ChaosWorld
Jaka jest Twoja ulubiona gra ? Wyścigi jak Need for Speed? Albo strategia w stylu Age of Empires? A może najbardziej lubisz dowodzić oddziałem specjalnym, lub podglądać codzienne życie w Simsach ? Każda z tych gier to symulacja - jazdy samochodem, zarządzania królestwem czy stosunków międzyludzkich, słowem wycinek prawdziwego świata. Twórcy ChaosWorld poszli krok dalej i oddali w nasze ręce symulację całkowitą - symulację całej Ziemi.
Historia powstania tej gry jest równie nietypowa co ona sama - pierwotnie ChaosWorld był zaawansowaną symulacją stworzoną dla naukowców z Uniwersytetu w Budapeszcie. Program miał odwzorowywać ekologię węgierskich lasów i gór, ale jego prognozy znacznie różniły się od rzeczywistych pomiarów. Brakującym czynnikiem okazał się przypadek - gdy do programu dodano czynnik chaosu wyniki znacznie się poprawiły! Przy okazji twórcy świetnie się bawili wymyślając i symulując coraz to bardziej nieprawdopodobne zdarzenia, a stąd już krótka droga do pomysłu na wydanie gry.
Uzbrojeni w doświadczenie, możemy stanąć do walki z innymi graczami w trybie multiplayer. Rozgrywka znacznie się komplikuje, gdyż na jednym obszarze przebywa kilku tzw. Awatarów Chaosu, realizujących odmienne cele. Oczywiście często dochodzi do sytuacji gdy jedno zdarzenie jest korzystne tylko dla części graczy, a zupełnie niepożądane dla innych. Przykładowo w jednej z gier potrzebowałem spulchnić glebę i przywołałem, osławione już, dziki które "niechcąco" przybiegły na moje pole przez świeżo stawianą, przez mojego przeciwnika, tamę na strumieniu ;-) Zabawę dodatkowo uprzyjemnia doskonała, foto-realistyczna grafika, w rzeczywistości jeszcze lepsza niż na screenach. Do jej odwzorowania twórcy zastosowali funkcje z DirectX 10, ale ChaosWorld można również uruchomić na starszych kartach grafiki - potrzebne efekty będą emulowane programowo. Na szczególna uwagę zasługują niezwykle precyzyjne animacje zwierząt. Były one tworzone w oparciu o trójwymiarowe skany prawdziwych szkieletów! Innym śladem rzeczywistego świata w grze są odgłosy, nagrywane min. w bałkańskich lasach oraz... polskich Sudetach. Do pełni szczęścia brakuje tylko klimatycznej muzyki, zamiast niej jest... nic! Twórcy uznali, że do takiego typu gry trudno dobrać uniwersalny podkład dźwiękowy i zrezygnowali z umieszczenia jakiegokolwiek, polecając skupić się na odgłosach otaczającego świata, lub włączyć własną muzykę w tle. Co więcej, program w pierwotnej wersji nie obsługiwał nawet odgłosów, zostały one dodane dopiero w ostatniej fazie produkcji.
Innym mankamentem gry jest niemożliwość jej uruchomienia w rozdzielczości niższej niż 1280x1024 - minimalnej rozdzielczości ściany graficznej używanej na węgierskim uniwersytecie. Być może tę niedogodność rozwiąże zapowiadany patch, poprawiający jednocześnie sporadyczne problemy związane ze stabilnością gry.
Podsumowując ChaosWorld to gra zupełnie nowego typu. Łączy najnowszą technologię z oryginalnym pomysłem, nie zapominając o grywalności. Potyczki z innymi grami dostarczają takiej dawki emocji jak pojedynki w Quake'u, jednocześnie ucząc co i jak zmienia otaczający nas świat. Spotkajmy się w Świecie Chaosu!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!