Szykujcie się na znaczne podwyżki cen gier na Steamie.
Valve na swojej oficjalnej stronie przedstawiło nowe wytyczne dotyczące narzędzi wycen i rekomendacji dla deweloperów i wydawców. Sklep Steam oferuje dziesiątki metod płatności przyjmując 39 różnych walut, pozwalając dotrzeć studiom swoimi produkcjami do graczy na całym świecie. Aby ułatwić ten proces, firma oferuje odpowiednie narzędzia, podając sugerowane ceny gier na wszystkich dostępnych rynkach. Dzisiaj Valve poinformowało o zaktualizowanych zaleceniach cenowych, aby oferować „trafniejsze sugestie producentom”. W praktyce oznacza to spory wzrost cen we wszystkich krajach.
Steam – wzrost zalecanych cen o 28% w Polsce
Inflacja ma wpływ na ceny gier, również te w cyfrowej dystrybucji. Nic więc dziwnego, że także na Steamie będziemy musieli przygotować się na spore podwyżki cen. Od dzisiaj studia mogą ustalać ceny według nowego cennika, które wprowadzają większe koszty dla graczy od kilku procent do nawet kilkuset w niektórych krajach. W Polsce wzrost zalecanych cen wynosi 28% i produkcja kosztująca 59,99 dolarów do tej pory wyceniana była na 214,99 zł, a po podwyżce to już koszt rzędu 274,99 zł.
Największe wzrosty cen przypadły Turcji i Argentynie, czyli prawdziwym „rajom” dla graczy, którzy chcieli zaoszczędzić na kupnie gier. W pierwszym z krajów sugerowane ceny mogą wzrosnąć nawet o 454% - z 92 lirów na 510 lirów. W jeszcze gorszej sytuacji są gracze z Argentyny, którzy zapłacą o 485% więcej niż dotychczas – z 649,99 peso na 3800 peso.
Przez wiele lat nasz zespół oferował zalecenia cenowe, by doradzić producentom, którzy mogą nie mieć wystarczająco czasu lub zasobów, by uważnie śledzić wszystkie 39 walut na Steam (to sporo!). Te zalecenia cenowe przedstawiają kwoty, na jakie my sami wycenilibyśmy grę w innych walutach na podstawie ceny w dolarach amerykańskich. Mogą być one przydatne, jeśli przykładowo zdecydowaliście się na cenę 19,99 $, ale nie jesteście pewni, ile wasz produkt powinien kosztować w rialach katarskich albo koronach norweskich.
GramTV przedstawia:
Valve w swoim komunikacie podkreśliło, że za decyzję dotycząca ceny gier na poszczególnych rynkach zawsze odpowiadają deweloperzy i wydawcy, którzy sami dostosowują kwoty do potencjału danego rynku. Widzimy to na własnym przykładzie, gdzie według Steama gra kosztująca 60 dolarów, powinna w Polsce zostać wyceniona na 214,99 zł (według starego cennika), ale niejednokrotnie wydawca decydował o wyższej cenie, aby dostosować się do obecnie panującego standardu cenowego obejmującego cały nasz rynek. Poniżej znajdziecie tabelkę dotyczącą zmian sugerowanych cen na poszczególnych rynkach.
Biorąc pod uwagę o ile zdrożał dolar to ja się dziwie że dopiero teraz podwyższają te rekomendacje.
koNraDM4
Gramowicz
26/10/2022 13:49
Cóż nie jest to może szczególnie optymistyczna wiadomość ale Steam nie dość, że daje nam porządne narzędzia pozwalające śledzić produkt aż do obniżki ceny to jeszcze stosunkowo często te obniżki mają miejsce. Nikogo oczywiście nie próbuję namawiać do nie kupowania danej gry w dniu premiery ale osobiście z roku na rok mam zdecydowanie coraz mniej produkcji na oku, które czułbym, że warto nabyć za pełną premierową kwotę.
Nie wiem też czy to wszystko nie jest spowodowane faktem, że popyt na nowe produkcje AAA rośnie, a sam proces produkcji się wydłuża, a więc typowa sytuacja kiedy podaż nie nadąża za popytem więc zwiększa się ceny i ważne to zwiększyć ceny tak by zarobić nadal więcej nawet jeśli sprzedanych kopii będzie mniej. Jeśli jednak sprzedaż spadnie im za szybko bądź nie będzie zadowalająca to pójdą przeceny więc osobiście nawet jeśli jakiś tytuł chciałbym kupić na premierę to czekam przynajmniej dwa tygodnie by się upewnić, że nie powtórzy się sytuacja jak z CP2077, Mafią 3 czy Battlefield 2042. Z tych trzech gier kupiłem ostatecznie tylko CP bo nawet jeśli nie jest to produkt wybitny to dał mi całkiem sporo rozrywki.
Crad999
Gramowicz
25/10/2022 23:38
Yosar napisał:
Wylej i na siebie. Nowe rekomendowane ceny przez Steama spowodują że te gry które dotychczas kosztowaly 270 PLN będą teraz kosztować 350 PLN. Steam oficjalnie dał sygnał do podwyżek, i możesz być pewien że zostanie wysłuchany.
To po prostu podniesienie przez steam poziomu najniższej rekomendowanej ceny. A ponieważ i tak gry na steam nie chodziły po cenach rekomendowanych, to skutek będzie jeden, wszystko w góre o tyle procent co w tabelce w stosunku do tego co kosztowało dotychczas. Nikt praktycznie nie sprzedawał poniżej ceny rekomendowanej i nikt nie będzie, ani tym bardziej nie będzie szorował po cenie rekomendowanej jeśli dotychczas tego nie robił.
Rozczaruję cię, że to naiwne podejście. Wydawców nic nie obchodzi jakie są rekomendacje Valve. Będą robili tak jak im się podoba, tak jak to robili do tej pory. Valve praktycznie jest zmuszony aktualizować swoje rekomendacje w zależności od kursu dolara. I tak wg mnie ta aktualizacja jest już znacznie opóźniona.
A gry za 350zł to już są na Steamie. I nikt do tego zmian rekomendacji Valve nie potrzebował jakoś. To może powiesz, że te gry teraz będą 450zł?