Tydzień z Endless Legend: Tajemnice Bezkresnych - rozwój technologiczny

Sławek Serafin
2014/09/20 20:56
3
0

Drzewko technologii, z którego wszystkie jabłka spadły na trawnik.

Badania naukowe w Endless Legend rozwiązane są pod kilkoma względami w specyficzny, rzadko spotykany sposób. Po pierwsze, choć mamy tu do czynienia nominalnie z grą fantasy, to rozwój technologii jest rozwojem technologii, a nie odblokowywaniem kolejnych czarów jak w grach takich jak Master of Magic czy Age of Wonders i bardziej przypomina to, co znamy z takich klasyków jak Cywilizacja, czyli zawiera w sobie odkrycia dające dostęp do nowych budynków, jednostek i dodatkowych opcji. Przy tym jednak jest całkiem inaczej skonstruowany niż w Cywilizacji właśnie.

Tydzień z Endless Legend: Tajemnice Bezkresnych - rozwój technologiczny

W Endless Legend badania prowadzimy całkowicie nieliniowo. Podzielone są z grubsza na cztery dziedziny dla ułatwienia orientacji - na górze mamy technologie wojskowe, na dole związane z ekspansją, po prawej te odpowiadające za produkcją przemysłową i naukową, po lewej zaś te skupione na pozystkiwaniu żywności i Pyłu. Nie na tu jednak żadnego drzewka z gałęziami, po których musimy się wspinać w kierunku kolejnych odkryć. Wszystkie technologie są niezależne i kolejność, w jakiej je opracowujemy jest całkowicie dowolna. Jedynym ograniczeniem jest tutaj stopniowy awans do kolejnych er rozwoju, w sumie sześciu, który odbywa się po opracowaniu określonej liczby odkryć, przy czym wcale nie muszą to być technologie z poprzedniej ery - równie dobrze można odblokować na przykład czwartą erę nie tykając jeszcze trzeciej i skupiając się na zbadaniu wszystkiego, co znajduje się w dwóch pierwszych erach. Awans na kolejny poziom nie oznacza także, że stare technologie przestają być dostępne - nawet będąc w piątej erze możemy wrócić w razie potrzeby do odkryć z tej pierwszej, jeśli jakieś pominęliśmy w wiadomych nam powodów a teraz okoliczności wymagają tej wiedzy. Dowolność jest więc całkowita.

Druga unikalna cecha badań naukowych w Endless Legend to stale rosnący koszt. Żadne z odkryć nie ma przypisanej wartości punktów nauki, które trzeba w nie zainwestować. Zamiast tego każda kolejna opracowywana technologia jest po prostu droższa od poprzedniej. I nie ma znaczenia to, z której ery rozwoju pochodzi, a jedynie kolejność badań. Jeśli po rozwinięciu kilku technologii z ery czwartej wrócimy na chwilę do drugiej, w której czegoś zapomnieliśmy, to odkrycie tej niby "przestarzałej" będzie nas kosztowało dokładnie tyle samo, co jakiejś nowej z aktualnej ery. Taki względny koszt nowych badań jest charakterystyczny dla Endless Legend - żadna inna gra tego typu nie stosuje tego rozwiązania, we wszystkich odkrycia wymagają wydania bezwzględnej liczby punktów badawczych.

Zanim przejdziemy do opisu poszczególnych er rozwoju należy jeszcze dodać, że jest całkiem sporo odkryć niedostępnych w ramach zwykłego przebiegu badań. Poszczególne rasy mają swoje unikalne technologie, których nie będziemy mogli badać grając rasą inną ale są także odkrycia, które uzyskujemy jedynie w trakcie zaliczania misji fabularnych, zwykle tych z głównego wątku przypisanego do naszej rasy, a czasem z misji losowych zlecanych nam po przeszukaniu ruin. Te unikalne osiągnięcia można jednak swobodnie wymieniać między frakcjami na drodze dyplomacji, więc nawet jeśli nie możemy czegoś opracować lub odblokować, to być może uda nam się to nabyć po prostu.

