Tydzień z Endless Legend: Miasta Bezkresnych - ekspansja i eksploatacja

Sławek Serafin
2014/09/19 22:40

Urbanizacja i uprzemysłowienie w stylu bezmagicznego fantasy.

Regiony

Regiony, Tydzień z Endless Legend: Miasta Bezkresnych - ekspansja i eksploatacja

W Endless Legend Auriga, planeta na której rozgrywa się cała akcja, podzielona jest na regiony różniące się między sobą kilkoma czynnikami, głównie zaś klimatem i wiążacym się z nim rodzajem pól, jakie w danym regionie można znaleźć. Każde heksagonalne pole może wygenerować określoną ilość punktów ŻPPNW, czyli Żywności, Przemysłu, Pyłu, Nauki oraz Wpływów, zależną od jego rodzaju. Większość pól składa się z dwóch czy trzech "składników" takich jak na przykład łąka, las i rzeka - i każdy z nich dodaje swoje modyfikatory do ogólnej puli ŻPPNW z tego pola. Na niektórych heksach znajdują się także anomalie, czyli pozostałości eksperymentów Bezkresnych, oferujące dodatkowe premie produkcyjne, zwykle całkiem znaczne i atrakcyjne. W każdym regionie znajduje się także jedna lub więcej osad jednej z pomniejszych ras oraz skupiska surowców strategicznych i luksusowych, których ilość i jakość dobierana jest losowo przy generacji całej mapy.

Miasta

Miasta, Tydzień z Endless Legend: Miasta Bezkresnych - ekspansja i eksploatacja

W danym regionie możemy ulokować tylko jedno nasze miasto, co jest równoznacznie z objęciem kontroli nad jego całością. Samo miasto jednak wykorzystuje bezpośrednio wyłącznie pola przylegające do niego i tylko z nich czerpie ŻPPNW, przy czym heks z samym miastem nie jest normalnie uprawiany, lecz generuje stałą produkcję, niezależnie od terenu na jakim się znajduje. Każde z miast może rozrastać się terytorialnie, jeśli tylko jego populacja, wyrażona konkretną liczbą, osiągnie odpowiedni pułap. W takim momencie możemy w mieście zbudować sieć ulic na jednym z przylegających pól, tworząc dodatkową dzielnicę. Dzielnica zastępuje ŻPPNW pola na którym została zbudowana swoją własną produkcją, ale jednocześnie daje nam dostęp do kolejnych sąsiadujących ze sobą pól, efektywnie rozszerzając obszar, z którego miasto korzysta.

To gdzie umieścimy nowe dzielnice ma także dodatkowe znaczenie w kwestii rozwoju miasta, bowiem każdy z takich dystryktów może awansować na wyższy, dający większe premie produkcyjne poziom, jeśli tylko sąsiaduje z przynajmniej czterema innymi dzielnicami. Rozbudowując terytorialnie miasta musimy więc nie tylko brać pod uwagę zwiększenie produkcji oferowane nam przez ekspansję w danym kierunku, ale także zwartość zabudowy, która przyczynia się do większej wartości i znaczenia miasta jako takiego.

Produkcja ŻPPNW w mieście nie jest wyłącznie wynikiem prostej eksploatacji przyległych pól. To tylko podstawa. Możemy także przenosić punkty populacji pomiędzy różnymi zadaniami, nakazując im zwiększanie produkcji w danej dziedzinie. Krytyczne znaczenie dla tego co i jak w kwestii ŻPPNW jest produkowane w danym mieście mają także struktury, które wzniesiemy bezpośrednio w nim. Część z nich zwiększa lub dodaje ŻPPNW na wykorzystywanych sąsiadujących polach, ale są także i takie, które podnoszą produkcję w samych dzielnicach bądź też takie, które dodają premie produkcyjne przypadające na każdego mieszkańca przydzielonego do konkretnej dziedziny.

Oprócz budynków miejskich w naszych osadach będziemy także wznosić struktury rozmieszczone dalej w danym regionie - są to głównie różnego rodzaju ekstraktory, dające nam dostęp do odkrytych surowców strategicznych i luksusowych. W określonych miejscach możemy także wznosić wieże strażnicze pozwalające obserwować sąsiadujące regiony a listę tego, co można produkować w miastach zamykają oczywiście różnego rodzaju jednostki wojskowe, w tym także osadnicy, za pomocą których można zakładać nowe miasta w nie zajętych jeszcze przez nikogo regionach.

