Tydzień z grą Tomb Raider: Underworld - dzień piąty

Dwa łyki techniki

Dwa łyki techniki, Tydzień z grą Tomb Raider: Underworld - dzień piąty

Choć na samym początku swych przygód Lara radziła sobie doskonale, posiadając jedynie parę pistoletów i sporadycznie korzystając ze znajdowanych tu i ówdzie apteczek, z czasem okazało się, że kolejne zadania wymagają coraz to większej ilości specjalistycznego sprzętu. Stopniowo powiększał się arsenał dostępnej broni, nasza bohaterka coraz częściej korzystała z pojawiających się na niektórych mapach pojazdów. Wraz z rozpoczęciem "nowej" sagi przez Crystal Dynamics wśród stałych współpracowników panny Croft pojawił się - znany już z Chronicles - genialny wynalazca i klasyczny techno-geek imieniem Zip. To on odpowiedzialny jest w nowym settingu za dostarczanie Larze wszelkiej maści broni i sprzętu oraz kwestie logistyczne. Wraz z ekscentrycznym miłośnikiem teorii spiskowej dziejów Alisterem Fletcherem pomagają także swojej szefowej, dostarczając niezbędnych informacji dzięki internetowym wideokonferencjom.

W ciągu lat Lara wręcz obrosła w sprzęt i broń i choć nie są to może gadżety tak wymyślne i zaawansowane jak w przypadku agenta 007 czy Batmana, to jednak z czasem zaczęły odgrywać coraz to większą rolę w przygodach naszej bohaterki. Tym bardziej, iż pragmatyczna i zimnokrwista pani archeolog nie zwykła taszczyć ze sobą sprzętu zupełnie nieprzydatnego, każda z "zabawek", które posiada, przydaje się lub nawet jest niezbędna do pomyślnego rozwiązania wszystkich zagadek. Dlatego też dziś przyjrzymy się bliżej plecakowi panny Croft oraz całkiem już bogatemu arsenałowi broni, jakim dysponować będzie w swych najnowszych przygodach.

PDA

Jednym z najważniejszych gadżetów, jakim przyjdzie posługiwać się Larze, jest niewielkie, podręczne PDA. Jest ono nie tylko skarbnicą informacji dotyczących aktualnego zadania czy dotychczasowego przebiegu przygody, ale również centrum zarządzania wszelakim ekwipunkiem. Menu urządzenia podzielone zostało na kilka podstawowych sekcji, które oferują nam również kilka dodatkowych możliwości i informacji.

Mapa sonarowa - Narzędzie niezwykle przydatne w przypadkach, kiedy ze względu na bogatą szatę roślinną mamy problemy z określeniem rzeczywistego ukształtowania terenu. PDA wysyła sygnał sonarowy, który przenika przez materię ożywioną, odbijając się od pozostałych elementów otoczenia. Dzięki temu na ekranie otrzymujemy opartą na siatce współrzędnych trójwymiarową mapę otaczającej nas przestrzeni, którą możemy obserwować z dowolnego punktu i swobodnie poruszać się w jej obrębie. Pozwala to często odkryć niewidoczne wcześniej przejścia czy wnęki z sekretami.

Informacje o terenie - Opcja przydatna tylko dla najbardziej zagorzałych zbieraczy skarbów i reliktów, informuje bowiem o liczbie dotychczas odnalezionych na aktualnie eksplorowanym terenie

Wybór broni - Tutaj dokonać możemy w każdej chwili wyboru opcjonalnej (poza zawsze posiadanymi dwoma pistoletami) broni z aktualnie dostępnego arsenału. Równocześnie panel ten informuje nas o ilości amunicji, jaką w danej chwili dysponujemy dla każdej z giwer.