Era I

Era I, Tydzień z Endless Legend: Tajemnice Bezkresnych - rozwój technologiczny

W pierwszej erze na mapie pojawiają się dwa surowce strategiczne - szkłostal i tytan a także pięć surowców luksusowych - barwniki, szmaragdy, przyprawy, wino i złoto. W wojskowej części możemy opracować drugą z jednostek charakterystycznych dla naszej frakcji a także odblokować dostęp do wolnego rynku, a dokładniej tej jego części, która pozwala werbować najemników i zatrudniać nowych bohaterów. Po prawej, w części oprócz bibliotek i odlewni, zwiększających badania naukowe oraz produkcję przemysłową miasta znajduje się także technologia piecy alchemicznych, która pozwala wznosić ekstraktory na złożach szkłostali i tytanu a także badania nad zaawansowanymi wykorzystaniami ich stopów do produkcji broni i pancerzy pierwszego poziomu z tych dwóch rzadkich metali. W dolnej części znajdziemy między innymi odkrycie placu poliglotów, który pozwala prowadzić pertraktacje z pomniejszymi rasami zamiast pacyfikować ich wioski poprzez brutalny podbój. Po lewej natomiast oprócz mennicy i spichlerza poprawiających generację Pyłu i żywności w miastach są także kopalnie odkrywkowe, dzięki którym można eksploatować dostępne surowce luksusowe.

Era II

Era II, Tydzień z Endless Legend: Tajemnice Bezkresnych - rozwój technologiczny

W tej erze odblokowywane są do ogólnego użytku pancerze i broń drugiego poziomu. W wojskowej sekcji drugiej ery znajduje się trzecia i ostatnia jednostka naszego imperium oraz ważna technologia promocji, zwiększająca potencjalną liczebność naszych armii z czterech do sześciu jednostek. W części przemysłowej pojawiają się technologia zarządzania, dająca dostęp do dwóch ważnych budowli - tartaku oraz rejestru adeptów, z których obie znacznie zwiększają przemysł w naszych miastach, podobnie jak technologia systemu kanałów. Są tutaj także odkrycia ulepszonych stopów szkłostali i tytanu, dzięki którym można kuć broń drugiego poziomu z tych metali. W części przeznaczonej na ekspansję znajduje się istotna technologia stoczni - po jej opracowaniu nasze wojska mogą w końcu przemierzać oceany Aurigi. Imperialne autostrady pozwalają budować sieci dróg i strażnice a miejska tradycja daje opcję asymilacji jednej dodatkowej wybranej pomniejszej rasy. Ważne jest też odkrycie zaawasowanej dyplomacji, po którym można zawierać trwałe traktaty pokojowe z sąsiadami - bez nich niemożliwa jest wymiana handlowa. W lewej części są badania nad spichlerzami oraz akwakulturą, która pozwala uprawiać żywność na rzekach i polach z oceanami oraz jeziorami. Opracowanie wykorzystania jeńców, niewolników lub ochotników do pracy daje redukcję kosztów wykupu jednostek i budynków za Pył, bardzo przydatną w późniejszej części gry, gdy inwestując pieniądze szybko rozbudowywujemy nowo założone miasta.

Era III

GramTV przedstawia:

Era III, Tydzień z Endless Legend: Tajemnice Bezkresnych - rozwój technologiczny

Tutaj odblokowują się pancerze i oręż żelazny ostatniego trzeciego poziomu a także pojawiają się na mapie admantian i palladium tudzież pięć kolejnych luksusów - krwiształ, zielwab, księżycorost, rtęć oraz kości tytanów. W części wojskowej nie ma już nowych jednostek ale za to jest rada miejska, która pozwala konstruować aż trzy różne budynki zwiększające obronność naszych miast. W sekcji przemysłowej pojawia się dwa ważne odkrycia naukowe - metody statystyczne oraz biomechanika cieczy, te pierwsze pozwalają lepiej przewidywać nadejście zimy i konstruować ulepszone zakłady alchemiczne, to drugie zaś otwiera drogę do prac badawczych wykorzystujących rzeki i morza, co zwiększa generacjię punktów nauki w miastach. Oprócz tego można tu także opracować stacje przetopu, pozwalające wznosić ekstraktory na rudach adamantianu i palladium a także obecne są dwie technologie wykorzystywania stopów tychże do kucia lepszych pancerzy i broni. Odkrycie niewykwalifikowanej siły roboczej pozwala w miastach, które nie mają nic innego do roboty przeznaczać potencjał przemysłowy na produkcję zapasów, które później można wykorzystać w innych częściach imperium. W imperialnej części natomiast możemy odkryć jak działają chleb i igrzyska, czyli znacząco poprawić zadowolenie naszej ludności a także nauczyć się wznosić doki towarowe, które zwiększają produkcję i handel w nadmorskich miastach. Lewa część badań to stacje wydobywcze dla nowych surowców luksusowych oraz rafinerie i złoża Pyłu dla naszych miast.

