Zgodnie z obietnicą, podczas GDC Microsoft zaprezentował DirectX 12. Firma ogłosiła, że będzie on dostępny na komputerach PC, Xboksie One, tabletach, a nawet telefonach.
Zgodnie z obietnicą, podczas GDC Microsoft zaprezentował DirectX 12. Firma ogłosiła, że będzie on dostępny na komputerach PC, Xboksie One, tabletach, a nawet telefonach.
DX12 jest efektem wspólnego wysiłku producentów sprzętu, twórców gier oraz zespołu odpowiedzialnego za DirectX w firmie Microsoft – podkreślił Anuj Gosalia, kierownik ds. rozwoju DirectX.
DX12 zostało zaprojektowane z myślą o deweloperach, którzy potrzebowali wydajniejszego interfejsu API, pozwalającego na bardziej bezpośredni dostęp do zasobów sprzętowych. Celem było zapewnienie możliwości wydobycia jak największej wydajności z procesorów wielordzeniowych oraz bezpośrednia kontrola nad zaawansowanymi funkcjami procesora graficznego. Obecnie dostęp ten jest ograniczony przez kilka warstw oprogramowania, które miało zapewnić bezproblemową obsługę. Producenci gier otrzymali już dostęp do odpowiedniego sterownika, by mogli ocenić nowy interfejs i proces programowania.
Firmy Nvidia i Microsoft rozpoczęły prace nad DX12 cztery lata temu. Wszystko zaczęło się od dyskusji na temat zminimalizowania zasobów zużywanych przez interfejs. W ciągu ostatniego roku trwały przygotowania do GDC, aby zaprezentować funkcjonującą implementację DX12. W tym celu przygotowano demo gry wyścigowej Forza z konsoli Xbox One, uruchomionej na PC wyposażonym w kartę graficzną Nvidia GeForce Titan Black – najmocniejszą kartę z pojedynczym chipem dostępną na rynku. Przedstawiciel studia Turn 10 powiedział, że przygotowanie konwersji zajęłoby jednemu człowiekowi cztery miesiące pracy.
Nvidia zamierza zapewnić wsparcie sprzętowe DX12 w systemach operacyjnych Microsoftu - wprowadzi obsługę API DX12 we wszystkich procesorach graficznych opartych na architekturach Fermi, Kepler i Maxwell, które obsługują obecnie API DX11. W ten sposób firma zapewni deweloperom gier wsparcie dla większości obecnego rynku (jak podaje, produkty te obejmują ponad 50% rynku, 65% w przypadku kart dedykowanych).
Powstanie DirectX 12 jest wynikiem trendów technologicznych. W ostatnich latach wydajność procesorów graficznych bardzo szybko rosła, ale możliwości CPU, nawet wielordzeniowych, nie mogły się równać z możliwościami GPU i nie nadążały z dostarczaniem danych i instrukcji. Dzięki DX12 ma się to zmienić (podobne możliwości oferuje Mantle od AMD). By zilustrować zmniejszenie obciążenia procesora, Microsoft zaprezentował poniższy wykres (na górze – statystyki DX11, na dole – DX12; niestety, nie wiadomo, jakie CPU i GPU testowano).
Choć podczas prezentacji Microsoftu najbardziej wyróżniała się Nvidia, pojawili się także przedstawiciele firm AMD, Intel i Qualcomm, zapewniając, że również ich produkty będą wspierać nowe API. Pierwsze gry wykorzystujące DX12 mają ukazać się pod koniec 2015 roku. Użytkownicy posiadający nowoczesne komputery nie powinni się martwić o wymianę sprzętu, ale nie wiadomo, czy DX12 będzie wspierane przez Windows 7.