Obecnie wushu dzieli się na dwie podstawowe grupy. Pierwszą z nich, stanowi współczesne i sportowe wushu (xiandai wushu-jingsai wushu), drugą wushu tradycyjne, zwane również ludowym (chuantong wushu-minjian wushu). Rozpowszechniona na Zachodzie nazwa kung-fu (quan fa), jeśli już używana jest do określenia któregoś z chińskich stylów walki, może odnosić się tylko i wyłącznie do tej drugiej grupy. I tej właśnie grupie sztuk walki poświęcimy dziś kilka słów.
Podstawa wushu, to nie tylko ćwiczenia mające uczynić z adepta żywą maszynę do zabijania, to o wiele głębsza idea, związana z ogólnym rozwojem, doskonaleniem nie tylko ciała, ale również ducha i umysłu. Adepci wushu dążą do ideału, którym jest doskonały i perfekcyjny wojownik, mający również szeroką i bogatą wiedzę oraz odznaczający się nienaganną postawą etyczną (wude, czyli „cnoty wojownika”). Podstawowy podział stylów wushu wyznaczony jest przez uwarunkowania geograficzne, mamy więc do czynienia ze stylami północnymi i południowymi. Te pierwsze, charakteryzuje nastawienie na dużą ilość kopnięć, co wyraźnie odróżnia je od południowych, gdzie główny nacisk położony jest na zadawanie ciosów za pomocą rąk. Oczywiście, te granice są dość płynne, nie wszystkie szkoły dają się w tak prosty sposób zaszufladkować i sklasyfikować.
Funkcjonuje również podział na style zewnętrzne i wewnętrzne. Zewnętrzne, koncentrują się głównie na rozwijaniu siły i ćwiczeniach fizycznych, wewnętrzne zaś na rozwoju koordynacji między ciałem i umysłem. Oczywiście elementy rozwoju zarówno fizycznego, jak i wewnętrznego występują w praktycznie każdym systemie, jednak podział ten ma jedynie określać ogólny charakter metod treningowych i koncepcji danego stylu.
Style
Poniżej przedstawimy pokrótce kilka stylów, które określa się wspólnym mianem wushu lub, jeśli ktoś woli, kung-fu.
Ditangquan – „boks na ziemi”, ten trudny do opanowania i wymagający dużej sprawności styl, charakteryzuje się dużą ilością popchnięć, podcięć i wywichnięć oraz ataków nogami. Jego główna taktyka polega na próbach oszukania przeciwnika, poprzez np. markowanie cofania się, aby nagle przeprowadzić atak czy udawaniu ciosu w głowę, mającego odwrócić uwagę oponenta od podcięcia.
Houquan – bardzo widowiskowy i efektowny styl oparty na ruchach i postawach małpy. Sama nazwa oznacza dosłownie „boks małpy”, co dobrze odzwierciedla jego taktykę, polegająca na bardzo szybkich atakach na najbardziej wrażliwe części ciała, jak oczy czy genitalia. Wymaga on niebywałej zręczności i zwinności, gdyż zawiera wiele elementów akrobatycznych, takich jak salta czy przewroty.
Taijiquan – „pięść taiji” znana szeroko pod nazwą tai chi, to odmiana chińskiej gimnastyki medytacyjnej, połączona z elementami walki. Opiera się na taoistycznej idei dwóch pierwiastków tworzących wszechświat, yin i yang, które wyłoniły się z podziału z prajedności zwanej wuji. System ten nastawiony jest głównie na rozwój wewnętrzny i samodoskonalenie, zawiera jednak również elementy sztuk walki, z naciskiem na działania defensywne. Wynika to z filozofii tego stylu, który dopuszcza przemoc fizyczną jedynie jako działanie ostateczne i tylko w samoobronie. Na przykładzie idei właśnie tego stylu, możemy zaobserwować wzajemne zależności trzech najważniejszych pierwiastków stanowiących o naszym bycie, znanych nam dobrze z Jade Empire. Yi (Umysł) ukierunkowuje odpowiednio qi (Chi), która to energia z kolei napędza Ciało.