Po krótkiej dygresji dotyczącej nowszych tytułów, wracamy do źródeł i prezentujemy Wam najlepsze modyfikacje do serii Gothic.
Po krótkiej dygresji dotyczącej nowszych tytułów, wracamy do źródeł i prezentujemy Wam najlepsze modyfikacje do serii Gothic.
Od światowej premiery pierwszej odsłony Gothica minęło przeszło 15 lat, a jego toporny, nieprzyjazny kod dalej przechodzi z rąk do rąk w nieustannym wyścigu o stworzenie modyfikacji wszech czasów. Pionierami w tej dziedzinie są grupy modderów z Niemiec, Polski i Rosji, bowiem głównie w tych krajach gra odniosła marketingowy sukces, stając się poważnym konkurentem dla osławionej serii The Elder Scrolls.
Seria Gothic była swoistym przełomem i absolutnym must have dla graczy urodzonych w ostatnich dekadach poprzedniego wieku. Rozbudowana, nieliniowa ścieżka rozgrywki pozwalająca na dołączenie do kilku frakcji i spełnienie się w różnych rolach, które niosły za sobą rozmaite konsekwencje fabularne oraz zmiany w mechanice gry, były czymś przełomowym, głównie z uwagi na skalę w jakiej były przestawione. Do tego unikalny klimat i historia, które potrafiły jednocześnie rozbawić i wzbudzać zadumę oraz nieprzewidywane zwroty akcji. Całość dopełniona niezwykle topornym, ale przystępnym sterowaniem i czytelną oprawą graficzną.
Ilość modyfikacji i ich skala dają nam jasny sygnał, że gracze nigdy nie zaakceptowali końca przygód Bezimiennego w Górniczej Dolinie i Khorinis. Trudno się zresztą dziwić, bowiem dalszym odsłonom serii już nigdy nie udało się dorównać dwóm pierwszym Gothic'om. W naszym zestawieniu najlepszych modyfikacji znajdziecie pełne konwersje, które rozbudowują lub całkowicie zmieniają ścieżkę fabularną, ale nie zabraknie również takich, które mogą skłonić młodszych graczy do sięgnięcia po protoplastów cyklu.
Na wstępie warto zaznaczyć, że gry z serii Gothic możemy zainstalować z dowolnego nośnika, bez konieczności aktywowania ich za pośrednictwem jakiejkolwiek platformy np. Steam. Dodatkowo, ze względu na unikatowy charakter każdej z modyfikacji, zawartość należy implementować do świeżo zainstalowanej kopii gry. W większości przypadków mody mocno ingerują w podstawowy zestaw plików, więc po ukończeniu dowolnej modyfikacji najlepiej usunąć grę całkowicie i zainstalować ją na nowo.
W obu przypadkach po uruchomieniu pliku instalatora musimy wskazać folder w którym zainstalowaliśmy Gothica, a następnie wystarczy podążać za zaleceniami programu. Tak samo wygląda również bezpośrednia instalacja każdej z wybranych przez nas modyfikacji, która może ograniczyć się do uruchomienia instalatora lub ręcznego skopiowania plików do folderu z grą.
Jedno z najlepszych nieoficjalnych rozszerzeń do pierwszej części gry, o czym świadczy fakt, że Mroczne Tajemnice są często porównywane z dodatkiem Noc Kruka do drugiej odsłony cyklu. Dzięki umiejętnemu zaimplementowaniu zawartości moda do głównej linii fabularnej gry, możemy realizować dodatkowe wątki zupełnie nie zauważając, kiedy mamy do czynienia z bonusową zawartością. Na zachowanie odpowiedniego klimatu ma też duży wpływ utrzymanie postaci Bezimiennego, jako głównego bohatera, co znacznie ułatwia immersję z wydarzeniami w Górniczej Dolinie. Fabuła moda koncentruje się na Pradawnych - frakcji potężnych istot, które od zarania dziejów służą Innosowi. Za całokształt modyfikacji odpowiada polska grupa modderów działająca pod nazwą PoziomkaZ.
