Przyzwyczailiście się do modelu, w którym film trafia szybko na rynek VOD? Stare może wrócić.
W ostatnim czasie uskuteczniany był model, w którym film dystrybuowany jest w kinach maksymalnie 30 dni, po czym trafiał na VOD. W obliczu rosnących nacisków ze strony reżyserów i przedstawicieli branży filmowej (w tym Seana Bakera), na wydłużenie okresu ekskluzywnej dystrybucji kinowej, AMC Entertainment prowadzi rozmowy z głównymi studiami filmowymi w celu przywrócenia 45-dniowego okna kinowego.Dostęp do filmu w kinie przez zaledwie 30 dni zdaniem krytyków negatywnie wpływa na frekwencję i dochody z biletów.
kino
Filmy będą (znowu) dłużej emitowane w kinach?
Sean Baker, reżyser nagrodzonego Oscarem filmu Anora, wielokrotnie podkreślał znaczenie doświadczenia kinowego.Podczas ceremonii wręczenia Oscarów wyraził swoje zaangażowanie w promowanie oglądania filmów na dużym ekranie, argumentując, że jest to niezastąpione przeżycie, którego nie da się odtworzyć w domowych warunkach. Zdanie to podziela również Quentin Tarantino, dla którego także obecna sytuacja jest nie do zaakceptowania.
GramTV przedstawia:
Michael O'Leary, prezes Cinema United (dawniej National Association of Theatre Owners), również opowiada się za minimalnym 45-dniowym okresem ekskluzywności kinowej.Podkreśla, że krótsze okna negatywnie wpływają na sprzedaż biletów oraz sukces filmów o mniejszych budżetach.W 2021 roku AMC i Warner Bros. zawarły porozumienie o 45-dniowym okresie ekskluzywności kinowej dla filmów planowanych na 2022 rok.Jednak w ostatnich latach standardem stały się krótsze okna, co wywołało debatę wśród twórców filmowych na temat przyszłości dystrybucji kinowej. Za przykład podaje się chociażby Wicked – film wciąż zarabiał w kinach, ale mimo wszystko zdecydowano się wypuścić do do VOD po miesiącu od premiery.
Obecne rozmowy między AMC a studiami filmowymi mają na celu przywrócenie dłuższego okresu ekskluzywności kinowej, co może pozytywnie wpłynąć na przemysł filmowy i zachęcić widzów do powrotu do kin. Bardzo zatem możliwe, że choć pandemia wiele zmieniała w dystrybucji, a media strumieniowe nabrały na sile, to jednak tradycyjna, dłuższa dystrybucja kinowa do nas wróci. Przy tym wszystkim należy pamiętać, że puszczenie filmu na VOD nie sprawia, że film przestaje zarabiać, ale sprawia, że dalej zarabia, ale inaczej.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!