Na stronie Wired pojawiło się sporo ciekawych informacji o następcy konsoli PS4. O nowym sprzęcie opowiada Mark Cerny, główny architekt. Jak podkreśla Cerny, najważniejsze pytanie brzmi, czy konsola dodaje nową warstwę do doświadczeń, które gracze już znają, czy pozwala na fundamentalne zmiany definiujące, czym może być gra. A oto szczegóły:
- nazwa konsoli to prawdopodobnie PS5, ale Mark Cerny zapytany o nazwę odpowiada tylko enigmatycznym uśmiechem i nazywa ją "konsolą następnej generacji",
- PS5 nie pojawi się w sprzedaży w 2019 roku,
- Sony niedawno przyspieszyło przygotowywanie zestawów deweloperskich, by twórcy gier mieli czas zapoznać się z nowymi możliwościami konsoli,
- Mark Cerny jest głównym architektem systemu (taką samą rolę pełnił w przypadku PS4), dostosowuje go do życzeń twórców i własnych nadziei, że będzie to rewolucja, nie ewolucja,
- PS4 posiada ponad 90 milionów osób,
- nie zabraknie fundamentalnych zmian: potężniejszego procesora i grafiki, większej i szybszej pamięci systemu, więcej miejsca na pliki gry na dyskach,
- sercem urządzenia będzie chip AMD
- CPU należy do trzeciej generacji AMD Ryzen, jest oparty na architekturze Zen 2, ma 8 rdzeni i jest wykonany w 7-nanometrowej litografii,
- grafika to specjalny wariant rodziny Radeon Navi, ze wsparciem dla ray tracingu (techniki modelującej zachowanie się światła i symulującej go w środowiskach 3D: odbijanie się światła od obiektów występujących w danej scenie, lustrzanych i załamujących światło powierzchni, jak szkło czy woda, dzięki czemu wszystko wygląda dużo bardziej realistycznie),
- w chipie AMD znajdzie się też specjalna jednostka dla dźwięku przestrzennego - jak podkreśla Cerny, to nieco frustrujące, że warstwa audio nie zmieniła się zbytnio, jeśli porównać PS3 i PS4 - nowa konsola ma pokazać, że warstwę audio można drastycznie poprawić, a gracze zanurzą się w grę jeszcze głębiej, słysząc dźwięki z góry, z tyłu czy boków (bez konieczności posiadania specjalnych, zewnętrznych urządzeń),
- Cerny nie potwierdził, że do konsol będą dołączane zestawy VR, ale podkreślił, że VR jest bardzo ważne dla Sony, obecne zestawy PSVR będą kompatybilne z nową konsolą,
- dyski SSD znacząco przyspieszą ładowanie - przykładowo, jeśli uprzednio "szybka podróż" zajmowała 15 sekund, teraz będzie zajmować 0,8 sekundy; także poruszanie się po świecie może być znacznie szybsze, dyski SSD mają mieć przepustowość wyższą niż jakiekolwiek SSD dla PC,
- będzie wsparcie dla rozdzielczości 8K,
- nie podano informacji o usługach i innych funkcjach, nie zapowiedziano gier ani nie określono ceny,
- nadal będzie można korzystać z gier uruchamianych z płyt, jak i z wersji cyfrowych,
- PS5 będzie kompatybilne wstecz z grami z PS4,
- na początku nowe gry będą wydawane zarówno na PS5, jak i PS4,
- nie podano informacji, czy i w jaki sposób zostanie wykorzystane granie w chmurze.