PGA 2009 – Raport o polskim rynku gier

Łukasz Berliński
2009/10/16 16:52
0
0

Tuż przed debatą poświęconą polskiej branży gier, Stanisław Just z firmy Premenition zaprezentował raport o polskim rynku gier.

Badania których się podjął dotyczyły sposobu prezentowania przez media gier, ich jakości oraz wpływie ocen z prasy branżowej na ilość sprzedanych egzemplarzy.

Do pierwszego badania wybrano 50 różnych gier wydanych między 2007 a 2008 rokiem oraz ilość materiałów jakie na ich temat zamieszczały jedne z największych pism i stron o grach wideo. Jak wynika z raportu, 58% informacji o danym tytule w mediach internetowych to oficjalne informacje, 11% to wszelkie multimedia, a aż 19% newsów to plotki i spekulacje. Co ciekawe, w Internecie od czasu pierwszych przesłanek o danym tytule aż do jego wydania pojawiają się średnio 24 publikacje w ciągu 17 miesięcy. W prasie z kolei jest to 5 artykułów w ciągu 11 miesięcy. Warto dodać, że w czasopismach o grach ponad 40% informacji o danym tytule to reklamy.PGA 2009 – Raport o polskim rynku gier

Kolejnym zagadnieniem prezentowanym w raporcie była jakość gier. Brano tu pod uwagę ponad 5000 tytułów znajdujących się w bazie serwisu Metacritic oraz cały proces rejestracji wydania gry by skończyć na analizie zebranych danych. W Polsce w latach 2005-2008 na konsole zostało wydane 41,96% światowych tytułów, na PC zaś liczba ta jest znacznie wyższa, bo wynosi dokładnie 71,07%. Najlepszą średnią ocen z całego świata mają gry wydawane na konsolę PS3, dalej uplasował się Xbox 360, PC, zaś na końcu Wii. W Polsce sytuacja jest niemal taka sama, z tym, że gry na X360 i PC oceniane są na niemal takim samym poziomie. Odnotowano także, że z roku na rok gry otrzymują coraz niższe oceny co ma się przekładać na spadek jakości najnowszych produkcji. Największy zanotowano w roku 2006, dwa lata później wskaźnik nieco poszedł w górę, ale nie przebił wyniku z roku 2005. Średnia ocen gier konsolowych w Polsce to 70,98 w skali 100 punktowej, na PC zaś wynosi ona 68,95.

Porównano także ilość sprzedawanych gier przez rodzimych dystrybutorów z ich jakością (metodologia taka sama jak wyżej). Najwięcej gier konsolowych wydaje u nas Electronic Arts, potem jest CD-Projekt, na trzecim miejscu uplasowała się zaś Cenega. Jeśli chodzi o jakość to na czele stawki uplasował się Ubisoft, drugie miejsce przypadło Sony Computer Entertainment Polska, zaś ostatnie miejsce na podium zdobył Lucas Toys. W przypadku gier pecetowych klasyfikacja ilościowa wygląda podobnie. Najwięcej gier na PC wydaje u nas CD-Projekt, dalej Cenega oraz Electronic Arts. W kwestii jakości przoduje Electronic Arts, CD-Projekt oraz Licomp Empik Multimedia. Ciekawie wypadło porównanie cen gier. Jeszcze w 2006 roku średnia cena gry przeznaczonej na blaszaki wynosiła 79 zł by w 2008 roku skoczyć do poziomu 86 zł. Najdroższe gry na PC wydaje na naszym rynku Electronic Arts, Licomp Empik Multimedia oraz CD-Projekt.

GramTV przedstawia:

Na koniec raportu pozostawiono kwestię klasyfikacji gier według PEGI. Tutaj próba obejmowała 2891 różnych gier na PC, wśród których najwięcej, bo 44% znalazło się w kategori 3+ i 7+. Gry 12+ to 28% ogółu, 16+ - 21% zaś gry ze znaczkiem 18+ stanowią 10% próby. Niby nie dużo, ale z roku na rok na rynek trafia coraz więcej gier przeznaczonych wyłącznie dla osób pełnoletnich.

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!