Kwiecień zapowiadał się na dobry miesiąc dla polskiego gamedev-u i taki faktycznie był. Działo się dużo, na pewno nie idealnie, ale i tak z ogromnymi sukcesami.
Zacznę od optymistycznej informacji. To był WRESZCIE dobry miesiąc dla polskiego gamedev-u. Mieliśmy aż trzy udane premiery z wysoką sprzedażą, z czego jedna na niebywale wysokim poziomie. Oczywiście zawsze pojawiają się drobne mankamenty, ale całościowo możemy mówić o bardzo udanym miesiącu. Pierwszym od dawna. Zdecydowanie zbyt dawna.
Ciekawą rzeczą w kwietniu było też to, że oprócz kilku ważnych premier mieliśmy też inne, istotne wydarzenia - betę Frostpunka 2, nieoczekiwanie bardzo udany prolog Crime Scene Cleaner czy ekspansję Front Mission 2 Remake na kolejne platformy. Działo się więc bardzo dużo i na szczęście obyło się bez wielkich rozczarowań.
Z tym większą przyjemnością zapraszam na bardzo optymistyczne podsumowanie miesiąca. Zanim zaczniemy przypomnę, że dane sprzedażowe ze Steama pochodzą z serwisu Gamalytic, który posiada bardzo precyzyjne i skuteczne estymacje popytu na gry.
Najważniejsze polskie premiery kwietnia
Manor Lords (wczesny dostęp)
Slavic Magic
Może część osób nie uwierzy, ale Manor Lords było przed premierą grę z największą wishlistą na Steamie (z tytułów niewydanych). Wielkie osiągnięcie projektu, który początkowo był tworzony przez jedną osobę. Oczekiwania były więc ogromne. Nawet Microsoft przygarnął grę do Game Passa. Mimo wszystko to jak wyglądała premiera chyba przebiło wszelkie oczekiwania. Po raptem godzinie i 15 minutach w Manor Lords na Steamie grało więcej osób niż w Wiedźmina 3 w jego szczytowym momencie (!!!). Później peak tylko rósł do poziomu prawie 160 tysięcy pierwszego dnia. To trzeci najlepszy w historii wynik ze wszystkich polskich gier (lepszy jest Cyberpunk 2077 i Dying Light 2). W sobotę udało się dobić do 170 tysięcy graczy jednocześnie, co jest najlepszym rezultatem w historii gatunku (city builder, 4x, colony sim). Nie muszę dodawać, że z miejsca gra wskoczyła na pierwsze miejsce listy bestsellerów. Nie tylko na Steamie, ale również Epic Games Store i GOG. To wszystko mimo obecności w PC-towym Game Passie.
Skala sukcesu Manor Lords jest niewyobrażalna. Uzasadnionym jest stwierdzenie, że to już teraz jeden z największych hitów w historii polskiego gamedev-u. Grzegorz Styczeń, czyli autor gry, osiągnął już więcej niż masa krajowych studiów deweloperskich. Oczywiście teraz czas na rozwój wczesnego dostępu, liczne aktualizacje, wersje konsolowe i być może DLC. Pracy jest dużo, ale to co najważniejsze już mamy – świetna gra i ogromny hit komercyjny.
Data premiery: 26 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: nie dotyczy Oceny na Steam: 89% Sprzedaż: 1 mln egzemplarzy we wszystkich sklepach w dobę (dane oficjalne), 28,8 mln $ przychodu na Steam (via Gamalytic) Peak graczy na Steamie: 170 082 Platformy: PC
Nasza ocena premiery: Narodziny nowej gwiazdy polskiego gamedev-u. Kto nie obserwuje wiele traci!
Infection Free Zone (wczesny dostęp)
Jutsu Games / Games Operators
Kolejna premiera, po której dużo sobie obiecywano. Od dłuższego czasu widać było, że Infection Free Zone wzbudza ogromne zainteresowanie na Steamie, a więc wielu (głównie inwestorzy Games Operators) mocno liczyli na duży sukces komercyjny. Po premierze kurs jednak nurkował, a więc chyba oczekiwania nie zostały spełnione. Trzeba jednak przyznać, że zadowolenie krajowych giełdowych graczy to prawdopodobnie misja z gatunku niemożliwych do realizacji. Taki niestety mamy klimat.
