Australijska Komisja Konkurencji i Konsumentów (ACCC) nakazała firmie ZeniMax (właścicielowi Bethesda Softworks) zwrócić pieniądze za grę Fallout 76 niezadowolonym konsumentom, którzy będą się o taki zwrot ubiegać. Cóż, nie jest to szczególnie zaskakujące – zwłaszcza, że gracze już od jakiegoś czasu planowali wystosować pozew zbiorowy z powodu problemów ze zwrotem gry pomimo faktu, że przecież mają do tego pełne prawo. Wspomniane ACCC postanowiło najwyraźniej wziąć sprawę w swoje ręce i zadbać o prawa konsumencie graczy w Australii. Czy Bethesda wyciągnie z tego jakiekolwiek wnioski? Pozwólcie, że powstrzymamy się od odpowiedzi na to pytanie. Poniżej natomiast zamieszczamy oficjalny komunikat od ACCC w tej sprawie.
ACCC przyjęło możliwe do wyegzekwowania przez sąd zobowiązanie ze strony trzech powiązanych ze sobą przedsiębiorstw zajmujących się grami wideo po tym, jak przyznały, że prawdopodobnie wprowadziły swoich konsumentów w błąd, jeśli chodzi o ich prawa w kwestii gwarancji konsumenckich w odniesieniu do gry Fallout 76. Przedsiębiorstwa: ZeniMax Media Inc., ZeniMax Europe Limited oraz ZeniMax Australia Pty Ltd (razem ZeniMax) uznały, że ich działania rzeczywiście mogły naruszyć australijskie prawo konsumenckie (ACL).
ACCC otrzymało skargi, że przedstawiciele ZeniMax poinformowali konsumentów, iż nie są oni uprawnieni do zwrotu pieniędzy po doświadczeniu różnych błędów w grze Fallout 76 – w tym w niektórych przypadkach z serwerami, opóźnieniami oraz problemami graficznymi i wizualnymi. ZeniMax zaproponuje zwrot pieniędzy konsumentom, którzy skontaktowali się z nimi w okresie od 24 listopada 2018 roku do 1 czerwca 2019 roku, wnioskowali o zwrot pieniędzy i jeszcze go nie otrzymali. Konsumeci, którzy zaakceptują zwrot pieniędzy, nie będą mieli prawa dostępu do gry.
“Kiedy konsument kupuje produkt, otrzymuje automatyczne gwarancje konsumencie, zaś sprzedawcy detaliczni muszą dopilnować, aby ich polityka w zakresie refundacji oraz zwrotów nie wprowadzała nikogo w błąd, co przewiduje australijska ustawa konsumencka. (...) Kiedy konsument nabył produkt, który ma wadę stanowiącą bardzo poważny problem, australijskie prawo konsumenckie daje mu możliwość wyboru pomiędzy naprawą, wymianą lub zwrotem.” – stwierdziła sędzia.