Kolejny kompendium wiedzy poświęcamy siódmej odsłonie cyklu taktycznych strzelanek pod nazwą Ghost Recon: Breakpoint. Znajdziecie tutaj najnowsze oraz najważniejsze informacje na temat gry.
Teksty z kategorii kompendium będą na bieżąco aktualizowane, jeśli w internecie pojawią się nowe informacje, oraz materiały promocyjne na temat danego tytułu – zarówno przed, jak i po premierze. Od teraz kompendia będą dzielone na segmenty – lista może się różnić w zależności od rodzaju gry. Jeżeli w jakimś segmencie na daną chwilę zwyczajnie nie ma czego napisać, zostaje on po prostu pominięty.
4 października bieżącego roku na rynku zadebiutowała gra Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint, czyli kolejna główna odsłona popularnego cyklu strzelanek taktycznych. Poprzednia część pojawiła się w marcu 2017 roku, więc miłośnicy serii czekali na oficjalną kontynuację dwa lata – pewnie właśnie dlatego nowa produkcja jedynie wzbogaca dobrze znaną graczom rozgrywkę o parę nowych elementów, ale wciąż czerpie ze swojej poprzedniczki. Niemniej jednak postanowiliśmy zebrać wszystkie najważniejsze informacje oraz materiały na temat Ghost Recon: Breakpoint w jedno miejsce – tak, aby nowi gracze mogli dowiedzieć się, z czym dokładnie mają do czynienia, równocześnie będąc na bieżąco. Kompendium zostało podzielone na poniższe segmenty:
Podstawowe informacje o grze
Tło fabularne, bohaterowie
Mechanika oraz tryby gry
Informacje techniczne
Rozszerzenia i dodatki
Aktualizacje i patche
Recenzje i materiały promocyjne
1. Podstawowe informacje o grze
Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint to siódma główna część serii strzelanek Ghost Recon zapoczątkowanej jeszcze w 2011 roku. Tytuł został opracowany i wydany przez markę Ubisoft, która sprawuje pieczę nad całą serią. Produkcja pojawiła się dwa lata po poprzedniej odsłonie pod tytułem Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands – to właśnie nią inspirowali się głównie twórcy, jednak postanowili również wprowadzić do rozgrywki kilka nowych rozwiązań. Breakpointzadebiutowało 4 października 2019 roku na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. W Polsce gra otrzymała kinową lokalizację. Jej premierę poprzedziły zamknięte beta-testy, które rozpoczęły się 5 września. Dwa tygodnie później ogłoszono otwartą betę, która trwała do niedzieli 29 września.
2. Tło fabularne i bohaterowie
Akcja Ghost Recon: Breakpoint rozgrywa się w uniwersum wykreowanym na potrzeby poprzedniej części, jednakże produkcja opowiada zupełnie odrębną historię. Wszystko dzieje się na fikcyjnej wyspie Auroa położonej na Pacyfiku, gdzie gracz trafia w celu zbadania źródła problemu, którym jest nagła utrata kontaktu ze wspomnianym terenem. Po dotarciu na miejsce nasz główny bohater Nomad (lub bohaterka, twórcy dają nam bowiem możliwość wyboru płci), będący członkiem tytułowego oddziału Duchów (elitarnych wojowników starannie szkolonych do różnych zadań specjalnych), dowiaduje się, że ląd opanowały Wilki – składająca się z byłych komandosów armia najemników. Całą organizacją dowodzi Cole D. Walker, który w żadnym wypadku nie jest naszym jedynym problemem. Sprawę komplikuje bowiem siedziba korporacji Skell znajdująca się na wyspie. Organizacja opracowuje zaawansowane technologie dla wojska. A że nasi przeciwnicy zdążyli już tam namieszać, naszym zadaniem jest oczywiście opanować sytuację i zapobiec katastrofie, przy okazji dowiadując się dokładnie, dlaczego wyspa została przejęta.