Nowa zawartość zapewnia wiele godzin dodatkowej rozgrywki, oferując delikatnie zwiększony poziom trudności, który możemy ustalić samodzielnie oraz możliwość wymiany części tekstur, na te, które znajdziemy w drugiej odsłonie serii Gothic. Poza tym w Mrocznych Tajemnicach dodano wiele lokacji, w tym kilka nowych obozów (m. in. przemytników, Pradawnych, łowców orków) oraz wiele potężnych przeciwników, których nie uświadczymy w podstawowej wersji gry. Zmianom uległ system tworzenia czarów, dodano szereg nowych aktywności z których jedną z ciekawszych, jest możliwość podejmowania i obstawiania walk na arenie. Poza nowym wyposażeniem, świat został rozwinięty o kilkadziesiąt postaci niezależnych, których linie dialogowe zostały w pełni zdubbingowane.
Modyfikacja jest idealna dla wszystkich graczy, którzy nie mieli wcześniej kontaktu z pierwszą odsłoną cyklu oraz dla wszystkich, którzy z rezerwą podchodzą do zawartości tworzonej przez graczy. Dzięki Mrocznym Tajemnicom mogą w pełni korzystać z dobrodziejstw produkcji studia Piranha Bytes, poznając przy okazji ciekawą i wielowątkową opowieść, która doskonale przeplata się z główną linią fabularną gry.
Duża nakładka zaprojektowana na potrzeby pierwszego Gothica, za którą odpowiada ekipa znana pod nazwą The Modders. Warto nadmienić, że jest to jedna z pierwszych grup w Polsce, która podjęła się tworzenia modyfikacji do tytułów studia Piranha Bytes, a ich dzieło w obiegowej opinii uznawane jest za jeden z najlepszych modów do gry. W toku fabularnym wcielamy się w postać pirata o imieniu Rick, który wraz z grupą towarzyszy rozbija się u wybrzeży Górniczej Doliny w bardzo newralgicznym okresie dla całej Kolonii. Nasze poczynania są odcięte od wydarzeń znanych z podstawowej wersji gry, ale nie da się ukryć, że echa działań Bezimiennego, mają duży wpływ na całokształt fabuły modyfikacji. W Czasie zapłaty nie uświadczymy bohaterskich zagrywek i walki z przeznaczeniem, rzeczywistość wspomnianego pirata polega na ciągłej walce o przetrwanie mimo przeciwności losu i to będzie przyświecało poczynaniom naszego protagonisty.
W Czasie Zapłaty znajdziemy odświeżone i przeobrażone lokacje, które są odpowiedzią na wydarzenia fabularne zawarte w modyfikacji. Poza usprawnieniem tekstur, elementów cząsteczkowych oraz nowymi efektami, w grze pojawi się zupełnie inna ścieżka dźwiękowa, skomponowana na potrzeby modyfikacji. Czas rozgrywki uprzyjemni nam około sto nowych zadań o różnym poziomi trudności i skomplikowania oraz delikatnie zwiększony poziom trudności, który może stanowić swoiste wyzwanie dla doświadczonych graczy. Warto zaznaczyć, że w modyfikacji dodano odradzanie się stworów, co znacznie przyspiesza osiąganie kolejnych poziomów bohatera. Poza tym wiele nowych rozwiązań i mechanik koncentrujących się na stałych aktywnościach i zarządzaniu wyposażeniem.
Czas zapłaty stanowi idealną alternatywę dla graczy, którzy na wskroś poznali świat i zadania osadzone w podstawowej wersji gry. Dzięki modyfikacji mogą poznać zupełnie nową opowieść, która swoim klimatem nie odbiega od nerwowej atmosfery panującej w Górniczej Dolinie.
Wydana na początku ubiegłego roku modyfikacja jest gratką dla wszystkich wielbicieli pierwszej części gry. Poza rozszerzeniem wielu do końca nie wyjaśnionych wątków fabularnych, mod dodaje szereg usprawnień i nowych aktywności, którym możemy się z oddać w ramach rozgrywki. Warto zaznaczyć, że omawiane rozszerzenie nie wnosi do gry odrębnej warstwy fabularnej, ale w ciekawy sposób spaja różne wydarzenia, które z niewidomych powodów zostały porzucone przez dewelopera. W oparciu o wskazane zmiany, produkcja została wzbogacona o nowe lokacje i bohaterów niezależnych oraz ponad sto dodatkowych questów. Oczywiście nie mogło obejść się bez zmian w systemie uzbrojenia, rozwijania postaci (system mocno nawiązuje do tego, który znamy z Gothic II: Noc Kruka), dołączania do obozów oraz ról, w które możemy się wcielić jako Bezimienny. Twórcy nie szczędzili również usprawnień graficznych, dlatego Edycja Rozszerzona prezentuje się o wiele przystępniej dla młodszych odbiorców, których przestarzałe tekstury mogą zniechęcać do sięgnięcia po klasyka gatunku.
