywać. Jest autem, które każde naciśnięcie pedału gazu wita głośnym rykiem zadowolenia, przez co naprawdę ciężko w nim o rozsądną jazdę. Chargerem po prostu chce się bić kolejne rekordy okrążenia i walczyć o miejsce na podium. Ale jest jeden warunek - przed tym wszystkim trzeba go ujarzmić. Moc w całości doprowadzana jest do tylnej osi, przez co najmniejszy błąd lub nieodpowiednia zmiana biegów skutkują zerwaniem przyczepności. Wtedy mamy już tylko chwilę, by opanować wpadający w poślizg samochód. I choć satysfakcja z "radzenia sobie" z tym potworem jest wielka, bardzo łatwo zakończyć w nim zabawę na bandzie.Radical SR4
Co stanie się jeśli silnik od motocykla włożymy do super lekkiego bolidu? Chęć odpowiedzi na to pytanie przyświecała twórcom pierwszych modeli tej marki. Dzięki tym zacnym naukowcom wiemy już jak wiele dobrej zabawy może wyjść z tego dziwnego połączenia. A na poważnie - ideą przyświecającą konstruktorom Radicali było stworzenie wyścigowego, bezkompromisowego wściekłego bolidu, który bez większych zmian można użytkować jako normalny, drogowy samochodów. Radicale to przede wszystkim ogromna moc, która w połączeniu z lekką karoserią zapewnia niesamowicie dobrą zabawę. Dodatkowo SR4 prowadzi się jak marzenie - jeśli już dopuścimy do utraty przyczepności mamy naprawdę pozamiatane, ale w porównaniu do wielu wyścigowych samochodów Radical SR4 pozwala nam na zdecydowanie więcej. Rozpędza się błyskawicznie i w oka mgnieniu osiąga maksymalną prędkość oscylującą wokół 250 kilometrów na godzinę. Świetna przyczepność zapewnia nam dobrą zabawę w szybkich, ciasnych zakrętach, gdzie Radical pokazuje pełnię swoich możliwości.A co warto odwiedzić?
Nürburgring, Niemcy
To chyba aż nazbyt oczywiste, ale po prostu nie ma innej możliwości - jeśli tylko posiadacie GTR Evolution odwiedzenie "Zielonego Piekła" jest niczym obowiązek. To jeden z najstarszych i zarazem najtrudniejszych torów na świecie - z mnóstwem trudnych zakrętów, ale także długimi prostymi pozwalającymi na osiągnięcie maksymalnych prędkości, a także szybkimi łukami, po których szybkie przelotki dają wiele radości. Ponad 25 kilometrów i 170 zakrętów czystej zabawy zahaczającej także o tor wykorzystywany w F1 - Nürburgring. Tu trzeba być!Autódromo do Estoril, Portugalia
Tym razem coś mniej znanego - Autódromo do Estoril nie jest częstym gościem gier wyścigowych, rzadziej organizowane są tu także imprezy sportowe o najwyższej randze. Tor ma trochę ponad cztery kilometry długości i jeździ się po nim naprawdę przyjemnie - łączy w sobie długie proste i szybkie łuki, dzięki czemu nie jest zbyt trudny do opanowania. Z ciekawszych eventów - goszczą tutaj zawody MotoGP. Tor ma 13 zakrętów, a rekord jednego okrążenia wynoszący 1:14.859 należy do Damona Hilla - brytyjskiego kierowcy F1.Makau, Chiny
Znajdujący się w Makau (Chiny) obiekt Circuito da Guia to tor wyjątkowy pod wieloma względami. Jest to wyścig uliczny z bardzo wąskimi uliczkami, śliską nawierzchnią i rzadkimi jak trzylistna koniczyna okazjami do wyprzedzania. Bardzo łatwo tu o błąd i kraksę - wiele zakrętów jest bardzo ostrych i mylących, przez co poruszanie się po tym torze wymaga maksymalnie dużo skupienia i ostrożności. Całości dopełnia fakt, że na każdym z sześciokilometrowych okrążeń wspinamy się na wzniesienie, by w drugiej połowie kółka z niego zjechać, co dodatkowo nie ułatwia walki na tym torze. Nic więc dziwnego, że tor w Makau także uważa się za jeden z najtrudniejszych na świecie.