We wspomnianego Walkera wciela się aktor Jon Bernthal, znany szczególnie ze swojej głównej roli w serialu Punisher od Netfliksa. Przedpremierowe zapowiedzi gry często były poświęcane temu jak bardzo mężczyzna dopracował graną przez siebie postać – dowiedzieliśmy się, że włożył w nią mnóstwo energii, tworząc wrażenie autentyczności. Postać Walkera jest rzekomo „niezwykle głęboka oraz wielowymiarowa”. Główną historię przez większość czasu opowiadają przerywniki filmowe. Co jednak ciekawe, tym razem gracz może wybierać kwestie dialogowe, a decyzje, które podejmie, będą miały realny wpływ na fabułę.
3. Mechanika oraz tryby gry
Wszystkie zdarzenia (z wyjątkami) obserwujemy zza pleców kontrolowanego bohatera, czyli z perspektywy trzecioosobowej. Podczas strzelania z celowaniem zmienia się ona oczywiście na pierwszoosobową. Podróżujemy po otwartym świecie, rozmiarami przypominającym ten, który mogliśmy zwiedzić w Ghost Recon: Wildlands – składa się na niego jedenaście różnych biomów. Z jednej strony będziemy mieć dzikie dżungle oraz pustynie, z drugiej zwiedzimy chociażby futurystyczne miasta. A ponieważ miejsc do wyeksplorowania jest naprawdę sporo, twórcy postanowili zapewnić graczom dostęp do około trzydziestu rodzajów pojazdów oraz innych maszyn. I to wcale nie jest jedyny powód – eksploracja oraz interakcje z otaczającym nas światem są kluczowym elementem gry. Dzięki temu możemy odnajdywać cenne dane wywiadowcze i tym samym robić postępy w głównym wątku fabularnym. Wspomniane dane zdobywamy poprzez prowadzenie rozmów z postaciami niezależnymi, przesłuchiwanie nieprzyjaciół oraz pozyskiwanie wszelkich materiałów. Ciekawostką i zarazem nowością jest fakt, że kiedy w Ghost Recon: Breakpoint gracz zdecyduje się na zabawę w pojedynkę, głównemu bohaterowi nie towarzyszą już komandosi sterowani przez sztuczną inteligencję. Podczas tegorocznych targów E3 ogłoszono jednak, że będzie to możliwe w zależności od upodobań gracza. Wszystko zostało równocześnie zaprojektowane w taki sposób, aby można było przejść grę w specjalnym trybie bez jakichkolwiek znaczników na mapie. Mamy również oczywiście dostęp do licznych zadań pobocznych – w tym momencie pojawia się kolejna nowość. Breakpoint ma w sobie elementy gry z gatunku looter shooter (na obecną chwilę jego głównym przedstawicielem jest między innymi Borderlands 3). To oznacza, że zarówno sprzęt, jak i uzbrojenie, które możemy znaleźć w trakcie gry, mają swój własny poziom, a niektórzy z przeciwników będą wymagać odpowiedniego poziomu wyposażenia, aby walka z nimi w ogóle była fair.
Powiedzieliśmy już sobie, że Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint nie jest żadną rewolucją w serii. Nie oznacza to jednak, że nie dostaliśmy niczego nowego – deweloperzy postanowili bowiem wprowadzić do gry nowe mechaniki. Na jednym z materiałów (w tym przypadku był to zapis rozgrywki) zobaczyliśmy na przykład system kontuzji, które mają znaczący wpływ na naszego bohatera. Różne kontuzje powodują różne ubytki w statystykach, jedne nas spowolnią, inne boleśnie zmniejszą nasz potencjał bojowy. Ranne oko ograniczy naszą widoczność, postrzelenie w kolano spowoduje, że będziemy kuleć. Wszystko jednak będzie można wyleczyć za pomocą rozmaitych środków – raz będziemy musieli zaaplikować sobie stosowny zastrzyk, raz obandażować krwawiąca nogę. Inną nowością jest z kolei możliwość wyboru specjalizacji postaci zarówno w trybie multiplayer, jak i w trybie fabularnym. Tym sposobem gracz wybiera główną ścieżkę, którą będzie podążać w kwestii rozwoju swojego bohatera.
