Twórcy Gothic 2: Dzieje Khorinis wydali oświadczenie. Autorzy komentują wyciek

Mikołaj Ciesielski
2023/05/19 07:35
1
0

Zespół odpowiedzialny za modyfikację postanowił odnieść się do kontrowersyjnej sytuacji.

Kilka dni temu do sieci wyciekł gameplay z powstającego od kilku lat moda Gothic 2: Dzieje Khorinis. Następnie strona projektu została wyłączona, a część graczy zaczęła się zastanawiać, czy całość nie została anulowana. Witryna dość szybko wróciła jednak do żywych, a tymczasem głos w sprawie postanowili zabrać sami twórcy. Autorzy modyfikacji wydali bowiem oficjalne oświadczenie, w którym komentują zaistniałą sytuację.

Twórcy Gothic 2: Dzieje Khorinis wydali oświadczenie. Autorzy komentują wyciek

Twórcy Gothic 2: Dzieje Khorinis wydali oświadczenie w sprawie wycieku materiałów z modyfikacji

Komunikat twórców Gothic 2: Dzieje Khorinis jest dość obszerny, a całość możecie znaleźć na oficjalnym profilu projektu na portalu Facebook. Poniżej zamieszczamy natomiast najważniejsze fragmenty, w których twórcy odnoszą się do samej afery, a także informują o aktualnym stanie powstającej od kilku lat modyfikacji.

Rozmowa ówczesnego szefa zespołu Piotra zwanego Darkiem z „atrakcyjną testerką z Epic Games” jest fejkiem, a w zespole nie było w ostatnim czasie żadnych przyjęć, a tym bardziej testerów. Pisząc krótko, doszło do włamania i zawiodły nasze zabezpieczenia, przez co pliki z modyfikacji zostały udostępnione. Choć jest to przykra sprawa i nie lekceważymy jej, tak bacznie obserwowaliśmy społeczność i bardzo podobały nam się konstruktywne opinie – informują twórcy.

Niefortunna sytuacja spowodowała jednak, że wyczekujący modyfikacji od wielu, wielu lat, mogliby się zastanawiać czy wpłynęło to w jakiś sposób na pracę zespołu, a także poddała w dużą wątpliwość to, czy praca legend polskiego dubbingu (dzięki których serdeczności projekt został wypromowany, za co jesteśmy im dozgonnie wdzięczni) nie zostanie zaprzepaszczona – dodają autorzy moda.

Twórcy Gothic 2: Dzieje Khorinis zapewniają, że prace nad projektem cały czas trwają i będą trwać do momentu, w którym modyfikacja nie będzie w pełni grywalna. Autorzy podkreślają także, że kontrowersyjna sytuacja, o której było głośno w ostatnich dniach, znacząco wzmocniła cały zespół odpowiedzialny za wspomnianego moda.

