Niektórzy twierdzą, że Lineage II doczekało się wręcz niedorzecznej liczby dodatków. Dziś przyglądamy się temu, jak masówka NCSoftu zmieniała się pod ich wpływem.
Niektórzy twierdzą, że Lineage II doczekało się wręcz niedorzecznej liczby dodatków. Dziś przyglądamy się temu, jak masówka NCSoftu zmieniała się pod ich wpływem.
Prelude wprowadziło przede wszystkim możliwość rozwoju swojej postaci w kierunku drugiej profesji. Teraz bohaterowie wyglądali na bardziej wszechstronnych i kompletnych. Dostępne stały się także nowe regiony: las Sea of Spores, który pamięta wielkie starcia ludzi z Elfami; The Ivory Tower, czyli Wieżę z kości słoniowej, której historię szerzej opisywaliśmy w dwóch pierwszych dniach tygodnia z Lineage II; wioskę w pobliżu zamku Oren; Wioskę Myśliwych, która swoą nazwę wzięła od przybywających tam często łowców; Fairy Valley, czyli dolinę, w której wróżki ukryły się przed światem; oraz Zapomnianą Świątynię. Oprócz tego dodatek wprowadził kubiki (stworzenia wykonujące polecenia gracza) wraz z systemem ich oswajania. Fani Lineage II mogli także liczyć na standardowe dodatki, jak nowe przedmioty czy poprawki w istniejących już systemach.
Jeśli sądziliście, że w pierwszym dodatku dodano sporo nowych regionów, to Chronicle 1 zapewne zmieni Wasze postrzeganie tej kwestii. Graczom Lineage II udostępniono kilkanaście nowych stref w Aden (zwłaszcza tutaj), ale także w Giran, Oren i Gludio. Najważniejszą nowością był jednak system oblężenia zamku, który stał się później jedną z głównych form zabawy w masówce NCSoftu. System ten jest tak rozbudowany, że śmiało można by było poświęcić na niego osobny artykuł. My musimy jednak gnać dalej. Chronicle 1 wprowadziło ponadto nowe umiejętności wysokopoziomowe, dodano nowe przedmioty, questy, potwory, smoka Antharasa, a także zmiany w systemach wag i walk.
Innadril, Giran i Aden doczekały się kolejnych regionów, w których gracze mogli rozwijać swoje postacie. W pierwszym z wymienionych znalazł się szósty zamek, co oczywiście stanowiło nowe wyzwanie dla miłośników oblężeń. W systemie tym zaszły zmiany, podobnie zresztą jak w podstawowych systemach, siedzibach klanowych i samych klanach. Pojawiły się opcje oceniania innych, funkcja makra, rozbudowano system petów i summonów, standardowo dodano umiejętności, przedmioty, questy i potwory. Wdrożono zmiany w minigrach: wyścigach, loteriach, kościach, arenach walk (Koloseum). Wreszcie wprowadzono kolejny rozbudowany system - dworu, gdzie można handlować zbożem i uprawami. Wspominaliśmy o nim już przy okazji opisu możliwości klanów.
Chronicle 3 to m.in. zmiany społecznościowe, m.in. wprowadzenie możliwości komunikowania się przez MSN Messenger. Przebudowano interfejs, wprowadzono standardowe nowości i pozmieniano systemy dworu, oblężeń, walki czy siedziby klanowe. Istotne było też wdrożenie nowego wątku - Seven Signs. W uniwersum Lineage II trwa walka o siedem pieczęci, kryjących w sobie wielką potęgę i utrzymujących moc Shilen. Rywalizacja o nie toczy się między dwiema frakcjami - Rewolucyjnej Armii Zmierzchu i Panów Świtu. Gracze mogą przyłączyć się do jednej z nich.
Zacznijmy od kwestii technicznych - pojawiła się możliwość nagrywania rozgrywki i odtwarzania pożądanych fragmentów. W następstwie wydarzeń przedstawionych w poprzednim dodatku pojawiła się tzw. Szczelina Wymiarów, przez którą potwory z innych rzeczywistości próbują przedostać się do prawdziwego świata. Istotną nowością było wprowadzenie możliwości umacniania wcześniej nabytych zdolności. Pojawiła się też możliwość zdobycia tytułów Szlachcica i Bohatera, co oczywiście wiązało się z dodatkowymi nagrodami. Gracze zyskali nową ścieżkę tworzenia przedmiotów - mogli je wykonywać ze złowionych ryb. W każdej z wiosek pojawił się ponadto Członek Gildii Poszukiwaczy Przygód, informujący o nowych zadaniach, raidach czy grasujących w okolicy potworach.
