Kompletny przewodnik po klasach postaci w Diablo IV. Jaką klasą grać?

Wincenty Wawrzyniak
2023/07/11 18:00

W tym poradniku znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje na temat klas postaci w grze Diablo IV.

Klasy postaci w grze Diablo IV to najważniejszy element procesu tworzenia oraz rozwijania naszego bohatera. Właśnie dlatego postanowiliśmy zebrać w jedno miejsce wszystkie najważniejsze informacje na ich temat i stworzyć wyczerpujący poradnik, który sprawi, że nie będziecie musieli zastanawiać się, jakie umiejętności wybierać dla danej klasy, a także pomoże Wam ją zrozumieć. Zapraszamy do lektury!

Kompletny przewodnik po klasach postaci w Diablo IV. Jaką klasą grać?

Jakie klasy są dostępne w Diablo IV?

Diablo IV oferuje pięć klas postaci do wyboru, z czego każda różni się zarówno sposobem rozgrywki, dostępnymi umiejętnościami, jak i dedykowanym dla niej uzbrojeniem. Gracze mogą wybierać jedną spośród tych klas: Barbarzyńca, Druid, Nekromantka, Łotrzyca oraz Czarodziejka.

Przegląd klas w Diablo IV: rozgrywka, zalety i wady

W dalszej części poradnika prezentujemy charakterystykę każdej z klas, przyglądając się nie tylko stylowi rozgrywki, ale także zaletom oraz wadom. Ponadto pomożemy Wam wybrać najlepszą klasę na początek.

Barbarzyńca

Barbarzyńcy odznaczają się niesamowitą siłą, a w ich arsenale znajdzie się broń na każdą okazję. Sieją popłoch wśród wrogów straszliwymi okrzykami wojennymi, a potężne tąpnięcia pozwalają im zatrząść ziemią i odepchnąć napierające hordy.
Barbarzyńca, Kompletny przewodnik po klasach postaci w Diablo IV. Jaką klasą grać?

Barbarzyńca to prawdziwy mistrz broni, który specjalizuje się w walce w zwarciu (na bliskim dystansie). Ta klasa postaci potrafi posługiwać się różnymi rodzajami oręża zarówno w wersji jednoręcznej, jak i dwuręcznej (ciężkiej). W odróżnieniu od klas korzystających z magii czy energii, Barbarzyńcy korzystają z Furii, która pozwala wyprowadzać ataki specjalne i wzrasta z każdym kolejnym ciosem. Oprócz podstawowej umiejętności władania bronią Barbarzyńcy mogą używać w walce specjalnych okrzyków (te wpływają również na sojuszników), a także wywoływać u wrogów efekt krwawienia lub ogłuszenia. Barbarzyńcy cechują się sporą ilością punktów zdrowia, które można wzmacniać.

Przy rozwijaniu tej klasy postaci gracze powinni zwrócić uwagę na cztery podstawowe mechaniki:

  • Krwawienie – zadawanie dodatkowych obrażeń przeciwnikowi; są one rozłożone w czasie; wrogowie z tym statusem otrzymują zwiększone obrażenia oraz mogą być spowalniani.
  • Ciernie – efekt pasywny, dzięki któremu atakujący wrogowie otrzymują niewielkie obrażenia; pozwala także osłabiać i dobijać pobliskich przeciwników.
  • Umocnienie – zastępuje zwiększanie ilości maksymalnego życia; zapewnia dodatkową redukcję obrażeń i może wpływać na zwiększenie siły ataku.
  • Berserkowanie – status zwiększający szybkość ataku i obrażenia o 25%; jest on aktywowany przez konkretne umiejętności, a specjalizacja pozwala go wzmocnić o kolejne 25%.

Druid

Zmiennokształtni druidzi potrafią przemieniać się w dzikie bestie, płynnie przybierając formy olbrzymiego niedźwiedzia czy zaciekłego wilkołaka, aby walczyć u boku leśnych stworzeń. Potęga ziemi, wiatru i burzy jest na ich skinienie, dzięki czemu mogą władać pełnią niszczycielskiej mocy gniewu natury.
Druid, Kompletny przewodnik po klasach postaci w Diablo IV. Jaką klasą grać?

