Zdawać by się mogło, że odpowiedź brzmi: „oczywiście, że tak!” Twórcy Cyberpunku 2077 zwracają jednak uwagę na elastyczność, jaką charakteryzują się papierowe RPG, czego nie zapewni żadna gra wideo.
Zdawać by się mogło, że odpowiedź brzmi: „oczywiście, że tak!” Twórcy Cyberpunku 2077 zwracają jednak uwagę na elastyczność, jaką charakteryzują się papierowe RPG, czego nie zapewni żadna gra wideo.
- Zasady papierowych RPG-ów są zaprojektowane tak, by zapewnić maksymalną elastyczność. Stanowią one raczej zbiór wskazówek, które gracze mogą zmieniać według własnych upodobań. Improwizowanie, rezygnowanie z niektórych elementów mechaniki albo dodawanie nowych jest typową praktyką w przypadku papierowych RPG-ów. Ta reguła dotyczy nie tylko zasad gry, jak walka czy drzewka rozwoju, ale także dostosowywania postaci. Gracze ograniczani są jedynie przez zdrowy rozsądek, zgodę grupy albo swoją wyobraźnię.
- Gry wideo nie charakteryzują się aż tak dużą elastycznością. Każdy element musi być wzięty pod uwagę i dokładnie zaprojektowany. Oczywiście, współczesne, wysokobudżetowe gry RPG, takie jak Wiedźmin 2 czy nadchodzący Cyberpunk 2077, mogą zapewnić sporą swobodę. Jednakże mechanika, na której się opierają, trzyma się ścisłych reguł i jeśli jakaś akcja lub opcja nie została zaimplementowana w kodzie, gracz nie będzie mógł jej wykorzystać. Ta sama zasada dotyczy dostosowywania postaci – gracz może zrobić tylko tyle, na ile mu pozwala gra. Jeśli projektanci zdecydują, że nie można wcielić się w szpetnego karła, to nie będzie takiej opcji. Przykro nam, fani Tyriona Lannistera.
CD Projekt RED zdaje sobie sprawę, że zabawa zasadami, rezygnowanie niektórych elementów, które nie pasowałyby w grze wideo i dodawanie nowych może wydawać się bluźnierstwem dla fanów papierowego RPG, Cyberpunk 2020. Zapewnia jednak, że ściśle współpracuje z jego twórcą, Mike’m Pondsmithem, chcąc zachować klimat oryginału. Na szczegóły musimy jednak jeszcze poczekać, aż twórcy będą gotowi o nich mówić.