Wracając do gry, po bardzo dobrym starcie przyszło drobne rozczarowanie spadającymi ocenami na Steamie. Sytuację szybko jednak udało się naprostować. Przed studiem Jutsu Games jeszcze sporo pracy, zwłaszcza że na razie mówimy o wczesnym dostępie. Widać jednak, że gra cieszy się sporym zainteresowaniem, a sprzedaż dawno pokryła koszty produkcji, które do tej pory wynoszą tylko ok 3,4 mln złotych. Kluczem będą regularne i dobre aktualizacje. Infection Free Zone zdecydowanie powinien przekroczyć barierę miliona sprzedanych kopii.
Data premiery: 11 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: nie dotyczy Oceny na Steam: 71% Sprzedaż: Oficjalnie (stan na 25.04) 12,9 mln zł przychodu, 264 tys. kopii (wszystkie kanały sprzedaży), wg Gamalytic (stan na 30.04) 4,5 mln $ przychodu, 222 tys. kopii tylko ze Steam Peak graczy na Steamie: 19 380 Platformy: PC
Nasza ocena premiery: W pewnym momencie oceny troszkę niepokoiły, ale udało się wyciągnąć z tego bardzo dobrą premierę. Jutsu Games ma swój zdecydowanie największy hit.
Bellwrigth (wczesny dostęp)
Donkey Crew
Twórcy mało w Polsce znanego, ale popularnego Last Oasis wracają z kolejną produkcją. Jest to też trzecia duża premiera tego miesiąca i ponownie w formule wczesnego dostępu. Bellwright pozwala zbudować własną osadę i ta wizja już przed premierą wzbudzała duże zainteresowanie. Pierwsze minuty po premierze sugerowały spory hicior. Niestety szybko emocje ostudziły bardzo słabe recenzje, głównie graczy z Chin. Sytuację udało się jednak naprostować, dzięki czemu studio Donkey Crew może ze spokojem rozwijać swój projekt.
Data premiery: 23 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: nie dotyczy Oceny na Steam: 74% Sprzedaż na Steamie: 2,8 mln $ przychodu, 117 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 13 709 Platformy: PC
Nasza ocena premiery: Mimo początkowych problemów udało się wyjść na prostą. Dobra premiera i z dużymi nadziejami, że pełna wersja będzie bardzo popularna przez ładnych kilka lat.
Laysara: Summit Kingdom (wczesny dostęp)
Quite OK Games
Kolejny polski city builder, który dawał nadzieję na udany tytuł. Szkoda, że twórcy zdecydowali się na niecodzienną decyzję jaką był shadow drop, czyli wydanie gry bez wcześniejszej zapowiedzi. Tym bardziej, że miało to miejsce dosłownie dzień przed mocno hypowanym Infection Free Zone. Możliwe, że z tego względu premiera wygląda nieźle, ale też nie powala na kolana. Sporo pracy we wczesnym dostępie. Najważniejsze jednak, że opinie są pozytywne.
Specjalnie dla Gram.pl premierę gry skomentował Maciej Pryc, prezes i designer Quite OK Games.
Laysara jest debiutancką grą naszego studia, więc powiedzieć, że dużo od tej premiery zależało, to nic nie powiedzieć. Całe szczęście, gra przypadła do gustu fanom klasycznych city-builderów takich jak Zeus czy Faraon, a sprzedaż wygląda całkiem przyzwoicie.
Po okresie intensywnego patchowania bierzemy głęboki oddech (i wybieramy zaległy urlop) przed skupieniem się na naszej roadmapie. Przy dalszych pracach nad grą zamierzamy uwzględnić też sporo feedbacku od graczy, więc podczas trwania wczesnego dostępu na pewno nie będziemy się nudzić!
GramTV przedstawia:
Data premiery: 10 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: nie dotyczy Oceny na Steam: 81% Sprzedaż na Steamie: 436 tys. $ przychodu, 29 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 958 Platformy: PC
Nasza ocena premiery: Może z lepszym marketingiem na premierę dałoby się wyciągnąć więcej. Na jakość nie ma jednak co narzekać.
