Retrogram – Transport dla kolonistów

gram.pl
2008/06/20 18:44

W naszym cotygodniowym kąciku wspomnień i przywoływania dawnej magii, odpowiemy dziś na dwa ważne pytania. Po pierwsze bowiem będziecie mogli dowiedzieć się czemu drogi, porty i lotniska są tak ważnym uzupełnieniem linii kolejowych. W drugiej zaś części felietonu zastanowimy się, czy Sid Meier naprawdę nadgryzł kiedyś własny ogon? Zapraszamy!

Powoli i nieubłaganie zbliżamy się do końca naszych retrospekcji związanych z jednym z największych - choć już nieistniejącym – potentatów w branży. Studia i firmy wydawniczej, która odcisnęła na rynku gier komputerowych piętno tak silne, że nawet gracze młodzi wiekiem i stażem potrafią bez większych problemów skojarzyć nazwę MicroProse. Wiele wydanych przez nich tytułów ma dziś status pozycji kultowych, kilka okrzyknięto grami wszechczasów, część serii (wydawanych obecnie pod innym szyldem) przetrwała do dnia dzisiejszego, a nawet klasyczne gry tego studia cieszą się wciąż silnym wsparciem wiernych fanów. Wśród projektantów gier wydawanych przez MicroProse były nazwiska wielkie, dziś same w sobie będące rozpoznawalnymi markami. Niestety, nie zawsze dobre zarządzanie i nietrafione inwestycje doprowadziły ostatecznie do upadku potężnej firmy. Zanim jednak do tego doszło, na rynku pojawiło się przynajmniej kilka niezwykle interesujących tytułów. O dwóch z nich opowiemy Wam dzisiaj.

Całość tekstu znajdziecie tutaj.

GramTV przedstawia:

Zapraszamy również do naszego Archiwum Retrogram.

Komentarze
13
Vojtas
Gramowicz
21/06/2008 20:25

> A na nową Cywko-Kolonizację czekam z niecierpliwością. Tym bardziej, że CIV jest grą> genialną. Między innymi dlatego jestem skłonny nie raz zawołać głośno: "Pi... ekhem...> bzykać oryginalność i przełomowość! Róbcie przynajmniej DOBRE gry oparte o SPRAWDZONE> pomysły!" Meier w przeciwieństwie do Piotrusia Chwalipięty trzyma się starych koncepcji> i dobrze na tym wychodzi. Nie raz już przecież okazało się, że "lepsze" jest wrogiem> dobrego. :)Czytałem już kilkanaście wywiadów z Sidem i pytany, o to, czym jest dobra gra, zawsze odpowiada, że to produkcja która dostarcza mnóstwo czystej frajdy. FUN zawsze stawia na pierwszym miejscu - nic dziwnego, że z tym swoim prostolinijnym podejściem, nie popartym marketingowym bełkotem, jest szanowany i lubiany - bo można nie przepadać za jego grami, ale trzeba przyznać, że jest sympatyczny. I to na pewno przyciąga nowych miłośników jego twórczości. Ale naprawdę nie obraziłbym się, gdyby wymyślił coś nowego tzn. nową markę. Od 2002 roku, gdy ukazał się SimGolf, Firaxis opiera się na sprawdzonych markach: Pirates, Railroads, Civ, CivRev. Miło byłoby zobaczyć zupełnie nową nazwę - i nie musi to być jakaś rewolucyjna gra - wystarczy, by po prostu było to coś innego niż sequel/remake. Sida stać na to, jak mało którego twórcę. Nie kwestionuję w żaden sposób wielkiego postępu, jaki dokonał się między chociażby Civ II, a Civ III/IV, zwłaszcza że po ostatnich dodatkach Civ tylko w ogólnych założeniach przypomina jeszcze pierwowzór. IMO Sid Meier powinien stworzyć coś nowego - nawet gdyby taka gra nie okazała się wielkim sukcesem, to przynajmniej wiedziałbym, że próbuje, że jest równie ambitny jak wtedy, gdy wymyślał Piratów, Tycoon, Civ czy Gettysburg. Spoczęcie na laurach jest główną cechą, która odróżnia obecnie Meiera od Molyneux. Ten ostatni owszem, wygląda na faceta z problemem osobowościowym, ale przynajmniej wymyśla nowe rzeczy - nie wszystko jest tak dobre, jak zapowiada, ale i tak jak dla mnie jest legendarnym designerem. Wystarczy spojrzeć na jego portfolio: Populous, Syndicate, Dungeon Keeper, Magic Carpet, Black and White, Movies, Fable - trudno odmówić mu różnorodności, a przede wszystkim, poszukiwania nowego. Za to darzę go wielkim szacunkiem.> I gdyby tak X-COMa jeszcze odświeżyli. Dokładnie na tej samej zasadzie, jak Cywkę. Praktycznie> nie zmieniony gameplay, wysokie rozdziałki i może kilka SENSOWNYCH nowych featów. I ja> byłbym szczęśliwy. :)Też bym się cieszył, gdyby Take2 zrobiło coś z tą licencją. :) Ta seria (i cały podgatunek Turned Based Tactics) zasługuje na nowe pokolenie graczy.PS Ukazał się nowy patch do cIV BTS - poprawia mnostwo rzeczy.

Vojtas --> No faktycznie, wydźwięk zdania wskazuje na absolutną oryginalność tego pomysłu. A miało to po prostu podkreślać rewelacyjną prostotę tegoż rozwiązania. :)A na nową Cywko-Kolonizację czekam z niecierpliwością. Tym bardziej, że CIV jest grą genialną. Między innymi dlatego jestem skłonny nie raz zawołać głośno: "Pi... ekhem... bzykać oryginalność i przełomowość! Róbcie przynajmniej DOBRE gry oparte o SPRAWDZONE pomysły!" Meier w przeciwieństwie do Piotrusia Chwalipięty trzyma się starych koncepcji i dobrze na tym wychodzi. Nie raz już przecież okazało się, że "lepsze" jest wrogiem dobrego. :)I gdyby tak X-COMa jeszcze odświeżyli. Dokładnie na tej samej zasadzie, jak Cywkę. Praktycznie nie zmieniony gameplay, wysokie rozdziałki i może kilka SENSOWNYCH nowych featów. I ja byłbym szczęśliwy. :)

Usunięty
Usunięty
21/06/2008 16:33

Transport Tycoon to klasyka nad klaskami - gram w to nieprzerwanie od ... 13 lat !Tak - jestem nawiedzony pod tym względem ...zresztą od 12 lat gram nieprzerwanie we wszystkie Civilizacje pokoleji




Trwa Wczytywanie