Ekwipunek - Najbardziej rozbudowane menu naszego PDA, podzielone na kilka sekcji: Plecak, Sprzęt, Broń i Skarby. W każdej z nich znajdziemy listę aktualnie posiadanych przedmiotów oraz ich krótki opis i charakterystykę. W sekcji Plecak znajdują się między innymi przedmioty niezbędne do wykonania zadań, na co warto zwrócić szczególną uwagę - często ich opis ułatwi nam odkrycie przeznaczenia danego przedmiotu.

Pomoc polowa - Osobisty notatnik głosowy Lary, w którym zapisuje ona swoje przypuszczenia odnośnie aktualnie realizowanego zadania. Przydatne w sytuacjach, kiedy skomplikowane i duże, kluczowe obszary wywołują u nas poczucie zagubienia.

Dziennik - Zapis naszych dotychczasowych dokonań. Zawiera nie tylko opis mających miejsce wydarzeń, ale również wiele przydatnych informacji mogących pomóc w rozwiązaniu kolejnych zadań, czy też zwiększających naszą wiedzę dotyczącą zagadnień historycznych i mitologicznych powiązanych z misją. Zawiera wiele ciekawostek mogących zainteresować najbardziej dociekliwych badaczy.

Sprzęt

Wyjątkowa sprawność fizyczna i doświadczenie sprawiają, iż Lara nie musi - w przeciwieństwie do różnych superagentów - taszczyć ze sobą kilogramów zmyślnego i skomplikowanego sprzętu. Są jednak sytuacje, w których nawet ona musi wspomóc się technologią.

Kotwiczka - Chyba najbardziej przydatny i najczęściej używany gadżet w arsenale panny Croft. Ma postać pistoletu z doczepionym w przedniej części bębnem, na który nawinięta jest stalowa linka zakończona rozkładaną kotwiczką. Zarówno linka, jak i kotwiczka, wykonane zostały z ekstremalnie wytrzymałych stopów, dzięki czemu bez problemu wytrzymują obciążenie do jednej tony. Pistoletowy uchwyt i mechanizm zwijający sprawiają, że jej obsługa jest maksymalnie uproszczona - wystarczy wycelować urządzenie w odpowiednim kierunku i nacisnąć spust.

Światło użytkowe - Podziemne korytarze i komnaty grobowców nie należą zazwyczaj do najlepiej oświetlonych i nawet skorzystanie z mapy sonarowej nie zawsze ukaże nam wszelkie przydatne szczegóły otoczenia. W takich sytuacjach nieoceniona okazuje się odporna na wstrząsy i działanie wody niewielka, lecz posiadająca mocne światło latarka przymocowana do stroju Lary.

Kamera polowa - Niewielka lecz wytrzymała i wodoodporna kamera, którą panna Croft rejestruje najważniejsze wydarzenia i najciekawsze miejsca, jakie przyjdzie jej odwiedzić podczas kolejnych zadań. Płynny i precyzyjny cyfrowy zoom sprawia, iż doskonale sprawuje się ona również w roli lornetki polowej, pozwalając z bezpiecznej odległości przyjrzeć się nawet najbardziej odległym szczegółom otoczenia.

GramTV przedstawia:

Apteczka - Badanie pradawnych ruin i innych niebezpiecznych miejsc to ciągłe narażanie się na wszelakiego rodzaju uszkodzenia ciała. Stłuczenia, otarcia, zadrapania to chleb powszedni każdego archeologa. Apteczki przydatne są także w przypadku ran zadanych przez dzikie zwierzęta, postrzałów czy nawet działania nieznanych trucizn.

Akwalung - Podczas misji wymagających spędzenia dłuższego czasu pod wodą, nasza bohaterka korzysta z nowoczesnego i lekkiego akwalungu. Pozwala jej to na swobodną eksplorację zatopionych ruin, bez potrzeby regularnego wypływania na powierzchnię. Wedle zapewnień producenta, mimo niewielkich rozmiarów butli zapas silnie sprężonego powietrza wystarcza na kilka godzin nurkowania.