Druid to postać zmiennokształtna, która potrafi przybrać postać niedźwiedzia lub wilkołaka, oraz, podobnie jak Barbarzyńca, specjalizuje się w walce w zwarciu. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, iż przemiana nie jest efektem stałym, a krótkim, aktywowanym za pomocą zdolności – gracz ma jednak możliwość wydłużenia czasu jej działania. Ta klasa postaci cechuje się wysoką wytrzymałością oraz siłą ataku. Potrafi również posługiwać się magią ziemi i wiatru; zaklęcia zadają zazwyczaj obrażenia fizyczne, aczkolwiek niektóre mogą także zadawać obrażenia od błyskawic. Druidzi są zbalansowaną klasą, jeśli chodzi o obrażenia oraz defensywę, i charakteryzują się większą różnorodnością.

Korzystają z siły duchowej, która nie odnawia się samoczynnie; po osiągnięciu 15. poziomu doświadczenia gracz może udać się do twierdzy Tur Dulra, gdzie może nawiązać więź z duchami, aby otrzymać potężne bonusy. Poprzez zabijanie potworów i zbieranie ich dusz możemy odblokowywać błogosławieństwa, aczkolwiek aktywne mogą być wyłącznie dwa błogosławieństwa ze wszystkich dostępnych – mamy jednak możliwość swobodnego przełączania się między nimi.

Przy rozwijaniu tej klasy postaci gracze powinni zwrócić uwagę na cztery podstawowe mechaniki:

  • Zatrucie – pozwala zadawać obrażenia rozłożone w czasie.
  • Przemiana – możliwość przemiany w wilka lub niedźwiedzia.
  • Umocnienie i przytłoczenie – gracze budują umocnienie, aby skorzystać z drugiego bonusu, przytłoczenia, kiedy wartość przekroczy połowę ilości zdrowia.
  • Magia wiatru i ziemi – pozwala zadawać obrażenia fizyczne oraz obrażenia od błyskawic.

Nekromantka

Nekromantki to przebiegłe przywoływaczki, które wskrzeszają krwiożercze hordy nieumarłych. Trzy filary ich mocy stanowią potężne bastiony Kości, Krwi oraz Cienia, za sprawą których rzucają na kolana wrogów.
Nekromantka, Kompletny przewodnik po klasach postaci w Diablo IV. Jaką klasą grać?

GramTV przedstawia:

Nekromanci to mistrzowie zakazanej magii związanej z przyzywaniem zmarłych w postaci szkieletów oraz golemów, którzy walczą u ich boku. Ta klasa postaci posługuje się również klątwami pozwalającymi osłabiać przeciwników i zwiększać przewagę przyzwanych podwładnych. Oprócz mieczy czy różdżek Nekromanci mogą posługiwać się kosami, dedykowanym orężem dla wyłącznie tej klasy. Choć są w stanie przeżyć bliskie spotkania z wrogami, gracze powinni uważać i raczej trzymać bohatera na dystans.

Przy rozwijaniu tej klasy postaci gracze powinni zwrócić uwagę na cztery style gry:

  • Kość – umiejętności są głównie fizyczne i czerpią korzyści m.in. z uderzeń krytycznych.
  • Ciemność – umiejętności wykorzystują magię cieni do gnębienia przeciwników, a ataki tego typu opierają się najczęściej na obrażeniach zadawanych z upływem czasu.
  • Krew – umiejętności pozwalające kraść zdrowie przeciwnikom, wzmocnić gracza oraz nagrodzić go za posiadanie maksymalnego zdrowia.
  • Armia – umiejętności korzystające z Księgi Umarłych, za pomocą której gracz może wyspecjalizować się we wzmacnianiu armii ożywieńców, w której znajdą się zarówno różne rodzaje szkieletów, jak i klasyczny golem.

Łotrzyca

Łotrzyce to niezwykle zwinne, wszechstronne wojowniczki specjalizujące się w walce dystansowej oraz w zwarciu. Mogą pokonać każdego przeciwnika kombinacjami potężnych ataków oraz mocą nasyconego magią oręża. Jeśli zechce, może uczynić swój arsenał jeszcze bardziej zabójczym dzięki zdradliwym truciznom i magii cienia.
Łotrzyca, Kompletny przewodnik po klasach postaci w Diablo IV. Jaką klasą grać?

