Wczoraj w Krakowie (konkretnie: w Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego) miała miejsce konferencja prasowa, na której ogłoszono bardzo ważną informację dla rozwoju branży wirtualnej rozrywki w Polsce - powstanie Europejskiego Centrum Gier (European Games Center). To robocza nazwa inicjatywy, która w dłuższej perspektywie ma szansę znacznie przyspieszyć proces powstawania w naszym kraju kolejnych studiów developerskich oraz przyczynić się do rozwoju już istniejących i ogólnego podwyższenia jakości ich projektów.
Konkrety? Prosimy bardzo. Od 16 lutego przyszłego roku rusza w tym mieście Europejska Akademia Gier, ucząca umiejętności specyficznych dla zawodu twórcy gier wideo. Jej pierwszy etap to studia podyplomowe dla stu słuchaczy, podzielone na trzy niezależne moduły: projektowanie gier, programowanie gier i tworzenie assetów audiowizualnych. Będą one dostępne dla osób z licencjatem lub po trzech latach jednolitych studiów magisterskich, w zakresach wyszczególnionych dla każdego modułu. Plany na przyszłość to start dedykowanych tym kierunkom studiów licencjackich i magisterskich.
Moduł projektowanie gier obejmie m.in. kursy pisania scenariuszy, podstaw marketingu, projektowania interfejsu użytkownika, projektowania poziomów, podstaw socjologii i psychologii społecznej, estetyki i psychologii percepcji, grafiki konceptowej, reżyserii i montażu. Taki program ma gwarantować zdobycie podstawowych umiejętności potrzebnych w pracy na stanowisku głównego projektanta gry (game designera).
Programowanie gier jest z kolei oczywiście przeznaczone dla programistów i informatyków. Kursy na tym module dotyczyć będą m.in. projektowania silnika gry, programowania silnika graficznego, programowania na konsolach stacjonarnych, programowania na konsolach przenośnych i komórkach, programowania projektu uniwersalnego silnika gier, programowania sztucznej inteligencji czy programowania fizyki.
Ostatni moduł, czyli tworzenie assetów do gier, jest kierunkiem dla osób z duszą artysty - assety to materiały graficzne i dźwiękowe oraz muzyka i animacja niezbędne przy produkcji gier i tworzeniu animacji komputerowych. Przykładowe kursy: estetyka i psychologia percepcji, animacja komputerowa, motion capture, grafika 2D, grafika 3D, grafika konceptowa, post-processing, obróbka i tworzenie efektów dźwiękowych, reżyseria i montaż.
Opisane właśnie studia podyplomowe to tylko jeden element projektu - kolejnym jest Europejska Dolina Gier. Według obecnych planów, do końca 2009 roku w Krakowie ma powstać najnowocześniejsze w Europie studio motion capture, animacji i produkcji dźwiękowej, w tym z salami do postsynchronów i post-processingu dźwięku. Wiadomo już nawet, gdzie konkretnie - w wieży niedziałającego już obecnie generatora Van de Graaffa (elektrostatycznego generatora wysokiego napięcia) Instytu Fizyki UJ przy ulicy Reymonta. Zakłada się również stworzenie w przyszłości zaawansowanego, multiplatformowego silnika graficznego, który ma być wizytówką Europejskiego Centrum Gier.
Nad całością przedsięwzięcia czuwa Krakowski Park Technologiczny, a pierwszymi uczestnikami są Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz około dwudziestu firm związanych z branżą. Tworzą one tak zwany "klaster", który skupia zarówno podmioty zajmujące się dystrybucją, jak i produkcją gier. Ma on charakter ponadregionalny i jest otwarty na kolejnych członków, którzy zechcą się przyłączyć - zarówno z naszego kraju, jak i z zagranicy.
Projekt ma patronaty Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Kutury i Dziedzictwa Narodowego, a także wsparcie wielu polityków, takich jak Jarosław Gowin z PO i Jerzy Miller, wojewoda małopolski. Władze wymienionych wcześniej uczelni wyższych zadeklarowały, że ECG jest dla nich bardzo ważne i zrobią co w ich mocy, aby wszystko, co z tym związane ruszyło zgodnie z planem. Jeśli chodzi o finanse, to dużą część kosztów mają pokryć pieniądze z Unii Europejskiej, a poszukiwania sponsorów trwają.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o jednej ciekawej rzeczy - inicjatorem całego tego zamieszania z grami w roli głównej jest firma Nibris. Dokładnie tak - to małe krakowskie studio, w którym już od ponad roku powstaje m.in. Sadness na Wii (podane wczoraj informacje pochodziły właśnie z opisywanej konferencji prasowej). I jeśli do tej pory można było mieć jakieś wątpliwości, czy prace nad tym tytułem faktycznie trwają, tak teraz wypada uspokoić wszystkich zainteresowanych – tytuł reklamowany jest jako pierwszy flagowy projekt przedsięwzięcia.
Międzynarodowa prezentacja tej inicjatywy planowana jest na listopad. Wtedy właśnie - w dniach 5-7 tego miesiąca - odbędzie się tegoroczna edycja targów Game Connection. Miejsce - miasto Lyon we Francji. ECG tam będzie, z zamiarem pokazania się światu i zainteresowania projektem potencjalnych zagranicznych partnerów. Trzeba przyznać, że ambicji jego twórcom nie brakuje - Europejskie Centrum Gier ma uczynić z Polski developerską potęgę Europy Wschodniej. My, jako społeczność graczy, możemy tylko zagwarantować, że chętnych do kształcenia w tym kierunku nie zabraknie - co do tego nikt nie ma chyba żadnych wątpliwości ;)