Microsoft ciągle kupuje nowe studia. Oto najwięksi kandydaci do przejęcia

Mateusz Mucharzewski
2019/03/10 13:00
1
0

Plotki, ploteczki. Wiele z nich jest tak wiarygodnych, że warto je sprawdzić. Jeśli okażą się prawdą, grupa studiów Microsoftu będzie robić wrażenie.

Microsoft ciągle kupuje nowe studia. Oto najwięksi kandydaci do przejęcia

Pisząc o branżowych przewidywaniach na ten rok wspominałem o licznych przejęciach, które zapewne niedługo będą miały miejsce. Nie jest tajemnicą, że jednym z najbardziej aktywnych graczy ma być Microsoft. Producent Xboksa kupił w zeszłym roku 6 nowych studiów, a jedno buduje od podstaw. Targetu na ten rok nie ma, a więc zespołów deweloperskich w rodzinie może znacząco przybyć. Nic dziwnego, że po internecie krążą różne plotki, a kilka znaczących źródeł regularnie informuje o potencjalnych nabytkach Microsoftu. Jako że od dawna intensywnie śledzę ten temat, postanowiłem zebrać wszystko w całość i przedstawić studia deweloperskie, które być może niedługo wejdą w skład Xbox Game Studios. Nie brakuje bardzo ciekawych ekip. Jeśli faktycznie chociaż część plotek się sprawdzi, Microsoft niedługo będzie miał fantastyczne zespoły.

Źródła plotek

Nieoficjalne informacje, które pojawiają się w poniższym tekście, mają dwa główne źródła. Pierwszym jest twitterowy profil Klobrille. Jego twórca koncentruje się na Xboksie i studiach Microsoftu. Polecam śledzić każdemu, kogo interesuje tą tematyka. Nie wiadomo kim jest ów Klobrille, ale wielokrotnie jego nieoficjalne informacje znajdowały potwierdzenie w faktach.

Drugie źródło to jeden z użytkowników Reddita, na rewelacje którego pod koniec zeszłego roku powoływało się kilka portali. Ktoś powie, że wiarygodność tej osoby jest wątpliwa. Oczywiście, tak jest ze wszystkimi przeciekami (zwłaszcza z tego forum). Od publikacji tych plotek minęło jednak trochę czasu i część z nich już zdążyło znaleźć potwierdzenie w innych, bardziej wiarygodnych źródłach. Jest to między innymi istnienie dwóch wersji nowego Xboksa o kodowych nazwach Anaconda i Lockhart czy Halo Infinite jako tytuł startowy na nową generację.

„Średniak” z doświadczeniami z Sony

„Średniak” oznacza w tym wypadku tzw. mid-size studio, czyli ekipę średniej wielości. Z taką podobno Microsoft rozmawia od ładnych paru miesięcy i wszystko zbliża się do szczęśliwego zakończenia. Klobrille, który jest źródłem tego newsa, twierdzi że ów deweloper ma na koncie współpracę z Sony. Dzięki temu jesteśmy w stanie zawęzić krąg poszukiwań i wskazać kilku kandydatów. Na pewno nie jest to Quantic Dream (ostatnio w studio zainwestował chiński NetEase) i Insomniac (tej wersji zaprzeczył Klobrille). Wiele portali wskazało dwóch innych kandydatów. Pierwszym jest fińskie Housemarque, które dla Sony przygotowało wiele gier, między innymi Resogun, Dead Nation czy Alienation. Studio niedawno ogłosiło, że „arcade is dead” i rozpoczyna prace nad grą AAA opartą na nowym IP. Ma to być najambitniejszy projekt w historii studia. Wątpliwe, aby deweloper był w stanie zrobić to bez pomocy wydawcy czy inwestora.

Druga opcja to Ready at Dawn, które według najnowszych ogłoszeń o pracę tworzy obecnie grę konsolową AAA, również opartą na nowym IP. Twórcy The Order: 1886 ostatnio pracowali nad Deformers i grami na VR, a więc powrót do wielkich projektów musi wiązać się z pozyskaniem nowego partnera. Być może jest nim właśnie Microsoft. Co z innymi kandydatami? Nasze redditowe źródło podawało, że nowym nabytkiem giganta z Redmond może być Bluepoint Games, które również ma na koncie współpracę z Sony (remaster Shadow of the Colossus czy Uncharted: The Nathan Drake Collection). Ostatnim kandydatem jest Supermassive Games, które dla producenta PlayStation 4 zrobiło Until Dawn oraz kilka gier na PlayStation VR. Obecnie ekipa ma otwartych wiele ofert pracy, a więc powiększa zespół pod nowe projekty. Tacy specjaliście od gier narracyjnych na pewno przydaliby się Microsoftowi.