Łotrzyca to klasa postaci charakteryzująca się mieszanym stylem walki ze względu na umiejętność korzystania zarówno z broni do walki w zwarciu, jak i dystansowej. Jest to najszybsza i najzwinniejsza klasa w Diablo IV, która może posługiwać się zarówno mieczami czy sztyletami, jak i łukami oraz kuszami. Ataki specjalne Łotrzycy wymagają Energii, która regeneruje się samoistnie. W dalszym etapie rozwoju Łotrzycy gracz będzie mógł nasycać bronie specjalnymi mocami czy też rozstawiać pułapki, a nawet stawać się niewidzialnym i przyzywać swojego klona. Trzeba jednak pamiętać, że ta klasa postaci bazuje na trafieniach krytycznych; ich szansa na wywołanie jest dość wysoka dzięki licznym oraz szybkim atakom.

Przy rozwijaniu tej klasy postaci gracze powinni zwrócić uwagę na mechanikę specjalizacji. Są trzy do wyboru:

  • Punkty Combo – prawdopodobnie najlepsza specjalizacja we wczesnej fazie rozgrywki; pozwala wykorzystać punkty do ulepszenia dowolnej umiejętności podstawowej (po zebraniu łącznie trzech).
  • Wewnętrzny Wzrok – pozwala oznaczyć losowego wroga i uderzyć go, aby napełnić wskaźnik Wewnętrznego Wzroku; gdy ten będzie pełny, wówczas nasza postać będzie otrzymywać nieograniczoną Energię przez cztery sekundy.
  • Przygotowanie – pozwala częściej korzystać z superumiejętności poprzez wydawanie większej ilości Energii; użycie umiejętności skraca czas odnowienia wszystkich pozostałych umiejętności.

Czarodziejka

Czarodziejki swobodnie manipulują żywiołami, aby zapewnić sobie zwycięstwo w walce. Wykorzystując dzikość natury, miotają pioruny, sprowadzają na przeciwników deszcz meteorytów, lub nabijają ich na lodowe kolce.
Czarodziejka, Kompletny przewodnik po klasach postaci w Diablo IV. Jaką klasą grać?

Czarodziejka to klasa walcząca na dystans, która w praktyce nie potrzebuje aż tak broni, ponieważ skupia się na zadawaniu obrażeń za pomocą magii. Jej podstawowe ataki zużywają Manę, która regeneruje się z czasem. Rozgrywka sprowadza się do rzucania zaklęć, a w dalszym etapie gry także do tworzenia pułapek, wzywania pomocników czy teleportacji. Z uwagi na niewielką ilość zdrowia, Czarodziejka powinna raczej trzymać się z daleka od grup wrogów.

Przy rozwijaniu tej klasy postaci gracze powinni zwrócić uwagę na mechanikę trzech żywiołów:

  • Ognia – zadającego obrażenia rozłożone w czasie.
  • Zimna – spowalniającego, a czasem też całkowicie zamrażającego wrogów.
  • Błyskawic – zadających obrażenia obszarowe.

Kim grać w Diablo IV? Najlepsza klasa – rekomendacje

Jeżeli dopiero rozpoczynacie swoją przygodę w Sanktuarium, prawdopodobnie najlepszą klasą na start będzie Barbarzyńca lub Nekromantka:
  • Barbarzyńcy są łatwi do opanowania oraz rozwijania, nawet na własną rękę. Tak naprawdę musisz skupić się na jednym efekcie: krwawieniu. Ta klasa postaci bardzo dobrze radzi sobie z grupami przeciwników, a do tego posiada całkiem sporą pulę umiejętności skoncentrowanych na defensywie. Problemem może być jedynie fakt, iż jest to postać walcząca wyłącznie w zwarciu, co dla niektórych może okazać się zwyczajnie niewygodne.
    • Jeden z naszych czytelników, dariuszp, słusznie zauważył, że Barbarzyńca walczący w zwarciu w późniejszych etapach gry może okazać się problemem – ze względu na to, iż często jesteśmy atakowani przez hordy z kilkoma specjalnymi przeciwnikami. W walce pomóc mogą nam rozmaite buffy, ale zalecamy szczególną ostrożność!
  • Choć granie Nekromantką będzie wymagało od Ciebie nieco większego skupienia aniżeli u Barbarzyńcy, jest to świetny wybór dla każdego, kto ceni sobie przede wszystkim efektywność w starciach oraz szybkość eliminowania wrogów. W tym przypadku rozgrywka jest bardzo bezpieczna, ponieważ (prawie) całą robotę wykonuje za nas armia nieumarłych, skutecznie trzymająca bohatera na dystans. Do tego dochodzą także klątwy i zaklęcia ofensywne.
  • Wspomniany już przeze mnie dariuszp poleca od siebie Czarodzieja (dzięki za komentarz!). Cytując: Mieszanina lodu i ognia sprawia że niemalże ciągle jestem pod ochroną. Spodnie regenerujące życie w zależności od ilości wrogów na około sprawiają, że nie boję się jeżeli obrona spadnie. Ult spamujący moje elektryczne umiejętności niszczy całe armie i bossów w moment. I jak się dobrze dobierze skille, przedmioty i paragona to można mieć nieskończoną manę co daje niczym nieograniczoną dewastację przeciwników, jakiej żadna klasa nie potrafi. Sam sprawdzam aktualnie Łotra i napotykam sporo trudności po drodze, ale po przejściu kampanii zamierzam przetestować m.in. właśnie Czarodzieja, więc zobaczymy, jak to wyjdzie. Na pewno damy Wam znać!
Komentarze
11
dariuszp
Gramowicz
14/07/2023 11:27
MisioKGB napisał:

