Retrogram - Historia gier FPS – część I
Miniona Noc Muzeów była dla nas brutalnym przebudzeniem. Dlaczego od tak dawna nie było na gram.pl naszego muzealnego działu? Decyzja była natychmiastowa i jedynie słuszna. Retrogram wraca na łamy.
Na początku był labirynt. Obok bezmiar kosmosu. I do dziś trwa spór, która z dwóch gier zapoczątkowała gatunek, dodatkowo (i niejako przy okazji) wynajdując tryb multiplayer. Pomyślicie o Wolfensteinie 3D (nie miał multi!), czy Doomie? Błąd. To było... kilkanaście lat wcześniej! Większości osób gry komputerowe kojarzą się bowiem z pecetami, niektórzy pamiętają jeszcze pionierską erę 8-bitowców, czasem ktoś wspomni o pierwszych konsolach. A przecież działające komputery, jak choćby niemiecki Zuse Z3, powstawały już w czasie trwania drugiej wojny światowej. Lata siedemdziesiąte, to okres całkowitego okrzepnięcia idei i szeroko rozpowszechnionych sieci w instytutach badawczych i naukowych, czy na uniwersytetach. I właśnie w połowie lat siedemdziesiątych (czyli bardzo dawno temu), powstały zupełnie niezależnie i niemalże jednocześnie, dwa podobne w swych założeniach projekty.