Oczywiście, starcia z przeciwnikami przy tym wszystkim odgrywają najistotniejszą rolę, co chyba nikogo nie dziwi. Musimy przy tym pamiętać o fabule – wiemy już, że Wilki zdobyły broń oraz przeróżne gadżety wyprodukowane przez korporację Skell. Dzięki temu najemnicy często będą mieć nad graczem przewagę – zarówno czysto liczebną, jak i technologiczną. Zmierzymy się ze zwykłymi żołnierzami piechoty, by niedługo potem napotkać na swojej drodze opancerzonych zawodników z potężnymi karabinami maszynowymi. Ponadto musimy nieustannie rozglądać się dookoła, bo często przyjdzie nam niszczyć drony przeczesujące okolicę w poszukiwaniu naszych śladów. Twórcy postanowili jednak dać nam cień szansy na wygraną zapewniając nam dostęp do pokaźnego wachlarza broni. Skorzystamy oczywiście ze zwykłych pistoletów, noży i karabinów maszynowych czy snajperskich, ale równie dobrze będziemy mogli użyć wyrzutni rakiet. Do tego dojdą gadżety, wśród których znajdziemy na przykład palnik, który pozwoli nam robić dziury w siatkach i umożliwi niepostrzeżenie przemknąć do wrogiego obozu. Podobnie jak przeciwnicy, będziemy mogli skorzystać z dronów. W niektórych sytuacjach ważne będzie także zastosowanie kamuflażu – oblepiając na przykład naszą postać błotem wtopimy się w otoczenie i przygotujemy zasadzkę. Na koniec warto wspomnieć o możliwości rozbicia tymczasowego obozu. Jest to swego rodzaju przystanek, gdzie możemy odpocząć, wyczyścić broń, wytworzyć potrzebne przedmioty oraz ulepszyć te, które już posiadamy, a nawet zmienić specjalizację naszego bohatera.
GramTV przedstawia:
Oprócz kampanii fabularnej dla jednego gracza Ghost Recon: Breakpoint posiada dwa tryby multiplayer. Pierwszy to moduł kooperacyjny, gdzie wspólnie z innymi użytkownikami możemy przechodzić misje fabularne – w trakcie również mamy możliwość podejmowania się różnych zadań pobocznych czy dzielenia z sojusznikami ekwipunkiem we wspomnianych obozach. Podczas walki możemy teraz odciągnąć rannego członka drużyny na bok z pola bitwy, aby udzielić mu pomocy. Drugi tryb jest typowym modułem PvP opartym na zasadach Ghost Wars, czyli trybu, który wielu graczy może kojarzyć z poprzedniej części. Tym razem jednak twórcy znacznie go ulepszyli – przemodelowano między innymi system klas postaci. Warto zaznaczyć, że w Ghost Recon: Breakpoint rozwój postaci jest współdzielony we wszystkich trybach gry.
4. Informacje techniczne
Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint opiera się na technologii z wcześniejszej odsłony cyklu – oprawa graficzna jest na dość wysokim poziomie. Warto przy tym zwrócić uwagę na dbałość twórców o detale, zwłaszcza jeśli chodzi o roślinność i oświetlenie. Nasza postać będzie także zostawiać po sobie ślady na ziemi, chodząc na przykład po błocie. Jeżeli chodzi o dostępność, w przypadku Ghost Recon: Breakpoint powtórzyła się sytuacja z Tom Clancy’s The Division 2. Gry nie znajdziemy bowiem na Steamie – zainteresowani mogą ją nabyć wyłącznie na platformach Uplay lub Epic Games Store. Poniżej znajdziecie natomiast minimalne oraz rekomendowane wymagania sprzętowe Breakpoint.