Era IV

Era IV, Tydzień z Endless Legend: Tajemnice Bezkresnych - rozwój technologiczny

Jej nadejście ujawnia na mapie ostatnie surowce strategiczne - mitryt i hyperium oraz luksusowe - pyłową orchideę, wodę pyłową, hydromiksery, czarokrew i krewnicę. Czwarta era wprowadza także nowy standard broni i pancerzy, kutych z pyłu. W wojskowej części w końcu zaczyna się coś dziać - nie tylko możemy opracować specjalne instrukcje, sprawiajace, że w miastach będziemy szkolić od razu jednostki weteranów, ale też korpus sygnałowy zwiększy liczebność naszych armii o kolejne dwie jednostki. W prawej sekcji linie produkcyjne oraz gildie wiertaczy dają dostęp do budynków, które bardzo wydatnie zwiększają potencjał przemysłowy miast a imperialne fundacje dają wielkie premie do badań naukowych. Oczywiście są tutaj także technologie kuźni metali rzadkich i broni oraz pancerzy z mitrytu i hyperium. W dolnej sekcji opracujemy oazy gościnności, pozwalające zawierać sojusze oraz kulturową indoktrynację, dzięki której zasymilujemy trzecią i ostatnią rasę pomniejszą. W lewej sekcji odkryjemy zaawansowane wydobycie ostatnich surowców luksusowych a także nauki izolacyjne i technologie żywienia, dzięki którym rolnictwo w naszych miastach wreszcie rozkwitnie.

Era V

Era V, Tydzień z Endless Legend: Tajemnice Bezkresnych - rozwój technologiczny

Wraz z jej nadejściem możemy wyposażać naszych bohaterów i jednostki w kute z pyłu broń i pancerze drugiego poziomu. W części militarnej opracujemy system rezerw podnoszący bardzo obronność miast a także sielankowe ogrody, które poprawiają rekonwalescencję rannych. Po prawej odkryjemy zaawansowane kamieniołomy, dające wielkie premie do produkcji dla miast eksploatujących surowce strategiczne a także specjalizację naukową dającą dostęp do żywych narzędzi laboratoryjnych, które podnoszą dwukrotnie wartość badań naukowych w danym mieście. Te struktury są już tak rozwinięte, że możemy każdą z nich wznieść tylko raz, w wybranym miejście. W dolnej części odkryjemy jak działają sieci informacyjne, dzięki którym wszystkie dziedziny produkcji miast będą bardziej wydajne a także opracujemy kilka technologii znacznie zwiększających produkcję wpływów w miastach - aurę imperialną oraz arenę mistrzów. W lewej sekcji znajdują się odkrycia miejskich obwoływaczy oraz ulepszona pylna alchemia, czyniące z naszych miast prawdziwe maszynki do produkcji pieniędzy.

Era VI

Era VI, Tydzień z Endless Legend: Tajemnice Bezkresnych - rozwój technologiczny

Ostatnia era badań naukowych to tylko sześć odkryć, z których każde ma status legendarnego i jest składnikiem zwycięstwa technologicznego. Opracowane każdego z nich trwało będzie wiele tur, ale wszystkie dają olbrzymie premie do poszczególnych dziedzin produkcji oraz wojskowości w naszym imperium - na przykład silniki różnicowe zwiększają od razu wydajność badań naukowych o 100% i jest dość oczywiste, że jeśli chcemy odnieść zwycięstwo poprzez przewagę technologiczną, to właśnie to powinna być nasza pierwsza inwestycja w szóstej erze.

Tydzień z Endless Legend to wspólna akcja promocyjna firm Techland i Gram.pl

Komentarze
3
Usunięty
Usunięty
26/09/2014 12:42

Akurat system drzewek, będący w Endless Space, moim zdaniem się nie sprawdził - był chaotyczny i przegryzienie się przez niego zajmowało dużo czasu. Rozwój w Endless Legend jest o wiele bardziej przejrzysty i intuicyjny pod tym względem.

KeyserSoze
Gramowicz
Autor
21/09/2014 10:52

jasne, powinni zrobić tak jak wszyscy, zamiast próbować czegoś nowego i fajnego, żeby nie było nudno

MBi
Gramowicz
21/09/2014 10:36

Mogli po prostu zrobić wykres technologiczny w formie drzewa, jak to ma miejsce w Civ, jak dla mnie Endless Legend jest pod tym względem nie jasne, a ja nie lubię marnować czasu na rzeczy, które mogą okazać się nie udaną inwestycją czasu, że tak pokrętnie się wyrażę ;]




Trwa Wczytywanie