Badania naukowe w Endless Legend rozwiązane są pod kilkoma względami w specyficzny, rzadko spotykany sposób. Po pierwsze, choć mamy tu do czynienia nominalnie z grą fantasy, to rozwój technologii jest rozwojem technologii, a nie odblokowywaniem kolejnych czarów jak w grach takich jak Master of Magic czy Age of Wonders i bardziej przypomina to, co znamy z takich klasyków jak Cywilizacja, czyli zawiera w sobie odkrycia dające dostęp do nowych budynków, jednostek i dodatkowych opcji. Przy tym jednak jest całkiem inaczej skonstruowany niż w Cywilizacji właśnie.
Tutaj odblokowują się pancerze i oręż żelazny ostatniego trzeciego poziomu a także pojawiają się na mapie admantian i palladium tudzież pięć kolejnych luksusów - krwiształ, zielwab, księżycorost, rtęć oraz kości tytanów. W części wojskowej nie ma już nowych jednostek ale za to jest rada miejska, która pozwala konstruować aż trzy różne budynki zwiększające obronność naszych miast. W sekcji przemysłowej pojawia się dwa ważne odkrycia naukowe - metody statystyczne oraz biomechanika cieczy, te pierwsze pozwalają lepiej przewidywać nadejście zimy i konstruować ulepszone zakłady alchemiczne, to drugie zaś otwiera drogę do prac badawczych wykorzystujących rzeki i morza, co zwiększa generacjię punktów nauki w miastach. Oprócz tego można tu także opracować stacje przetopu, pozwalające wznosić ekstraktory na rudach adamantianu i palladium a także obecne są dwie technologie wykorzystywania stopów tychże do kucia lepszych pancerzy i broni. Odkrycie niewykwalifikowanej siły roboczej pozwala w miastach, które nie mają nic innego do roboty przeznaczać potencjał przemysłowy na produkcję zapasów, które później można wykorzystać w innych częściach imperium. W imperialnej części natomiast możemy odkryć jak działają chleb i igrzyska, czyli znacząco poprawić zadowolenie naszej ludności a także nauczyć się wznosić doki towarowe, które zwiększają produkcję i handel w nadmorskich miastach. Lewa część badań to stacje wydobywcze dla nowych surowców luksusowych oraz rafinerie i złoża Pyłu dla naszych miast.
Era IV
Jej nadejście ujawnia na mapie ostatnie surowce strategiczne - mitryt i hyperium oraz luksusowe - pyłową orchideę, wodę pyłową, hydromiksery, czarokrew i krewnicę. Czwarta era wprowadza także nowy standard broni i pancerzy, kutych z pyłu. W wojskowej części w końcu zaczyna się coś dziać - nie tylko możemy opracować specjalne instrukcje, sprawiajace, że w miastach będziemy szkolić od razu jednostki weteranów, ale też korpus sygnałowy zwiększy liczebność naszych armii o kolejne dwie jednostki. W prawej sekcji linie produkcyjne oraz gildie wiertaczy dają dostęp do budynków, które bardzo wydatnie zwiększają potencjał przemysłowy miast a imperialne fundacje dają wielkie premie do badań naukowych. Oczywiście są tutaj także technologie kuźni metali rzadkich i broni oraz pancerzy z mitrytu i hyperium. W dolnej sekcji opracujemy oazy gościnności, pozwalające zawierać sojusze oraz kulturową indoktrynację, dzięki której zasymilujemy trzecią i ostatnią rasę pomniejszą. W lewej sekcji odkryjemy zaawansowane wydobycie ostatnich surowców luksusowych a także nauki izolacyjne i technologie żywienia, dzięki którym rolnictwo w naszych miastach wreszcie rozkwitnie.
Era V
Wraz z jej nadejściem możemy wyposażać naszych bohaterów i jednostki w kute z pyłu broń i pancerze drugiego poziomu. W części militarnej opracujemy system rezerw podnoszący bardzo obronność miast a także sielankowe ogrody, które poprawiają rekonwalescencję rannych. Po prawej odkryjemy zaawansowane kamieniołomy, dające wielkie premie do produkcji dla miast eksploatujących surowce strategiczne a także specjalizację naukową dającą dostęp do żywych narzędzi laboratoryjnych, które podnoszą dwukrotnie wartość badań naukowych w danym mieście. Te struktury są już tak rozwinięte, że możemy każdą z nich wznieść tylko raz, w wybranym miejście. W dolnej części odkryjemy jak działają sieci informacyjne, dzięki którym wszystkie dziedziny produkcji miast będą bardziej wydajne a także opracujemy kilka technologii znacznie zwiększających produkcję wpływów w miastach - aurę imperialną oraz arenę mistrzów. W lewej sekcji znajdują się odkrycia miejskich obwoływaczy oraz ulepszona pylna alchemia, czyniące z naszych miast prawdziwe maszynki do produkcji pieniędzy.
Era VI
Ostatnia era badań naukowych to tylko sześć odkryć, z których każde ma status legendarnego i jest składnikiem zwycięstwa technologicznego. Opracowane każdego z nich trwało będzie wiele tur, ale wszystkie dają olbrzymie premie do poszczególnych dziedzin produkcji oraz wojskowości w naszym imperium - na przykład silniki różnicowe zwiększają od razu wydajność badań naukowych o 100% i jest dość oczywiste, że jeśli chcemy odnieść zwycięstwo poprzez przewagę technologiczną, to właśnie to powinna być nasza pierwsza inwestycja w szóstej erze.
Tydzień z Endless Legend to wspólna akcja promocyjna firm Techland i Gram.pl