Wykryto poważny problem w PS5 i PS5 Pro. To dlatego niektóre gry się zacinają

Radosław Krajewski
2025/03/31 09:05
1
0

Błąd badany jest również na Xboksach, ale na razie nie wykryto nic niepokojącego.

W ostatnich miesiącach posiadacze PlayStation 5 i PlayStation 5 Pro informowali o dziwnych problemach w użytkowaniu konsol. Digital Foundry postanowiło zbadać temat i odkryli, co może stać za przyczyną zacinania się gier. Błąd pojawia się stosunkowo od niedawna, dodatkowo nie odnotowano jego obecności na konsolach konkurencji, więc prawdopodobnie samo Sony doprowadziło do takiego stanu swoje konsoli w jednej z poprzedniej aktualizacji. Problem jest o tyle poważny, że uniemożliwia komfortowe granie w niektórych tytułach.

PlayStation 5

PlayStation 5 i PlayStation 5 Pro mają problem w niektórych grach z opcją VRR

Brytyjski zespół specjalistów od technikaliów zauważył, że w grach na PS5 i PS5 Pro występuje stuttering po włączeniu opcji VRR, czyli Variable Refresh Rate i jednoczesnym odblokowaniu klatek na sekundę. Opcja ta jest dostępna w najnowocześniejszych telewizorach i monitorach z obsługą HDMI 2.1.

Błąd na konsolach Sony pojawia się po około 20-30 minutach rozgrywki. Powoduje nagłe zacinania się gry, które występują co 8 sekund. Problem jest zauważalny dla użytkowników, którzy nie mogą komfortowo kontynuować rozgrywki.

Digital Foundry przetestowało łącznie 19 gier na PS5 i PS5 Pro. Błąd pojawia się w co najmniej dziesięciu poniższych grach:

  • The Last of Us Part I
  • The Last of Us Part II Remastered
  • Diablo 4
  • Hogwarts Legacy
  • Elden Ring
  • Resident Evil 4
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Marvel's Spider-Man Remastered
  • Metaphor: ReFantazio
  • Kingdom Come Deliverance II

GramTV przedstawia:

Brytyjczycy sprawdzili również kilka innych gier, w tym God of War Ragnarok, Gran Turismo 7, Immortals of Aveum oraz Dragon's Dogma 2, gdzie ten problem nie występował. Co ciekawe Resident Evil 4 i Dragon's Dogma 2 działają na tym samym silniku, czyli RE Engine, a mimo to jedna z tych gier nie działa poprawnie, a druga jest wolna od tego błędu.

Digital Foundry sprawdziło również, jak wygląda sytuacja na Xbox Series X. W przetestowanym Kingdom Come Deliverance II ten problem na sprzęcie zielonych nie występował. Wygląda więc na to, że błąd dotyczy tylko konsol Sony, co też prowadzi do samego firmware’u sprzętów, w którym może leżeć sedno problemu. Potwierdzono także, że nie jest to winna wyłącznie wybranych telewizorów, ale zacinanie się gier zauważono na różnych testowanych modelach.

Komentarze
1
dariuszp
Gramowicz
31/03/2025 09:10

Z tego co pamiętam problem dotyczy sytuacji gdzie masz VRR i odblokujesz jednocześnie ilość klatek na sekundę. Jak wziąłeś włączyłeś VRR i klatki są zablokowane np na 40 to działa dobrze.