Badziewna gra, grałem 80h, lol. :D

maszynypancerne napisał:

Cóż, gra badziewia, szkoda było kasy, po 80h odpuściłem. Ale nie ma tego złego, za 8 podejściem do Poe zaprzyjaźniłem się z gra, to niebo a ziemia. Wiele ludzi już przestaje w to grać.

Wiesz, to trochę tak jak rozstać się z dziewczyną po 2 latach. Czy to że byliśmy razem 2 lata oznacza że dziewczyna jest dobra/idealna? Niekoniecznie. Więc dlaczego się rozstaliśmy? Bo mnie skręcało na myśl o spędzeniu z nią kolejnych lat. 

Zwłaszcza że Diablo 4 się zmienia z czasem. Zaczynasz od fabuły która jest w miarę przyzwoita. Grasz do 45-50 poziomu robiąc tą fabułę i wpadasz w "endgame" gdzie po prostu powtarzasz dzień w dzień aktywności godzinami. 

A dodatkowo pod koniec gry wyłącza się skalowanie przeciwników i proporcje twoich sił do przeciwników się zmieniają i wtedy wychodzą bolączki jak np. to że armia nieumarłych umierała za szybko i zadawała za słabe obrażenia więc Necro musi grać solo. A przynajmniej tak było jak grałem.

Mnie osobiście już w okolicach 70 poziomu gra mocno przynudzała i w końcu się poddałem. I też bym jej nie polecił nikomu oprócz hardcorowych fanów Diablo. 

MisioKGB
Gramowicz
13/07/2023 15:41
maszynypancerne napisał:

Cóż, gra badziewia, szkoda było kasy, po 80h odpuściłem. Ale nie ma tego złego, za 8 podejściem do Poe zaprzyjaźniłem się z gra, to niebo a ziemia. Wiele ludzi już przestaje w to grać.

Badziewna gra, grałem 80h, lol. :D

Xeoo
Gramowicz
12/07/2023 14:48
Pajonk78 napisał:

Prosta sprawa: grasz buildem Warewolf Tornado i idziesz jak przeciąg. Dudu w endgame jest dużo lepszy niż przypuszczałem. Teraz na HC cisnę właśnie tą klasą. 

Xeoo napisał:

Ja dodałbym jeszcze że absolutną koniecznościa  w end game jest nakładanie na wrogów statusu "vulnerable" co bywa trudne np u druida bo oznacza konieczność wmieszania do buildu  skilli typu storm nawet jeśli planujemy "misia". Jest to tak ważne  bo jest to jedyny prócz critical strike dmg sposób na multiplikowanie obrażeń. Stosunkowo łatwo można osiagnąc chore wartości + vuln dmg  rzędu 300-400% (baza to 20%).

Specjalnie wspomnialem o misiu gdyz gra sugeruje tu synergie z ziemia nie blyskawicami.  I ktos nowy moze sie solidnie rozczarowac na wt4.  Jest bardzo ladna synergia ald potrzeba juz fo tego unikalnego helmu i kilku aspektow by to ladnie dzialalo. ( misiowe skille sa wtedy traktowane jako ziemi a ziemi jako misiowe a skille ziemi trigeruja skille blyskawic tego samego rodzaju, ktore aplikuja vuln)




Trwa Wczytywanie