NCSoft zwiększył limity rozwoju: postaci (z 75. do 80. poziomu) i klanów (z 5. do 8. poziomu). Pojawiła się możliwość powoływania Gwardzistów Królewskich i Zakonu Rycerzy w klanach. W strukturach tych zaszły zresztą dużo głębsze zmiany, włączając w to wprowadzenie systemu Akademii klanowej i sponsorów. Przebudowano też system Olimpiad, zmieniono rozmieszczenie teleportów, dodano nowe obszary polowań. W poprzednim rozszerzeniu dano graczom wędkę, teraz nastała pora na wyłonienie wędkarza, który wyciągnie z wody największą rybę - zorganizowano bowiem konkursy z nagrodami. Nie obyło się również bez zmian w istniejących systemach i dodania standardowych nowości.
Ulepszanie broni poprzez dodanie im u kowala nowych przedmiotów to jedna z najważniejszych nowości wprowadzonych przez to rozszerzenie. Swój arsenał można było od tej pory wzbogacić także o broń z krótką żywotnością (po pewnym czasie dany oręż sam znika z ekwipunku). Kolejną ważną nowością jest możliwość pojedynkowania się graczy poza areną (zarówno jeden na jednego jak i party na party). Doszedł nowy obszar - Pradawna Wyspa, opisywana jako strefa pokoju. Od tego dodatku przestał być wspierany Windows 98.
Kamael to niezwykle istotne rozszerzenie. To ono wprowadziło nowe systemy: Instanced Dungeon, licytacji, atrybutów i transformacji, ale przede wszystkim nową rasę: tytułowych Kamaelów. Swój żywot rozpoczynali oni na Wyspie Dusz, i to właśnie Dusze są głównym elementem potrzebnym im do wykonywania ataków. Ponieważ jest to rasa mroczna, mało efektywne jest odnawianie się stanu zdrowia jej przedstawicieli. Kolejną bardzo ważną nowością są fortece, czyli niewielkie obszary, na których rezydują klany. Podobnie jak w przypadku zamków, także fortece podlegają oblężeniom. W trakcie ich trwania, obszar wokół fortecy zamienia się w pole bitwy.
Twórcy zwiększyli w tym dodatku możliwość rozwoju postaci - ale tylko na głównej klasie - do 85. poziomu. Na subklasie górny limit pozostał na poziomie 80. Pojawiły się też transformacje klasowe oraz nowe transformacje normalne i rzadkie. Gracze otrzymali nowe tereny łowieckie. Jak zwykle nie zabrakło też tradycyjnych aktualizacji.
Ta aktualizacja wprowadziła stosunkowo niewiele nowości. Do najważniejszych należałoby zaliczyć system witalności, czyli możliwość gromadzenia punktów (podczas bycia wylogowanym, przebywania w strefie pokoju lub polowań), które proporcjonalnie wpływają na wzrost doświadczenia. Pojawiły się też nowe obszary łowieckie - Kamaloka. Większe zmiany zaszły w systemie PvP i możliwościach klanów.
Tym razem gracze mogli cieszyć się przede wszystkim z nowych terenów łowieckich (ponownie) i nowych questów. Dodano także świeżą, niezbyt skomplikowaną minigrę, polegającą na ułożeniu obok siebie trzech takich samych herbów. Podobnie jak inne minigry, stanowi ona jednak wyłącznie miły przerywnik, a nie esencję rozgrywki.
Na większe zmiany gracze doczekali się w dodatku Gracia Final. Na pierwszy plan wysuwają się wojny terytorialne, zaprojektowane z myślą o tych fanach Lineage II, którzy nie należą i nie zamierzają należeć do żadnego klanu. Od tej pory każdy z nich mógł uczestniczyć w walkach, zatrudniając się jako najemnik po jednej ze stron konfliktu. Wojny terytorialne rozpoczynają się po zakończeniu oblężenia zamku. Bitwy te mają kilka faz i zasady rozgrywki podobne do oblężenia. W nagrodę za wygranie wojny gracze otrzymują specjalną umiejętność przypisaną do danego terytorium. A co zmieniło się oprócz tego? W olimpiadach pojawił się tryb walki trzech na trzech, a PvP doczekał się nowego systemu Aerial Cleft. Dodano też niedostępne wcześniej obszary polowań i resztę standardowych nowości.