Monsters Domain
G-DEVS / Creative Forge Games
Zostawiamy na bok duże premiery i przechodzimy do drobnicy. Tej w kwietniu nie było zbyt dużo. Zaczynamy od Monsters Domain. Myślę, że studio G-DEVS liczyło na więcej. Na pocieszenie dla nich znacznie lepiej poradziła sobie ich druga premiera, czyli Anonymous Hacker Simulator. O niej jednak, nie bez powodu, na kolejnej stronie podsumowania. O samym Monsters Domain nie ma co specjalnie mówić. Nikt już o tej grze nie pamięta.
Data premiery: 5 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: brak Oceny na Steam: 41% Sprzedaż na Steamie: 44,5 tys. $ przychodu, 3,1 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 553 Platformy: PC
Nasza ocena premiery: Słabiutko. Premiera do zapomnienia.
Survival Nation: Lost Horizon (wczesny dostęp)
Wenkly Studio
Wydane w zeszłym roku na VR Survival Nation to ostatnia produkcja specjalizującego się w wirtualnej rzeczywistości Wenkly Studio. W tym roku deweloper z Gliwic przygotował nową grę z tej serii, która z FPS-a zamienia się w top down shooter w otwartym świecie. Dodatkowo gogle nie są wymagane. Mimo wszystko próba dotarcia do szerszej grupy odbiorców nie powiodła się. Mieszane recenzje też nie pomagają. Malutka premiera. Moim zdaniem zabrakło większej promocji.
Data premiery: 15 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: brak Oceny na Steam: 58% Sprzedaż na Steamie: 13,7 tys. $ przychodu, 1,2 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 204 Platformy: PC
Nasza ocena premiery: Jest w tym nawet potencjał, ale brakuje dopracowania i większej rozpoznawalności. Na razie słabo.
Yet Another Fantasy Title (YAFT)
Atomic Wolf / Games Operators
Zdecydowanie najsłabsza premiera miesiąca i jedna ze słabszych w tym roku. Reskin Rustlera przenoszący akcję do świata fantasy nie jest złą grą, ale ta koncepcja nikogo nie zainteresowała. Podmiana tekstur to zdecydowanie zbyt mało, zwłaszcza że główne mechaniki nie zostały tknięte. Szkoda, bo jest tam sporo pracy. To spokojnie mogło być DLC.
Data premiery: 10 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: brak Oceny na Steam: 57% Sprzedaż na Steamie: 22,4 tys. $ przychodu, 1,5 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 164 Platformy: PC Nasza recenzja: 6,2/10
Nasza ocena premiery: Porównując YAFT do Rustlera widać gigantyczny spadek sprzedaży. Bardzo słabe liczby w “nagrodę” za mało ambitne podejście do projektu.
Speedway Challenge 2024
Artur Berkowski Berobasket
Żużel to dla wielu osób w Polsce świętość, a więc na pewno niektórych graczy zainteresuje kolejna edycja Speedway Challenge. Grę w zasadzie robi jedna osoba przy niewielkim budżecie, a więc nie liczcie na cuda. Produkcja jest jednak dostępna w modelu free2play, a więc jeśli kogoś interesuje żużel to powinien przynajmniej dać szansę.
Data premiery: 2 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: brak Oceny na Steam: 72% Sprzedaż na Steamie: 22,7 tys. $ przychodu, ok 9 tysięcy pobrań Peak graczy na Steamie: 368 Platformy: PC
Nasza ocena premiery: Trudno oceniać tak mały i niszowy projekt. Warto jednak zauważyć wyraźny wzrost zainteresowania względem poprzedniej edycji.
Farm Manager World (wczesny dostęp)
Cleversan Games / PlayWay
Z racji terminu publikacji tekstu nie mam możliwości oceniania tej premiery. Ta odbędzie się 29 kwietnia. W okolicach majówki pojawią się w tym miejscu informacje jak poradził sobie Farm Manager World.
Premiera już za nami. Początki to jednak spore ciężary. Farm Manager World ma spory potencjał, ale póki co problemem jest skromna zawartość. Dużo pracy we wczesnym dostępie.
Data premiery: 29 kwietnia 2024 Średnia na Metacritic: brak Oceny na Steam: 48% Sprzedaż na Steamie: 95,6 tys. $ przychodu, ok 6,3 tysięcy kopii Peak graczy na Steamie: 539 Platformy: PC
Nasza ocena premiery: To wprawdzie wczesny dostęp, ale niska popularność na start i kiepskie oceny nie są dobrym prognostykiem. Dało się z tej gry wycisnąć znacznie więcej.