W grach wyścigowych rolę głównych bohaterów przejmują samochody. Forza Motorsport 4 pod tym względem zaspokaja większość potrzeb fana motoryzacji oferując około 500 samochodów od 80 producentów. Postanowiliśmy przybliżyć naszym czytelnikom te ciekawsze oraz mniej znane marki.
Na samym początku zaznaczę, iż wybór producentów jest mocno subiektywny i nie podyktowany żadnymi wymiernymi czynnikami. Marek w grze jest dużo, nie było możliwości napisania o wszystkich, dlatego musiałem wybrać. Kierowałem się przy tym własną sympatią do niektórych samochodów. Osoby urażone brakiem Ferrari, BMW, Mercedesa, czy innej zacnej firmy będą mi musiały wybaczyć. A teraz zapraszam do czytania.
Abarth - Firma została założona w 1949 roku w Turynie przez Carlo Abartha, Austriaka włoskiego pochodzenia. Jego długoletnia współpraca z Fiatem rozpoczęła się w 1952 roku od zbudowania samochodu Abarth 1500 Biposto bazujacego na częściach włoskiego producenta. W latach sześćdziesiątych firma odnosiła wiele sukcesów w różnego rodzaju wyscigach, zwłaszcza w klasach od 850 do 2000, stając do równej walki z Porsche 904 i Ferrari Dino. W międzyczasie Abarth zajmował się produkcją coraz większej liczby akcesoriów tuningowych, głównie do samochodów Fiata, niemal dominując ten rynek mimo solidnej konkurencji. W 1971 firmę wykupił Fiat i Abarth stał się wewnętrznym działem firmy specjalizującym się w wyścigach. Najsłynniejszym stworzonym przez nich samochodem było Autobianchi A112 Abarth, w swoich czasach prawdopodobnie najpopularniejszy pojazd dla domorosłych rajdowców. Abarth zajmował się także przygotowywaniem rajdowych maszyn grupy Fiat, takich jak modele 124 Abarth i 131 Abarth. W latach osiemdziesiątych marka była wykorzystywana do oznaczania sportowych modeli, takich jak Fiat Ritmo Abarth 130 TC. W latach 90 nazwa popadła w zapomnienie. W 2007 roku Fiat wskrzesił markę wypuszczając modele Grande Punto Abarth i Grande Punto Abarth S2000. Esseesse to specjalny zestaw modyfikacji montowany do Abartha 500 po przebiegu 20000 km. Zwiększa moc silnika do 160 KM, wprowadzane są też zmiany w zawieszeniu i układzie hamulcowym, montowane są nowe felgi oraz układ monitorowania ciśnienia w oponach. Aston Martin - Od 1914 roku ta brytyjska firma specjalizuje się w ręcznej produkcji wysokiej jakości samochodów sportowych. Nazwa przedsiębiorstwa wzięła się z sukcesu jaki odniósł jej założyciel Lionel Martin w wyścigu Aston Hill Climb. W latach dwudziestych i trzydziestych dwudziestego wieku firma skupiała się na wyścigach samochodowych. W 1947 roku Aston Martin został wykupiony przez firmę David Brown Limited, wtedy też rozpoczęła się produkcja długiej linii modeli "DB", z której marka jest najbardziej znana. Dwa pierwsze modele to Two Litre Sports/DB1 z 1948 roku i DB2 z 1950 roku. W latach pięćdziesiątych wyścigowe wersje samochodów Aston Martin odnosiły znaczące sukcesy na torach, kulminacją było wygranie 24-godzinnego wyścigu Le Mans i całych Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych w 1959 roku. W latach sześćdziesiątych firma skupiła się na prokukcji aut drogowych, tworząc w 1963 roku swój prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny model - DB5. Od tego samochodu rozpoczęła się długa obecność marki w filmach o Jamesie Bondzie. DB5 pojawił się w filmie "Goldfinger" w 1964 roku przysparzajac firmie i produkowanych przez nią samochodów wielu fanów. Linia DB jest produkowana do dzisiaj. Aston Martin powrócił do sportów motorowych w 2005 roku z wyścigowym DBR9, który wygrał Le Mans w klasie GT1. W 2009 roku