Broń Choć podstawowym zadaniem każdego lubiącego przygody archeologa jest rozwiązywanie wszelkich zagadek i łamigłówek, odnajdowanie drogi w wydawałoby się niedostępne miejsca i znajdowanie pradawnych artefaktów, nie zawsze przychodzi mu pracować wyłącznie intelektem i mięśniami. Czasami trzeba odwołać do różnorakich środków przymusu bezpośredniego, co zazwyczaj oznacza sięgnięcie po broń. Dzikie zwierzęta, pradawne mitologiczne bestie, różni najemnicy i żołdacy na usługach konkurencji - nie zawsze daje się ich przekonać czy przekupić. Spójrzmy jakie zabawki tym razem otrzymała do dyspozycji nasza Lara.

Pistolet RGB Mach 5 - Nowoczesna i uniwersalna kompaktowa broń krótkolufowa, przystosowana do działań w każdych warunkach klimatycznych i pogodowych. Wykonana z najnowszych kompozytów i stopów, łączy w sobie wysoką niezawodność i odporność na uszkodzenia z wyjątkowo niską masą własną i wyjątkowo skutecznym systemem redukcji odrzutu. Pozwala to wytrawnym strzelcom na bezproblemowe posługiwanie się dwoma broniami tego typu jednocześnie, co znacznie zwiększa siłę ognia. Choć charakteryzuje się relatywnie dużą szybkostrzelnością, przydatna jest przede wszystkim przy eliminacji dużej liczby mało odpornych na ostrzał celów.

Pistolet maszynowy Autsi - Niewielka broń o ogromnej jak na swe rozmiary sile ognia. Stworzona głównie z myślą o prowadzeniu walk na terenach zurbanizowanych, potrafi doskonale sprawdzić się także w wąskich korytarzach i ciasnych wnętrzach starożytnych ruin. Podobnie jak w poprzednim przypadku wykonana została z ultra lekkich stopów i kompozytów, co pozwala zaawansowanym użytkownikom na posługiwanie się dwoma egzemplarzami jednocześnie. Niskie obrażenia rekompensuje niebywała szybkostrzelność i dość pojemny magazynek. Broń przydatna szczególnie w starciach na krótkie dystanse.

Strzelba GN - Potężna i groźna broń wykorzystująca pociski śrutowe kalibru 12 mm. Jej podstawowymi wadami są spore rozmiary, niska szybkostrzelność, mała pojemność magazynka i duży rozrzut śruciny przy strzałach do oddalonych celów. Choć przydatna w zasadzie tylko w przypadku walk na małe odległości, nadrabia wszystkie wady jedną zaletą - ma nieporównywalną z innymi siłę rażenia. Niezastąpiona w walce z dzikimi zwierzętami, wymaga jednak zachowania zimnej krwi, aby cel zbliżył się na gwarantującą skuteczny strzał odległość. W zamian potrafi jednym celnym strzałem zatrzymać w miejscu - a czasem nawet uśmiercić - szarżującego tygrysa.

Karabinek A 12 - Najbardziej uniwersalna broń w zbrojowni Lary. Jest to wersja podstawowego karabinku szturmowego armii, przeznaczona dla jednostek specjalnych. Posiada krótszą lufę, przez co jest bardziej poręczna przy jednoczesnym zwiększeniu szybkostrzelności i pojemności magazynka. A 12 charakteryzuje się dużą celnością, nawet przy walce na spore dystanse, co czyni go narzędziem idealnym do walki z uzbrojonymi w broń palną przeciwnikami. Jest więc niezastąpiony podczas wszelakich spotkań z wrogimi najemnikami, w starciach ze zwierzętami dużo lepiej sprawdza się opisana wyżej strzelba GN.