Wybrałem tę modyfikację, gdyż jest to idealna pozycja dla graczy, którzy porzucili deweloperską wersję Gothica z uwagi na napotkane glicze, błędy w mechanice lub lekko odczuwalną nieścisłość wątków pobocznych. Przy zachowaniu klimatu i unikalnego charakteru gry, otrzymujemy wersję ulepszoną, której twórcy w głównej mierze zapewnili nieoficjalne wsparcie techniczne dla tej niemalże legendarnej produkcji.
Jedna z najpopularniejszych modyfikacji do pierwszej części serii. Dzieło niemieckiej grupy Ragnarok Entertainment wprowadza nas w zupełnie nowy świat, którego rozmiary dorównują Górniczej Dolinie. Fabuła moda koncentruje się na postaci znanej nam jako Ardaric. Nasz protagonista pod wodzą niejakiego Berengara, przygotowuje się do zorganizowania puczu wymierzonego przeciwko królowi krainy Gatyah, która jest areną dla wszystkich wydarzeń fabularnych zawartych w modyfikacji. Nowa kraina, nowi bohaterowie i masa nowych zadań. Tak w skrócie można by określić zawartość omawianej modyfikacji, aczkolwiek pewnych elementów nie można przemilczeć. O ile zawartość fabularna nie jest mocno rozbudowana, to na szczególną uwagę zasługują zmiany, jakie poczynili twórcy, wprowadzając liczne usprawnienia w mechanice oraz szereg modernizacji warstwy wizualnej gry. Do pierwszej odsłony cyklu wgrano tekstury w wyższej rozdzielczości, dodano animacje przyrody i otoczenia, dzięki czemu świat przedstawiony jest z większą dozą realizmu. Twórcy nie poskąpili również licznych zmian w operowaniu wyposażeniem, aktywnościach i fizyce gry, dodatkowo dorzucając masę smaczków i ciekawostek.
Modyfikacja dedykowana dla wielbicieli serii, których nie odstraszy niemiecki dubbing, który, w mojej opinii, wydaje się jedynym poważnym mankamentem moda. Diccuric to absolutna klasyka moddingu gier Piranha Bytes i każdy fan serii z pewnością powinien po nią sięgnąć.
Modyfikacji opracowana na silniku drugiej części Gothica wraz z dodatkiem Noc Kruka. Dark Saga oferuje całkowicie nową ścieżkę fabularną i koncentruje się wokół dwóch postaci znanych jako Alaster i Marci. W toku rozgrywki wcielimy się w pierwszego z wymienionych bohaterów i jak przystało na protagonistów w serii Gothic, szybko wpadniemy w poważne tarapaty. Za sprawą pijanego pirata, bohaterowie moda dowiadują się o potężnej broni. Wizja potęgi i bogactwa skłania ich do wszczęcia poszukiwań artefaktu, ale ścieżka którą obrali, nie jest usłana różami. Już na początku poszukiwań trafiamy do niewoli orków i toczymy batalię o ucieczkę z niewoli, ciągle mając na uwadze dalsze poszukiwania wspomnianego oręża. Za przygotowanie modyfikacji odpowiedzialna jest ukraińsko - rosyjska ekipa, działająca pod nazwą Magic Team (strona jest w języku rosyjskim, ale Google całkiem zgrabnie ją tłumaczy)
Cechą charakterystyczną omawianego moda jest niezwykle wysoki, nawet jak na standardy Gothica, poziom trudności. Rozgrywka oferuje nowe lokacje, umieszczone na tajemniczej wyspie, która jest zupełnie odseparowana od terenów Khorinis. W pakiecie zyskujemy też nowe postaci niezależne, przeciwników i mnóstwo zadań. Warto zaznaczyć, że na potrzeby moda, rosyjska grupa wokalna Manruthel, skomponowała nową ścieżkę dźwiękową. W Dark Saga nie zabraknie również nowych aktywności, umiejętności, wyposażenia i usprawnień fizyki gry.
