Microsoft zapowiada DirectX 12, pierwsze gry wykorzystujące DX12 ukażą się pod koniec 2015 roku

Małgorzata Trzyna
2014/03/21 15:00

Zgodnie z obietnicą, podczas GDC Microsoft zaprezentował DirectX 12. Firma ogłosiła, że będzie on dostępny na komputerach PC, Xboksie One, tabletach, a nawet telefonach.

Microsoft zapowiada DirectX 12, pierwsze gry wykorzystujące DX12 ukażą się pod koniec 2015 roku

DX12 jest efektem wspólnego wysiłku producentów sprzętu, twórców gier oraz zespołu odpowiedzialnego za DirectX w firmie Microsoft – podkreślił Anuj Gosalia, kierownik ds. rozwoju DirectX.

DX12 zostało zaprojektowane z myślą o deweloperach, którzy potrzebowali wydajniejszego interfejsu API, pozwalającego na bardziej bezpośredni dostęp do zasobów sprzętowych. Celem było zapewnienie możliwości wydobycia jak największej wydajności z procesorów wielordzeniowych oraz bezpośrednia kontrola nad zaawansowanymi funkcjami procesora graficznego. Obecnie dostęp ten jest ograniczony przez kilka warstw oprogramowania, które miało zapewnić bezproblemową obsługę. Producenci gier otrzymali już dostęp do odpowiedniego sterownika, by mogli ocenić nowy interfejs i proces programowania.

Firmy Nvidia i Microsoft rozpoczęły prace nad DX12 cztery lata temu. Wszystko zaczęło się od dyskusji na temat zminimalizowania zasobów zużywanych przez interfejs. W ciągu ostatniego roku trwały przygotowania do GDC, aby zaprezentować funkcjonującą implementację DX12. W tym celu przygotowano demo gry wyścigowej Forza z konsoli Xbox One, uruchomionej na PC wyposażonym w kartę graficzną Nvidia GeForce Titan Black – najmocniejszą kartę z pojedynczym chipem dostępną na rynku. Przedstawiciel studia Turn 10 powiedział, że przygotowanie konwersji zajęłoby jednemu człowiekowi cztery miesiące pracy.

GramTV przedstawia:

Nvidia zamierza zapewnić wsparcie sprzętowe DX12 w systemach operacyjnych Microsoftu - wprowadzi obsługę API DX12 we wszystkich procesorach graficznych opartych na architekturach Fermi, Kepler i Maxwell, które obsługują obecnie API DX11. W ten sposób firma zapewni deweloperom gier wsparcie dla większości obecnego rynku (jak podaje, produkty te obejmują ponad 50% rynku, 65% w przypadku kart dedykowanych).

Powstanie DirectX 12 jest wynikiem trendów technologicznych. W ostatnich latach wydajność procesorów graficznych bardzo szybko rosła, ale możliwości CPU, nawet wielordzeniowych, nie mogły się równać z możliwościami GPU i nie nadążały z dostarczaniem danych i instrukcji. Dzięki DX12 ma się to zmienić (podobne możliwości oferuje Mantle od AMD). By zilustrować zmniejszenie obciążenia procesora, Microsoft zaprezentował poniższy wykres (na górze – statystyki DX11, na dole – DX12; niestety, nie wiadomo, jakie CPU i GPU testowano).

Choć podczas prezentacji Microsoftu najbardziej wyróżniała się Nvidia, pojawili się także przedstawiciele firm AMD, Intel i Qualcomm, zapewniając, że również ich produkty będą wspierać nowe API. Pierwsze gry wykorzystujące DX12 mają ukazać się pod koniec 2015 roku. Użytkownicy posiadający nowoczesne komputery nie powinni się martwić o wymianę sprzętu, ale nie wiadomo, czy DX12 będzie wspierane przez Windows 7.

Komentarze
32
Usunięty
Usunięty
25/03/2014 15:37

Dnia 21.03.2014 o 18:36, Phobos_s napisał:

Raczej to wątpliwe. Wyraźnie jest w tekście napisane, że pierwsze gry obsługujące DX12 mają pojawić się pod koniec 2015. Luty 2015 to nie koniec roku. Poza tym, na tę chwilę, inwestycja zasobów w poprawianie renderera tak żeby wykorzystywał DX12 to strata czasu.

Z jednej strony prawda, ale studia dostają informacje o nowych technologiach wcześniej niż "normalni zjadacze chleba". I mozliwe, że CDP R miało cynk o DX 12 wcześniej od NV

Usunięty
Usunięty
25/03/2014 15:37

Dnia 21.03.2014 o 18:36, Phobos_s napisał:

Raczej to wątpliwe. Wyraźnie jest w tekście napisane, że pierwsze gry obsługujące DX12 mają pojawić się pod koniec 2015. Luty 2015 to nie koniec roku. Poza tym, na tę chwilę, inwestycja zasobów w poprawianie renderera tak żeby wykorzystywał DX12 to strata czasu.

Z jednej strony prawda, ale studia dostają informacje o nowych technologiach wcześniej niż "normalni zjadacze chleba". I mozliwe, że CDP R miało cynk o DX 12 wcześniej od NV

Usunięty
Usunięty
23/03/2014 20:25
Dnia 23.03.2014 o 19:29, Henrar napisał:

Właśnie to robisz? Nie tutaj, ale na GoLu jak najbardziej.

Że niby tam piszę że gier jest mało z DX11? Ty chyba mnie z kimś mylisz już naprawdę za dużo hate;u do mnie widać...

Dnia 23.03.2014 o 19:29, Henrar napisał:

Które mówią, że poprzednie generacje kart są zgodne z DX12...

Przekonamy się jak będzie pod koniec 2015 roku czyli 1,5 roku jeszcze około.

Dnia 23.03.2014 o 19:29, Henrar napisał:

Widziałeś co wprowadza DX12? Lol, jeżeli to jest odgrzewany kotlet, to nie istnieje na świecie nic świeżego. Weź na spokojnie poczytaj, o co chodzi w DX12, potem pisz głupoty. Podobno znasz się na informatyce, więc powinieneś wiedzieć, co znaczy niskopoziomowe API.

Ja tutaj akurat pisałem o Windowsie ;>.

Dnia 23.03.2014 o 19:29, Henrar napisał:

Bo oczywiście Linux spowoduje, że wszyscy się nań przesiądą. I oczywiście gry spowodują, że te 80% ludzi korzystających z PC porzuci Windowsa na rzecz Linuksa...

Nie wszyscy ale napewno Ci co mają dość bełkotu Microsoftu typu "Musimy zmienić Windows bo nie mozemy zaimplementowac w starym czegoś tam" co jest bullshitem szczególnie że W8 dla mnie to porażka (próba ukonsolowienia PC''tów ) jeszcze pad w paczuszce i mamy większą modyfikowalną konsolę :D.




Trwa Wczytywanie