firma wypuściła trzy wyścigowe samochody LMP1 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, aby upamiętnić pięćdziesiątą rocznicę zwycięstwa marki w 1959 roku. Bertone - Gruppo Bertone to firma specjalizująca się w projektowaniu i produkcji nadwozi samochodowych. Została założona jako Carozzeria Bertone w 1912 roku przez Giovanniego Bertone. Po drugiej wojnie światowej kontrolę nad nią przejął Nuccio Bertone. Obecnie firma jest podzielona na dwa działy: Carozzeria (odpowiedzialny za produkcję) i Stile Bertone (odpowiedzialne za projektowanie). Przedsiębiorstwem zarządza Lilli Bertone, wdowa po Nuccio. Bertone projektowało samochody dla takich marek jak Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lamborghini, Mercedes, Opel czy Volvo. Bertone Mantide to projekt oparty na Corvette ZR1, pokazany po raz pierwszy w 2009 roku poprzez YouTube. Mantide ma lepsze osiągi niż ZR1, głównie dzięki o wiele lepszej aerodynamice i zmniejszeniu masy. Jest napedzany silnikiem V8 o pojemności 6,2 litrów i mocy 638 KM. Auto osiąga 100 km/h w 3,2 sekundy i prędkość maksymalną 351 km/h. Bertone planuje wyprodukowac 10 egzemplarzy tego samochodu w cenie 2 milionów dolarów każdy. Bugatti - Włoch Ettore Bugatti zaczął projektowac rowery i modele pojazdów kiedy miał 17 lat. W 1909 roku założył własną firmę we francuskim Molsheim, w tym samym czasie zaciągając kredyt bankowy, który pozwolił mu na zbudowanie dziesięciu automobili i pięciu silników samolotowych. Pierwsze pięć aut zostało wyprodukowanych w 1910 roku. W tym trudnym okresie, w czasie wielkiego kryzysu, Bugatti wygrało przetarg rządu Francji na budowę szybkiej kolei. Na początku lat trzydziestych jedynym samochodem jeszcze produkowanym przez Bugatti był Model 57. To był ostatni sukces sprzedażowy tego producenta, zbudowano około 750 tych samochodów. W latach pięcdziesiątych i sześćdziesiątych firma kilkukrotnie próbowała powrócić na rynek, ale bez powodzenia. Dopiero w 1987 roku włoski przedsiębiorca Romano Artioli nabył prawa do marki i stworzył Bugatti EB110, który był reklamowany jako najbardziej zaawansowany technicznie samochód, jaki kiedykolwiek zbudowano. W roku 2000 Volkswagen założył Bugatti Automobiles SAS i przedstawił model EB 16/4 Veyron Concept - samochód z 16-cylindrowym, tysiąc konnym turbodoładowanym silnikiem, który osiągał przyspieszenie 0-100 km/h w zdumiewającym czasie 2,5 sekundy. De Tomaso - De Tomaso Automobili S.p.A. to włoskie przedsiębiorstwo produkujące samochody, założone przez Alejandro de Tomaso w Modenie w 1959 roku. Pierwszym modelem firmy był Vallelunga, pokazany 1963 roku. Napędzany silnikiem Forda o mocy 104 KM samochód osiągał prędkość 215 km/h. Miał aluminiowe podwozie, co stało się wyróżnikiem wszystkich modeli De Tomaso. W 1966 roku wprowadzono model Mangusta, z silnikiem V8 4,7 litrów i nadwoziem od firmy Ghia. Mangusta została zastąpiona przez Panterę w 1971 roku, ponownie z silnikiem V8 Forda o mocy 330 KM i nadwoziem zaprojektowanym przez Toma Tjaardę z Ghia. W późnych latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych produkcja De Tomaso została znacznie zmniejszona, do poziomu 100 sztuk rocznie. W tym okresie auta były budowane głównie ręcznie. Produkcja Pantery została zakończona w 1993 roku, kiedy została zastąpiona przez model Guarà. Na początku 2000 roku firma miała w planach rozpoczęcie produkcji dwóch nowych modeli, ale nie doszła ona do skutku. W 2004 roku firma weszła w stan likwidacji, mimo tego samochody pod marką De Tomaso były produkowane jeszcze do 2005 roku. W 2009 roku