Internauci odnaleźli w sieci plik z prawie gotową, w pełni grywalną grą GoldenEye 007, którą Microsoft anulował trzynaście lat temu.
Być może niektórzy z Was pamiętają, że jeszcze w 2008 roku planowana wówczas od długiego czasu premiera remastera GoldenEye 007 została anulowana przez Microsoft. Później, w ciągu kilku następnych lat, w sieci pojawiło się mnóstwo materiałów z legendarnej produkcji, która do dziś jest uznawana za jedną z najlepszych gier, jakie zostały wydane na konsolę Nintendo 64. Kilka dni temu zdarzyło się jednak coś, czego nie spodziewał się absolutnie nikt – pewien YouTuber działający pod pseudonimem Graslu00 udostępnił na swoim kanale (podajemy za serwisem Games Radar) trwający ponad dwie godziny longplay z GoldenEye 007 w wersji na Xbox Live Arcade.
Choć użytkownik wyraźnie zaznaczył, że plik z grą otrzymał od anonimowego źródła, które zaleciło mu poczekać z ujawnieniem do konkretnego dnia, pięć dni po opublikowaniu powyższego materiału dziennikarze portalu Ars Technica dotarli do pliku. Ten, ku ich zdziwieniu, zawiera w pełni grywalną, prawie że gotową produkcję, którą bez problemu każdy może uruchomić w emulatorze Xenia.
Co ciekawe, plik znajdował się na niezabezpieczonej w żaden sposób stronie internetowej w folderze o nazwie Bean, co było wówczas roboczym tytułem dla GoldenEye 007. A jakby tego było mało, gra chodzi w 60 klatkach na sekundę i wygląda naprawdę przyzwoicie.
Odpowiedź na niezwykle ważne pytanie – dlaczego praktycznie ukończony projekt nigdy nie został wydany? – uzyskali natomiast dziennikarze serwisu Video Games Chronicle, którym udało się porozmawiać z Grantem Kirkhope’em, były kompozytorem Rare, który w przeszłości pracował zarówno nad oryginalnym GoldenEye 007, jak i nad anulowanym remasterem. W rozmowie przyznał szczerze, że w dużej mierze poszło o prawa do licencji:
Wtedy było zbyt dużo interesariuszy. Microsoft, Nintendo, EON Productions – mogliby nie zgodzić się na ustalone warunki. I to wszystko miało miejsce jeszcze, zanim zajęliśmy się rozważaniem kwestii prawnych związanych z oryginalnymi aktorami. Musieliby oni ponownie zgodzić się na wykorzystanie praw do wizerunków, co kosztowałoby naprawdę dużo pieniędzy i projekt mógł po prostu okazać się nieopłacalny.
GramTV przedstawia:
Oczywiście, nie zapominajmy o tym, że GoldenEye 007 ostatecznie doczekało się remastera, tyle że w 2010 roku na platformach Nintendo Wii oraz Nintendo DS. Rok później na rynku pojawiła się z kolei ulepszona edycja z podtytułem Reloaded, debiutując na PlayStation 3 oraz Xboksie 360.
Redaktor serwisu Gram.pl od lipca 2019 roku i student groznawstwa. Na co dzień zajmuję się newsami, ale czasem napiszę coś dłuższego. Jestem absolutnie uzależniony od kawy, muzyki i dobrych RPG-ów!