Relic Entertainment

To może być jedna z ciekawszych transakcji. Do tej pory Microsoft kupował tylko studia niezależne, a Relic Entertainment należy do Segi. Za takim przejęciem przemawia kilka argumentów. Przede wszystkim kanadyjskie studio obecnie ściśle współpracuje z producentem Xboksa, ponieważ tworzy dla niego Age of Empires IV. Microsoft chce mocniej uderzyć w rynek PC-towy, a więc potrzebuje ekip skoncentrowanych na tej platformie (nie bez powodu doszło do przejęcia inXile Entertainment). Relic, jako specjalista od RTS-ów, a więc gatunku mocno kojarzonego z tą platformą, nadaje się idealnie. Microsoft może wykorzystywać studio głównie do prac nad serią Age of Empires oraz Halo Wars. Ostatnią część tej drugiej marki tworzyło Creative Assembly, a więc również ekipa należąca do Segi. Relic Entertainment, Microsoft ciągle kupuje nowe studia. Oto najwięksi kandydaci do przejęcia

Ciekawą poszlaką jest ogłoszenie o pracę, które w lutym znajdowało się na stronie studia (niestety nie jest już dostępne). Kanadyjska ekipa szukała „franchise narrative lead”, a więc, w dużym skrócie i uproszczeniu, osobę odpowiedzialną za dalszy rozwój marki. Nie trzeba dodawać, że chodziło konkretnie o Age of Empires. Wiele więc wskazuje na to, że Relic Entertainment ma na dłużej zająć się serią. Przejęcie przez Microsoft wydaje się idealnie pasować. Powyżej grafika, którą niedawno umieścił Klobrille. Wprawdzie z podpisem w stylu „patrzcie jak ładnie pasuje”, ale nie udawajmy, że chodziło tylko o kwestie wizualne.

Turtle Rock Studios

Twórcy Evolve i pierwszego Left 4 Dead to idealny kandydat na nowe studio Microsoftu. Turtle Rock Studios ma doświadczenie przy grach AAA i jednocześnie brakuje mu własnego finansowania. Deweloper jest więc uzależniony od pieniędzy z zewnątrz. Kasa giganta z Redmond na pewno pozwoliłaby na komfortowe tworzenie kolejnych ambitnych gier, zapewne opartych na rozgrywce wieloosobowej. Nic więc dziwnego, że Turtle Rock Studios było łączone z Microsoftem w aż dwóch miejscach. Wspominał o tym Klobrille oraz serwis Windows Central. Oba źródła twierdzą, że takie rozmowy były prowadzone, ale nie oznacza to, że cokolwiek z nich wyszło.

Informacje o Turtle Rock Studios przypominają te dotyczące IO Interactive. Twórcy Hitmana podobno również znaleźli się na celowniku Microsoftu. Pamiętajmy jednak, że Phil Spencer ze swoją ekipą na pewno rozmawiał z wieloma studiami, ale nie zawsze wstępne dyskusje musiały przejść do konkretnych negocjacji czy przejęcia. Wiele jednak wskazuje na to, że temat Turtle Rock Studios oraz IO Interactive chociaż przez jakiś czas był rozważany przez Microsoft.

Japonia, Platinum Games, a może... From Software

GramTV przedstawia:

Jaka jest pozycja Xboksa w Japonii wszyscy wiemy. W początkowym okresie życia Xboksa 360 Microsoft próbował coś tam ugrać, głównie grami na wyłączność od lokalnych deweloperów (np. Lost Odyssey czy Blue Dragon). Być może czas na kolejne podejście. Tutaj posiłkuję się redditowym źródłem, które wskazuje na Platinum Games. Relacje studia z Microsoftem na pewno ochłodziło skasowanie Scalebound, ale pamiętajmy, że biznes nie przykłada dużej wagi do sentymentów. Japońskiemu studiu na pewno przydałby się bogaty właściciel, który mógłby zapewnić finansowanie kolejnych projektów. Obecnie Platinum Games skacze od wydawcy do wydawcy i nie może doczekać się projektu, który dzięki sukcesowi komercyjnemu zapewniłby finansową samowystarczalność, przynajmniej na jakiś czas. Na pewno więc taki zespół mocno przypomina inne ekipy, które przejął Microsoft (głównie inXile Entertainment, Obsidian Entertainment i Ninja Theory). Japonia, Platinum Games, a może... From Software, Microsoft ciągle kupuje nowe studia. Oto najwięksi kandydaci do przejęcia

Źródło tej plotki podaje, że w grę mogą wchodzić jeszcze inne japońskie studia. Brakuje jednak konkretów. Powyżej wskazałem From Software, które bez wątpienia byłoby idealnym kandydatem na nową ekipę Microsoftu. Dzięki takiemu przejęciu Xbox Game Studios pozyskałoby nową, wielką gwiazdę, co przywiązałoby do platformy giganta z Redmond rzesze fanów japońskiego studia. Czy taka transakcja jest jednak możliwa? Informacji potwierdzających nie ma zbyt wiele. Na samym końcu tego tekstu postaram się jednak udowodnić, że tak wielki hit jest możliwy.

