Prezentacja wydłużonego gameplayu z gry Ratchet & Clank: Rift Apart była końcowym elementem gamescom Opening Night Live. Przedstawione fragmenty rozgrywki utwierdziły nas w przekonaniu, że fani przygodowych gier akcji i platformówek mają na co czekać. Imponująco wyglądały również podróże pomiędzy światami i ekspresowe wczytywanie kolejnych poziomów. Mike Daly, dyrektor gry, w rozmowie z The Washington Post ujawnił, że wszystkie lokacje w Ratchet & Clank: Rift Apart ładują się w mniej niż sekundę.
Ponadto deweloper poinformował, że wszystkie światy, przez które Ratchet przelatuje w zaprezentowanych, dynamicznych sekwencjach, są prawdziwymi i w pełni rozwiniętymi lokacjami, które gracz może zwiedzać i eksplorować „w innych okolicznościach”. Choć nie wiemy, co oznacza stwierdzenie „inne okoliczności”, to możemy się domyślać, że deweloperzy oprócz kampanii fabularnej zamierzają przygotować tryb, który pozwoli odwiedzić i zbadać wszystkie lokacje bez ograniczeń po ukończeniu głównego wątku.
Daly zapowiedział również, że Ratchet & Clank: Rift Apart będzie korzystał z technologii oferowanej przez kontroler DualSense. Dyrektor gry wypowiedział się na temat adaptacyjnych triggerów, które będą różnie reagować w zależności od trzymanej przez gracza broni, a także sposobu prowadzenia ognia.
Ratchet & Clank: Rift Apart zmierza wyłącznie na PlayStation 5. Gra ma zadebiutować na rynku w okolicach premiery najnowszej konsoli Sony.