Do każdego miasta możemy także przydzielić jako administratora jednego z naszych bohaterów - jego umiejętności będą dodawały premie do produkcji i różnych innych aspektów, takich jak na przykład obronność miasta czy też skuteczność prowadzonego przez nie handlu. Handel jest prowadzony automatycznie jeśli tylko nasze miasto ma jakiekolwiek połączenie z miastem innej cywilizacji, z którą pozostajemy w przynajmniej pokojowych stosunkach lub też z jednym z własnych miast zamorskich. Liczba szlaków handlowych jest z góry określona i może być zwiększona poprzez opracowywanie nowych technologii i wznoszenie dodatkowych budynków, a każdy ze szlaków przynosi nam co turę konkretną liczbę Pyłu i punktów nauki. Wartość szlaku zależy od wielu czynników, takich jak na przykład jakość dróg w regionie, a także od tego, w którym konkretnie miejscu danego szlaku miasto się znajduje - osada leżąca na skrzyżowaniu kilku szlaków będzie zarabiała na handlu znacznie więcej niż można by przypuszczać patrząc na to, jakimi surowcami może sama się wymieniać.

Surowce strategiczne

Surowce strategiczne, Tydzień z Endless Legend: Miasta Bezkresnych - ekspansja i eksploatacja

Na początku na mapie obecne są tylko dwa z nich - tytan oraz szkłostal, ale awansując do trzeciej ery technologicznej odkryjemy dwa kolejne, adamantian i palladian, a era czwarta odkryje przed nami dwa ostatnie - mitryt i hyperium. Pola z surowcami w naszych regionach nie mają żadnego bezpośredniego wpływu na miasta, nawet gdy już opracujemy technologię odpowiednich ekstraktorów, pozwalające z nich czerpać.

Surowce strategiczne trafiają do wspólnej puli i mogą być wykorzystywane przede wszystkim na dwa sposoby - do konstruowania pewnych zaawansowanych budowli, które dodatkowo wymagają właśnie jakiegoś rzadkiego surowca lub też do wykuwania pancerzy i broni dla naszych bohaterów i żołnierzy. Te ostatnie będą dostępne także dopiero po przeznaczeniu czasu i środków na odpowiednie badania, ale warto do zrobić, bo przedmioty kute lub odlewane z rzadkich metali są zawsze lepszej jakości niż zwykłe żelazne dostępne na tym samym poziomie technologicznym.

Surowce luksusowe

GramTV przedstawia:

Surowce luksusowe, Tydzień z Endless Legend: Miasta Bezkresnych - ekspansja i eksploatacja

Tak jak surowce strategiczne nie mają bezpośredniego wpływu na naszą gospodarę, tak te luksusowe mają znaczenie często decydujące. W sumie jest ich w grze piętnaście - pięć pierwszych znajdziemy na mapie od początku, pięć następnych odblokuje nam trzecia era technologiczna a pięć ostatnich czwarta. Podobnie jak w przypadku rzadkich metali, aby czerpać ze złóż surowcó luksusowych musimy najpierw opracować odpowiednią technologię a następnie wznieść na naszym terenie ekstraktory. I znów surowce luksusowe nie wpływają bezpośrednio na miasto, w którego regionie się znajdują, ba, nie mają one żadnego znaczenia i nie oferują nic, dopóki nie zdecydujemy się na ich spożytkowanie.

Luksusy z naszych zasobów możemy wykorzystać w określonej ilości, by przez kolejnych dziesięć tur całe nasze imperium cieszyło się jedną lub kilkoma charakterystycznymi dla danego surowca premiami. Prawie wszystkie luksusy zwiększają przez ten czas poziom aprobaty wśród mieszkańców, ale dla większości z nich jest to działanie poboczne i główny ich bonus związany jest z czymś innym, obejmującym któryś z innych aspektów gry, od produkcji surowców przez współczynniki jednostek aż do tempa zdobywania doświadczenia przez naszych bohaterów.

W danym momencie możemy mieć aktywnych kilka surowców luksusowych, jeśli tylko mamy odpowiednią ich ilość by "zapłacić" za tych dziesięć tur bonusów. Próg ilości luksusów niezbędnych do wywołania efektu rośnie w czasie gry i jeśli na początku wystarczy nam na przykład dziesięć jednostek by aktywować premię, to później może to być nawet i pięćdziesiąt.

Wpływy i plany imperialne

Większość zasobów generowanych przez ŻPPNW jest zużywana w sposób dość oczywisty - żywność gromadzi się w celu zwiększenia populacji miasta, przemysł to nasz potencjał do produkowania nowycb budowli i jednostek, punkty nauki co turę wędrują na badania a Pył zbieramy do skarbonki i oszczędnie rozdzielamy na różne sposoby. Najrzadszym i wytwarzanym w najmniejszej ilości, bo w zasadzie wyłącznie przez dzielnice miast, zasobem są jednak wpływy. Możemy ich używać do asymilowania pomniejszych nacji a także płacić nimi za akcje dyplomatyczne, ale kluczowe jest gromadzenie ich w pulę na wypadek kolejnej fazy planowania kształtu polityki wewnętrznej naszego imperium.