firma została wykupiona przez Gian Mario Rossignolo. Nowy biznesplan zakłada produkcję 8000 pojazdów: 3000 limuzyn, 3000 crossoverów i 2000 dwumiejscowych, sportowych aut. DeLorean - DeLorean Motor Company to firma utworzona przez Johna DeLoreana w 1975 roku. Jedynym wyprodukowanym przez nią samochodem był model DMC-12, którego charakterystycznymi cechami były unoszone drzwi typu “skrzydła mewy” i nadwozie z paneli z polerowanej nierdzewnej stali. Prototyp pojawił się 1976 roku, a produkcja rozpoczeła się oficjalnie w 1981 roku. Do czasu zakończenia produkcji w 1982 roku (spowodowanej bankructwem firmy) wyprodukowano około 9000 sztuk DMC-12. Samochód stał się sławny na całym świecie dzięki występowi jako wehikuł czasu w filmie “Powrót do przyszłosci”, ale stało się to już po zakończeniu produkcji. Od 1995 roku w Teksasie działa firma DeLorean Motor Company, która składa DMC-12 z części, które zostały po zakończeniu produkcji oryginalnego samochodu. Gumpert - Nazwisko Gumpert jest znane fanom rajdów samochodowych na całym świecie. Zanim zaczął urzeczywistniac swoją wizję supersportowego samochodu, Roland Gumpert był słynnym dyrektorem Audi Sport. To on był odpowiedzialny za stworzenie układu napędu na cztery koła Iltis, prekursora stosowanego dziś napędu Quattro. Podczas jego kierownictwa Audi wygrało 25 wyścigow Mistrzostw Świata i zdobyło cztery tytuły World Rally Championship. W 2001 roku Gumpert założył GUMPERT Sportwagenmanufaktur GmbH i zaczął tworzyć swój autorski supersportowy samochód, Gumperta Apollo. To auto o niezwykłych osiągach, zaprojektowane jako dopuszczony do jazdy w ruchu ulicznym samochód na tor wyścigowy. Celem Gumperta było też osiągnięcie jak najlepszej relacji jakości do ceny wśród pojazdów tej klasy. Apollo rozpędza się do 100 km/h w czasie poniżej trzech sekund, do 200 km/h w dziewięć sekund. W kilku ostatnich seriach programu Top Gear Apollo utrzymuje się w czołówce najszybszych samochodów sprawdzonych na ich słynnym torze testowym. Jaguar - Ta brytyjska marka rozpoczęła swoją historię w 1922 roku jako Swallow Sidecar Company, firma zajmująca się produkcją bocznych wózków do motocykli. Do 1926 roku zajmowała się także produkcją nadwozi do samochodów innych producentów. W 1931 roku firma rozpoczęła budowę własnego auta pod nazwą SS, co było skrótem od Standard Swallow. Nazwa Jaguar została użyta po raz pierwszy w 1935 roku przy sportowym samochodzie SS Jaguar 100. Po drugiej wojnie światowej firma zmieniła nazwę na Jaguar Cars, Ltd. W 1948 roku zaprezentowano piękne sportowe auto osiągające blisko 200 km/h - model XK120. Jego wyścigowa wersja nazwana C-type wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans w 1951 i 1953 roku. W 1954 roku Jaguar zaprezentował mocniejsze modele XK140 i wyścigowy D-type, który wygrał Le Mans w latach 1955, 1956 i 1957. Sensacją okazał się zaprezentowany w 1961 roku model E-type, który był jednym z najładniejszych samochodów tamtego okresu. Jaguar został wykupiony w 1989 roku przez Ford Motor Company, która to firma starała się zachować unikalną tożsamość marki. W latach 1992-94 Jaguar wyprodukował 281 egzemplarzy modelu XJ220, a w 1996 roku wypuścił sportowy samochód XK-8 napędzany silnikiem V8. W 2009 roku zaprezentowano sportowy model XKR-S - limitowaną, torową wersję modelu, która jest najszybszym autem z linii XK do dziś. Przez ponad 70 lat Jaguar utrzymał swoją wizję produkcji rodowodowych aut sportowych, łącząc nadzwyczajne osiągi z unikalnym stylem. Koenigsegg - Christian von Koenigsegg założył swoją firmę Koenigsegg