Twórcy Gothic 2: Dzieje Khorinis na temat obecnego stanu projektu

Jesteśmy świadomi faktu, że rozpowszechnione materiały Dziejów Khorinis przez osoby trzecie, zwłaszcza na tle ogromnych oczekiwań, budzą spore wątpliwości, zarówno co do ich jakości, jak i samych postępów, więc odnosząc się do konkretnych aspektów moda:
a) Warstwa wizualna modyfikacji - była w głównej mierze aktualna, nie licząc poszczególnych obiektów 3D bądź pancerzy/strojów, które nie zostały jeszcze do plików zaktualizowane, to samo dotyczy animacji.
Stan świata w materiałach prezentowanych przez nas wcześniej był inny, więc o ile zawierał ładniejsze lokacje, tak były one mało praktyczne (wydajność, nawigacja gracza). Inna kwestia, o której często piszecie, czyli „dlaczego tak dobrze to wyglądało na filmach, a wygląda inaczej w grze?” jest kwestią odpowiedniego kadrowania i montażu, a „dziury w mapie” nie wyglądają korzystnie dla oka, więc lokacje główne zawsze były tymi, które pokazywaliśmy Wam najchętniej, będąc świadomi ułomności terenów zewnętrznych, które są zbyt duże i nieciekawe, co chcieliśmy ostatecznie zmienić.
Sam świat to coś, z czym projekt boryka się od dawna. Początkowe niejasne pomysły, nieautorskie części świata „zapełniające teren”, który byłby łącznikiem między lokacjami głównymi oraz gdy ostatecznie energia źle spożytkowana, która była skupiona na rzeczach takich jak poprawianie dachóweczek (drzewka od dawna nie zostały przesuwane). Świat był już kiedyś gotowy, ale nawet wtedy nie nadawał się do użytku. Próbowaliśmy tutaj półśrodków i mozolnego poprawiania poszczególnych części, co jak później się okazało, nie przyniosło dobrych skutków, bo szybciej byłoby to zrobić na nowo niż po raz kolejny poprawiać.
Mimo wielu utalentowanych ludzi na przestrzeni lat pracy nad modem tak naprawdę nigdy nie było nikogo, kto chciałby pomóc na dłuższą metę, a rotacja grafików w projekcie była ogromna, co przełożyło się na niespójną stylistykę w wielu miejscach. Są tu też miejsca, które są zbyt duże i nie oferują nic ciekawego z perspektywy gracza, a zapełnienie ich potworkami nie ma sensu. Naszą intencją nie było oszukiwanie społeczności o tym, że świat jest ukończony i wszystko jest w porządku, po prostu sami wychodziliśmy z założenia, że można stworzyć na nim dobrą i satysfakcjonująca eksplorację, a jak pokazała brutalna prawda, jest tutaj jeszcze trochę pracy, którą należy z naszej strony wykonać.
Mniejsze i ciekawe, autorskie i spójne. To domena, której chcemy się teraz trzymać.
b) Warstwa fabularna - to coś, co podległo w ostatnim czasie sporym zmianom, a do samej gry nie zaimplementowano jeszcze wielu gotowych już treści, które stworzyliśmy przez ostatni czas. Poprzez warstwę fabularną mamy tu przede wszystkim na myśli przesortowanie wszelkich zadań pod kątem jakości (tam, gdzie były słabe jakościowo, powielały motywy z innych zadań lub po prostu wymagały rozbudowania).
Dotyczy to także fabuły głównej, w przypadku której na przełomie października-listopada ubiegłego roku zdecydowaliśmy się na zmiany mniejsze lub większe (na papierze, których nie wprowadziliśmy jeszcze do gry, więc nie jest to grywalne od początku do końca praktycznie w ogóle, nawet mimo wielu plików z postaciami i dialogami).
Zależy nam na tym, by to przede wszystkim fabuła główna była jak najbardziej angażująca, a wątki poboczne w świecie gry ją odpowiednio uzupełniały, a nie przysłaniały, co jest niestety częstą domeną innych modyfikacji, i z czego chcemy wyciągnąć lekcję – co jednak wcześniej nie udało się naszym zdaniem ostatecznie uzyskać, trzymając dialogów i ogólnego szkieletu fabuły z czasów szkoły podstawowej, dlatego właśnie te zmiany są konieczne.
c) Organizacja pracy - Prowadzone przez nas aktywności na rzecz moda, przez długi czas pozostawiały wiele do życzenia. Dlatego też w ostatnim czasie, mając na uwadze dobro projektu, dokonaliśmy dużych zmian w strukturze zespołu. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć m.in. zmianę CEO projektu (co nastąpiło już jakiś czas temu), gdzie miejsce dotychczasowego koordynatora projektu – Darka, zajął inny członek od dawna współtworzący z nami moda – co jest dla tego projektu dużym powiewem świeżości.
Postawiliśmy również na mniejszy, bardziej skondensowany skład złożony z najbardziej zaangażowanych osób w prace nad modem, przez co w wyniku dyskusji pożegnaliśmy się z 26 osobami.

Gothic 2: Dzieje Khorinis – wsparcie finansowe i rekrutacja

Twórcy Gothic 2: Dzieje Khorinis poruszyli również kwestię wsparcia finansowego oraz rekrutacji. Autorzy podkreślają, że modyfikacja to „projekt non-profit”. Zespół w ostatnich miesiącach przeprowadził wiele rozmów dotyczących funkcji wspierania kanału, ze względu na niską aktywność w mediach społecznościowych i ostatecznie podjęto decyzję o wyłączeniu wspomnianej opcji. Jednocześnie poinformowano, że „wszystkie dotychczasowe wpłaty i wydatki na rzecz prac nad modem zawsze były (i nadal są) udokumentowane do wglądu dla naszych wspierających”.

GramTV przedstawia:

Twórcy Gothic 2: Dzieje Khorinis nie ukrywają także, że w ostatnim czasie otrzymali sporo zgłoszeń od osób, które były chętne pomóc w dalszym rozwoju modyfikacji, ale ostatecznie nie doczekały się one odpowiedzi ze strony autorów. Natomiast w obliczu ostatnich kontrowersji zespół podjął decyzję o zamknięciu rekrutacji. Jednocześnie zapewniono, że wszystkie osoby, które w ostatnich miesiącach wysłały zgłoszenie, doczekają się informacji zwrotnej.

Komentarze
1
SebekPL2
Gramowicz
19/05/2023 07:48

W skrócie:

- modelka testerka i darek to fejk, włamali im się i ukradli pliki,

- pliki reprezentują w miarę "aktualny" stan prac, czyli xD bo tam jest bardzo mało rzeczy.

- nie ogarniali co mają ze sobą zrobić więc wywalili wiele rzeczy do kosza i większość teamu zrobiła papa, także powodzenia i do zobaczenia w 2030 kiedy to wrócą z wersją alfa xd.