DLC to uczciwy i zrównoważony sposób na finansowanie popremierowego wsparcia dla gry

LM
2019/07/05 19:10
1
0

Takim oświadczeniem uraczył nas prezes zarządu firmy Paradox Interactive – Fredrik Wester.

Jeśli śledziliście ostatnie doniesienia z naszego growego podwórka, to zapewne nie umknął Wam komentarz Fredrika Westera z Paradox Interactive, który bez ogródek stwierdził, że właściciele cyfrowych platform biorą za dużo pieniędzy od deweloperów. Ten sam pan postanowił odnieść się na Twitterze do specyficznego, nastawionego na dziesiątki DLC modelu popremierowego wsparcia dla gier Paradoksu. Otwarcie przyznał, że według niego jest to uczciwy i zrównoważony sposób na pokrycie kosztów dalszych prac nad grą już po jej rynkowym debiucie.

Zapewne wśród Was znajdzie się wielu przeciwników cyfrowych realiów w branży gier i idących za nimi mikropłatności, lootboksów czy właśnie pakietów DLC. Konieczność zakupu tych ostatnich faktycznie może budzić sprzeciw, szczególnie gdy wydawca zaczyna promować je jeszcze przed premierą gry, a po zakupie pełnej wersji mamy wrażenie, że właśnie zawartość DLC została z nich brutalnie usunięta. Jednak w przypadku Paradoksu trudno nie przyznać Westerowi trochę racji.

DLC to uczciwy i zrównoważony sposób na finansowanie popremierowego wsparcia dla gry

GramTV przedstawia:

Paradox nie zamierza dzielić środowiska graczy na tych posiadających DLC i użytkowników podstawki, więc na potrzeby rozgrywek wieloosobowych gry zawsze oddają na nasze ręce zawartość dostępną dla gracza, który posiada najwięcej pakietów. Obok tego na premierę każdego z DLC Paradoksu przypada obszerna aktualizacja dla użytkowników podstawki, która niejako oferuje im przedsmak tego, co znajdą w dodatkowo płatnym pakiecie. Jasne, że jest to obliczone marketingowo, ale nie możemy wyprzeć się faktu, iż np. Europa Universalis IV z 2013 zaledwie kilka tygodni temu dostało nową, bezpłatną zawartość.

Jednocześnie włodarze Paradoksu przyznają, że taki model popremierowego wsparcia nie jest wolny od wad. Potencjalnych nabywców gry może łatwo odstraszyć lista ponad 60 DLC do takiego Crusader Kings II, ale w tej sytuacji pozostaje nam głosowanie portfelami. Ostatecznie, gdyby twórcom nie opłacało się kreowanie nowinek, to raczej by już dawno tego zaprzestali, a tak raz na jakiś czas gra otrzymuje kolejne, może nawet dziesiąte czy dwudzieste życie. Oczywiście dla tych, którzy uważają, że jest ono warte swojej ceny.

Zgadzacie się z opinią Westera? Co można usprawnić w tym systemie?


Sprawdź bogatą ofertę gier na PC i konsole w sklepie Sferis.pl.

Komentarze
1
wolff01
Gramowicz
06/07/2019 10:34

No ja zdecydowałem się przedpremierowo zakupić AoW Planetfall z Season Passem, ale tylko dlatego że ufam w jakość Triumph. Pomijając niesamowitą jakosć ich produktów, to studio które jest bardzo otwarte dla graczy, ma świetną komunikację (sam tego doświadczyłem, reagowali na praktycznie każde moje zgłoszenie dot. polskiej lokalizacji) i zawsze wykładaja kawę na ławę (zobaczcie ile stworzyli dev dairy na forum). Z drugiej strony slyszałem trochę opinii iż Paradox trochę przegina już z DLC-kami, pewnie dlatego że jako jeden z największych europejskich wydawców juz wszedł w tę półkę (naciągaczy :D). Mam nadzieję że się nie zawiodę, a 3 zapowiedziane DLC do Planetfall będą przynajmniej bliskie poziomu tych z Age of Wonders 3 i Paradox nie maczał palców aby były to jedynie szybkie cash-graby.