Automotive Ltd. w 1994 roku w Szwecji. Jego celem było zbudowanie ekskluzywnego dwumiejscowego supersportowego samochodu z centralnie umieszczonym silnikiem bazującym na technologii Formuły 1 dla wybranych klientów . Nadwozie i płyta podłogowa wykonane są z lekkiego włókna węglowego wzmacnianego kevlarem i aluminium o strukturze plastra miodu. Konstrukcja łączy osiągi samochodu wyścigowego z komfortem pozwalającym na dalekie podróże. Po trzech latach projektowania i testów Koenigsegg zaprezentował pierwszy przedprodukcyjny prototyp na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 2000 roku, a pierwszy samochód produkcyjny, CC8S z silnikiem V8 o mocy 655 KM opuścił hale montażowe w 2002 roku. To luksusowe superauto osiągające ponad 380 km/h jest dostarczane z robionym na zamówienie skórzanym wnętrzem, zestawem dopasowanych walizek i wyposażone w szereg zaawansowanych technicznie funkcji niedistępnych w innych zaawansowanych samochodach wyścigowych. W 2004 roku Koenigsegg zaprezentował model CCR o mocy 806 KM, a w 2006 CCX, który zapewnia takie same osiągi przy użyciu 91-oktanowego paliwa i spełnia najostrzejsze normy emisji spalin. Koenigsegg buduje każdy egzemplarz samochodu ze swojej bardzo limitowanej produkcji dokładnie pod wymagania danego klienta. Ustawienia tych aut pozwalają im świetnie spisywać się na torach wyścigowych, ale jednocześnie bardzo dobrze sprawdzają się na zwykłych drogach, oferując poziom luksusu niespotykany w innych samochodach tej klasy. Lamborghini - Po drugiej wojnie światowej Ferruccio Lamborghini zaczął przerabiać pojazdy wojskowe na traktory, a produkcje własnych traktorów rozpoczął w 1948 roku. W 1963 roku założył firmę Automobili Ferruccio Lamborghini, która miała zająć się produkcją aut sportowych konkurujących z Ferrari. Model 350 GT był pierwszym samochodem z logiem szarżującego byka na masce, był wyposażony w silnik V12 i podwozie własnej konstrukcji oraz nadwozie dostarczone przez firmę Touring z Mediolanu. W 1966 roku Lamborghini wyprodukowało pierwsze superauto z centralnie umieszczonym silnikiem, Miurę. Był to nieokiełznany samochód drogowy, nazwany od legendarnej rasy byków hodowanych do walki. Jego 4-litrowy silnik V12 był umieszczony za kabiną, a nadwozie projektu Bertone łączyło agresywność z elegancją. W 1974 roku zaprezentowany został model Countach, który wciąż zaskakuje swoim wyglądem oraz możliwościami. Jego następca musiał być ekstremalny i widowiskowy, model Diablo spełniał te warunki egzotycznym wyglądaem, osiągami 5,7-litrowego silnika V12 i napędem na wszystkie koła. W 1998 roku Audi AG wykupiło Lamborghini i w 2001 roku Diablo zostało zastąpione modelem Murciélago. Ten samochód łączył współczesne wyrafinowanie i brutalną siłę z pomocą potężnego silnika V12 o pojemności 6,2 litrów (powiększonej do 6,5 litrów w wersji LP640 z 2006 roku) i napędu na wszystkie koła. W 2007 roku pojawił się Reventón - najdroższe (milion euro) i najbardziej ekskluzywne (wyprodukowano zaledwie 20 sztuk) Lamborghini do tej pory. Cel Ferruccia Lamborghini, aby budować samochody mogące konkurować z najlepszymi autami świata został w pełni osiągnięty. Lancia - Firma Lancia & C. została założona w 1906 roku w Turynie przez Vincenzo Lancię i jego przyjaciela Claudio Fogolina, obaj byli wcześniej kierowcami wyścigowymi Fiata. Pierwszym modelem Lancii był tipo 51 lub 12 HP (później nazywany Alfą) z 1907 roku, który był produkowany do 1908 roku. Auto miało mały czterocylindrowy silnik o mocy 58 KM. Po śmierci Vincenzo w 1937 roku firmę przejęła jego żona Alele i syn