Mod jest idealną pozycją dla wszystkich wyjadaczy serii, którzy chętnie sprawdzą się w nowej roli i otoczeniu, starając się sprostać wyśrubowanemu poziomowi trudności. Dzięki zupełnie nowej historii nie ma mowy o nudzie, a dodatkowe atrakcje usprawnią rozgrywkę i uczynią ją znacznie ciekawszą.
Modyfikacja stanowiąca zwieńczenie naszego zestawienia, została opracowana przez polską ekipę działającą pod taką samą nazwą, jak wspomniany mod. Złote Wrota działają na silniku drugiej części gry rozszerzonym od oficjalny dodatek pt. Noc Kruka. Pod kątem fabularnym mod skierowany jest do graczy, którzy ukończyli trylogię Gothic, bowiem akcja przenosi nas w przyszłość, daleko poza wydarzenia rozgrywające się w trzeciej odsłonie serii. Bezimienny po latach nieustannej walki dla wyższego dobra ( i swojego własnego), wreszcie spoczywa na laurach co ma druzgocący wpływ na jego sprawność i hart ducha. Wreszcie postanawia porzucić sielankowy styl życia i wraca do Jarkendaru w poszukiwaniu dawnej formy. Szybko okazuje się, że zapomniany zakątek Khorinis po śmierci Kruka zyskał wielką popularność i tętni życiem.
Mod oferuje nową linię fabularną, która przykuje nas do gry na długie godziny. Znajdziemy tu również zupełnie odmieniony Jarkendar, rozszerzony o kilka nowych lokacji, które dzięki usprawnionej grafice prezentują się o wiele lepiej niż w podstawowej wersji gry. Warto wspomnieć też o nowych umiejętnościach, aktywnościach i aż czterostopniowej skali poziomu trudności. Dla wielu koneserów modyfikacji do gier studia Piranha Bytes, Złote Wrota oferują najlepszy dubbing i udźwiękowienie gry. Nie da się jednak ukryć, że wielu entuzjastów moda, zarzuca jego twórcom bardzo nieczytelne lub wręcz słabe zakończenie, aczkolwiek jest to ciągle kwestia sporna. Jeśli zarzuty są słuszne, to ekipa Złote Wrota Team ma szansę nadrobić starty, gdyż została zapowiedziana już kontynuacja do wspomnianej modyfikacji pod tytułem Złote Wrota: Królestwo Elei.
Nie da się ukryć, że ilość i rozmiar modyfikacji biją na głowę inne produkcje. Szczególnie jeśli spojrzymy na serię Gothic pod kątem jej popularności w skali globu. Mimo że seria zadebiutowała na początku tego tysiąclecia, to nadal, po kilkunastu latach, znajdziemy wielu śmiałków, którzy działając non-profit, wciąż pracują nad kodem bez zestawu niezbędnych ku temu narzędzi. W dobie dzisiejszych gier, których twórcy sami wychodzą z tego typu inicjatywą by jak najdłużej utrzymywać żywotność swoich tytułów, seria Gothic jest swoistym przykładem, że klimatyczna produkcja i oddane rzesze fanów, potrafią uczynić produkcję niemalże nieśmiertelną.
Warto również pamiętać, że studio Piranha Bytes dalej dysponuje wszelkimi prawami do wydania oficjalnej kontynuacji gry i nie wyklucza jej powstania. Może kiedyś doczekamy się również deweloperskiego remake'u, który w połączeniu z udostępnieniem narzędzi do modów, pozwoliłby przenieść mody wspomniane w artykule na znacznie wyższy poziom rozgrywki pod względem oprawy audiowizualnej i fizyki gry. Póki co pozostaje nam cieszyć się z efektów pracy innych graczy i gorąco kibicować niezależnym projektom, które już w najbliższych latach ujrzą światło dzienne.
A Wy jak oceniacie wybrane przeze mnie modyfikacje? Jakie są najlepsze mody Waszym zdaniem i co chcielibyście zobaczyć w nadchodzących rozszerzeniach? Dajcie nam znać w komentarzach.