Wschodzące perełki – polskie studia, o których niedługo będzie głośno

Mateusz Mucharzewski
2021/02/22 12:10
4
2

Możesz jeszcze ich nie znać, ale niedługo powinno to się zmienić. To kilka ekip, które mogą w najbliższym czasie wskoczyć do czołówki polskiej branży gier.

Gdybym chciał zrobić podobny tekst i umieścić w nim wszystkie ekipy, które planują debiut, artykuł pewnie trzeba byłoby podzielić na kilka części. Dzisiaj nowy deweloper z polski to już żadna atrakcja. Zespołów jest obecnie grubo ponad 400, a więc aby się przebić, trzeba mieć coś ciekawego do zaoferowania. Przygotowałem więc zestawienie tych, którzy jeszcze nie są specjalnie rozpoznawali, ale po swoim debiucie mogą stać się znanymi markami.

W wielu opisanych niżej przypadkach nie wiemy jakie konkretnie gry są tworzone. Często jedyne co mamy to bardzo luźny zarys. Szukałem więc innych rzeczy, które mogą mieć znaczenie. Najczęściej jest to zespół, jego wiedza i dotychczasowe portfolio. To często decyduje o sukcesie studia – grupa założycieli z doświadczeniem w dużym game dev-ie, którzy zakładają coś swojego. Mają pomysł i wiedzą jak go zrealizować.

Ile z poniżej opisanych ekip faktycznie odniesie wielki sukces? Życzę, aby udało się to każdej.

Starward Industries

Gdyby bukmacherzy przyjmowali zakłady, która z ekip wymienionych w tym tekście odniesie największy sukces, kurs na Starward Industries powinien być najmniejszy. Krakowska ekipa złożona jest z wielu weteranów, pracujących wcześniej między innymi w CD Projekcie. Pozyskała też z rynku sporo kapitału na rozwój swojego pierwszego projektu. Jest nim The Invincible, który powstaje na bazie powieści Stanisława Lema o tym samym tytule. Niestety o grze wiemy bardzo mało. Jedyne co twórcy do tej pory pokazali to bardzo ładne i klimatyczne screeny. Nadzieję na wielki sukces wzbudza przede wszystkim niezwykle doświadczony zespół, wręcz stworzony do robienia dużych rzeczy. Premiera, teoretycznie, jeszcze w tym roku. Ostatnio jednak studio postanowiło wyemitować nowe akcje, aby pozyskać dodatkowy kapitał. Możliwe więc, że prace nieco się przedłużą.

Starward Industries, Wschodzące perełki – polskie studia, o których niedługo będzie głośno

PixelAnt Games

Mała ekipa z Wrocławia, która powstała dopiero w zeszłym roku. Miasto jednak sugeruje, że zespół mogą zakładać weterani. Tak jest w rzeczywistości, ponieważ na czele PixelAnt Games stoi Paweł Rohlender, przez wiele lat związany z Techlandem. Niestety na razie niewiele wiemy o debiutanckiej grze studia. Dlaczego więc znalazło się ono w tym artykule? Doświadczony zespół to nie jedyny powód. Pixel Ant jest rzadkim w kraju przypadkiem ekipy z kapitałem zagranicznym. W tym roku udziały w spółce kupiło Sumo Digital, znane z pracy na zlecenie dużych firm. Na koncie ma między innymi Sackboy: Wielka Przygoda czy Crackdown 3. Pod swoimi skrzydłami ma również wiele innych ekipy, między innymi The Chinese Room (Dear Ester, Amnesia: A Machine for Pigs). Z solidnym partnerem (i jego zasobami) PixelAnt może stworzyć ciekawe gry.

GramTV przedstawia:

PixelAnt Games, Wschodzące perełki – polskie studia, o których niedługo będzie głośno

Fallen Leaf

Kolejny zespół z mocno międzynarodowym charakterem. Fallen Leaf to spółka założona przez dwie osoby – prawnika z doświadczeniem inwestorskim Piotra Kurkowskiego oraz designera z Wielkiej Brytanii, Jamesa Tinsdale’a, który od wielu lat zajmuje się tworzeniem gier AAA (w portfolio ma między innymi Quantum Break, Driveclub czy Plague Tale: Innocence). Fallen Leaf składa się z biura w Warszawie (głównie programiści) oraz małego zespołu w Liverpoolu (design, art). Spółka zarejestrowana jest jednak w Polsce i ma zadebiutować na krajowej giełdzie. Czym się zajmie? W planach jest tworzenie gier AAA, ale w nieco mniejszej skali (studio nie używa określenia AA, a moim zdaniem powinno). Pierwszym projektem będzie thriller TPP Fort 029 oparty na Unreal Engine 5. Akcja gry rozgrywa się na Marsie. Twórcy wśród inspiracji wymieniają m.in. Dead Space, Alien: Isolation czy Firewatch. Produkcja ma stawiać duży nacisk na historię.

Fallen Leaf, Wschodzące perełki – polskie studia, o których niedługo będzie głośno

WeirdFish

WeirdFish to zespół założony przez Marka Sobóla, współtwórcę studia Creepy Jar i jego Green Hell. W nowym zespole również chce wykorzystać doświadczenie w survivalach, ale w zupełnie innej formie. Zamiast amazońskiej dżungli pojawi się przestrzeń kosmiczna i stylistyka rodem z Void Bastards. Znajdzie się też więcej swobody w budowaniu różnych rzeczy. WeirdFish ma również inne podejście do kooperacji – ta pojawi się jeszcze na etapie wczesnego dostępu. Więcej o tym jeszcze nienazwanym oficjalnie projekcie, oraz samym studiu, przeczytacie w oddzielnym tekście, w całości poświęconym temu zagadnieniu.

WeirdFish, Wschodzące perełki – polskie studia, o których niedługo będzie głośno

Komentarze
4
Dzawor
Gramowicz
23/02/2021 00:40
JakiśNick napisał:

O project oxygen i fort 029 brak info w google. Bardzo niszowe te studia :D

Hej,

Nie takie jednak niszowe:

https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-07-22-polish-studio-far-from-home-launches-with-close-to-home-support-network

https://www.gamesradar.com/uk/project-oxygen-is-an-upcoming-ps5-xbox-series-x-and-pc-game-that-imagines-humanity-losing-this-fight/

https://www.gry-online.pl/newsroom/projekt-oxygen-to-nowa-polska-gra-na-ps5-i-xbox-series-x/z41e2c9

https://www.ppe.pl/news/148030/project-oxygen-ps5-xbox-series-x-pc-nowa-jakosc-w-polskim-gamingu.html

Pozdrawiam!

ManolitoPL
Redaktor
Autor
22/02/2021 15:04
JakiśNick napisał:

O project oxygen i fort 029 brak info w google. Bardzo niszowe te studia :D

Tytuły mogą się jeszcze zmienić (na pewno Project Oxygen to tytuł roboczy). W większości są to studia z krótkim stażem i brakiem wydanej gry, a więc niekiedy ciężko je znaleźć w Google. Trzeba wiedzieć gdzie szukać. Większość ekip z tekstu pracuje nad debiutem giełdowym, a więc obecnie komunikują się głównie z inwestorami, a nie graczami.

strannik
Gramowicz
22/02/2021 12:49

Fallen leaf wygląda jak typowy ałtsorsing w polandii - koncepcyjna praca w WB i wyrobnictwo w Polsce.




Trwa Wczytywanie