Will Wright, słynny projektant gier (Sim City, The Sims, Spore), powiedział, że sytuacja na rynku konsol pogorszyła się, odkąd zamiast sprzedawać gry za pełną cenę, developerzy wybierają model free-to-play.
Will Wright, słynny projektant gier (Sim City, The Sims, Spore), powiedział, że sytuacja na rynku konsol pogorszyła się, odkąd zamiast sprzedawać gry za pełną cenę, developerzy wybierają model free-to-play.
- Wydaje mi się, że wszyscy ludzie od konsol zaczynają wpadać w panikę – powiedział Wright podczas rozmowy z GamesIndustry. – Nie przez sprzęt, ale przez modele biznesowe, free-to-play i tego typu rzeczy, przez które grunt osuwa się im pod nogami.
Podczas targów E3 nie widzieliśmy zbyt wielu zupełnie nowych marek z sektora AAA. Wright twierdzi, że tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na ryzyko zainwestowania ogromnej kwoty w tytuł, który może okazać się niewypałem. Ci, którzy zdobyli już pewną reputację, nawet kiedy rozpoczynają pracę nad czymś ambitniejszym, niekoniecznie muszą porywać się od razu na gigantyczny projekt.
- Uważam, że wydawcy w dużo mniejszym stopniu chcą ryzykować i inwestować 20 czy 30 milionów dolarów w daną grę. Jedynymi ludźmi, którzy mogą sobie pozwolić na taką loterię, są najwięksi wydawcy. Stworzą w ciągu roku pięć tytułów, wśród których musi znaleźć się tylko jeden hit pokrywający koszty wszystkich porażek. Pojawi się więcej środowisk typu Zynga, w których ludzie będą zaczynali od małych rzeczy i spróbują się rozwinąć. To zachęca do eksperymentowania. Sądzę, że wcześniej jedyną rzeczą, na którą ludzie chętnie stawiali, były sequele; był to jedyny przewidywalny rodzaj gier. Teraz fakt, że możesz stworzyć grę bardzo niskim kosztem, wydać ją i przekonać się, czy zostanie zauważona, z pewnością zachęci do większej różnorodności.
Wright powiedział, że nowe platformy, na które można tworzyć gry, nie tylko komplikują życie projektantom, ale także stanowią dla nich okazje, by wypełnić szybko rozwijające się nisze, które teraz oferują niewielkie możliwości, ale w niedalekiej przyszłości może się to zmienić.