Miało być nudno, a jednak polski gamedev nie zawiódł. Był wykolejony pociąg, nowa gra twórców RoboCopa, druciarstwo oraz wskrzeszony Janosik.
Grudzień był… dziwny. Polski gamedev powinien zrobić sobie zimową przerwę, ale jednak wielu deweloperów postanowiło wypuścić swoje gry. Niektórzy nie powinni, inny wyszli na tym dobrze, a jeszcze inni… w sumie to bez znaczenia, bo i tak ich gry mało kogo interesują. Obiecuję jednak, że było ciekawie. Bardziej niż może Wam się wydawać.
Największym sukcesem miesiąca jest wczesny dostęp Astrometici. Kosmiczny survival z portfolio RockGame zbiera dobre oceny i nieźle się sprzedaje, powoli dobijając do miliona dolarów przychodu na Steamie. Gracze póki co nie uciekli z tej gry, co daje duże powody do optymizmu. Tyle, że jest to gra tureckiego studia BeryMery, a krajowy jest tylko wydawca. Nadal jednak jest się z czego cieszyć.
Dane sprzedażowe pochodzą z serwisu Gamalytic i dotyczą tylko Steama. Stan na 1.01.2025.
Sprawdź polskie premiery gier w innych miesiącach:
Najważniejsze polskie premiery gier w grudniu 2024 roku
Rennsport (wczesny dostęp)
Teyon
Przedziwna historia. Musimy jednak od niej zacząć, bo mówimy o dużej grze od renomowanego studia Teyon, które jeszcze niedawno zachwycało nas RoboCopem. Krakowski deweloper od jakiegoś czasu pracuje nad ścigałką Rennsport, która ma być czymś w rodzaju Gran Turismo czy Forzy Motorsport, ale z większym naciskiem na wyścigi sieciowe i esport. Grę wydaje niemieckie Competition Company, które prowadzi bardzo dziwny marketing nastawiony na ograniczanie informacji o grze. Nie powinna więc dziwić nagła premiera. Niestety od dłuższego czasu dochodziły do mnie informacje, że Rennsport jest w kiepskim stanie i wczesny dostęp to niestety potwierdził. Gra zbiera fatalne oceny. Do pełnej premiery jeszcze daleka droga.
Oceny na Steam: 36% Sprzedaż na Steamie: 6,2 tys. $ przychodu Peak graczy na Steamie: 129 Platformy: PC
Simrail
Simrail
Kolejna, niezbyt optymistyczna historia. Simrail wyszło w grudniu z wczesnego dostępu, w którym radziło sobie całkiem nieźle, budując sporą społeczność i generując zyski. Co jednak poszło nie tak? To, że twórcy nie dowieźli wielu obiecanych funkcjonalności (np. edytor). W sumie nie może to dziwić, bo kontrowersji wokół Simrail było wcześniej kilka. Deweloperowi oberwało się chociażby za wydanie drogiego DLC jeszcze w czasach wczesnego dostępu czy słabą komunikację z graczami, ale też inwestorami. Narzekał na to między innymi prezes PlayWay, które jest udziałowcem studia. Wyszło więc kiepsko, mimo że potencjał był spory. To jednak taki typ gier, że dalszy rozwój może przynieść wiele pozytywnego.
Oceny na Steam: 84% Sprzedaż na Steamie (tylko pełna wersja): 100 tys. $ przychodu, 4,2 tys. kopii Sprzedaż na Steamie (razem z wczesnym dostępem): 2,9 mln $ przychodu, 122 tys. kopii Peak graczy na Steamie (tylko pełna wersja): 2 212 Platformy: PC
OHV (wczesny dostęp)
Przemysław Hadała
GramTV przedstawia:
Teraz dla odmiany pozytywna historia. OHV to symulator druciarstwa, w którym dominuje prowizorka i tandeta. Nawet wizualnie gra jest piękna jak tył od lodówki. Mimo wszystko wokół projektu Przemka Hadały wyrosła spora społeczność, która zaowocowała dobrymi recenzjami oraz imponującą sprzedażą. Niewiele brakuje, aby tak niepozorny projekt uczynił z niego milionera. Bez wątpienia warto będzie dalej obserwować ten tytuł.