Gianni. Przekonali Vittorio Jano, konstruktora aut sportowych Alfa Romeo, aby dołączył do Lancii jako inżynier. Lancia jest znana z wprowadzenia wielu motoryzacyjnych innowacji. Model Theta z 1913 roku jako pierwszy samochód w Europie posiadał kompletną instalację elektryczną w standardzie. Lambda produkowana w latach 1922-1931 to pierwsze auto z nadwoziem typu monocoque, posiadał także niezależne przednie zawieszenie ze sprężyną i amortyzatorem zespolonymi razem. W 1950 roku w Aurelii zamontowano pierwszy produkcyjny silnik V6. Lancia eksperymentowała także z niezależnym zawieszeniem w czasach, gdy powszechnie używano sztywnej osi zarówno w przednim jak i tylnym zawieszeniu. Wprowadzanie ciągłych nowinek technicznych powodowało konieczność ręcznej produkcji niektórych elementów, co podniosło koszty ich wytworzenia. W swojej historii Lancia była producentem wielu udanych samochodów sportowych, z których najbardziej rozpoznawalne są dwa: Lancia Stratos HF oraz Lancia Delta HF Integrale. Prototyp Lancii Stratos został zaprezentowany w 1971 roku w Turynie. Stratos rozpoczął nową erę rajdów samochodowych, ponieważ był pierwszym samochodem zaprojektowanym dokładnie w tym celu. Samochód w wersji produkcyjnej napędzany był silnikiem V6 o mocy 190 KM, osiągał 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund i prędkość maksymalną ponad 230 km/h. Wersja rajdowa miała silnik o mocy 280 KM. Lancia Stratos zdobyła tytuł mistrza WRC w latach 1974, 1975 i 1976. Lotus - Firmę (pod nazwą Lotus Engeneering Ltd.) założył w 1952 roku inżynier Colin Chapman. W trakcie swojej historii przedsiębiorstwo wielokrotnie zmieniało nazwę oraz właściciela. Obecnie od 1994 roku jako Lotus Cars jest własnością firmy Proton z Malezji. Lotus wyprodukował wiele modeli samochodów, które uznawane są za kultowe. Model Seven o charakterystycznej konstrukcji był produkowany w latach 1957-1970. W 1973 roku prawa do produkcji zakupiła firma Caterham i dalej wytwarza ten samochód w niemal niezmienionej formie do dzisiaj. Kolejnym znanym modelem jest Esprit produkowany w latach 1976-2004. Samochód stał się powszechnie znany po występie w filmie “Szpieg, który mnie kochał” z serii o Jamesie Bondzie, gdzie pojawił się w długiej scenie pościgu zakończonej transformacją samochodu w łódź podwodną. Obecnie gama modeli Lotusa zawiera Elise'a, Exige'a, Evorę oraz dwa samochody do wyścigów na torze: 2-Eleven i T125 Exos. Ciekawostką jest wykorzystanie w modelach drogowych silników produkcji Toyoty, które dzięki modyfikacjom oraz niewielkiej masie pojazdów zapewniają prawdziwie sportowe doznania. McLaren - Od 1990 roku angielska firma McLaren Automotive projektuje i produkuje ograniczone ilości ekskluzywnych, wysokiej klasy sportowych samochodów. Nazwa firmy wywodzi się od nazwiska nieżyjącego już Bruce’a McLarena, pochodzącego z Nowej Zelandii kierowcy wyścigowego, inżyniera i projektanta samochodów sportowych, którego dzieła wygrywały serie wyścigowe od Formuły 1 po CanAm. McLaren F1 to osiągające 380 km/h superauto wykorzystujące technologię Formuły 1, w tym niezwykle mocne lekkie karbonowe nadwozie typu monocoque. W latach 1992-1998 McLaren zbudował 100 egzemplarzy modelu F1 w cenie 1 miliona dolarów każdy. Silnik V12 produkcji BMW o mocy 627 KM dawał temu niezwykłemu trzy-miejscowemu autu niezwykłą prędkość i przyspieszenie, a podwozie zapewniało odpowiednie właściwości jezdne. W 1995 roku F1 zajął pierwsze, trzecie, czwarte i piąte miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, dowodząc, że za milion dolarów można kupić