Nawet Geoff Keighley nie miał tyle WORLD PREMIERE na swojej konferencji co to pięciodniowe przesłuchanie.
W dwóch ostatnich tygodniach odbyło się przesłuchanie w sprawie jaką Federalna Komisja Handlu wytoczyła Microsoftowi. Amerykański regulator nie zgadza się na przejęcie Activision Blizzard i aby zablokować transakcję pozwał giganta z Redmond. Pięciodniowy proces odbył się w San Francisco pod przewodnictwem sędziny Jacqueline Scott Corley. Czy faktycznie można to nazwać branżowym wydarzeniem roku? Ja nie mam wątpliwości. Powodem jest nie tylko fakt, że mówimy o być może decydującym dla sprawy procesie. Akurat z perspektywy tego tekstu nie ma znaczenia jaki będzie końcowy wyrok. Pochylam się nad tematem, ponieważ dostarczył on ogromnej liczby informacji o planach Activision Blizzard, Microsoftu i Sony, a także kulisach branży.
Treści jest bardzo dużo, a więc dla łatwiejszego przyswojenia informacje podzieliłem na kilka sekcji. Zaczniemy od tematów związanych z wyłącznością niektórych gier (głównie dla ekosystemu Xboksa) oraz planowanymi przejęciami. Później przeanalizujemy co powiedzieli świadkowie, wśród których byli najważniejsi ludzie branży - Bobby Kotick, Phil Spencer, Satya Nadella czy Jim Ryan. Warto przez to przejść, bo liczba informacji jest niesamowicie duża.
Gry na wyłączność
Pozew FTC w dużym stopniu opiera się na obawie, że Microsoft po przejęciu Activision Blizzard wycofa Call of Duty z PlayStation. W dalszej części tekstu przedstawię kilka liczb, które pokazują jak potencjalnie dużym może to być problemem. Oczywiście sam Microsoft twierdzi, że byłoby to bezsensowne. Phil Spencer nawet obiecał pod przysięgą, że popularna marka shooterów dalej będzie wychodzić na konkurencyjnej platformie. FTC odbija jednak piłeczkę twierdząc, że gigant z Redmond zacznie wydawać paczki skinów tylko na swoją platformę. Ciekawy argument biorąc pod uwagę, że Sony już teraz to robi.
Zaprezentowane dowody dużo powiedziały o grach Bethesdy. Zacznijmy do tego, że wszystkie jej produkcje mają trafić tylko na PC i Xboksa. Dotyczy to nawet powstającego Indiana Jones. Microsoft po przejęciu Zenimax Media dokonał zmiany w umowie licencyjnej z Disney, aby było to możliwe. O dziwo jednak Spencer przyznał, że jeszcze nie podjęto decyzji co do wyłączności The Elder Scrolls VI, a także The Outer Worlds 2. Z kolei w kwestii Starfielda Microsoft przyznał, że gdyby gra miała trafić też na PlayStation 5 nie byłoby możliwe wydania jej we wrześniu tego roku. Potwierdziły się też plotki o tym, że Sony faktycznie negocjowało wyłączność tej gry. To miało sprawić, że Microsoft zdecydował się na kupno całej Bethesady. Z ciekawostek można też wspomnieć, że Phil Spencer chciał wydać Minecraft Dungeons tylko na PC i Xboksie, ale finalnie gra jest multiplatformowa.
Przejęcia - dotychczasowe, przyszłe i potencjalne
Bardzo dużo ciekawego dowiedzieliśmy się o planowanych przejęciach. Microsoft wyznał, że chciał kupić Zynge, ale ta finalnie trafiła do Take-Two Interactive. Celem była też Sega, która miała zwiększyć bazę gier Game Passa, ale jej tytuły miały pozostać multiplatformowe. Japoński wydawca skomentował to twierdząc, że jeszcze nie jest to dobry czas na taki ruch. W planach było też Square Enix, które miało dodatkowo poprawić sytuację Xboksa w Japonii. Z ciekawostek warto wspomnieć, że według dowodów kupno Ninja Theory kosztowało 117 mln $. Całkiem sporo jak na studio z tylko jednym, własnym IP i bez większych hitów komercyjnych na koncie.
GramTV przedstawia:
Przejdźmy do najciekawszych dowodów. Powyżej możecie zobaczyć jeden z nich. Jest to lista ponad 100 firm, które Microsoft wytypował do przejęcia. Z polskich deweloperów mamy tych najbardziej oczywistych - CD Projekt, Techland, 11 bit studios, Bloober Team i People Can Fly. Z zagranicznych warto zwrócić uwagę na Asobo Studio, 4A Games, Avalanch Studios, Crytek, Gearbox Software, Hazelight, IO Interactive, Remedy, Supergiant Games, Striking Distance i wydawców jak Devolver Digital czy Annapurna Interactive. Microsoft interesował się też Bungie oraz Housemarque zanim te firmy zostały kupione przez Sony.
Co ciekawe w dowodach znalazła się jeszcze jedna grafika prezentująca finalną listę firm, które zostały wytypowane do przejęcia. Tutaj mamy Supergiant Games (m.in. Hades), Thunderful (wydawca gier niezależnych), Niantic (Pokemon GO), Playrix (jeden z największych deweloperów gier mobilnych), Zynga (Farmville), Bungie (Destiny), IO Interactive (Hitman) oraz Scopely (mobile). Oczywiście wiemy, że nie są to najświeższe dane, bo dwie firmy z tej listy już zmieniły właściciela. Z Bungie Microsoft zrezygnował głównie przez zbyt wysoką cenę. Mimo wszystko grafika jest dosyć ważna, ponieważ krótko po publikacji została usunięta i zamieniona na nową wersję, w której wszystkie dane były zakryte (w ten sposób ukrywane są informacje poufne zawarte w upublicznionych dowodach).
Z tego że ktoś kto już ma gamepass i tak by go miał odpali redfala daje ms ma zerową korzyść, jeśli produkt sam w sobie nikogo nie przyciągana to jakby finansowo nie istniał.
Silverburg napisał:
To trochę zależy czy gra będzie dobra. Gamepass uratował popularność RedFalla.
ZubenPL napisał:
Ja osobiście myślę że już Starfield od uczy MS premier w gamepassie.
No nie do końca bo nowości wchodzące w passa mogą sprawić że ci ludzie utrzymuję abonament. Sam abonament utrzymuję żeby grać na PC w MS Flight Simulator. Gdzie pewnie wydałem już na abonament więcej niż ta gra jest warta.
Ale na koniec dnia mogę sobie sprawdzić jakieś nowości jak właśnie Redfall, TMNT itp. A wydatek na abonament proporcjonalny do moich przychodów jest tak mały że nawet go nie zauważam.
ZubenPL
Gramowicz
03/07/2023 09:49
Silverburg napisał:
To trochę zależy czy gra będzie dobra. Gamepass uratował popularność RedFalla.
ZubenPL napisał:
Ja osobiście myślę że już Starfield od uczy MS premier w gamepassie.
Z tego że ktoś kto już ma gamepass i tak by go miał odpali redfala daje ms ma zerową korzyść, jeśli produkt sam w sobie nikogo nie przyciągana to jakby finansowo nie istniał.
Silverburg
Gramowicz
03/07/2023 09:46
ZubenPL napisał:
Ja osobiście myślę że już Starfield od uczy MS premier w gamepassie.
To trochę zależy czy gra będzie dobra. Gamepass uratował popularność RedFalla.