Zespół naukowców z University of Texas oraz Mihai Polceanu z Rumunii wygrali nagrodę BotPrize w konkursie polegającym na stworzeniu sztucznej inteligencji najbardziej przypominającej zachowanie człowieka w Unreal Tournament 2004.
Zespół naukowców z University of Texas oraz Mihai Polceanu z Rumunii wygrali nagrodę BotPrize w konkursie polegającym na stworzeniu sztucznej inteligencji najbardziej przypominającej zachowanie człowieka w Unreal Tournament 2004.
Konkurs został zorganizowany przez wydawcę 2K Games. Podczas IEEE Conference on Computational Intelligence and Games zarówno boty, jak i ludzie stanęli ze sobą do walki w Unreal Tournament 2004, ale poza bronią mieli również do dyspozycji specjalny pistolet pozwalający oznaczyć przeciwnika jako człowieka lub SI. Okazało się, że przeciętny, żywy gracz był „ludzki” w zaledwie 42%, tymczasem zwycięskie, sztuczne inteligencje zdobyły aż 52% w teście Turinga. Najlepszymi botami okazały się: UT^2, stworzony przez profesora Risto Miikkulainena z University of Texas, wraz z doktorantem, Jacobem Schrumem i Igorem Karpowem oraz MirrorBot, zaprogramowany przez rumuńskiego naukowca, Mihai Polceanu. Zwycięzcy podzielili się nagrodą w wysokości 7000 dolarów.
Błądzić jest rzeczą ludzką – dlatego boty, które najlepiej symulowały zachowanie ludzi, nie wybierały najlepszych rozwiązań.
- Ludzie mają tendencję do nieustępliwego ścigania wybranych przeciwników, nie bacząc na optymalny efekt – powiedział Schrum. – Kiedy ludzie żywią urazę, będą ścigać wroga, nawet jeśli im się to nie opłaci. Potrafimy naśladować to zachowanie. Największym wyzwaniem jest zdefiniowanie, co znaczy „ludzki”, a następnie wyznaczenie ograniczeń w sieciach neuronowych, tak, by boty mogły ewoluować w tym kierunku. Gdybyśmy po prostu chcieli eliminować przeciwników, bot osiągnąłby w końcu idealną celność, co nie jest zbyt charakterystyczne dla ludzi. Zatem nałożyliśmy ograniczenia na celność, którą zmniejsza np. szybki ruch albo duża odległość. Bot ewoluuje, stając się coraz lepszy, przy ograniczeniach nakładanych na jego zachowanie. W ten sposób jego umiejętności nie przekraczają ludzkich i zachowuje się on dobrze, ale nadal jak człowiek.