Wpływy i plany imperialne, Tydzień z Endless Legend: Miasta Bezkresnych - ekspansja i eksploatacja

Wyrażona jest ona wykresem o dwóch osiach i podzielonym na cztery aspekty, z których każdy ma swoje cztery poziomy zaawansowania, odblokowywane przy awansie do następnej ery technologicznej. Co kilkanaście tur mamy możliwość przydziału wpływów z posiadanej puli na postęp w każdym z czterech kierunków, przy czym każdy kolejny poziom wymaga posiadania więcej wpływów. Każdorazowy podział daje nam określone, wybrane premie aż do następnego planowania polityki wewnętrznej imperium, którego dokonujemy całkowicie od nowa - jeśli okoliczności tego wymagają możemy cały swój wysiłek skierować na sferę militarną, na przykład, ignorując pozostałe.

Wolny rynek

Wolny rynek, Tydzień z Endless Legend: Miasta Bezkresnych - ekspansja i eksploatacja

Po opracowaniu kolejnych technologii zyskujemy dostęp do odpowiednich działów wolnego rynku. Możemy na nim zatrudniać jednostki najemne i inwestować w nowych bohaterów, ale pozwala on także na handel surowcami a nawet zasobami, przy czym kontrakty kupna lub sprzedaży ograniczone są aktualną ofertą - nie możemy upłynniać nadwyżek w dowolny sposób tak samo jak nie możemy uzupełniać niedoborów, jeśli akurat nie ma ich podaży.

Zima

Zima, Tydzień z Endless Legend: Miasta Bezkresnych - ekspansja i eksploatacja

Zimy skuwają Aurigę lodem oraz przysypują śniegiem raz na jakiś czas. To, czy do następnej pozostało kilkanaście czy więcej tur wyrażone jest jedynie w ramach przybliżonej prognozy, na którą w toku rozgrywki nauczami się zwracać coraz większą uwagę. Głównie dlatego, że zima to naprawdę ciężki okres dla naszego imperium. Nie tylko nasze jednostki mają o wiele mniejsze pole widzenia i wolniej brną przez teren, ale przede wszystkim spada produkcja w naszych miastach. Najbardziej dotknięte jest wytwórstwo żywności, przynajmniej na początku, bo niestety zimy mają to do siebie, że z biegem czasu są nie tylko coraz dłuższe ale też i ostrzejsze. Każda kolejna ma jakiś dodatkowy ujemny modyfikator uprzykrzający nam życie, który przy następnej będzie już w zestawie obowiązkowym, a nowe będzie coś innego, prawdopodobniej jeszcze bardziej nieprzyjemnego.

Tydzień z Endless Legend to wspólna akcja promocyjna firm Techland i Gram.pl

Komentarze
12
Usunięty
Usunięty
27/09/2014 08:28
Dnia 24.09.2014 o 12:37, BlindObserver napisał:

Mnie trochę zastanawia, dlaczego mam problemy z rozbudowaniem sieci ulic w mieście. Po pierwszej rozbudowie cały czas mam tę opcję zablokowaną. Nie ma wyjasnienia, dlaczego nie mogę tego zrobić. A co do samej gry - świetna, byłem sceptyczny co do oceny, ale straszliwie wciąga.

To jest bardzo dobre pytanie. Ja w jednym mieście zbudowąłem 3 dzielnice, a wcale nie było tam najwięcej mieszkańców, ani bohatera. Nie ogarniam tego a chciałbym bardzo :) Ma ktoś jeszcze taki problem?

Usunięty
Usunięty
24/09/2014 12:37

Mnie trochę zastanawia, dlaczego mam problemy z rozbudowaniem sieci ulic w mieście. Po pierwszej rozbudowie cały czas mam tę opcję zablokowaną. Nie ma wyjasnienia, dlaczego nie mogę tego zrobić.A co do samej gry - świetna, byłem sceptyczny co do oceny, ale straszliwie wciąga.

artistic111
Gramowicz
22/09/2014 19:36

A ja mam do was pytanie. Dość banalna sprawa ale jednak nie umiem sobie z tym poradzić. Jak zmienić nazwę użytkownika? Domyślnie jest taka jak nazwa usera systemu i nigdzie nie znalazłem opcji aby to zmienić.




Trwa Wczytywanie