Atlantyda odnaleziona
Już w pierwszej grze fabułę zbudowano opierając się na jednej z najbardziej pobudzających wyobraźnię legend znanych ludzkości. Mowa tu o opowieściach o zaginionym lądzie, Atlantydzie, której mieszkańcom przypisywano zazwyczaj nadludzkie możliwości, boskie pochodzenie, bądź też powiązania z obcymi cywilizacjami. Nie inaczej jest w przypadku Tomb Raidera - Atlantydzi są tutaj pradawną rasą posiadającą wiedzę i umiejętności przekraczające możliwości nawet współczesnego człowieka. Szczególnie uwydatnione zostało to w uniwersum Crystal Dynamics, gdzie wszelkie moce i zdolności zawdzięczają oni nie mutacjom, lecz wrodzonym umiejętnością. Jak zatem wygląda Atlantyda i jej historia w wersji twórców przygód Lary Croft?
Atlantydzi od wieków rządzeni byli przez trzech wielkich władców, których moce i możliwości oraz nieśmiertelność stawiały ich na równi z bogami. Choć byli niekwestionowanymi liderami, Qualopec, Tihocan i Natla władali swym państwem w oparciu o demokratyczne zasady - każde z nich posiadało prawo głosu w każdej ze spraw, wszystkie ważniejsze decyzje podejmowano wspólnie. Trwało to jednak do czasu, gdy stworzyli potężny artefakt, Scion, którego siła jeszcze bardziej potęgowała ich i tak niemałe moce. Dlatego też postanowili podzielić przedmiot na trzy części - po jednej dla każdego - aby jego potęga nie skusiła któregoś z władców do przejęcia władzy absolutnej. Nawet podzielony, Scion oferował wszakże wyjątkowe możliwości, które starali się wykorzystywać z korzyścią dla całej społeczności.
Przedmiotu użyto między innymi do stworzenia potężnej armii, mającej bronić Atlantydów przez zagrożeniami z zewnątrz. Z czasem jednak Natla, widząc potęgę drzemiącą w artefakcie, zaczęła bawić się mimo zakazu we własne eksperymenty genetyczne. Rozsierdziło to pozostałych władców, którzy wygnali ją z Atlantydy i uwięzili na terenie obecnego Nowego Meksyku, należącą do niej część Scionu ukrywając w Egipcie. Sami, po zniszczeniu Atlantydy, udali się na dwa kontynenty, zakładając tam własne cywilizacje - to dzięki nim pojawiły się na świecie kultury znane nam jako inkaska i minojska. Tymczasem dla uwięzionej Natli czas się zatrzymał, ruszając znów w XX wieku naszej ery, kiedy to eksperymentalny wybuch na pustyni niszczy jej więzienie...
Nieśmiertelność po chińsku
Druga z gier w mniej kompleksowym stopniu wykorzystuje motywy mitologiczne, choć i tutaj całość akcji skupiona została wokół mitycznego artefaktu - sztyletu Xian, dysponującego mocą zamieniania właściciela w potężnego smoka. Po wbiciu broni w serce, po krótkim czasie człowiek zamieniał się w potężnego i odpornego na wszelką broń smoka, którego pokonać można było tylko w jeden sposób - wyciągając sztylet z jego serca. W tym wypadku wszystkie te nawiązania są bardzo luźne i możemy jedynie domyślać się, skąd pomysł na artefakt. Po pierwsze bowiem Xi'an to nazwa jednego z najstarszych chińskich miast, pierwszej stolicy zjednoczonego państwa. Pierwszy Cesarz Qin, któremu miasto zawdzięcza swą pozycję, miał ponoć obsesję zyskania nieśmiertelności, co częściowo może tłumaczyć powstanie takiego przedmiotu. Dodatkowo świątynia Xian w grze znajduje się w obrębie Wielkiego Muru, którego pomysłodawcą był również Qin Shi Huang. W języku chińskim samo słowo "xian" oznacza natomiast - szczególnie w ujęciu taoistycznym - osobę obdarzoną nieśmiertelnością duchową lub/i cielesną, nadczłowieka o boskim pochodzeniu lub możliwościach. I chyba właśnie ta interpretacja wydaje się najbardziej pasującą do charakteru posiadanego przez artefakt.
Trzecia część sagi to z kolei wykorzystanie nie mniej popularnego niż Atlantyda motywu związanego z uderzeniem w ziemię olbrzymiego meteorytu. Do dziś nie wyjaśniono choćby przyczyn słynnej katastrofy tunguskiej, która miała miejsce na początku XX wieku. Wydarzenie to, skonfrontowane ze sprzecznymi relacjami naocznych świadków czy też kilkoma niezależnymi wywałami drzew na terenie zdarzenia doprowadziło do powstania wielu, często fantastycznych teorii. Motyw ten wykorzystano w grze, w której przed tysiącami lat pradawni Polinezyjczycy trafiają na potężny krater, w którym znajdują skałę posiadającą nadnaturalne moce. Tworzą z niej cztery kamienie o wielkiej sile, które w ciągu kolejnych wieków rozproszone zostają po całej Ziemi. Zadaniem Lary jest oczywiście zebranie ich wszystkich i dostarczenie doktorowi Willardowi, który... dalszą część opowieści poznacie już podczas rozgrywki.