Apple podczas prac nad nową technologią współpracowało z takimi firmami, jak Unity, Crytek czy Epic. Metal umożliwił firmie PopCap stworzenie portu Frostbite na iOS i przeniesienie na tę platformę Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Podczas konferencji zademonstrowano na iOS także możliwości silnika firmy Crytek. Epic Games przygotowało natomiast specjalne demo techniczne zwane Zen Garden na Unreal Engine 4. Konferencję można obejrzeć na stronie apple.com – zapowiedź technologii Metal zaczyna się w 99:32.
Zen Garden pokazano na iPadzie, by zademonstrować, jak duże możliwości daje Metal, jeśli chodzi o efekty, migotanie wody czy oświetlenie. Tim Sweeney z Epic Games zapewnił, że technologia pozwala wykorzystywać ogromne ilości materiałów bez spadku wydajności. Podczas prezentacji pokazano kwitnące drzewo, z którego zaczęło swobodnie opadać 5000 płatków, reagujących na dotyk użytkownika. Podobnie reagowały setki karpi koi pływających w stawie (każdy z nich posiadał własną SI), gdy przeciągnięto palcem po wodzie. Na końcu pokazano, jak woda zamienia się w setki, a później tysiące motyli animowanych osobno. Sweeney podkreślił, że to wszystko nie byłoby możliwe bez technologii Metal.
Aplikację Zen Garden będzie można pobrać za darmo w App Store jesienią, po debiucie iOS 8.