Baldur’s Gate 3 robi rzeczy „niedopuszczalne”. Weteran BioWare twierdzi, że gra nie będzie miała większego wpływu na branżę

Radosław Krajewski
2025/04/16 09:20
9
0

Były deweloper BioWare uważa, że wpływ Baldur’s Gate 3 będzie bardziej stonowany na produkcję innych gier, niż można byłoby przypuszczać po takich hicie sprzedażowym.

Choć Baldur’s Gate 3 odniósł spektakularny sukces komercyjny i zdobył uznanie zarówno graczy, jak i krytyków, jego wpływ na rozwój gatunku RPG może okazać się mniejszy, niż wielu się spodziewa – twierdzi Mark Darrah, wieloletni producent w studiu BioWare i współtwórca serii Dragon Age. W najnowszym odcinku swojego podcastu Darrah zaznaczył, że „sukces i wpływ to nie to samo”. Według niego Baldur’s Gate 3 wprawdzie otworzyło gatunek RPG na nową, szerszą publiczność, ale jego wpływ na sposób tworzenia gier może być znacznie bardziej stonowany.

Baldur’s Gate 3

Baldur’s Gate 3 nie zmieni branży gier w takim stopniu, w jakim można byłoby się spodziewać

Baldur’s Gate 3 rzeczywiście zmieniło sytuację pod względem tego, kto był gotów zainteresować się grą RPG. Znacząco poszerzyło przestrzeń gatunkową, co jest niesamowite. Ale myślę, że jego wpływ na sposób, w jaki gry są faktycznie tworzone, będzie bardziej stonowany, niż mogliby się spodziewać ludzie spoza branży – powiedział Darrah.

Według weterana branży sukces Larian Studios to w dużej mierze efekt unikalnego zbiegu okoliczności. Gra korzystała z potężnego zaplecza, czyli rozpoznawalności marki Dungeons & Dragons, dużych nakładów finansowych, długoletniego doświadczenia studia oraz wsparcia społeczności przez crowdfunding.

W przypadku Baldur’s Gate 3 wygląda to na idealną burzę czynników, które razem sprawiły, że ta gra zadziałała – z których wiele to czynniki zewnętrzne, które inne studia nie są w stanie odtworzyć – tłumaczył Darrah, wskazując na licencję D&D jako jeden z przykładów.

Jak zauważył deweloper, gra zawiera elementy, które w oczach wielu twórców mogłyby wydawać się nieakceptowalne w innych produkcjach – chociażby niemego głównego bohatera czy uproszczoną formę przerywników filmowych, co z kolei umożliwiło zaoferowanie graczom większej swobody wyboru.

Baldur’s Gate 3 potrafi robić rzeczy, które – przynajmniej z punktu widzenia twórców – wydają się niedopuszczalne.

To gra, która bardzo skutecznie realizuje to, co sobie założyła – ale nie jest to czymś, na co wiele innych gier mogłoby sobie pozwolić. W związku z tym nie sądzę, żeby miała taki wpływ, jakiego można by się spodziewać po grze, która sprzedała się tak dobrze.

GramTV przedstawia:

Jaki Baldur’s Gate 3 będzie miało wpływ na całą branżę gier dowiemy się w kolejnych latach. Jednak już wcześniej pojawiały się głosy, że gra Larian Studios to ewenement i gracze nie powinni przyzwyczajać się, że jakikolwiek inny deweloper pójdzie ich śladami.

Fani Baldur’s Gate 3 otrzymali wczoraj kolejny powód, aby powrócić do gry. Zadebiutowała nowa i ostatnia tak duża aktualizacja do gry oznaczona numerem 8. Wprowadza ona aż 12 nowych podklas, a także tryb fotograficzny. Aby uczcić premierę Larian Studios zaprezentowało uroczy film animowany o przygodach bohaterów.

Komentarze
9
Moreus
Gość
17/04/2025 02:54

Niemy bohater w produkcjach wysoko budżetowych to nie nowość. Zwłaszcza RPG gdzie jest masa dialogów a postać ma do wyboru kilkanaście ras i płeć do wyboru. 

semkox
Gość
16/04/2025 21:49

Ja kupilem w ubiegłym roku tylko dwie gry. Bg3 i Cp Fantom liberty. Stawiam na jakość a devy z Bioware i innych firm albo się obudzą i zaczną robić rzeczy jak dawniej wybitne albo zastąpią ich nowe ambitne zespoły projektowe

Silverburg
Gramowicz
16/04/2025 12:09

To ja zadam pytanie związane z samym Baldurem: wczoraj wyszedł nowy patch. Ja zacząłem grę ze dwa dni wcześniej i nadal jestem w pierwszym akcie. Czy w patchu dodali coś istotnego, aby zacząć od nowa, czy mogę spokojnie kontynuować dalej? Nie czytałem detali patcha, bo chciałem uniknąć spoilerów.




Trwa Wczytywanie