Minimalne wymagania sprzętowe:
SYSTEM OPERACYJNY: Windows 7/8.1/10
PROCESOR: Intel Core i5 4460 lub AMD Ryzen 3 1200
KARTA GRAFICZNA: Nvidia GeForce GTX 960 (4 GB) lub AMD Radeon R9 280X
PAMIĘĆ RAM: 8 GB
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
SYSTEM OPERACYJNY: Windows 7/8.1/10
PROCESOR: Intel Core i7 6700K lub AMD Ryzen 5 1600
KARTA GRAFICZNA: Nvidia GeForce GTX 1060 (6 GB) lub AMD Radeon RX 48
PAMIĘĆ RAM: 8 GB
5. Rozszerzenia i dodatki
Jeżeli graliście w poprzednią część Ghost Recon to prawdopodobnie wiecie, że premiera Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint jest jedynie punktem startowym – twórcy opublikowali stosowną infografikę, gdzie znajdziemy konkretne informacje na temat pierwszego roku popremierowego wsparcia gry. Rozwój produkcji podzielono na trzy epizody. Pierwszy rozpocznie się w październiku i potrwa do stycznia 2020 roku – gracze otrzymają misję fabularną Greenstone, raid Project Titan oraz specjalne wydarzenie z Terminatorem. Do tego dojdą także aktualizacje trybu Ghost War, do którego wprowadzono między innymi nowe mapy, dodatkowa klasa postaci (Inżynier) i misje frakcji. Epizod drugi rozpocznie się w lutym 2020 roku i potrwa kolejne trzy miesiące – otrzymamy nową przygodę Deep State, której pierwsza godzina będzie dostępna dla wszystkich. Pełnej wersji doświadczą wyłącznie posiadacze przepustki sezonowej. Na serwerach pojawią się aktualizacje rajdu wprowadzonego w pierwszym epizodzie, kolejna klasa, znów misje frakcji, specjalne wydarzenie oraz nowe mapy PvP. Zawartość trzeciego epizodu będzie pojawiać się w grze od czerwca do września 2020 roku. Wówczas gracze otrzymają kolejną przygodę i nową frakcję. Dojdzie dodatkowa klasa oraz rajd, aczkolwiek na razie nie wiemy zbyt wiele na ten temat.
6. Aktualizacje i patche
(30 września 2019, udostępniona w dniu premiery) Aktualizacja 1.0.1: wprowadzono szereg usprawnień oraz poprawek; dopracowano wspomaganie celowania; poprawiono stabilność gry, wydajność i optymalizację, a także przejścia między kolejnymi elementami w sekcjach online; usprawniono również czat tekstowy oraz głosowy – pełną listę zmian znajdziecie pod tym adresem.
7. Recenzje i materiały promocyjne
Tutaj zaczynają się schody. Sporo graczy określa Ghost Recon: Breakpoint mianem “największego rozczarowania tego roku” – jednym z głównych czynników, które wpłynęły na tak negatywne opinie był oczywiście system mikropłatności, który pojawił się w beta-testach gry. Do tego doszły liczne bugi i problemy techniczne, w większości zniechęcające do zabawy na ogromnej (i bardzo monotonnej) mapie. Średnia ocen Breakpoint w serwisie Metacritic dla wersji pecetowej wynosi 60 punktów na sto, w wersji na konsole PlayStation 4 58 punktów, a w wersji na Xbox One aż 69 punktów. Naszą recenzję możecie przeczytać pod tym adresem. Poniżej znajdziecie listę z resztą wybranych:
Redaktor serwisu Gram.pl od lipca 2019 roku i student groznawstwa. Na co dzień zajmuję się newsami, ale czasem napiszę coś dłuższego. Jestem absolutnie uzależniony od kawy, muzyki i dobrych RPG-ów!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!