Wiele zmieniło się zwłaszcza na płaszczyźnie komunikowania się graczy. Dodano tzw. Command Channel Matching System, czyli funckję ułatwiającą komunikację i rekrutację członków. Pojawiła się ponadto opcja wysyłania maili innym użytkownikom. Wiadomości podzielono na dwa rodzaje: zwykłe i z prośbą o płatność (te drugie zawierały przedmiot z ustaloną ceną). Zaszły też zmiany we wprowadzonych wcześniej wojnach terytorialnych oraz innych systemach. W każdym mieście pojawiła się nowa postać niezależna - Dostawca Informacji. Użytkownicy mogli również od tej pory odkupywać sprzedane wcześniej dobra. Jak zwykle gracze mogli też liczyć na nowe przedmioty i umiejętności.
Tytułowa Freya to nowy raid boss, niegdyś znana jako księżniczka Felicia, która przekształciła się w swoją nową formę podczas zamachu na jej życie, przeprowadzonego przez politycznych wrogów. Nie zabrakło oczywiście nowych terenów łowieckich i umiejętności, a ponadto większe zmiany zaszły w wielu ważnych systemach - od PvP, przez zwierzątka aż po siedziby klanów. Wprowadzono też nowość: system rekomendacji, którymi mogą się wymieniać gracze. Owocuje to zbieraniem punktów i uzyskiwaniem doświadczenia w nieco szybszym tempie.
High Five to nie tyle nowości (choć te też się oczywiście pojawiły, o czym za chwilę), co przede wszystkim morze zmian. Skupmy się jednak na tych pierwszych. Wdrożono nowy system witalności, Nevit's Advent Blessing. Ma on zresztą uzasadnienie fabularne - wyznawcy Shilen tak gorliwie się do niej modlili, że anioł Nevit postanowił ją wskrzesić. Wystrzelona przez niego strzała zawierała wizję, a dotknięci nią mieszkańcy świata byli inspirowani mocą światła. High Five sam w sobie jest zwiastunem kolejnego dodatku - Goddess of Destruction. Po złamaniu czterech z siedmiu pieczęci Shilen budzi się ze snu i wykorzystuje swoich popleczników do złamania pozostałych trzech. Bogini Zniszczenia powraca, a świat przybiera złowieszcze oblicze.
Wypuszczony 30 listopada 2011 roku dodatek Goddess of Destruction określany jest mianem największego rozszerzenia w historii Lineage II. Oprócz przeogromnej listy zmian zawiera on system przebudzenia, który otwiera nową ścieżkę rozwoju postaci dla każdej z ras. Masówka NCSoftu przeszła także na system free-to-play, co można uznać za największą zmianę w jej 10-letniej już historii.
Od momentu przejścia na model free-to-play, Lineage II doczekał się trzech nowych dodatków: Harmony, Tauti i Glory Days. Dzięki pierwszemu z wymienionych szybsze stało się podróżowanie po świecie MMO. Rozszerzenie zapewnia mnóstwo nowych questów i kampanii, usprawnienia w systemach, a także zupełnie nowy dungeon na ziemiach Aden. Tauti to z kolei nie tylko tytuł add-onu, ale także nowego raid bossa, czekającego na starcie ze śmiałkami na terytorium The Seed of Hellfire. Dodatek wprowadza ponadto comiesięczne zawody multiplayerowe w PvP, Ceremony of Chaos. Pojawia się również nowa strefa dla polowań dla graczy z postaciami na co najmniej 95. poziomie. Ostatnie rozszerzenie, wydane pod koniec października ubiegłego roku, skupia się na wprowadzeniu pożądanych przez graczy zmian w postaciach, klanach, zawodach, questach i strefach.
Wszystko to jest zaledwie zalążkiem tego, jak ewoluowało Lineage II przez ostatnią dekadę. Praktycznie każdy z dodatków można by opisać tak, by całość miała co najmniej tak duże (a w niektórych przypadkach nawet kilkakrotnie większe) rozmiary jak niniejszy artykuł. To tylko pokazuje, jak rozbudowaną grą jest MMO NCSoftu i na jak wielu płaszczyznach zachodzą daleko posunięte, ale także te kosmetyczne zmiany, sprawiające, że rozgrywka w Lineage II idzie ku lepszemu.
Jutro ostatni dzień tygodnia z Lineage II, w ramach którego opublikujemy wywiad z ekipą tłumaczącą grę na język polski. Już teraz zachęcamy do lektury.
Tydzień z Lineage II jest akcją promocyjną firm Innova i gram.pl.