- W SCE postrzegamy innowacje jako okazję do wypełniania naszej misji poszerzania granic rozgrywki – powiedział prezes SCE Worldwide Studios, Shuhei Yoshida. – Project Morpheus to najnowsze dzieło SCE. Zamierzamy kontynuować prace zarówno nad urządzeniem, jak i nad grami, które powstaną, gdy zestawy deweloperskie trafią do rąk twórców.
Morpheus pozwoli twórcom na kreowanie wirtualnych światów, w których gracze poczują się, jakby byli tam naprawdę, dzięki czemu będą mogli odczuwać podczas rozgrywki jeszcze większe emocje. Zestaw zakładany na głowę będzie współpracować z PlayStation Camera. Wewnętrzne czujniki wbudowane w urządzenie oraz kamera pozwolą na precyzyjne określenie położenia głowy i jej ruchu, by gracz mógł intuicyjnie rozglądać się po wirtualnym świecie. Głowę będzie można obracać o 360 stopni - nawet, jeśli zestaw zniknie z pola widzenia kamery, będzie można określić jej ruch.
Morpheus będzie kompatybilny z DualShock 4. Dodatkowo, w grach pozwalających na korzystanie z zestawu, gracze będą mogli posługiwać się kontrolerem PlayStation Move np. jako mieczem. Morpheus pozwoli na odtworzenie rąk i dzierżonego miecza w grze, by gracz mógł odczuć, że fizycznie walczy z wrogami.
Warto również wspomnieć, że obraz będzie można wyświetlać jednocześnie na ekranie telewizora, co pozwoli np. na walkę ze znajomym, który wcieli się w naszego wirtualnego oponenta.
Jeśli chodzi o odtwarzanie dźwięków, w Morpheusie wykorzystywana jest technologia audio 3D, stworzona przez SCE. Urządzenie potrafi symulować ponad 60 wirtualnych głośników. Dźwięki będą słyszane nie tylko z przodu, z tyłu, z lewej czy z prawej, ale też z dołu i z góry, by odtworzyć np. kroki na piętrze, odgłosy wchodzenia po schodach czy hałas przelatującego nad głową helikoptera; kierunek będzie zmieniał się w czasie rzeczywistym, w zależności od ruchu głowy. W ten sposób zostanie stworzone środowisko, w którym dźwięki będą bardzo wiernie odtwarzane. Słuchawki można podpiąć za pomocą złącza typu jack, wspierane będą też słuchawki bezprzewodowe.
SCE pracuje aktualnie nad dedykowanym SDK Morpheus i zamierza udostępnić urządzenie twórcom, gdy tylko będzie gotowe, by umożliwić im jak najszybsze rozpoczęcie prac nad zawartością na PS4. Na liście partnerów Sony znaleźli się m.in. Unity, Havok, WWise, Epic, Criware, Autodesk, Silicon Studio oraz fmod.
Podczas Game Developers Conference 2014, w dniach 19-21 marca, uczestnicy będą mogli wypróbować Morpheusa na stanowisku SCEA, z wykorzystaniem dem następujących produkcji: EVE Valkyrie od CCP (multiplayerowa, kosmiczna strzelanka, w której gracze wcielają się w pilotów prowadzących statki kosmiczne), Thief od Square Enix (skradanka, w której przemierzają mroczne zaułki miasta), The Castle od SCE (w ramach prezentacji możliwości wykorzystania PS Move i zestawu VR) oraz The Deep od SCE (gdzie zwiedzają podwodny świat w klatce chroniącej przed rekinami).
Sony podjęło także współpracę z NASA. Celem jest stworzenie symulatora, który pozwoli na wykorzystanie danych zbieranych przez prawdziwy łazik na Marsie. Sony zastanawia się również nad wirtualną turystyką.
Specyfikacja prototypu (może ulec zmianie):
- Komponenty: procesor, część zakładana na głowę
- Metoda wyświetlania: LCD
- Rozmiar panelu: 5 cali
- Rozdzielczość panelu: 1920xRGBx1080 (960xRGBx1080 na jedno oko)
- Pole widzenia: 90 stopni
- Śledzenie: 1000Hz; pełny obrót 360 stopni
- Czujniki: akcelerometr, czujnik wychylenia
- Interfejs: HDMI + USB
- Funkcje: audio 3D, Social Screen