Sheridan MK-5 - Lekki karabinek pneumatyczny bezgłośnie wystrzeliwujący 15 mm strzałki z środkiem usypiającym. Przydatny w sytuacjach, kiedy zależy nam na cichym i dyskretnym wyeliminowaniem przeciwnika. Należy wszakże pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Po pierwsze, środek usypiający działa tylko i wyłącznie na istoty posiadające metabolizm. Po drugie, czas działania środka usypiającego jest ograniczony, należy więc wciąć pod uwagę możliwość przebudzenia się przeciwnika. Po trzecie zaś, bardziej masywni wrogowie mogą wymagać trafienia nawet kilkoma strzałkami, ilość środka usypiającego w pojedynczym pocisku jest bowiem drastycznie ograniczona jego konstrukcją. Wadą broni jest też niska szybkostrzelność - każda strzałka wymaga osobnego załadowania.

Stingray T-40 - Broń skonstruowana na bazie karabinku usypiającego, wykorzystująca ten sam mechanizm oparty na sprężonym CO2. Jest to miotacz harpunów przystosowany do prowadzenia działań pod powierzchnią wody, czyli niezbędne wyposażenie każdego badacza i podróżnika, mającego zamiar prowadzić podwodną eksplorację. Zakończone ostrymi niczym brzytwa grotami harpuny bez problemu przebiją nawet grubą skórę rekina. Podobnie jak w przypadku Sheridana broń wymaga ponownego załadowania po każdym oddanym strzale.

Granat przylepny - Potężna choć niepozornie wyglądająca broń, szczególnie przydatna w przypadku walki z ukrytymi za osłoną przeciwnikami. Granat może przywrzeć do każdej niemalże powierzchni - w tym nawet ciała wroga - a następnie z kilkusekundowym opóźnieniem następuje potężna eksplozja. Dobre opanowanie tej broni to klucz do szybkiej eliminacji nawet znacznie przeważających sił wroga, bez narażania się na nieprzyjacielski ostrzał.

Pojazdy

W czasie swych przygód Lara często korzysta z różnorodnych pojazdów ułatwiających jej zarówno dostanie się do określonych lokacji, jak i szybkie przemieszczanie się w ich obrębie. Tym razem kilkukrotnie podziwiać będziemy mogli między innymi luksusowy jacht motorowy panny Croft, który stanowi w kilku lokacjach jej bazę wypadową. Do swojej dyspozycji otrzymamy też na kilku etapach gry potężny motocykl, znacznie przyspieszający podróże między kluczowymi miejscami lokacji. Jest to pojazd skonstruowany specjalnie dla naszej bohaterki, posiadający potężny silnik, niemalże pancerną, zwartą konstrukcję i szerokie opony pozwalające na poruszanie się w każdych warunkach, włączając w to błoto czy śnieg.

Komentarze
11
Usunięty
Usunięty
29/11/2008 17:26
Dnia 28.11.2008 o 22:42, Vojtas napisał:

> Mnie w sumie nie interesuje jak i kto, tylko liczy się dla mnie efekt. A tego - jak widać > - brak. Ja Gramu nie usprawiedliwiam, po prostu się zastanawiam. Jeśli chcą wyeliminować podobne sytuacje, muszą zmienić obowiązującą politykę - zaufać swoim autorom. No chyba że ich CMS ma ograniczone możliwości wskutek błędów w projektowaniu...

Ja rozumiem, co miałeś na myśli :) A mi z kolei chodziło o to, że w nosie mam "jak", ważny jest efekt.

Vojtas
Gramowicz
29/11/2008 03:25
Dnia 28.11.2008 o 23:58, Curtiss napisał:

Witam. Mogę w końcu poinformować was że problem z aktywacja materiału został naprawiony. Obecnie artykuł jest już w pełni widoczny. Nie pytajcie mnie dlaczego nie działało, nie wiem nie znam się - nie jestem programistą.

Ledwo zdążyłeś na dzień piąty. ;)EDIT: Link prowadzi od razu do czwartej podstrony tego artykułu...

Curtiss
Gramowicz
28/11/2008 23:58

Witam.Mogę w końcu poinformować was że problem z aktywacja materiału został naprawiony. Obecnie artykuł jest już w pełni widoczny.Nie pytajcie mnie dlaczego nie działało, nie wiem nie znam się - nie jestem programistą.




Trwa Wczytywanie