imponująca trwałość i wyścigowe parametry. W 1999 roku McLaren podjął współprace z firmą Daimler Chrysler w celu opracowana i zbudowania samochodu Mercedes-Benz SLR McLaren. Auto debiutowało w 2003 roku. Kilku szczęśliwcom z wolną kwotą 450 tysięcy dolarów do wydania, SLR zapewnił niezrównane poziomy prędkości, właściwości jezdnych, bezpieczeństwa i wygody. Podobnie jak F1, SLR łączy potężny silnik i luksusowe wnętrze w lekkiej, zwartej konstrukcji. Silnik AMG o pojemności 5,4 litrów i mocy 617 KM rozpędza SLR do prędkości ponad 320 km/h. Morgan - Założona w 1909 roku firma Morgan to brytyjski producent samochodów z ponad stuletnią tradycją. Obecnie przedsiębiorstwo jest zarządzane przez wnuka jego założyciela, Charlesa Morgana. Wszystkie samochody Morgana są budowane ręcznie, a czas oczekiwania przez klienta na samochód to zazwyczaj 1-2 lata. Konstrukcja kilku samochodów z oferty wciąż opiera się na ramie wykonanej z jesionowego drewna. Pierwsze konstrukcje Morgana miały dwa lub trzy koła, ale firma szybko przestawiła się na pojazdy czterokołowe. Najnowszy model w katalogu, Morgan Aero SuperSports to lekki, aluminiowy samochód sportowy, zaprojektowany aby stworzyć kierowcy efektywne, ergonomiczne i eleganckie warunki. Pagani - Pagani Automobili S.p.A. jest włoskim producentem samochodów sportowych oraz włókna węglowego założonym w 1992 roku przez Horacio Paganiego (wcześniej pracował dla Lamborghini, jako konstruktor elementów kompozytowych). Prace nad prototypem Fangio F1 rozpoczęły się w tym samym roku, a w 1993 roku przeprowadzono próby w tunelu aerodynamicznym. W 1994 roku Mercedes zgodził się dostarczać Paganiemu silniki V12. Ostatecznie samochód nazwany Zonda C12 został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1999 roku. Samochód w najnowszej wersji, Zonda R w czerwcu 2010 roku ukończył okrążenie toru Nurburgring w czasie 6 minut 47 sekund, bijąc czas uzyskany przez Ferrari 599XX i ustanawiając nowy rekord dla samochodu produkcyjnego. Pagani przygotowuje nowy samochód mający zastąpić Zondę: Huayra zadebiutował w tym roku w Genewie. Pagani planuje produkcję na poziomie nie więcej niż 40 sztuk rocznie w cenie 1 miliona funtów szterlingów. Silnik V12 generujący moc 700 KM ponownie pochodzi od Mercedesa, rozpędza auto do 378 km/h i pozwala przyspieszać do 100 km/h w czasie 3,2 sekund. Shelby - Shelby American to przedsiębiorstwo założone w 1962 roku przez Carrolla Shelby’ego zajmujące się produkcją części tuningowych i modyfikowanych samochodów na zamówienie. Wśród samochodów produkowanych przez Shelby American były bazujące na Fordzie Mustangu modele Shelby GT350 i Shelby GT500. Shelby American zbudowało także legendarny samochód wyścigowy Shelby Cobra, który był zmodyfikowanym samochodem AC Ace z silnikiem V8 Forda. Firma była też mocno zaangażowana w wyścigi, samochody Shelby’ego wygrywały zawody na przyspieszenie oraz 24-godzinny wyścig w Le Mans. W 1966 roku Shelby wspomagał Forda w mistrzostwach producentów oraz w Le Mans. W 1995 roku firma przeniosła się do Newady stając się pierwszym producentem samochodów w tym stanie. W 2003 roku nazwa została zmieniona na Carroll Shelby International. Shelby Automobuiles powstało jako spółka zależna, która zajęła się produkcją. W grudniu 2009 roku Carroll Shelby ogłosił zmianę nazwy Shelby Automobiles na Shelby American dla uczczenia 45 rocznicy powstania samochodów Cobra 427 i GT350. Spada Vetture Sports - Firma stworzona przez studio projektowe Spadaconcept. Trzon zespołu tej firmy (podobnie jak Spadaconcept) stanowią Paolo Spada (były projektant Smarta i Hondy), jego ojciec Ercole (były główny projektant Zagato i BMW) i Domiziano Boschi. Spada Vetture Sports stworzyła swój pierwszy produkcyjny samochód, Spada TS Codatronca. Projekt będzie realizowany przez ożywienie dziedzictwa Ercole Spady i filozofii, która charakteryzowała wszystkie jego dzieła. Spyker - Pierwotnie firma założona w Holandii 1880 roku zajmowała się budowaniem powozów konnych. W 1990 roku marka została wskrzeszona przez Victora Mullera i Maartena de Brujin, którzy rozpoczęli ręczną produkcję sportowych aut pod nazwą Spyker. Według magazynu Forbes, przeciętny klient firmy jest wart 50 milionów dolarów i posiada już pokaźną stajnie samochodów zawierającą siedem Ferrari, Lamborghini i Aston Martinów. W autach Spykera ci klienci znajdują ekskluzywność, której poszukują. Po złożeniu zamówienia na samochód, klient może obserwować na bieżąco proces produkcji poprzez kamerki internetowe. Dodatkowo firma zapewnia spersonalizowaną stronę internetową, na której na bieżąco aktualizowany jest status budowy, dzięki czemu klient może śledzić historię swojego samochodu od samego początku. Tesla - Firma Tesla Motors powstała w 2003 roku w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej. Misją firmy jest zmniejszenie zużycia ropy poprzez stworzenie tanich, masowo produkowanych samochodów elektrycznych z zerową emisją spalin. Pierwsze auto produkcji Tesli - Roadster - zostało zaprezentowane w 2008 roku, jego zasięg wynosi niemal 400 kilometrów na jednym ładowaniu. W październiku 2009 roku Simon Hackett przejechał na jednym ładowaniu odcinek 313 mil (500 km) podczas corocznej australijskiej imprezy Global Green Challenge. Do 2010 roku po drogach ponad 30 krajów jeździło już ponad 1500 Roadsterów. Auto rozpędza się do 100 km/h w czasie poniżej 4 sekund i wygrało wiele nagród przyznawanych ekologicznym samochodom. Tesla współpracowała także z Toyotą przy opracowywaniu elektrycznej wersji modelu RAV4 oraz drugiego auta Tesli, sedanu Model S. TVR - Trevor Wilkinson założył TVR, przedsiębiorstwo ręcznie produkujące samochody sportowe w 1947 roku. TVR zawsze kładło nacisk na niską wagę, dużą moc i ogólną prostotę konstrukcji, pomijając takie udogodnienia jak kontrola trakcji czy ABS. Wczesne modele używały małych silników od innych producentów, obudowane stalową ramą rurową i nadwoziem z włókna szklanego. Zwinny TVR Grantura zaprezentowany w 1958 roku był zaprojektowany pod czterocylindrowe silniki o pojemności do 1,5 litra, ale w 1962 roku amerykański tuner Jack Griffith zainstalował w nim silnik V8 Forda. TVR zgodziło się dostarczać kolejne podwozia i Grantura zmieniła nazwę na Griffith 200, małą bestię o mocy 271 KM. TVR w latach 1967-1970 samo produkowało samochód z silnikami V8, Tuscana. W ostatnich latach firma buduje własne silniki. Czterolitrowy Speed Six napędza dwie wersje najnowszego Tuscana, który ukazał się w 2000 roku. Drogowa wersja Tuscan S używa odmiany o mocy 380 KM, a Tuscan R, który może być skonfigurowany do wyścigów na torze, używa 450 konnego silnika i poprawionej aerodynamiki. W późnych latach dziewięćdziesiątych wyprodukowało wyścigowy samochód GT1 napędzany silnikiem V12 o pojemności 7,7 litrów składający się z dwóch połączonych jednostek Speed Six. W 2000 roku TVR stworzyło prototyp cywilnej wersji tego wyścigowego samochodu o mocy 800 KM pod nazwą Cerbera Speed 12. To jeden z najszybszych samochodów, jakie kiedykolwiek zostały wyprodukowane. W 2005 roku przedstawiono model Sagaris, auto sportowe przeznaczone do wyścigów wytrzymałościowych.