W tej odsłonie cyklu zabieramy Was na wykład z dziejów nowożytnych. Zapowiada się kiepsko? Bez obaw, w Hearts of Iron IV historię napiszecie sami.
W tej odsłonie cyklu zabieramy Was na wykład z dziejów nowożytnych. Zapowiada się kiepsko? Bez obaw, w Hearts of Iron IV historię napiszecie sami.
Przygotowując poniższe zestawienie spodziewałem się, że twórcy modów podążą w tym samym kierunku, jaki mieliśmy okazję oglądać w przypadku modyfikacji do Stellarisa. Okazało się jednak, że historyczne realia z którymi mieli spotkać się gracze zaowocowały zgoła odmiennymi modyfikacjami. W zestawieniu celowo pominąłem multum modów, które przewidywały zupełnie inne ścieżki celów narodowych dla poszczególnych krajów. Gracze poświęcili również wiele uwagi na przygotowanie modyfikacji, które jedynie w sposób wizualny zmieniały niektóre elementy interfejsu, bez żadnych konkretnych zmian dla mechaniki.
W poniższym zestawieniu znalazły się mody, które subiektywnie uznałem za ciekawe lub bardzo obiecujące z uwagi na wprowadzone zmiany i zamysł. Oczywiście, z uwagi na stosunkowo krótki czas od premiery gry, nie są jeszcze w pełni dopracowane i nie ma ich zbyt wiele. Jeżeli trafiliście na modyfikację, która waszym zdaniem powinna znaleźć się w zestawieniu, napiszcie nam o tym w komentarzach.
Hearts of Iron IV to czwarta odsłona cyklu zapoczątkowanego w 2002 roku. Gra przenosi nas w realia II wojny światowej oddając do dyspozycji jeden z krajów, który musimy doprowadzić do świetności gospodarczej i militarnej, a następnie podbić nim świat.
Przy okazji poprzedniego artykułu, mieliśmy okazję poruszyć wspomnianą kwestię. Dla obu wspomnianych gier znajduje zastosowanie ta sama metoda instalacji. Modyfikacje możemy pobrać subskrybując wybrane przedmioty w Warsztacie Steam, lub pobierając pliki bezpośrednio ze specjalnego forum na stronie Paradoxu. Przedmioty ze Steam zostaną podpięte do gry automatycznie, więc waszym zadaniem będzie oznaczenie ich w menu uruchamiania. Modyfikacje z innych źródeł muszą być wrzucone do odpowiedniego folderu, który znajdziecie w miejscu z plikami zapisu stanu gry. Pamiętajcie, że w przypadku ręcznej instalacji modyfikacji należy usunąć wszelkie pozostałości po poprzednich modach, o ile nie są ze sobą zgodne.
Wraz z instalacją modów funkcje umożliwiające zdobywanie osiągnięć na Steam są wyłączone, więc upewnijcie się, że odblokowaliście pożądane trofea, zanim skorzystacie z twórczości graczy. Dla każdego moda musicie sprawdzić też wersję językową i zgodność z aktualną wersją gry. Warto mieć też na uwadze, że specyfika modów zazwyczaj wyklucza możliwość korzystania jednocześnie z dwóch usprawnień.
Każdy, kto poświęcił grze minimum czasu potrzebnego do poznania jej mechaniki, na pewno zwrócił uwagę na dziwną funkcjonalność związaną z rozwojem przemysłu. Docelowo gra oferuje 25 slotów, które potencjalnie możemy wypełnić fabrykami i budynkami specjalnymi. Jak to wygląda w praktyce? O ile nie rozpoczniemy gry krajem, który na starcie panuje tylko nad jednym regionem, to istnieją bardzo małe szanse na wypełnienie nawet połowy przewidzianych miejsc pod budynki. Takie zagranie ze strony twórców prowadziło do tego, że gracze, którzy chcieli pozostać neutralni lub było im bliżej do demokracji nie mogli prowadzić skutecznej ekspansji i nie mieli szans na osiągnięcie wysokiego rezultatu po zakończeniu scenariusza.
Omawiana modyfikacja w znacznym stopniu rozwija wszelkie zagadnienia związane z funkcjonowaniem przemysłu w grze, jednocześnie balansując rozgrywkę. Pełna lista zmian jest naprawdę bogata, ale warto tutaj wspomnieć przede wszystkim o dodatkowych technologiach, które pozwalają na wykorzystanie większej ilości slotów na budynki w poszczególnych regionach. W grze pojawiły się również fabryki gumy i huty, które poza większym dostępem do surowców, umożliwiają samowystarczalność graczom o pokojowym nastawieniu.
W drodze do większego realizmu powstała modyfikacja, która w znaczny sposób poszerza zakres wyposażenia bojowego żołnierzy. Twórcy nie poświęcili niestety temu większej uwagi oddając w ręce armii kilka rodzajów karabinów, bez względu na to czy walczą na mroźnej północy czy na piaskach Sahary.
Dzięki wspomnianej modyfikacji możemy skorzystać z dodatkowych zdobyczy technologicznych, oferujących premie w zależności od szerokości geograficznej i warunków atmosferycznych. Modyfikacja jednocześnie zaostrza efekty związane z pogodą, co może wpłynąć na umieranie z wycieńczenia bądź zamarzanie żołnierzy.
