Sieć zalewają różnorakie ciekawostki na temat produkcji, NVIDIA stworzy nową wersję gry, a Mojang świętuje wydaniem specjalnego DLC do Minecrafta.
Dziś obchodzimy czterdzieste urodziny gry Pac-Man, która zadebiutowała dokładnie 22 maja 1980 roku. Wydana przez japońską firmę Bandai Namco, na samym początku była dostępna jedynie na automatach, aby dopiero po jakimś czasie została przeniesiona na inne platformy, jak chociażby Commodore 64 czy Atari 2600. Dziś świętuje tak naprawdę cała branża – począwszy od firmy NVIDIA, która za pomocą NVIDIA GameGAN postanowiła stworzyć zupełnie nową wersję gry przy użyciu sztucznej inteligencji, poprzez włodarzy serwisu streamingowego Twitch, a skończywszy na twórcach Minecrafta, którzy ogłosili specjalny dodatek do gry z okazji urodzin Pac-Mana.
Zaczniemy więc od NVIDII. Firma postanowiła podjąć współpracę z Bandai Namco, aby zapowiedziećnową wersję Pac-Mana. Nie będzie to jednak zwykła produkcja, bowiem producenci postanowili wykorzystać technikę inżynierii wstecznej oraz sztuczną inteligencję, dzięki czemu stworzyli nowy model SI – ten zaś, pozyskując dane z aż 50 000 poziomów Pac-Mana, stworzył w pełni funkcjonalną wersję gry, dokonując tego bez podstawowego silnika produkcji.
Jak mówią przedstawiciele NVIDII, GameGAN to pierwszy model sieci neuronowej, który naśladuje działanie silnika gry komputerowej poprzez wykorzystanie generatywnych sieci przeciwstawnych (generative adversarial networks, stąd właśnie GAN), aby uczyć się tworzyć nowe, wystarczająco wiarygodne treści, aby wyglądały niczym oryginał. Odświeżony w ten sposób Pac-Man ma trafić na AI Playground jeszcze w tym roku.
GramTV przedstawia:
Z okazji 40. rocznicy istnienia Pac-Mana deweloperzy ze studia Mojang zapowiedzieli również nowe DLC do gry Minecraft. Dodatek umożliwi graczom spojrzenie na legendę branży z zupełnie innej perspektywy, czyli… od środka. Jak to jest być samym Pac-Manem i biegać korytarzami labiryntów? Tego możecie dowiedzieć się sami, właśnie dzięki PAC-MAN DLC, które zostało już udostępnione na Rynku Minecrafta. Jeśli chodzi o Twitcha, serwis umożliwi granie w Pac-Mana dzięki współpracy Bandai Namco z firmą Amazon Games. w Pac-Man Live Studio będzie można zagrać jedynie w przeglądarce po przejściu na odpowiedni kanał w momencie, gdy rozpocznie się transmisja.
A na koniec warto również poświęcić kilka minut na przeczytanie interesującego artykułu magazynu The Guardian, gdzie znajdziemy aż czterdzieści ciekawostek na temat Pac-Mana. Kilka z nich znajdziecie poniżej:
Pac-Man został stworzony przez Toru Iwatani, który wpadł na pomysł kształtu bohatera… podczas jedzenia pizzy – a dokładniej w momencie, kiedy odkroił jej fragment. Co jednak znacznie ciekawsze, sam motyw zjadania kulek w grze miał pierwotnie przyciągnąć uwagę płci pięknej; Iwatani tłumaczył, że kiedy myślimy o kobietach, to myślimy między innymi o modzie czy chociażby o jedzeniu.
Na samym początku Pac-Man tak naprawdę miał nazywać się Puck-Man, w pewnym momencie była to nawet bardzo wczesna nazwa japońskiej wersji gry. Puck było odniesieniem do kształtu przypominającego krążek hokejowy (z angielskiego właśnie puck), aczkolwiek ostatecznie nazwa została zmieniona na Pac-Man ze względu na zbyt duże podobieństwo Puck do innych słów z angielskiego o znacznie bardziej... pejoratywnym znaczeniu.
Te cztery duszki, które nieustannie próbują uprzykrzyć Pac-Manowi życie mają własne imiona oraz charaktery. Czerwony duszek to Blinky, który zawsze za nami podąża (japońska nazwa to Chaser, czyli ścigacz). Różowy duszek, Pinky (w japońskim Ambusher), cały czas próbuje zastawiać na nas pułapki, przemieszczając się tam, gdzie za chwilę mamy się znaleźć. Niebieski duszek to Inky (Fickle) i zmienia on swoje zachowanie w zależności od tego, gdzie znajduje się czerwony duszek oraz tego, w jakim kierunku podąża gracz. Ostatni duszek, czyli pomarańczowy Clyde (Stupid) wiedzie własne życie, nieszczególnie interesując się życiem gracza – wpierw co prawda porusza się w pętli, ścigając gracza niczym czerwony duszek, jednak po pewnym czasie przemieszcza się do przeciwległego narożnika.
Rekordowy wynik osiągnął Billy Mitchell w 1999 roku, aczkolwiek nie dotarł do końca, po sześciu godzinach osiągając maksymalną ilość (3 333 360) punktów. Dlaczego? Pac-Mana nie da się ukończyć ze względu na błąd na ostatnim poziomie (256), który nie pozwala wygrać. Ostatnia plansza, ze względu na umieszczenie liczby poziomów w ośmiu bitach, tylko w połowie ekranu wyświetla się poprawnie. Druga połowa jest pełna błędów – niemożliwe jest więc zebranie wszystkich kulek.
Redaktor serwisu Gram.pl od lipca 2019 roku i student groznawstwa. Na co dzień zajmuję się newsami, ale czasem napiszę coś dłuższego. Jestem absolutnie uzależniony od kawy, muzyki i dobrych RPG-ów!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!