Elon Musk chce uruchomić własne studio, aby „gry znowu były wielkie". Jest jedno duże ale

Radosław Krajewski
2024/11/28 10:15
5
0

Miliarder będzie próbował naprawić branżę gier. Wykorzysta do tego sztuczną inteligencję.

Branża gier obecnie przeżywa swój kryzys nie tylko ze względu na liczne zwolnienia pracowników, ale również na tworzenie gier, które nie trafiają do masowego odbiorcy. Problem dostrzega również Elon Musk, który poza wydawaniem fortuny na zakup mediów społecznościowych, czy wysyłanie kolejnych rakiet w kosmos, lubi spędzać czas na graniu. Obecnie biznesmen bawi się w Diablo 4: Vessel of Hatred, gdzie został jednym z najlepszych graczy w tytule Blizzarda. Dodatkowo Musk często komentuje najnowsze doniesienia dotyczące growej branży i niedawno w serwisie X zapowiedział, że zamierza „sprawić, że gry znowu będą wielkie”. W tym celu chce założyć własne studio gier, które oparte będzie na sztucznej inteligencji.

Elon Musk
Elon Musk

Elon Musk zapowiedział założenie własnego studio gier oparte na AI

Zbyt wiele studiów gier jest własnością wielkich korporacji.

xAI zamierza założyć studio gier AI, aby gry znów stały się wielkie!

Wczytywanie ramki mediów.

GramTV przedstawia:

xAI to firma założona przez Muska, która oparta jest na Groku, sztucznej inteligencji, która już działa m.in. w serwisie X i ma rywalizować z OpenAI od ChatuGPT, czy Microsoftem i ich Copilotem. Obecnie nie znamy żadnych dodatkowych informacji odnośnie powstającego dewelopera. Nie jest więc jasne, w jakim stopniu biznesmen będzie chciał wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia gier. Wiele osób może nie przyjąć zbyt dobrze produkcji, w której działanie AI będzie zbyt widoczne, zarówno w rozwiązaniach gameplayowych, jak i przede wszystkim w oprawie wizualnej, czy muzycznej.

Warto również wspomnieć, że studia deweloperskie już korzystają z możliwości sztucznej inteligencji. Najnowszym tego przykładem jest gra Alterra od Ubisoftu, w której skorzystano z AI podczas tworzenia najróżniejszych pomysłów, w tym postaci Matterlingsów, które odegrają kluczową rolę w grze.

Komentarze
5
wolff01
Gramowicz
Dzisiaj 12:06
dariuszp napisał:

Jest masa rzeczy które AI może automatyzować które teraz zabierają tone czasu i pracy.

Generowanie map. Devy ETS 2/ATS (SCS Software) mówi o tym że wykorzystują technologie AI do wparcia w tworzeniu map. Podejrzewam że podobnie jest z MS Flight Simulator.

Pisanie scenariuszy. Nie mówimy o rozbudowanych scenariuszach. Ale juz dla NPC i mini-questów? Biorąc pod uwagę poziom wielu "scenarzystów" w obecnym gamedevie i ich "priorytety", AI napisze lepszy scenariusz. Może nawet przyda się do tworzenia jakiś prostych minigierek? Wiem że AI potrafi tworzyć już całe grywalne aplikacje np. tetrisa (parę promptów i wygeneruje ci kod który odpalisz "z palca" i będziesz miał grywalną grę).

No i tak jak wspomniałeś "wypełnianie świata", moze generowanie jakiś krajobrazów, grafik czy coś. Myślę że w kwestii artów wciąż przewagę mają jeszcze "ludzie", nawet jeśli AI jest w stanie stworzyć bazę czy tła. Dobry przykład to mini-drama z grafikami w Age of Mythology Retold gdzie pod naciskiem fanów usunięto wygenerowane przez AI grafiki (nie kojarzę czy Worlds Edge się ostatecznie oficjalnie przyznał że wykorzystali AI). I wyszło to grze na dobre imo.

Musk na pewno nie bedzie tworzył "całych" gier w AI. On doskonale wie że jak coś powie to z automatu podbija to wartość jakiegoś produktu. Po prostu tworzy sobie podkład pod nowe inwestycje, PR-owy "boost" swojego silnika AI. Gra na emocjach graczy którzy mają dość obecnego gamedevu AAA, ale słusznie - skoro korpo same sobie wykopały dołek, to trzeba to wykorzystać.

Silverburg
Gramowicz
Dzisiaj 11:53
dariuszp napisał:

Niekoniecznie. Sam eksperymentuje z AI ucząc się Unreal Engine. Problem niestety jest taki że nie znam się na tyle by miało to obecnie praktyczny sens. Dlatego że AI po prostu potrzebuje zbyt dużo nocy obliczeniowej. Przynajmniej na tyle na ile ja się na tym znam.