Oceny na Steam: 87% Sprzedaż na Steamie: 311 tys. $ przychodu, 13,8 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 696 Platformy: PC
Priest Simulator: Vampire Show
Asmodev / Ultimate Games
Jeśli czytaliście podsumowanie listopadowych premier to pewnie pamiętacie, że wieloletni wczesny dostęp tej gry skończył się, bo twórcom nie chce się już rozwijać tej gry. Tak przynajmniej mówią. No to jest już gotowa i nawet dobrze oceniana, pod warunkiem że taka stylistyka Wam odpowiada - z księdzem walczącym z demonami, wieloma swojskimi akcentami i ogólnie mało parlamentarnym humorem. Takie już jednak jest studio Asmodev.
Oceny na Steam: 95% Sprzedaż na Steamie (tylko pełna wersja): 6 tys. $ przychodu, 500 kopii Sprzedaż na Steamie (razem z wczesnym dostępem): 144 tys. $ przychodu, 18,9 tys. kopii Peak graczy na Steamie (tylko pełna wersja): 38 Platformy: PC
Janosik 2
Onix Games / Retrovibe
Serial Janosik każdy zna, ale pamiętacie że przed laty powstała też gra z tym bohaterem? Możecie ją nawet ściągnąć za darmo ze Steama. W grudniu studio Onix Games przygotowało sequel. Nie jest to nic szczególnie dużego, ale fani retro twierdzą, że gra się w to nawet nieźle. Świata jednak czymś takim podbić się nie da. Ja jednak uważam, że Janosik może być dobrym pomysłem na grę, ale jednak w znacznie większej skali niż to co proponuje Onix Games.
Oceny na Steam: 100% Sprzedaż na Steamie: 2,4 tys. $ przychodu, 430 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 16 Platformy: PC
Awaria
vanripper
Kolejna mała gra, ale tym razem zupełnie inna. Awaria koncentruje się na temacie nawiedzonych tuneli konserwacyjnych, w których będziemy mieli do wykonania kilka zadań. Niby mała rzecz, ale spotkałem się z kilkoma bardzo pozytywnymi opiniami na temat tej produkcji. W dodatku dostępna jest za darmo. Tym bardziej warto ją samemu sprawdzić.
Oceny na Steam: 95% Sprzedaż na Steamie: 25 tys. $ przychodu Peak graczy na Steamie: 2 467 Platformy: PC
Redaktor z ponad dziesięcioletnim stażem na Gram.pl. Zajmuję się głównie recenzjami i publicystyką. Od kilkunastu lat moją specjalizacją jest polski gamedev.
Rennsport to bardzo ciekawy przypadek. Darmówka nastawiona na wieloosobową rozgrywkę, która w szczytowym momencie miała 129 graczy. Battlepass i FOMO spotyka simracing? Wiem, że fani tego typu zabawy mają grube portfele, ale nie przewiduję sukcesu takiej formule. Tym bardziej, że już niebawem pojawi się AC EVO mające według zapowiedzi dostarczyć coś, o co fani simracingu proszą od bardzo dawno, czyli rozbudowanej mechaniki dla jednego gracza. Kunos raczej nie zawodziło do tej pory, więc można spodziewać się udanej premiery.
Jest jeszcze jedna odpowiedź na to pytanie - wstępnie Rennsport był tylko na Epicu. Kiedyś miał też jakąś bardzo elitarną betę, ale ogólnie też nie porwała.
Ogólnie za Rennsport ciągnie się jakaś dziwna aura, bo pamiętam jak przy zapowiedzi (projekt miał być mocno esportowy i wspierany przez ESL) mówiono dużo o tym czy w ogóle gra będzie miała licencje biorąc pod uwagę to, ile tego ma iRacing. Tym bardziej po wycofaniu się Motorsport Games z np. gier o Nascar.
Ostatecznie mam wrażenie, że twórcy starają się wymyślić koło na nowo, a też na tyle ile grałem modelem jazdy nie porywa. Imo wolę ACC, które pod względem symulacji samochodów GT3 jest po prostu świetne, a jak wyjdzie AC Evo, to zapewne też będę grzał w nie jak miło, bo Kunosi potrafią w te rzeczy i to bardzo.
fenr1r
Gramowicz
Ostatni czwartek
Rennsport to bardzo ciekawy przypadek. Darmówka nastawiona na wieloosobową rozgrywkę, która w szczytowym momencie miała 129 graczy. Battlepass i FOMO spotyka simracing? Wiem, że fani tego typu zabawy mają grube portfele, ale nie przewiduję sukcesu takiej formule. Tym bardziej, że już niebawem pojawi się AC EVO mające według zapowiedzi dostarczyć coś, o co fani simracingu proszą od bardzo dawno, czyli rozbudowanej mechaniki dla jednego gracza. Kunos raczej nie zawodziło do tej pory, więc można spodziewać się udanej premiery.