A może polskie studio?

Ostatnia plotka, tym razem związana z rodzimym podwórkiem. Nasze redditowe źródło wspomina o kilku potencjalnych nabytkach. O dwóch jeszcze nie napisałem. Pierwszym jest francuskie Asobo Studio, które wielokrotnie współpracowało z Microsoftem przy różnych projektach (głównie pomoc przy grach innych zespołów, np. Quantum Break). Obecnie ekipa tworzy A Plague Tale: Innocence, które producent Xboksa niekiedy promuje na swoich kanałach (np. na serwisie Xbox Wire). Drugi deweloper to polskie The Farm 51. To kolejna ekipa, która pasuje do pewnego schematu – studio z fajnymi pomysłami, ale bez odpowiedniego finansowania, aby je zrealizować. Wprawdzie zeszłoroczne World War 3 zaliczyło udany debiut (pod kątem sprzedaży), ale popyt na grę szybko siadł. Oprócz tego gliwicka ekipa tworzy jeszcze horror Chernobylite. Nie znalazłem jednak w innych miejscach żadnych konkretnych przesłanek mówiących o tym, że Microsoft może przejąć The Farm 51.

Warto jednak wspomnieć, że na wpisie na Reddicie wskazanych zostało kilka państw, z których pochodzą studia rozmawiające z Microsoftem. Pojawia się wśród nich Polska. Można tam też znaleźć Ukrainę, co jest o tyle ciekawe, że nie ma tam zbyt wielu deweloperów. Poważnym kandydatem może być więc 4A Games, które niedawno wydało Metro Exodus.

Co słychać u obecnych ekip?

Na koniec warto wspomnieć o obecnych ekipach. Pamiętajmy przecież, że nie zawsze jedno studio równa się jedna gra. Niektóre zespoły pracują nad dwoma czy trzema projektami. Przykładowo oficjalnie wiemy, że Playground Games, twórcy serii Forza Horizon, od kilku lat tworzą action RPG w otwartym świecie. Plotki głoszą, że może to być nowe Fable. Z kolei Rare ostatnio mocno zwiększyło zatrudnienie i obecnie posiada około 250 pracowników. To na pewno zdecydowanie za dużo, aby tylko rozwijać Sea of Thieves. W niektórych miejscach mówi się, że powstaje nowy Perfect Dark. Warto wspomnieć jeszcze o Obsidian Entertainment, które zatrudnia około 200 osób. Szef studia, Feargus Urquhart zdradził w wywiadzie dla serwisu Game Informer, że obecnie posiadają oni cztery zespoły – główny odpowiedzialny za The Outer Worlds, jeden dłubiący przy Pillars of Eternity oraz dwa, które zaczynają nowe projekty. Co słychać u obecnych ekip?, Microsoft ciągle kupuje nowe studia. Oto najwięksi kandydaci do przejęcia

Przygotujmy się na coś bardzo, bardzo dużego

Wiele źródeł na które powołuję się w tym tekście jest zgodnych co do jednego. Tegoroczne E3 ma być wielkim wydarzeniem dla Microsoftu. Pod nieobecność Sony gigant z Redmond chce uderzyć wszystkim co ma i przygotować show, które zapamiętamy na długo. Zdarzyło mi się nawet trafić na informacje, że cała prezentacja może trwać nawet 3 godziny! Ogłoszenia nowych studiów mają być jednym z najważniejszych newsów. Na pewno wśród nich nie zabraknie czegoś spektakularnego. Z powyższych plotek największą rzeczą na pewno będzie przejęcie From Software, ewentualnie Platinum Games. A tak o tych wielkich ogłoszeniach piszą niektóre źródła. Na początek Klobrille (tak, wpis dotyczy interesującego nas tematu).

Na koniec Brad Sams, dziennikarz portali technologicznych.

Plotki mają to do siebie, że zawsze wyglądają wspaniale. Mimo iż coraz więcej wskazuje na to, że Microsoft szykuje kilka poważnych bomb, lepiej poczekajmy na E3. Wtedy wszystko powinno się wyjaśnić.

Komentarze
1
zbiku12
Gramowicz
13/03/2019 16:54

Cześć Mati mój imienniku. Ja bym jedank trochę przymróżył oko na to wszystko ale o Studia to ja strzelam że przejmą Relic Entertainment Wiadomo czemu :)  Bluepoint Games, Housemarque tu jednak mam problem bo jedno studio pracuje nad grą AAA a Bluepoint coś cicho no chyba że przejmą od razu dwa studia co by byłoby szaleństwem chociaż bardziej wierzę w Housemarque. :) Techland okej teraz coś najważniejszego u Techlanda ostatnimi czasy u nich dużo się dzieje oraz wygaszają wydawnictwo ja się nie zdziwię jeśli techland dołączy do XGS family :) Pozderki Mati oby do E3