Jeśli obie powyżej omówione modyfikacje przypadły wam do gustu, to dobra wiadomość jest taka, że nie musicie między nimi wybierać. Twórcy opublikowali swoje mody w Warsztacie Steam i połączyli siły, dzięki czemu możemy pobrać też modyfikację, która łączy efekty wspomnianych modów.
Jeśli jesteśmy już przy dążeniu do realizmu w Hearts of Iron IV, warto zauważyć, że twórcy nie poświęcili dużo uwagi drzewkom technologicznym krajów, których nie uznali za „ciekawe”. Dodatkowo gracze znaleźli szereg nieścisłości w przedstawionych jednostkach. Ostatecznie nie miało to zbyt dużego znaczenia dla rozgrywki, poza faktem, że gdzieś w tym całym zamieszaniu Rzesza Niemiecka wysuwała się na znaczne prowadzenie.
Dzięki tej modyfikacji spotkamy więcej jednostek o właściwych dla nich statystykach i znaczeniu na polu bitwy. Jednocześnie gra zyskała lepszy balans pod kątem starć z użyciem pojazdów pancernych. Na dzień dzisiejszy autor modyfikacji podjął pracę nad jednostkami m.in. USA, Francji i Japonii, ale w planach ma wprowadzenie prawdziwych modeli czołgów dla kilku innych krajów. Sama modyfikacja zapowiada się obiecująco, nie zapomnijcie zapoznać się z pełną listą zaproponowanych zmian.
Jedna z ciekawszych modyfikacji, która traktuje w granicach historii alternatywnej. Za jej pomocą, możemy rozegrać kampanię w realiach, które zakładają, że główne potęgi walczące we Wielkiej Wojnie osiągnęły swoje cele militarne. Mod jest cały czas w trakcie przygotowania i autor bardzo chętnie wysłucha uwag i sugestii, które zaoferują mu gracze. Warto jednak zapoznać się z pełną listą zmian, na której już na dzień dzisiejszy znajdziemy nowe cele narodowe w oparciu o sukcesy w poprzedniej wojnie. Zmianom uległy również linie graniczne poszczególnych mocarstw, a na mapie pojawiło się też mnóstwo nieistniejących państw. Jeśli chcecie sprawdzić się w nowej, zupełnie odmiennej roli niż w podstawowej wersji gry, to wystarczy sięgnąć po tę modyfikację.
Wybrałem tę modyfikację, mimo iż jest jeszcze niekompletna, nie tylko z uwagi na fakt, że uniwersum jest mi bliskie. Bardzo podoba mi się zamysł wrzucenia realiów przedstawionych w grze w klimaty post apokaliptyczne, a powyższa modyfikacja jako jedna z nielicznych porusza ten temat. Za pośrednictwem moda możemy rozegrać scenariusz w oparciu o nacje istniejące w świecie, nad którym piecze obecnie sprawuje Bethesda. Autor nie ukrywa, że planuje wprowadzić odpowiednie cele narodowe i drzewka technologiczne, żeby wszystkie elementy były jak najbliżej świata, który poznaliśmy grając w Fallout’y.
Podczas prac nad artykułem bardzo często natrafiałem na modyfikacje, które tematyką nawiązywały do japońskich seriali animowanych. Zakres zmian był niewielki lub czysto kosmetyczny, ale wybrałem dla Was dwa mody, którym poświęcono trochę więcej czasu. Z drugiej strony jestem bardzo zdziwiony, że grand strategy traktujące o II wojnie światowej stało się dobrym materiałem dla przeniesienia postaci i akcji znanych z japońskich seriali i komiksów.
W Toastland – Hearts of Anime autor wstawił do interfejsu multum grafik nawiązujących do wielu znanych serii anime, a dodatkowo podstawił najważniejsze postaci jako przywódców państw, dowódców i generałów. Lista bohaterów zaimplementowanych do gry jest naprawdę spora, więc jeśli czujecie się dobrze w japońskich klimatach, to powinniście sięgnąć po wspomnianego moda.
Drugi mod, który z kolei przypadł mi specjalnie do gustu to Code Geass Nation(s). Z jednej strony samo uniwersum jest mi szczególnie bliskie (jeśli nie oglądaliście to polecam), a poza tym w grze znalazły się już zmiany dotyczące granic państw i ich przywódców. Autor planuje wkrótce wprowadzić więcej zmian m.in. do drzewka technologii i celów narodowych. Poza tym wspomniana modyfikacja, była jedną z niewielu, które bazując na anime, wprowadziły zmiany do rozgrywki.
Na dzień dzisiejszy gracze przygotowali dla nas prawie dwa tysiące rozmaitych modyfikacji. Osobiście bardzo chciałbym w przyszłości spotkać jeszcze większą liczbę modów, które zmieniają początkowe założenia scenariusza poprzez zmianę układu sił na świecie. Z drugiej strony jeśli mówimy o alternatywnych źródłach historycznych, to oczekuję większego przesunięcia w kierunku post-apokaliptycznym, albo próby oddania współczesnych realiów na zasadzie symulacji III wojny światowej.
A Wy jak zmienilibyście Hearts of Iron IV? Dajcie nam znać w komentarzach.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!