Przykładowo robiąc grę sam, nie nagram Co dialogów. A znowu wybieranie tekstu po cichu jak w starych gierkach nie jest takie fajne. Więc wyobraź sobie że np. NPC na około ciebie generują konwersacje i rozmawiają o tym co się dzieje w okolicy. Bez powtarzania tego samego dialogu 50x. Każdy innym głosem.

Wyobraź też sobie że np. zabijasz bandytów w okolicy. I NPC w wiosce nagle mówi że drogi są bezpieczne. Gry dzisiaj też czasem to robią ale musisz ręcznie to programować I znowu - ten dialog się powtarza bo mało kiedy ktoś go nakręca w 10 wersjach.

Kolejny przykład AI. UE5 ma motion matching. Masz bazę animacji i w zależności od tego jaką się ruszasz człowiekiem, motion matching dopasowuje animacje by było naturalnie. Więc ja np. Wrzucam animacje skręcania w lewo podczas kucania. I taguje że to animacja w lewo podczas kucania. I biorę postać i kucan i idę skręcając w lewo. I AI samo dobiera animacje. I teraz wyobraź sobie że np. Postać przechodzi przez niskie drzwi o AI samo robi to że postać się schyla. Albo kładzie rękę na pobliskim obiekcie jak ludzie. Albo jak wbiegniesz w ścianę to postać położy na niej ręce by się zatrzymać. A nie będzie dalej grać animacji biegania z głową w ścianie jak większość gier.

Wyobraź sobie że nie musisz animować np. psa bo dajesz model psa do gry, mówisz że to pies i animacje same się generują.

Jest masa rzeczy które AI może automatyzować które teraz zabierają tone czasu i pracy.

Nie przeczę, sam siedzę przy grafice i robieniu gier (aczkolwiek ja 3D robię tylko assety) i zdaję sobie sprawę jak wiele "mocy przerobowej" potrzebuje ai. Nawet "prosty" SD, którym się swego czasu bawiłem mojego poprzednio kompa obciążał niemiłosiernie. Ai potencjalnie może mocno ułatwić lub przyspieszyć proces robienia np. gier (jest element etyczny ale o tym możemy dyskutować godzinami). Ja po prostu nie wierzę w jakość w wydaniu Muska, jest biznesmanem, który chce zarobić i mieć więcej władzy. Ponadto jest to człowiek, który uwielbia nft i kryptowaluty, dlatego się zdziwię jeśli ich zabraknie w grach jego studia. 

dariuszp
Gramowicz
Dzisiaj 11:33
Silverburg napisał:

Będzie jeden wielki, sztuczny szit oparty na nft i kryptowalutach.

Niekoniecznie. Sam eksperymentuje z AI ucząc się Unreal Engine. Problem niestety jest taki że nie znam się na tyle by miało to obecnie praktyczny sens. Dlatego że AI po prostu potrzebuje zbyt dużo nocy obliczeniowej. Przynajmniej na tyle na ile ja się na tym znam.

Przykładowo robiąc grę sam, nie nagram Co dialogów. A znowu wybieranie tekstu po cichu jak w starych gierkach nie jest takie fajne. Więc wyobraź sobie że np. NPC na około ciebie generują konwersacje i rozmawiają o tym co się dzieje w okolicy. Bez powtarzania tego samego dialogu 50x. Każdy innym głosem.

Wyobraź też sobie że np. zabijasz bandytów w okolicy. I NPC w wiosce nagle mówi że drogi są bezpieczne. Gry dzisiaj też czasem to robią ale musisz ręcznie to programować I znowu - ten dialog się powtarza bo mało kiedy ktoś go nakręca w 10 wersjach.

Kolejny przykład AI. UE5 ma motion matching. Masz bazę animacji i w zależności od tego jaką się ruszasz człowiekiem, motion matching dopasowuje animacje by było naturalnie. Więc ja np. Wrzucam animacje skręcania w lewo podczas kucania. I taguje że to animacja w lewo podczas kucania. I biorę postać i kucan i idę skręcając w lewo. I AI samo dobiera animacje. I teraz wyobraź sobie że np. Postać przechodzi przez niskie drzwi o AI samo robi to że postać się schyla. Albo kładzie rękę na pobliskim obiekcie jak ludzie. Albo jak wbiegniesz w ścianę to postać położy na niej ręce by się zatrzymać. A nie będzie dalej grać animacji biegania z głową w ścianie jak większość gier.

Wyobraź sobie że nie musisz animować np. psa bo dajesz model psa do gry, mówisz że to pies i animacje same się generują.

Jest masa rzeczy które AI może automatyzować które teraz zabierają tone czasu i pracy.




Trwa Wczytywanie